Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MAALIS -05 uuteen viikkoon, 22!

26.05.2008 |

Hep, avataan pinoa!

Meillä oli jokseekin kauhea viikonloppu :/

Torstaina remonttimies kävi repimässä kaikista makkareista vanhat ovet karmeineen pois mutta uusia ei olla vielä saatu. Ts. kaikki "meteli" toisesta makkarista kuuluu toiseen erittäin hyvin. Nukkumista vaikeutti vielä maalisneidin tosi kova yskä. La iltana sitten vaihteeksi vaihdoin petivaatteet kun neiti oksenti sänkyynsä sellaista ihanaa limaruokaoksennusta. Plääh...Yskä todellakin oli aivan kamala mutta taitaa nyt helpottaa ihan Resilarilla. Kuumetta eikä nuhaa juuri ole.

Mie olen jotenkin ihan rikki, täs on ollu nää vatsataudit, remontti, vauvan lentsu, maalisneidin lentsu jne. Nukkuminen on ollu tosi vähäistä ja stressitaso nousee koko ajan. Mius on varmaan stressikuumetta vähän väliä.

No mutta se siitä narinasta. Kesä tulossa ja eiköhän tämä kohta helpota. Mökinkin sain varattua heinäkuun toiselle viikolle. Tai on siis miun työpaikan lomakylä jossa viihdytään hyvin kun on valmis ruoka ja pesukonekin =)

Semmosia tänne!

T: Nasulina ja tytöt

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
26.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös ollaan kipeinä ja väsyneinä. Molemmat likat alkoi yöllä oksentamaan. Mimmi nukkui ja oksensi mein sängyssä ja Moona omassaan. Mie sitten reissaillin sänkyjen välissä ja mies osallistui sen minkä kykeni. Pyykkiä on pesty ja vielä on kolmisen koneellista. Moonalla kun näyttäs olevan myös ripulia ja vaipat on fuskanneet..

Hommaa siis piisaa.

Miehellä olisi ollut tänään aika samaan fysikaaliseen, missä mie käyn. Siellä olisivat pystyneet testaaamaan onko huimaaminen korvaperästä vai hermoperästä. Nyt sekin piti sitten perua, koska on vaan ajan kysymys milloin hän k'äy oksentamaan. Jee jee.

Miulla on töitä ke, to ja pe. Sitten ne on vissiin siinä toistaiseksi. Tytöilläkin siis enään kolme hoitopäivää jäljellä jos tervehdytään.

Mie en saanut sitä työpaikkaa.Hieman harmitti. Mutta hakijoita oli 25 ja yksi paikka. Miusta tuntui, että niillä oli siihen jo valmiiksi katsottu työntekijä.

Olimme mekin viihteellä launtaina. Paikallinen fhra järjesti tapahtuman ja jatkoilla oltiin tallilla. Mieskin uhmasi ja lähti mukaan. Kuulemma alkoholi tasoitti sitä keikutusta =). Paljon hienoja jenkkiautoja ja moottoripyöriä. Vielä ihan aamutunneilla piti käydä toisella tallilla ja aurinko oli jo noussut, kun kotiuduimme. Onneksi näitä kekkereitä ei ole usein, vanha ei jaksaisi joka viikonloppu ;). Tosin, jos sais nukkua pitkälle iltapäivään. Nyt lapset kotiutuivat jo klo 11..kaksi vähä unista yötä takana ja kyllähän se tuntuu.

Nasulinalle toivon voimia ja jaksamista. Kyllä ne taudit siitä ohi menee, pakkohan niin on oltava.

Tel; miten paino? Joko tavoitepaino lähellä?

Hyvää vikaa toukokuun viikkoa! Kohta on kesäkuu, missä helteet?

Tuulia

Vierailija
2/14 |
26.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä sitä vaan vieläkin flunssan kourissa ollaan. Oikein ahistaa jo, kun liikunta jäänyt ihan tyystin, kun olo on vetämätön ja tukkoinen. Ruokakaan ei tosin kamalasti maistu, joten jospa noita kiloja ei kauheesti ois kertynyt.

