Kotitöiden jako
Kuinka jaatte kotityönne perheissä, joissa äiti on kotona lasten kanssa ja isä töissä? Haluaisin kuulla erilaisia tapoja, koska omassa perheessäni pitäisi kotitöiden jakoa vähän uudistaa.
Lisäksi vielä, jos teette jotain vuorotellen, onko toisen aina huomautettava, että se on muuten sinun vuorosi, teepä osasi, vai meneekö vuorottelu automaattisesti? Ainainen huomauttelu on rasittavaa molemmille.
Kommentit (6)
mulla on kaikki muut työt paitsi mies käy varmaan 70 % kaupassa (tykkää siitä) ja joskus imuroi (kerran kuussa) ja kantaa matot ulos ja takaisin joka viikko. Ja kerran vuodessa pesee ikkunat, ja jos joku on rikki, koettaa korjata tai lamppuja pitää vaihtaa, vaihtaa ne + poraa seiniin jos on tarvis.
muu kaikki on mun: mm. tiskaus (käsin koska kone meni rikki 2 kk sitten), pyykkäys, kuivaushuoneeseen kärräys, sieltä pois, silitys, kaappeihin laitto, keittiön yleiskunnon ylläpito, lehtien vieminen paperiroskikseen, muidenkin roskisten vienti, ruuanlaitto 90 %, leipominen 100 %, yleinen järjestely, imurointi yleensä ja moppaus. + kukat, tietokoneen & digiboksin viritykset & huolto. + lasten hoidon vastuu, hoitaa jos on ns. pakko ja joskus vie ulos ne lauantaisin kun siivoan.
en oo tyytyväinen.
vaan minäkin menin monen vuoden jälkeen töihin keväällä. Sama linaj silti jatkuu: minä teen kaikki kotityöt ja mies leikkaa ruohon ja vaihtaa keväin syksyin renkaat autoihin. Lapsia on kolme, 7, 6 ja 3, joten hurlumheitä riittää.
mä kotona, 1 lapsi, mies töissä.
Mies hoitaa kaikki mitkä vaatii tietokonetta. Hoitaa raha-asiat, maksaa laskut jne, imuroi ja hoitaa auton. Ostaa kaiken mikä toimii sähköllä.
Mä pidän himan siistinä, vaihdan lakanat, hoidan tiskit, teen ruuan, hoidan lapsen asiat.
Olen oikein tyytyväinen tähän. Kun mies tulee kotiin, hän on lapsen kanssa ja mä netissä. Tai perheen kanssa, mutta hän ottaa vetovastuun kun tulee kotiin.
mä hoidan myös laskut ja raha-asiat. Mies tienaa rahat.
Autoa ei nyt oo, mutta kun oli, se oli mun ja mä hoidin siihen liittyvät jutut. Koska miehe3llä ei oo ajokorttia.
mä kotona, 1 lapsi, mies töissä.
Mies hoitaa kaikki mitkä vaatii tietokonetta. Hoitaa raha-asiat, maksaa laskut jne, imuroi ja hoitaa auton. Ostaa kaiken mikä toimii sähköllä.
Mä pidän himan siistinä, vaihdan lakanat, hoidan tiskit, teen ruuan, hoidan lapsen asiat.
Olen oikein tyytyväinen tähän. Kun mies tulee kotiin, hän on lapsen kanssa ja mä netissä. Tai perheen kanssa, mutta hän ottaa vetovastuun kun tulee kotiin.
Mies hoitaa:
-hankkii rahaa:)
-autot
-tietokoneet
-muut satunnaiset tekniset vimputtimet ja niiden viritykset (paitsi jos ne on keittiönkoneita)
-osan pihatöistä, lähinnä raskaimmat
-satunnaisesti (ehkä kerran 2 kk:ssa) imuroi puolet talosta
-kerran viikossa yhden lapsen harrastukseen vienti
-osallistuu joskus lääkäripalavereihin koskien lapsia mikäli vaimo toivoo niin
Vaimo hoitaa:
-ruoanlaitto 100% (meillä tämä on aikaa vievä osuus koska laitan useita erikoisruokavalioita
-99% kaupassakäynneistä
-osa pihatöistä
-suurin osa siivouksesta, mutta osa on ulkoistettu siivoojalle (kuten myös ikkunoiden pesu)
-Lähes kaikki lapsiin liittyvä asiointi
-Finassiasioiden hoito
-Ylipäätään kaikenlainen talonhoitoon liittyvät asiat jotka vaativat ulkoisen työvoiman käyttöä tai muuten vain viranomaisselvittelyä
-pyykkihuolto
Esim. mies hoitaa autot (siis kaikki niihin liittyvät asiat: katsastukset, huollot, myymisen, ostamisen jne), minä hoidan lasten asiat (siis en hoida LAPSIA yksin vaan heidän ASIANSA) eli hankin lapsille vaatteet, käytän heidät lääkärissä/neuvolassa ym vastaavissa, käyn lapsia koskevissa keskusteluissa esim koululla.
Sitten käytän paljon menetelmää "kumman teet". Valitsen kaksi samanarvoista (yhtä paljon aikaa vievää tai rasittavuudeltaan vastaavat) kotityötä, joista voisin itse tehdä kumman tahansa ja annan miehen valita kumman hän tekee. Sitten alamme tehdä niitä yhtä aikaa. Esim. kuka tyhjentää ja täyttää astianpesukoneen kuka pyykinpesukoneen. Tai haluatko tampata matot vai pestä vessan.