Jos lapsenne on jollekin allerginen ja menee synttäreille, niin miksi ette
ilmoita etukäteen allergioista?
Esikoisella oli tänään synttärijuhlat ja hän halusi kutsua myös yhden uuden tytön, johon oli tutustunut leikkipuistossa. Lapsen perhe oli vasta muuttanut alueelle.
Lapsi sitten söi hyvällä halulla tarjottavia, kunnes sai allergisen reaktion (onneksi ei mitään pahempaa, ainoastaan ihottumaa) hedelmäsalaatista.
Kun äiti tuli hakemaan lapsen, kysyin onko lapsella allergioita? Ja pahoittelin, kun en noista tiennyt ja lapsi sai reaktion :( Onneksi äiti itsekkin pahoitteli, kun ei ilmoittanut noista, mutta hänen mielestään 6 vuotias osaa erottaa omenan ruuasta (hedelmäsalaatissa oli omenan lisäksi päärynää, joka on saman näköistä kuin omena).
Itse kyllä olen sellainen emäntä, että otan allergiat huomioon, olkoot ne sitten aikuisten tai lasten. Ja tätä nykyä teenkin suosiolla maidottomina tai hyla tuotteista. Ja jos juhlijoiden joukossa on keliatikkoja tai vilja-allergisia, teen kaikki tarjoomukset joko gluteenittomiksi tai sitten kokonaan ilman viljoja. Tai jos joku vieras on muna-allerginen, teen sellaisia tarjoomuksia, missä ei ole munaa.
Ja tuon salaatinkin olisin voinut tehdä ilman omenaa, jos olisin tiennyt tuosta allergiasta :(
Kommentit (11)
mitä varmasti lapsi voi syödä, kuten jäätelöpaketin. Kummallista ettei kyseinen äiti kertonut..
koska vältettävien setti on sellainen ( mm. maito, muna, vehnä) että en halua rasittaa emäntää. Eipä tuolla yhdistelmällä kovin paljon tarjottavaa itsekään keksi... Joskus sitä vain unohtaa allergiat, ei muista heti sanoa uusille ihmisille.
mut kyllä mun kuusvuotias allergikko on itsekin aika tarkka siitä mitä saa syödä ja mitä ei
että omenaa tulee niin harvoin tarjolle synttäreillä..
meilläkin pojalla omenalle allergiaa siitepölyaikaan varsinkin (sekin vähän riippuu mikä omena) eikö ole tullut koskaan mieleen mainita synttäripaikkaan, että on sitten omenalle allerginen - lapsi, myös 6v, tietää itse asian, joten osaa omenaa välttää, salaatista siis kysyä onko tässä omenaa, ja kun oireena on vaan ihottumaa, niin jos haluaa omenaa syödä, saa syödä, ei se pieni ihottuma silloin tällöin mitään haittaa... siis se ei ihan oikeasti ole iso asia, vähän rasvaa naamaan niin se menee ohi. Nää munat, maidot, viljat onkin sitten vähän eri asia.
Mutta silloinkin kun meillä oltiin tosi allergisia, niin en mä haluaisi, että juhlaväki meidän muksun takia tekisi koko menuun tietynlaiseksi. Kiva jos jotain syötävää on, mutta...
meilläkin pojalla omenalle allergiaa siitepölyaikaan varsinkin (sekin vähän riippuu mikä omena) eikö ole tullut koskaan mieleen mainita synttäripaikkaan, että on sitten omenalle allerginen - lapsi, myös 6v, tietää itse asian, joten osaa omenaa välttää, salaatista siis kysyä onko tässä omenaa, ja kun oireena on vaan ihottumaa, niin jos haluaa omenaa syödä, saa syödä, ei se pieni ihottuma silloin tällöin mitään haittaa... siis se ei ihan oikeasti ole iso asia, vähän rasvaa naamaan niin se menee ohi. Nää munat, maidot, viljat onkin sitten vähän eri asia.
Mutta silloinkin kun meillä oltiin tosi allergisia, niin en mä haluaisi, että juhlaväki meidän muksun takia tekisi koko menuun tietynlaiseksi. Kiva jos jotain syötävää on, mutta...
Laitan synttärikutsuun yleensä muutenkin vastauspyynnön tuleeko vai ei ja perään lisään vielä huomautuksen, että ilmoitathan mahdollisista erityisruokavalioista. Tällä mielelläni ilmoitan huomioivani vieraiden allergiat tarjottavissa ja allergisten ei tarvitse tulla omien eväiden kanssa. Itse olen törmännyt tähän ongelmaan useasti, viitsinkö vaivata kutsujen järjestäjää lasteni erityisruokavalioilla vai laitanko eväät mukaan, jotta järjestäjälle ei tulisi liikaa vaivaa lasteni takia. Meillä "ongelmana" omassa perheessä neljä keliaakikkoa.
Minä ilmoitan aina lapseni allergiat ja hänellä on aina lääkkeet mukanaan. Useimmiten myös oamt eväät koska niin olen kokenut sen helpoimmaksi ja ilmeisesti myös kutsujen emännät. Varmistelen kyllä, että tarjottava ja eväät olisivat keskenään mahdollisimman samannäköisiä.
Kieltämättä minusta olisi TOSI mahtavaa jos joskus joku haluaisi tehdä edes osan tarjottavista meidän lapselle sopivaksi, kuulostat siis loistoäidiltä ja emännältä. Olisipa meidän lapsella tuollainen ystävä-äiti:)
mutta ei sen vuoksi, että emäntä pääsisi vähemmällä vaivalla, vaan lapsen itsensä vuoksi. Suurin osa ihmisistä on vain niin käsittämättömän idiootteja, että sana MAIDOTON ei mene perille vaikka sen vääntäisi mistä koivunrungosta ja kantaisi pihalle pällisteltäväksi. Sitten tehdään jotain Hylaa tai laktoositonta ihan innolla, tai tehdään pullaa veteen ja lätkitään siihen kilo tavallista Sunnuntai-margariinia. Sitten turpoaakin taas meidän kaverin kurkku umpeen ja adrenaliinia kuluu litra ja ambulanssin pillit vinkuu.
Parhaita ovat nämä "allergiat ovat äidin keksimä ilmiö"-urpot, jotka haluavat osoittaa äidille, että kato nyt, annoin sille maitoa eikä mitään käynyt. Yksi tällainen meinasi kerran meidän lapsen tappaa.
sanon näin kaikilta:"Käsi ylös kellä on jokin allergia jostakin ruuasta!" Ja sitten kysynyt käden nostaneilta, että mille ovat allergisia ennenkuin kukaan aloittaa. Näin tämä sujuu ihan kivasti! Kyllä jo 5-6v tietää onko allergia vai ei.
mutta ehka siksi ettei reaktio ole kovin voimakas. itse olen 'pakotettu' aina kertomaan pojan allergiasta ja sitten viela muistutan hanta itseaan etta varmistaa viela, koska on pahkina allergikko.