Viikonloppu meni koulutehtävien teossa ja ulkohommissa. Pesin ikkunat ulkoapäin sekä ikkunapuitteita puhallusvillasta yms. Mies maalasi kuistin aitaa. hänkin vielä kivin flunssainen ja yskä on ihan kamala. Parantumisia vaan sairastupiin!!

Juusolla vauhtia piisaa ja uhma on ihan järkyttävää. Osaa kyllä kaikki ne temput, joka saa vanhempien niskakarvat pystyyn ja jäähy/miettistuolilla istutaan ainakin kerran illassa. Onneksi on ihanat isovanhemmat, jotka eilenkin ottivat Juuson luokseen, että saatiin tehtyä hommia ja vähän huilattua, koska nyt Juuson hoito on todella stressaavaa ja väsyttävää. Mummolassa Juuso on kuin "herran enkeli". Onko tämä julmaa aatella omasta lapsestaan noin että hänen hoitamisensa on rankkaa?? Mielipiteitä!!

On meillä hyviäkin hetkiä ja pohjimmiltaan Juuso onkin herkkä lapsi, mutta nyt siis todella uhma menossa.

Huomenna ois koulupäivä ja näyttösuunnitelman tekoa. Olen jo alustavan version tehnyt, katsotaan mitä opettaja siitä sanoo, hyväksyykö vai pitääkö jotain vielä täydentää. Keskiviikkona sit taas harjoittelupaikkaan.

Nyt kuumaa juotavaa laittamaan ja viltin alle sohvalle lepäämään.

Suohomppeli81 ja Juuso

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
26.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ennen Täydellisiä naisia...

Tuulia: Ei paino ole kyllä tullut alas kuin pikkuisen. On vähän suvantovaihe, kun ei jaksa koko ajan tsempata. Ajattelin, että elelen tässä nyt "normaalisti", eli liikun paljon ja koetan syödä normaalisti. Katsotaan, miten sillä käy, ts. pystynkö pitämään nykypainoa. Kesälomalla tsemppaan sitten viimeiset kilot, kun pystyy liikkumaan enemmän eikä tule syötyä lounaita ravintolassa... Sellaiset pikkuisen vajaa 5 kg pitäisi vielä pudottaa. Pikku hiljaa tosiaan paino putoaa tällä normaalielämälläkin, mutta tosiaan hiiiiiiitaasti. Ja viime viikonloppuna tuli mässättyä sen verran, että oksat pois...

Suohomppelille lohdutusta, että kyllähän se lasten hoitaminen on välillä rankkaa, ja niin saa myös ajatella. Äideille lienee tyypillistä se, että tuntuu pahalta ajatella omasta lapsesta mitään negatiivista, mutta elämäähän nekin tunteet vain ovat. Vähän niin kuin yksi työkaverini totesi: eihän sitä miehestäänkään aina niin pidä ja moni asia ärsyttää, mutta kyllä sitä silti rakastaa... Ja lapsia kohtaan rakkaus on tietysti vielä vähän erilaista, ts. kestää vielä enemmän kaikenlaisia vastoinkäymisiä. Eli ei huolta: äitikin saa väsyä ja tuntea lastenhoidon raskaaksi - minä ainakin välillä tunnen, viimeksi tänään... Eihän siitä ylpeä ole, mutta kun ei vaan aina jaksa...

No niin. Nyt Täykkärit alkoi, joten keskityn siihen. Seuraavat kaksi päivää olenkin koulutuksessa eli nettipimennossa ;-)

Mukavaa viikkoa!

Terhi & vihdoin hiljenneet lapset

Vierailija
4/14 |
26.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihanalta lomalta palattu! Tämä reissu teki minusta lopullisesti Ranska-fanin. Huvila oli enemmän kuin osasimme odottaakaan ja ilmat suosivat ennusteista piittaamatta. Pikaisesti käytiin vilkaisemassa Cannesin glamouria, muuten vietettiin viikko visusti pikkukylissä ja omalla uima-altaalla. Nizzaakin koluttiin viimeisenä päivänä, mutta sinne palaisin mieluiten ilman lapsia. Monaco jätettiin suosiolla väliin, kun ei sinne formulahuuman sekaan huvittanut lähteä.

