Kuinka usein pitää imettää jo kohta 9kk ikäistä vauvaa, että rintamaito riittää vielä pitkän aikaa?
Onko yöimetys tärkeää? Vauva herää kerran, joskus pari öisin syömään. Päivisin imee ehkä 3-4 kertaa. Olen huomannut, että maidontulo on alkanut ehtyä. Pitääkö ottaa pumppu tehokkaampaan käyttöön? Vielä muutama viikko sitten pumppasin päivittäin pari desiä ylimääräistä maitoa pakkaseen, nyt saan ehkä 50-80ml. Haluan imettää reilusti yli 1- vuotiaaksi.
Kommentit (9)
Yöimettäminen kannattaa jos vaan itse jaksat, silloin maitoa "tilataan" rintoihin ja jos sitä menee niin tulee vaan lisää. Mä olen imettänyt tuon ikäisiä lapsentahtisesti, annan tissiä kun vauva pyytää. Olen imettänyt molempia yli 2 v. Mä en usko oikein että maito loppuu yhtäkkiä. Enemmänkin se on se jos lapsi tottuu juomaan pullosta mistä tulee nopeammin jne. niin ei jaksa enää olla rinnalla niin usein kun sieltä tulee hitaammin, vaikkakin parempaa maitoa. Juo paljon vettä nyt kesällä! Mä en pumppaisi, vauva kyllä osaa tilata itse maitoa niin paljon kuin tarvii.
Ainakin minulla on riittänyt. Kaikkia kolmea lasta olen imettänyt yli vuoden ja viimeisimpinä kuukausina lähestulkoon vain aamuisin ja maito on riittänyt ihan hyvin. Imetyksen olen lopettanut omasta tahdostani, en sen vuoksi että maito loppuu.
Sillä paljonko saat pumpattua, ei ole mitään yhteyttä maidon määrään. Itse en ole koskaan onnistunut pumppaamisessa kuin parina ekana kuukautena.
ja illalla/aamuyöllä on hyvä aika antaa rintaa, vauva imee silloin hanakammin kuin päivällä, koska tuon ikäisellä alkaa jo muu puuha kiinonostaa, ja tissittely voi jäädä vähemmälle.
Minä olen imettänyt kolmea reilusti yli vuoden, en ole pumppaillut, mutta hyvinhän tuo on riittänyt maito siihen saakka on kun tullut aika lopettaa (n.1v5kk)
imettänyt...ekaa 7,kk, toista 1 v 1kk ja kolmatta 10 kk ja KOSKAAN en ole pumppaamalla saanut 50 ml enempää...mun rinnoista herui siis ainoastaan silloin maitoa kun VAUVA imi!! Ja 2. ja 3. olivat täysimetyksellä 3, 5kk ja paino nousi koko ajan hyvin ja olivat hyvin voivia pulleita vauvoja ;9
Eli siitä pumppaamalla saadusta määrästä ei kantsi määrittää yhtään mitään. Imetä niin paljon kuin jaksat ja niin paljon että vauva on tyytyväinen, niina sia on ok ;) En usko, että sulla on mitään hätää asiassa. tsemppiä!!
kanssa 10 kk ikäistä imetän lapsentahtisesti, yöllä herää kerran, pari. Esikoista imetin 1,5-vuotiaaksi ja poika itse lopetti rinnalla käymisen tuolloin (olin jo uudelleen raskaana eli johtui varmaan siitä)
Pumppaamalla irtoava maito ei kerro sitä, paljonko vauva maitoa saa. Varmaankin riittää edelleen, mutta maitoa ei enää tule niin paljon "ylimääräistä", että riittäisi pumpattavaksi asti. Itse en ole pumpannut ollenkaan tämän toisen imetyksen aikana. Jonkun kerran käsin lypsänyt, mutta kun vauva ei pullosta syö niin ei syö...Eli oon noi lypsetyt maidot vaan heittämään pois eli en oo viittiny sitten vaivautua.
Imetin tyttöä 2,5v ja poika on nyt 2v. Ainakin kerran yössä omassa tapauksessani täytyy imettää että maito riittää. vauva-aikana sitä tuli molemmilla kerroilla tulvimalla.
Annan siis imeä niin usein kuin haluaa ja öisin edes sen kerran. Ja täytyy vaan luottaa siihen, että maito riittää.
ap
luin jostain lastenhoitokirjasta, että iso vauva voi saada pelkistä aamu- ja iltaimetyksistäkin jopa 5dl maitoa. Imee paljon tehokkaammin ja nopeammin kuin pieni. Minäkin imetin 1-vuotiasta 4kk vain iltaisin ja maitoa olisi kai riittänyt, mielenkiintoa pojalla taas enää ei. Pumpulla ei irronnut paljon mitään edes täysimetyksen aikaan, vaikka maitoa oli reilusti vauvan kasvusta päätellen.
Oma tyttäreni täyttää vuoden ja lopetin yöimetykset 8 kk:n iässä. Ihan hyvin maitoa piisaa, imetän noin 4-5 krt päivässä.