***---***Marrasmasut viikko 29***---***
NIMIMERKKI______LA______KUINKA MONES_____SYNNYTYSSAIRAALA___SP VEIKKAUS
papu’08’09_____1.11._____2._____KSKS_____poika
paakkis________4.11._____3._____KOS
anskupa_______4.11._____1._____Oulaskankaan sairaala
Suhmura______5.11._____1._____K-S KS
Aippu77_______5.11._____2._____TYKS
pikkupippuri___6.11._____3._____SAS_____tyttö
Misu&masu___6.11._____3.______Ruotsi
julianna1______8.11._____1._____Jorvi
Nennu77______8.11._____3._____?_____poika
anilja_________9.11._____3.______K-P KS
Adara________9.11._____2.______KSKS
uma81_______11.11._____2._____K-P KS
Piitaliina______13.11._____4._____NKL____poika
Lotta________14.11._____3.______Kätilöopisto
Kirsiliini______15.11._____3._____KOKS
peppipihlaja__16.11._____4._____KSKS_____tyttö
Nemilia______17.11._____1.______Meksiko_____poika
OmeNainen___18.11.____3.______TAYS
Nyyny_______18.11._____2._____TYKS
Huldahuoleton_18.11.____3._____TAYS_____tyttö
Irish79_______19.11._____1._____KYS
Helene4______20.11._____4._____LUS
joleen/joors1__20.11._____2._____HYS
MaggyOo_____21.11._____1._____KOKS
jenskae_______21.11._____2._____Kätilöopisto
UnelmaSäleikkö_22.11.____1._____TAYS
Jumppis______22.11._____3._____KHKS
HeMuliini_____22.11._____4._____Kätilöopisto
minitassu_____23.11._____2._____OYS
Aotearoa_____24.11._____4._____TYKS
höttis____24. tai 29.11.____2.____Jorvi
Santsuli______26.11._____1._____Lohja
toscana_______26.11.____1._____KSKS
Marsupialia____26.11.____1._____OYS
susbell________26.11.____1._____Kätilöopisto____poika
xarda_________29.11.____1._____KHKS
Pinky´s mom___29.11.____1._____NKL
kaisuliini______29.11.____1._____SAS
epeli09_______29.11.____1._____NKL____tyttö
Kommentit (36)
...kaikille, kun elätte mukana ja olette olleet kanssani helpottuneita tilanteestamme! Eipä sitä eilen oikein tiennyt miten päin olis ollut, niin hyvältä tuntui :-).
Harvoinpa näen mieheni itkevän, mutta kyllä tuokin ihan murtui äitiyspolin parkkiksella, kun pelko oli ohi. Itse itkin jo kesken tutkimuksen, helpotus oli niin valtava.
Meille muuten veikataan tyttöä, mutta en osaa laittaa sitä tuohon listaan.
Olen samaa mieltä Helenen kanssa: paino on niin pieni asia kuitenkin, ei siitä kannata murehtia. Pääasia, että kaikki on hyvin, murehditaan niistä kiloista sitten vuoden päästä, jos vielä roikkuvat mukana :-)
Jumppis
Hienoa että Jumppiksen vauvalla on kaikki hyvin, kyllä tuollaiset tilanteet säikäyttää aina pahemman kerran.
Itse olen sairauslomalla, lantio-, ja selkäkipujen vuoksi. Työpäivästä vain alku sujui enää kohtuudella, loppu olikin sitä etten päässyt enää kunnolla kävelemään ja kotona en kyennyt tekemään enää yhtikäs mitään. Nyt siis lepoa, eipä näihin kipuihin oikein muukaan auta. Supistuksia myös aika tavalla, osa jo ihan reilusti napakoita, turvotusta nilkoissa iltaisin. Onneksi verenpaineet pysyneet hyvissä lukemissa.
Juuri miehen kanssa mietittiin kuinka nopeasti aika on mennyt, vasta yökkäilin viikolla 7+ jotain ja nyt mennään jo reilusti yli puolen välin. Laskettu aika on käsillä ennen kuin huomaakaan! Tämä on sitä ihaninta aikaa nyt, vauva touhuaa masussa ahkerana ja mies sitä silittelee ja supattelee kaikenlaisia asioita. Innostuipa tuo vauvalleen laulamaankin yksi päivä, mutta artistivalinta meni vähän pieleen, ehkä vauvat ei heti synnyttyään halua kuulla Irwin Goodmania ;)...