Muitakin mukavia uutisia - saatiin Kaisalle vihdoin tarhapaikka tuosta naapuritarhasta. Elokuussa loman jälkeen siirrytään. Kyllä sitä on odotettukin.

Samat tuntemukset täällä kuin muillakin - ei se lapsen kanssa oleminen pelkkää riemua ole. Jotenkin lapsi on tuonut elämään rutkasti lisää voimakkaita tunteita, niin hyviä kuin huonojakin. Ja parempi niitä tunteitaan on mun mielestäni näyttää (kohtuuden rajoissa toki) kuin sisälleen hautoa. Kuinkahan monta kertaa mä olen hävennyt hankalan aamun jälkeen sitä helpotuksen tunnetta, kun saa laittaa tarhan portin kiinni ja pääsee pois.

Harmittavan paljon sairasteluja maaliskuisilla ja perheillään. Toivottavasti kesä poistaa pöpöt pikapuoliin!

Aurinkoisia päiviä toivotellen,

kua ja Kaisa

Vierailija
5/14 |
27.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on kyllä myös yksi äiti jolla ei pinna kestä aina joka tilanteessa. Tosin osaan nyt ennakoida paremmin ja suhtautua hieman järkevämmin. Nyt vaan tämä monen viikon kodin pyöritys alkaa käydä voimille. Vielä tämä mahatauti tähän päälle. Itse selvisin vissiin aika vähällä, Moona on neljättä päivää kipee samoin mies.. Mimmikin on aika pirteä, lämpöä enään.

Onneksi huomenna pääsen töihin, hieman tästä kotonta pois. Käly tulee pyörittämään tätä huushollia, kun ei lapsiakaan saa vielä hoitoon. Liekkö hoitoon enään pääsevätkään..

Tel; vielä voimia loppurutistukseen. Sittenhän se työ vasta alkaakin, kun paino pitäisi pysyä aisoissa..miulla se seilaa kummasti 60kg ja 62kg välillä. Suoraansanottuna v****aa, kun tänäänkin oli niin hoikka olo. Eilen vaaka näytti jotain 60.6 ja tänä aamuna 62.4kg, siis ei mitään järkeä ja mielipahanha siitä sai..etenkin oletin painon alkavan vitosella.

Nyt oon haaveillut koko päivän mäkkäri ruuasta, ja tässä kenkkuilumielentilassa mie sen varmaan menen hakemaankin =).

Pitää vissiin laittaa tätä energiaa kodin siivoukseen, se on aina varma keino poistaa, tiiätte minkä ;). Kiva, katsella siistiä kämppää ja tulee parempi mieli.

Joten poistun huiskaamaan pölyjä.

Palaamisiin!

Tuulia

Vierailija
6/14 |
28.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole pitkään aikaan kerennyt edes lukea kuulumisianne. Olen aloittanut keikkatyöt hoitovapaan ohella ja nyt yövuorossa on aikaa lueskella täällä kuulumisia.

Meille ei kuulu mitään kovin erikoista. Ässällä eli maalispojallamme on rauhallisempi vaihe tällä hetkellä menossa, eikä kiukkua ja uhmaa ihan hirveästi. Välillä tosin tuntuu, ettei hän tottele ollenkaan, mutta pohjimmiltaan poika on kuitenkin kiltti. Eea tyttömme tuli juuri 10 kk ja on oppinut nousemaan tukea vasten seisomaan ja työntämään taaperokärryjä.

Pääsääntöisesti olen vielä lasten kanssa kotona, mutta välillä keikkailen, että saa vähän lisätienestiä kotihoidontuen lisäksi ja pääsee kotoa pois. Tervettä välillä ajatella muutakin kuin ruuanlaittoa, siivoamista ja lastenhoitoa.

Miehen kesälomaa tässä jo kovasti odottelen. Mökillä aiomme olla ja Ässälle on luvattu reissu muumimaailmaan ja linnanmäelle. Siinä se neljäviikkoinen varmaan kuluukin. Mitä kesäsuunnitelmia muilla on?

