Lihavuus riskitekijä H1N1-viruksen etenemisessä
http://www.iltalehti.fi/sikainfluenssa/200907139920548_si.shtml
Lihavuus riskitekijä H1N1-viruksen etenemisessä
Maanantai 13.7.2009 klo 14.25
Muuten yleisterveet, mutta ylipainoiset ihmiset ovat erityisessä riskiryhmässä H1N1 -viruksen aiheuttamille komplikaatioille.
Lihavuuden ei ole aiemmin todettu olevan syy influenssaan liittyviin komplikaatioihin. (RIITTA HEISKANEN)Amerikkalaistutkijat havaitsivat ylipainon ja sikainfluenssan väliseen yhteyteen liittyvät ilmiöt, kun he tutkivat Mischiganin sairaalassa hoidettavina olleita kymmentä viruksen saanutta potilasta, uutisoi Reuters. Tutkimusryhmän potilaat olivat jo niin sairaita, että he joutuivat käyttämään hengityskonetta.
Tutkimuksen tarkoituksena ei alunperin ollut tutkia ylipainoon ja H1N1-virukseen liittyviä seikkoja, mutta sairastuneista yhdeksän kymmenestä oli ylipainoisia, joista seitsemän vakavasti ylipainoisia. Tutkijat hämmästyivät, kun selvisi, että kaikkein vakavimmin sairastuneiden painoindeksit olivat 30 ja 40 välillä, kun se normaalipainossa on aikuisilla korkeintaan 25. Seitsemällä potilaalla painoindeksi oli 40, mikä tarkoittaa erittäin vakavaa ylipainoa.
Ylipainoisilla potilailla havaittiin tartunnan saannin jälkeen verihyytymien muodostumista keuhkoissa. Tätä ei tutkijoiden mukaan ole aiemmin havaittu influenssapotilailla. H1N1-virus aiheutti potilaille myös häiriöitä hengityselimissä sekä munuaisissa.
Lihavuuden ei ole aiemmin todettu olevan yksittäinen syy influenssaan liittyviin sivuoireisiin, vaikka ylipainoiset saattavat kärsiä enemmän muista terveysongelmista normaalipainoisiin verrattuna. Tutkimusryhmän ylipainoisista potilaista vain kolmella oli ennen viruksen tarttumista jokin perussairaus.
- Tutkimuksessa ilmeni, että H1N1-virukseen voi liittyä erilaisia vakavia komplikaatioita, erityisesti ylipainoisilla potilailla, tutkija Tim Uyeki kertoi Reutersille.
IL
Kommentit (11)
oli 40 noilla tutkituilla tai ainakin hyvin lähellä sitä eli ylipainoa saa olla niin paljon että on jo muutenkin hengelle vaarallista. eiköhän sen jokainen tiedosta jolla bmi 40 on, että lähtö voi tulla koska vaan
-ylipainoa 10kg.
eli ylipainoiset ovat vähäpätöisiä???? yököttävä ihminen olet jos näin ajattelet!
ko kommentin kirjoittaja, ja on toki loukkaavasti sanottu, mutta tosi asiahan on, että suurin osa ylipainoisista voisi tehdä sille ylipainolleen jotain mutta ei, sitten tehdään omasta lapsestakin samanlainen syöttöporsas, se kyllä suututtaa. yhteiskunnan varoista menee uskomaton määrä ylipainon aiheuttamien sairauksien hoitoon. no joo, off topic..
vähäpätöisimmät yksilöt
ko kommentin kirjoittaja, ja on toki loukkaavasti sanottu, mutta tosi asiahan on, että suurin osa ylipainoisista voisi tehdä sille ylipainolleen jotain mutta ei, sitten tehdään omasta lapsestakin samanlainen syöttöporsas, se kyllä suututtaa. yhteiskunnan varoista menee uskomaton määrä ylipainon aiheuttamien sairauksien hoitoon. no joo, off topic..
vähäpätöisimmät yksilöt
Olen pinnistellyt ja ponnistellut selvitäkseni elämässäni edes jotenkin eteenpäin. Kiloja en ole saanut pois, vaikka voin sanoa että olen yrittänyt, olen todellakin yrittänyt ja itkenyt asian takia. On helppoa heittää yliolkaisesti jotain syöttöporsaista, kun ei tarvitse miettiä kuinka pahoja tragedioita paino-ongelmien takana voi piillä. Minä en ole turha ihminen, vaikka painankin enemmän kuin joku muu.
Olen lihonut ihan suklaalla, en terveellisellä perusruoalla.
Olen lihonut ihan suklaalla, en terveellisellä perusruoalla.
enkä varmaan tehnytkään mitä yleistystä, tai ainakaan en tarkoittanut (toki ylipainoiset ovat herkkiä kuulemaan kommentteja painonsa suhteen), mutta kyllä melkein joka kauppareissulla näen vähintään yhden ylipainoisen perheen, josta voi todeta, että lapseen siirretään sitten sama asenne ruokiin ja herkkuihin. Se on vaan todella surullista. Ei ylipainoinen ole mikään uhri, itse olen myös ollut lievästi ylipainoinen joskus kauan sitten, mutta nyt jo vuosia normaalipainoinen.
Halusin vaan korjata käsitystä että kaikki meistä "läskeistä" eivät siirrä asennettaan lapsiinsa. Minä syön yksin illalla ne herkkuni, lapsi saa kerran viikossa jotain jos saa.
ja myös tupakointi riskitekijä,kun on keuhkot muutenkin tiukoilla.
jos saa sikainfluenssan? Eiko lihavan elimisto jaksa puolustautua?
jos saa sikainfluenssan? Eiko lihavan elimisto jaksa puolustautua?
...oli havaittu että lihavat sairastuvat vakavammin.
kuin kakkonen
ap