Hoitopöydän olen jo pessyt ja pikku hiljaa pitäisi pikkuruisia vaatteitakin alkaa pestä ja laitella valmiiksi, en halua jättää mitään viime tinkaan, etenkin nyt kun vointi ja jaksaminen on näin huonoa. Loppuraskauden olen nimittäin ajatellut vain köllötellä, olen hamstrannut vinon pinon dvd-elokuvia ihan viimeisten viikkojen ajan kuluksi :) !
Nyt päivän askareisiin, ihanaa viikonloppua kaikille!
Peppipihlaja ja Toukka 22+4
ostellu vaunuja yms vauvalle?meillä on ostettu vaunut ja uusi kaukalo myös ja vaatettakin on tullut ostettua rakenneultran jälkeen.
Kuinkas moni aikoo ottaa pakkauksen?me otetaa rahana tällä kertaa.
Tässä vielä kuva millaset vaunut me hommattii jos se nyt vaan onnistuu
Kopsaan tuolta haahuista saman tänne...
Kävin neuvolassa aamusta. Saatiin iso nippu papereita mukaan. Kelaan lähetettävät yms. Laskeskelin ettei tosiaan ole enää pitkään töitä edessä kunhan lomalta palailen sorvin ääreen. Täytynee alkaa ihan tosissaan miettimään noitakin asioita. Tähän asti on voinut ajatella että sitten joskus jään kotiin. Nythän se on kohta työnantajalle ilmotettava mikä päivä jään pois.
Navan alla liikuttiin todella hyvin ja sykkeet kuulu hyvin. Terkkari niitä ihasteli ja halus oikein pitkän kaavan mukaan kuunnella. Mä makasin tuskissani siinä sängyllä ku otti niin kipeetä selkään ;) Kivahan niitä on tietty itekki kuunnella.
Omat arvot kaikki ok. Ei mitään mainittavaa ollu, vaikka oletin, että painosta tulee jupinaa. Painoa jo tullut melkein 8kg.. huh huh!
SF-mitta menee yläkäyrän yläpuolella 22cm. Terkka sanoi ettei haittaa, koska vauva on niin ylhäällä kuulemma. Uskotaan siis häntä ;)
Kaikki näyttäis siis olevan oikein hyvin. Seuraava aika onkin lääkärille ja ens kuulle menee. Sokerirasitus on saman päivänä ja kamala ku mulle siihen päivään sattus aika tärkee palaveri työjuttuja... mut joku muu saa hoitaa jos en sinne kerkee ;)
Nyt lähden kaivelemaan hoitopöydän varastosta ja alan sitä kunnostamaan. Meillä on ollu se varastossa jo useita vuosia, koska se kiertää suvussa ja on odotellut käyttöä. Ikää sillä pöydällä alkaa olla yli 15 vuotta, mutta pienellä kunnostamisella saadaan sukukalleus käyttöön ;)
Jotain kyselyitä hankinnoista olikin.. Ei olla ostettu mitään. Tuo hoitopöytä on ainut mikä on ollu valmiina odottelemassa. Vaunut hankitaan uutena ja paljon saadaan sukulaisilta lainaan tai halvalla vähän käytettyä. Pakkaus otetaan kai, koska esikoinen kyseessä ja jotenkin vaan tuntuu että se tarvitaan.
Irish rv22+1
Joo, sen takia sitä kyselin, kun ei ollu mitään havaintoo mikä on "normaalia" painonnousua ja mikä on muuta. Olin jotenkin olettanu että nyt ois saanu tulla paaaljon vähemmän mitä on tullut. Eli mulle nyt toi 6 kiloa. No nyt löysin tuon raskauskiekon ja siitä sain (ja saan) suuntia mitä kilot keskimäärin on missäkin vaiheessa raskautta. Ja minähän menen ihan loistavasti mitoissa. Jotenkin olin ajatellut että tuossa on ainakin puolet liikaa yms. Että nyt helpottaa :D
Mutta kun tämä kaikki on niin uutta, niin ei voi tietää etukäteen mitä on tulossa. Ja tänne on jotenkin niin helppo purkaa ja kysellä kun täällä on samassa vaiheessa olevia ja saman jo usein kokeineita enemmän kuin missään muualla ;D Ja olen ymmärtänyt että tyhmiäkin saa kirjoitella, jos joku mieltä askarruttaa..