Eipä tässä muuta kuin hyvää viikonjatkoa itse kullekin

Vuokko ja lapsoset

Vierailija
7/14 |
29.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pinon nostoa tässä yritän.

Oma olo ei ole kovin hehkeä. Ti-iltana lähti paikka hampaasta ja tänään kävin hammaslääkärssä. Ei ollut niin pikku juttu kuin luulin. Hammas oli haljennut paikan alta eikä uuden paikan laittainen ole kovin yksinkertaista. Tänään mm. leikattiin ientä ja muuta "mukavaa" jota en viitsi tarkemmin tässä eritellä. Kahden viikon päästä jatkuu hoito. Jep! ja yksityisellä kävin lasku oli sen mukainen(kunnalliseen olis päässy vasta lähempänä juhannusta..)

Maalisneiti kokeilee selvästi rajojaan. Temppuilee ruoan ja nukkumisen kanssa. Osais vaan ite pysyä tarpeeksi tiukkana tuon Pikku riiviön kanssa. On kyllä tässä asiassa aivan eri maata kuin isompansa. Laitan toivoni murrosikään... Äitini sanoo että jos lapsi on uhmaiässä helppo niin sitten murkkuna on sitäkin vaikeampi ja vastaavasti jos uhmis vaikea on murkkuna helppo. Nähtäväksi jää. Kuulemma teoria on ainakin itseni ja veljeni kohdalla pitänyt paikkansa.

Tel: Kuulinkin viime viikolla että olette täälläpäin tulossa käväsemään. Käynti kuulumiset jää kuultavaksi ensi viikon loppuun. H on tän viikon lomalla ja itse menen ensi viikolla ma-ke koulutukseen.

Nyt pitäis koittaa syödä jotain mitä ei tartte purra ja mikä ei ole lämmintä. Pirtelöä..????(Hyvä dietti tämmönen hammasvaiva, vähän kyllä hermoja kiristävä ;)

Vierailija
8/14 |
30.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näillä helteillä ollaan jo saatu uima-allaskausi avatuksi. Likka otti vauhtia terassilta ja pomppi veteen, jota oli siis noin 20 cm. Taka-ajatukseni, eli nurmikon kastelu, siis toteutui hyvin.

Miehellä alkoi myös kesäloma, ja suunnitelmissa ei ole mitään kovin merkillistä. Lähinnä mummolassa ja muissa sukulaisissa käyntiä, jota tulee talven lyhyinä viikonloppuina harrastettua vain vähän pitkien välimatkojen takia. Tuossa keväällä käväistiin Linnanmäellä, josta Sea Life jäi maalistytön mieleen. Itse asiassa silloin paikalla ollessa lähinnä juoksi hippaa serkkunsa kanssa, mutta nyt muutaman viikon kuluttua on ruvennut kyselemään, että koskas mennään taas.

Sengille pitkiä hermoja hampaan kanssa. Toivottavasti tulee kaikin puolin hyvään kuntoon nopeasti.

Nyt iltapalalle ja suunnittelemaan huomista ohjelmaa. Mies käy esikoisensa koululla lakkiaistilaisuudessa ja mä rupean laittelemaan sunnuntain juhlapöytää pikkuhiljaa.

korvapuustit

Vierailija
9/14 |
30.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinteiseen tapaan olen taas täällä perjantai-iltana n. klo 22... Pitäis oikein laskea, montako perjantai-iltaista kirjoitusta on tullut kirjoitettua...

Hurja viikko on takana. Tahti on ollut kova, mutta selvittiin. Tänään olinkin lasten kanssa kotona, tosin itse tein kyllä ahkerasti töitä, ja muksut leikkivät lähinnä ulkona. Minäkin lueskelin yhtä oikolukuvedosta tuolla pihalla, ja käräytin tietysti vähän käsivarsia ja rintaa... Onneksi en pahasti.

Viikonlopun ohjelmassa on ensin puutarhahommia - niitä riittää. Huomenna iltapäivällä lähdemme sitten mökille ja olemme siellä yötä. Ihan mukava viikonloppu siis tulossa, varsinkin kun säät näyttävät aikas upeilta.

