Apua maito loppuu! Pakko siirtyä korvikkeeseen...
Nyt mä alan ymmärtää tätä maidon loppumista. Olen pari päivää (lääkärin määräyksestä) syöttänyt vauvalle osittain korviketta. Ei ihme, että moni inttää maidon loppuvan ja sillä siirtyvät korvikkeeseen. Kun vauvan illälla (klo 17->) ruokkii pullosta, niin onpa helppoa ja vaivatonta. Lykkii vaan puolenkymmentä pulloa tasaisin välein muksun huulille ja max 5 min kerta vauva on tyytyväinen. Tissitellessä taas menee koko ilta sohvalla istuessa. Tissiä, vähän taukoa, taas tissiä jne. Ja mulla tosiaankin tulee tarpeeksi maitoa. Vauva kasvaa yli käyrien.
Kommentit (17)
On välillä sellainen olo, että pulloruokinta olisi 100% helpompi tapa ruokkia vauva kuin rintaruokinta. Vaikka kuinka muuta kuulen väitettävän.
Ei se imetys ole äidille mitään herkkua. Hormonitoiminnan palautuminen kesti melkein vuoden synnytyksen jälkeen - heti kun vähensi imetyskertojen määrää tuntui kuin olisi herännyt jostain horroksesta. Limakalvot vahvistui ja olo parani huomattavasti. Imetys myös vei painoa niin paljon että olin huomattavan alipainoinen imetyksen lopulla.
Koska silloin joka toinen äiti alkaa pelkäämään, että maito loppuu ja lopettaa siksi. Sanokaa mielummin rehellisesti, että pullottelu on teistä paljon helpompaa.
vaikka helppoa tämä ei ole ollut :-) Mutta olen ylpeä itsestäni ja koen onnistuneeni vaikeuksista huolimatta :-) 5kk täysimetystä takana. Tsemppiä ap:lle!!
Kyllähän se tuntuu raskaalta...
Telkkari auki vaan.
lastani aikoinaan, kun maitoa ei koskaan tullut, mutta en keksi kyllä yhtään syytä, miksi se olisi ollut helpompaa (paitsi vapaus). Pulloja pitää pestä, vauvalle myös keittää. Maito pitää tavallaan valmistaa ja aina pitää miettiä ruokkimiskuviot reissun päällä...Kyllä se olisi ollut helpompaa kaivaa tissi js tyrkätä se vauvan suuhun...
Luin imetysaikana (= lapsen 1. vuosi) useita kymmeniä kirjoja. Sohvalle mukavaan asentoon, lapsi tissiin kiinni ja kirja auki. Se oli hienoa aikaa kaikin puolin.
opiskelujuttuja jotka oli pakko saada valmiiksi. Tosin imetys ei koskaan lähtenyt kunnolla käyntiin ja oltiin korvikkeen varassa jo alussa... Mutta siis pitkät imetyssessiot eivät olisi sitten vauvan ollessa jo isompi olleet edes mahdollisia muista syistä.
Luin imetysaikana (= lapsen 1. vuosi) useita kymmeniä kirjoja. Sohvalle mukavaan asentoon, lapsi tissiin kiinni ja kirja auki. Se oli hienoa aikaa kaikin puolin.
Kyllä mullakin pahimpaan rintaraivariaikaan oli välillä sellanen olo, että vois kai tämän helpomminkin tehdä. Mutta sitten kun raivareista päästiin, niin oon kyllä sitä mieltä, että tissi suuhun on paaaaljon helpompaa, kuin se pullorumba, mikä korvikkeesta tulee. Mulla ei tosin oo kokemusta ku rintaruokinnasta. Ja tuo tunteja kestävä iltatissittely loppu ainakin meillä siinä 3 kk:n paikkeilla tai vähän aiemminkin. Samoin imetysajat lyheni muutenkin.
Mun siskoni muuten kertoi, että hän alkoi kuuden viikon ikäisen vauvansa kanssa luulla, että maito ei riitäkään, kun illat oli yhtä hulinaa (niin kuin ne sen ikäisten vauvojen kanssa on). Niinpä hän alkoi antaa vauvalle korviketta lisäksi, ja eipä aikakaan, kun maito alkoi oikeasti vähentyä: vauva kun mieltyi pulloon ja sieltä tulevaan helppoon ravintoon eikä huolinut enää tissiä. Tiedän muitakin vastaavia tapauksia. Eli varmaan usein käy niin, että äiti luulee, että maito ei riitä, ja sitten korvikkeen antaminen johtaa maidon vähenemiseen. Eihän se maidontulo kuin seinään lopu.
