Käytitkö lapsiasi synnytyssairaalassa katsomassa vastasyntynyttä pikkusisarusta?
Vai tuotiinko vauva vain kotiin isompien lasten ihailtavaksi?
Ovatko lapsesti olleet mustasukkaisia vauvasta? Haluaisin tietää, että onko näillä asioilla mahdollisesti jotain yhteyttä keskenään!
Kommentit (17)
ei ole huomannut mitään mustasukkaisuutta koskaan
Mustasukkaisuutta ei ole koskaan ollut ongelmaksi asti.
Olin niin heikossa kunnossa ja väsynyt, etten jaksanut edes ottaa esikoista syliin ym. Sen takia päätimme, etä mies on isomman lapsen (tuolloin 2 v.) kanssa kotona ja minä saan levätä vauvan kanssa sairaalassa ilman vieraita. Meille tämä järjestely oli hyvin toimiva, koska miehen ja esikoisen tullessa hakemaan vauvaa ja minua sairaalasta, olin jo taas aivan voimissani ja jaksoin keskittyä myös vanhempaan lapseen.
ei suurta mustasukkasuutta, ei juuri ollenkaan.
veli ollut rakas jo sairaalassa
Kun sisarus syntyi, niin isompi tuotiin katsomaan vastasyntynyttä sisarustaan, ennenkuin vauva lähti piipaa-autolla isompaa sairaalaan. Kun kotiuduttiin vauvan kanssa kotisairaalaan, niin käytin isompaa lastani mukana hoitamassa ja katsomassa vauvaa.
Ikäeroa 2v4kk ja eikä yhtään mustasukkaisuutta ole ollut.
Isoveli oli sairaan mustasukkanen, ja ikäeroa oli vajaa 2v
Esikoinen oli mustis kun pikkusisko syntyi, kolmannen syntyessä mustasukkaisuutta ei ole ollut. Ikäkysymys, luulisin.
Onhan se sisarus heillekin tärkeä. Ja mitään ihmeempää mustasukkaisuutta ei ole ollut.
Mustasukkaisuudesta en osaa sanoa, isoveljelläkin oli ikää vain 2v. Mutta jossain vaiheessa huomasin kyllä että oli siitä mustasukkainen jos annoin aikaa vauvalle, mutta ei mitään ihan kamalia kohtauksia kuitenkaan.
Ei mustasukkaisuutta.
Esikoisen ja keskimmäisen ikäero vain 1½ vuotta, joten esikoinen ei oikein ymmärtänyt mistä on kyse vauvan kanssa ja jonkun kerran läpsi vauvaa, mutta ei ollut mitenkään järjestelmällisen mustasukkainen.
Kuopuksemme ja keskimmäisen välillä on 3 vuotta ja tässä tapauksessa isosiskot suorastaan jumaloivat pikkuveljeä.
Eli sillä aikaa kun minä odottelin siirtoa salista osastolle kävi mies hakemassa esikoisen hoidosta, hakivat lahjan uudelle pikkusiskolle ja tulivat sairaalaan. Yhdessä mentiin osastolle ja siellä mies ja esikoinen viipyivät jonkin aikaa. Sitten lähtivät yöksi kotiin ja tulivat heti aamulla hakemaan mua ja vauvaa kotiin.
Olin vauvan kanssa siis vain yhden yön sairaalassa, sitten päästiin kotiin opettelemaan arkea kaksilapsisena perheenä. Esikoinen ei ole vielä tähän päivään mennessä (pikkusisko 2v.) ollut yhtään mustasukkainen.
Ei ole ollut mustasukkaisuutta näkyvissä pienempää kohtaan. Kuopustakin isommat hoitaneet kilpaa alusta asti <3
enkä käyttänyt esikoista sairaalassa vauvaa katsomassa. Wahlgren siis perusteli sen sillä, että näin isompi lapsi ei luule että vauva on sairaalasta kotoisin ja sinne palautettavissa kun paha päivä koittaa...=)
Eikä meillä kyllä ole mustasukkaisuudesta ollut ikinä tietoakaan.
eikä ole tuollaista ongelmaa tullut eteen. On sitä vauvaa kyllä masun läpi taputeltu jo sitä ennenkin, ja sairaalassa se on vaan autettu ulos, eli ehkä rehellisyys on tässä ylipäätään kova sana.
enkä käyttänyt esikoista sairaalassa vauvaa katsomassa. Wahlgren siis perusteli sen sillä, että näin isompi lapsi ei luule että vauva on sairaalasta kotoisin ja sinne palautettavissa kun paha päivä koittaa...=)
Eikä meillä kyllä ole mustasukkaisuudesta ollut ikinä tietoakaan.
Kaikki meni hienosti ja hitsauduttiin alusta saakka perheeksi. Nyt lapset 3 ja 4 ja ylimmät ystävykset.
Mutta vakavasti, en ymmärrä miksi ei antaisi isompien lasten osallistua perheen tapahtumiin. Tietenkin on pästävä näkemään se kauan odotettu ja äidin vatsassa asunut vauva.
Meillä on kolme lasta ja molemmat isosisarukset ovat nähneet pienemmät heti sairaalassa. Eivät ole olleet mustasukkaisia.
Enemmän uskon, että lapsen ikä ja luonne vaikuttavat mustasukkaisuuteen. Sekä etukäteisvalmistautuminen tulevaan.
olisi ollut turhaa lähteä noin tunnin matkaa bussilla suuntaansa