Kuan loma oli ihanan kuuloinen! Iski taas matkakuumeen, mutta kun meillä mies ei halua matkustaa, meidän perheemme eksoottisin matkakohde tällä(kin) lomalla on Pohjois- ja Etelä-Karjala...

Sengille jaksamista hampaan kanssa. Hampaiden "oirehtiminen" on kyllä tosi inhottavaa, sitä on koko ajan jotenkin niin kurja olo, jos suussa on jotain "vikaa". Toivottavasti tulee pian kuntoon!

Mitähän vielä piti... Meidän Saana on taas tänään kiristänyt mun hermoja venkoilemalla ja hidastelemalla koko ajan. Mitään ei voi tehdä heti, kun pyytää, vaan esim. hampaiden pesussa neiti laittaa ensin kädet suun eteen, etten pysty pesemään. Sitten jos käskee pissalle, syömään tms., liikkeet ovat niiiiiiiiiiiin hitaat kuin mahdollista - välillä on pieni vauva, joka ei osaa kävellä jne. Ja kaikki muu samaan tahtiin. On tooooodella ärsyttävää, kun joka asiassa pitää temppuilla. Toivon, että on joku kausi taas... Onko kellään muulla vastaavanlaista toimintaa? En muista, että Nuutilla tällaista olisi ollut. Mutta ehkä aika kultaa muistot...

No joo. Taidan lopetella ja kurkata, mitä muita keskustelunaiheita täällä on.

Mukavaa viikonloppua!

Terhi, Saana ja Nuutti

Vierailija
10/14 |
30.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin täältä remontin keskeltä tulla muutaman sanasen kirjottelemaan =)

Maalisneidin yskä jatkuu vieläkin ja tänään nosti hiukan taas lämpöä. Liekkö sit ollu väsymisestä ja riehumisesta johtuvaa, tiedä häntä. Onneksi yskä ei vaivaa enää öisin.

Tänään lyötiin lukkoon mummon ja sukulaistytön kanssa että mie ja maalisneiti lähdetään Siljalle muumeja katsomaan. Pääsee hiukan helpommalla niin kuin että ajettais Imatra-Naantali väli. Mies jää vauvan kans kotiin, ei tuo kuitenkaan muumeista juuri mitään vielä ymmärrä enkä halua istuttaa pitkää linja-automatkaa Helsinkiin. Ja jää sit koko meiän huomio kerrankin vain maalisneidille =)

Muutoin luvassa mökkeilyä parilla vuokramökillä.

Remontti alkaa olemaan kohta loppusuoralla ja hyvä niin. Ei jaksais enää kuunnella joka pvä kilkutusta klo 7-15. Huomenna olis tarkotus etsiä meidän nurmikko eli siivota pihaa kaikelta rakennusroinalta, pääasiassa laudoilta ja ovilta. Jospa sais nurtsin leikattuakin, alkaa voikukat taas rehottamaan. Takapiha saadaan ens viikolla kuntoon ja sit sais viimeinkin senkin kuntoon eli kesäkalusteet + paviljonki. Ja kiikut pitäis käydä ostamassa tyttölöille.

Semmosia tänne. Hyvää lomaa kaikille sitä viettäville ja parantumisia sairastupiin!

Vierailija
11/14 |
31.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, hampaan kanssa pitkää pinnaa tulen tarvitsemaan. Mitään kovin kuumaa ei kestä edelleenkään. Kahvikin menee latte-versiona.

Aamu meni esikoisen koululla. Nyt juuri mies viemässä esikoista ja äitiäni lentokentälle;lähtevät Ranskaan reiluksi viikoksi. Äitini täyttää pyöreitä ja lähti juhlia karkuun.

Kesälomasuunnitelmiin kuuluu mökkeilyä, jokin lasten kohde ja toivottavasti paljon uimarannalla löhöilyä. Tapetti kassi on odottanut tekijäänsä muutosta asti-> ehkä lomalla pääsevät seinään asti...??

Maalisneiti lutraa takapihalla, vahtimaan siis.

Vierailija
12/14 |
01.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siitä huolimatta heräsin jo ennen kuutta. Jospa kesän aikana oppisin nukkumaan hieman pitempään.