Muuten olen sitä mieltä, että se on ihan jokaisen äidin oma asia, ruokkiiko lapsensa rintamaidolla vai korvikkeella. Molempiin tapoihin on olemassa niin monenlaisia syitä.
uskon että on paljon helpompaa antaa korviketta pullosta kuin imettää,mutta silti kannustan kaikkia imettämään. 2 lasta oon imettänyt ilman korvikkeita tuonne vuoden ikään. Toiset sanoi että minulla vaan tuli vaan runsaasti maitoa ja siksi onnistui,mutta itse tiedän että ilman sitkeää yrittämistä ja tietoa imettämisestä olisin luovuttanut.Minusta jos haluaa imettää niin kannattaa imettää ilman korvikkeita.Tietysti alussa on joskus sairaalassa esim.tarvetta antaa lisämaitoa. Jos lapsi on alle 3kg niin kuulemma tarviaa ja jos on keisarinleikkaus yms.Uskon vahvasti että imetys kannattaa ottaa vakavasti jo sairaalassa ja imettää mahdollisimman paljon jotta maito nousisi rintoihin. Jos vaan sanoo että haluaa nukkua yön rauhassa ja tönkkää lapsen hoitoon niin sen yön aikana voi menettää monta imetystä. Ja kotona jos aina silloin tälläöin antaa korviketta pullosta niin lapsi hyvin herkästi alkaa vieroksumaan rintaa ja muutenkin imettäminen menee sekaisin kun rinta saa liian vähän imuakehittääkseen lisää maitoa. Jos tarjoaa korviketta lapselle esim.silloin kun lapsella on tiheän imun kausi ja tilaa itselleen lisää maitoa niin huonostihan siinä käy.Maitoa ei pysty tulemaan enempää. Etenkin ekat kuukaudet on tosi herkkää vaihetta. Uskon että korviketta on helppo antaa.Toisen kanssa imetys oli paljon hankalampaa ja raskaampaa ja kolmannen imetys varmasti vielä raskaampaa. Ymmärrän että joskus hakee helpotusta arkeen. Kuitenkin kannattaa muistaa että imetys on vauvalle kuitenkin paras vaihtoehto. En sano että korvikkeet on huonoja,mutta kannattaa lukea äidinmaidon hyvät vaikutukset vauvaan ennen kuin vapaaehtoisesti siirtyy korvikkeisiin.
Hyvä kirjoitus. Itse myös täysimetin esikon 7kk ikään ja osittaisimetin reilun vuoden vanhaksi.
Nyt tällä kakkosella ku7n korviketta pitää antaa, niin pidän huolen, että pumppaan saman määrän minkä lapsi korviketta syö.
Muutamalle kaverille, joilla "maito on alkanut loppua" olen koittanut kauniisti sanoa, että se kyllä riittää, mutta loppuu 100% varmasti, jos lisämaitoa annetaan pullosta. Eivät ole uskoneet ja kyllähän se imetys sitten on loppunut 3kk ikään mennessä ihan kokonaan.
Mua vaan niin ottaa päähän kun sitten suureen ääneen puhutaan, että "olisin niin mielelläni imettänyt, mutta kun maito loppui..." oi miksi ei voi suoraan sanoa, wttä "pulloruokinta oli helpompaa ja nopeampaa ja lapsi nukkui enemmän ja pitempiä pätkiä kerrallaan".
Nyt parin yön kokemuksella voin sanoa, että todella houkuttaa minuakin. 3-4 heräämisestä on siirrytty yhteen ja vauva vasta 1,5kk!
ap
Minä osittaisimetin lasta yksivuotiaaksi asti. Kyllä ne rinnat sopeutuvat siihen kysyntään, vaikka mitä väitettäisiin, ettei sopeudu.
Eli maidontulo vähenee, kun kysynnän lisääntyessä annetaan korviketta eikä maitoa mene yhtään enempää kuin aiemmin. Lapsen kasvaessa lapsi syö useammin ja kerralla enrmmän, joten tissin päälle pitää jatkaa pullosta ja vähitellen tissi jää kokonaan pois.
Minä osittaisimetin lasta yksivuotiaaksi asti. Kyllä ne rinnat sopeutuvat siihen kysyntään, vaikka mitä väitettäisiin, ettei sopeudu.
Eli maidontulo vähenee, kun kysynnän lisääntyessä annetaan korviketta eikä maitoa mene yhtään enempää kuin aiemmin. Lapsen kasvaessa lapsi syö useammin ja kerralla enrmmän, joten tissin päälle pitää jatkaa pullosta ja vähitellen tissi jää kokonaan pois.
Siinä rinnassa kun ei ole mitta-asteikkoa. Tissin ja pullon pitääkin jäädä vähitellen pois.
Haluan vain rohkaista osittaisimettäjiä, että pidempikin kuin kolmen kuukauden imetys on mahdollista. Ei se maito lopu, vaikka annatte korviketta.
Oliko tässä joku pointti?