Pojat odottavat lastenohjelmia, minä jatkan kahvin lipittämistä, pesen pyykkiä ja ajattelin aloittaa ikkunoiden pesuprojektin. Varovaisesti vielä pitää ottaa, mutta jos mies kantelisi vedet ikkunan ääreltä aina seuraavalle: ei tarvitsisi raahata itse.

Meilläkin jo melkeis kesä! Eilen oli tosi lämmin päivä ja tämäkin aamu on aurinkoinen. Jipii. Koivussa ei lehti ole vielä valmis, mutta jos näin lämpimiä kelejä riittää, niin eiköhän ihan tuota pikaa ole..

Kesälomasuunnitelmat vielä auki: tämän kuun lopussa olemme Kotkassa hääjuhlissa (kahdestaan!) ja samalla reissulla ajamme siis siskoni luo, kun jätämme pojat Espooseen hoitoon. Mies on lomalla vasta heinäkuun lopussa, joten olen lasten kanssa välillä kotona ja välillä mummolassa. Ensi viikolla olisin halunnut käydä poikien kanssa Tampereen suunnalla, mutta katsotaas nyt saanko sittenkään autoa käyttööni. Esikoisella on uimakoulua ja eskariin tutustumista kesäkuussa, joten juhannuksen seudulla olemme visusti kotosalla.

Kirjuutellaan!

Pippandii

Vierailija
13/14 |
01.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ollaan kipeinä..edelleen. Mie olen ollut mahataudissa viidettä päivää. Likoilla nyt sitten flunssa..

MITES NAISET olisko mitään tapaamista vaikea ajatella? Kun viime vuonna meni mönkään..

Missä päin Tel olette etelä-karjalassa aikeissa vierailla?

Vierailija
14/14 |
01.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikonloppu on sujunut oikein mukavasti. Eilen tehtiin puutarhatöitä rutkasti (mies mm. teki lapsille hiekkalaatikon, kaatoi yhden puun ja repi muutaman marjapensaan maasta, minä istutin kukkia ja kärräsin multaa) ja lähdettiin sitten iltapäivällä mökille. Siellä olivat vanhempieni lisäksi veljeni perheineen. Meillä oli tosi mukavaa ja rentouttavaa - järvivesikin jo 16-asteista, eli pystyi uimaankin pari vetoa. Tänään tultiin kotiin ja jatkettiin puutarhahommia. Ehdin tosin vähän rentoutuakin eli ihan vaan olla ja lukea kirjaa + leikkiä lasten kanssa.

Sellaista siis tänne. Sää on ollut ihan mielettömän ihana, joten olemme melkein asuneet ulkona. Toivottavasti näitä säitä tässä kesän tullen riittää...

Tuulia kyseli meidän reiteistä. Teemme Itä-Suomen kiertomatkan niin, että menemme ensin Savonlinnaan, sieltä appiukon luo Tuupovaaraan, sitten Lappeenrantaan anopin mökille (käymme myös Kotkassa anopin kanssa).

Pippandiille piti sanomani, että jos tulette tänne Treen suunnalle ja aikataulussa olisi tilaa, olisi tosi kiva nähdä teitä. Tosin minä olen vielä töissä, mutta onhan mulla noita etäpäiviä...

Ja tapaamisesta: Olisi kyllä kiva tavata porukkaa. Minä olen töissä vielä juhannuksen jälkeisen viikon, mutta sitten lomailenkin pitkälle elokuuhun. Parhaiten tapaaminen sopisi 20.7. jälkeen, kun mies on jo töissä, silloin olemme lasten kanssa vapaita liikkumaan miten vaan...

Ai niin, vielä piti Pippandiille antaa yksi kirjavinkki (kun häneltä tulee niin hyviä vinkkejä): Minulla on kesken Joseph Kanonin Jaettu Berliini, joka kertoo II maailmansodan jälkeisestä Berliinistä. Löytyy niin rakkautta kuin jännitystäkin, ja pitää otteessaan.

Semmottista tänne. Nyt jatkan FC Venus -leffan katsomista...

Terhi&mukelot