T:Suhmura
Moi kaikki!
Tukalaa on elo täällä. Mieli on toisaalta tosi hyvä, koska nyt vihdoin olemme päässeet asumaan uuteen kotiin! Mehän muutettiin kamat tänne jo helatorstaina, ja sen jälkeen elettiin reissuelämää tähän asti. Mutta nyt neljä päivää uudessa ihanassa kodissa, jee! Laatikoita on vielä purkamatta ja paljon tekemistä, mutta kyllä tuntuu hyvälle.
Mun vatsa on valtava. Kiloja on tullut 10, kasvisruokaviritelmistä huolimatta. Mun paino nousee puoli kiloa viikossa vaikka olisin vesipaastolla ;) tai siltä ainakin tuntuu. Oikeesti mua kyllä harmittaa tämä taipumukseni, sillä ihmiset on aika kovia kommentoimaan vatsan kokoa. Ja päivittelemään miten jaksan marraskuulle kun nyt jo on näin iso. Nii-in...
Eilen aamulla viimeksi oksensin kunnolla, mun tekee edelleen pahaa tosi paljon. Kumartua ei pystyis yhtään kun yököttää. Tosi helppoa olla kumartelematta kun järjestää uutta kotia laatikoista paikoilleen...
Närästystä on ollut kanssa, Rennie auttaa onneksi. Öisin joudun pitämään tyynyä jalkojen välissä tai toisen jalan alla. Vauva painaa välillä todella alas ja kävely on ankkamaista nyt jo. Tuntuu koko ajan enemmän siltä, että tämä on viimeinen raskauteni kun ottaa näin koville nyt.
Vatsan koosta ja mallista ihmiset jälleen kerran povaavat poikaa, sekä näistä pitkään jatkuneista vaivoista. Mä itse luulen kuitenkin että tyttö nytkin tulee. Ei tosin ole varma tieto.
No niin mun viestit näköjään nykyisin tänne on tälläsiä megavuodatuksia, koittakaa kestää.
Mukavaa viikonloppua, t. Paakkis rv 24+2
Huh huh, minähän jatkoin tuota shoppailua tänään, ostin sen BB-sitterin. Tosi näppärän oloinen ja kevyt. Kaupoissa on näköjään nykyisin mitä ihmeellisimpiä härpättimiä joka vaivaan ja asiaan. Esim. koliikkisitteri...hmmm...enpä usko tuohon, koska mulla on todella kokemusta kahdesta koliikkivauvasta. Ne ei rauhoitu mistään, aivan viimeksi äänistä, syli on ainoa paikka sekä kantaminen samalla, joka tehos meidän pikkutirriäisiin.
Sitten bongasin kokoonmenevän vauvan kylpyammeen, joka ilmeisesti vaihtoi väriä veden lämpötilan mukaan...
Tuntuu, että kaikki varusteet ovat niin muuttuneet seitsemän vuoden takaa, jolloin ostettiin nuita tarvikkeita.
Mukaan tarttui myös kasa noppies ja boob vaatteita, osa maksoi vaan vitosen!! Joo, ja ostin taas vaaleanpunaisia vauvanvaatteitta...apua jos se onkin poika. Sitten joku tulevista ystävien prinsessoista saa ne lahjaksi.
Jonsku, hienot menopelit kuvassa! Minkä merkkiset nuo on?
Hei, kysymys kaikille: mitkä ovat olleet hyviä hankintoja ja mitkä huonoja?
(tää vois auttaa niitäkin, jotka eivät ole vielä hankkineet mitään)
Tässä mun listaa hyvistä (luettelen muutaman):
-stokken tuoli (aivan mahtava, tukeva ja pitkäikäinen)
-Brion kombit (ostettiin uutena. Nyt voisin ajatella, että ostaisin vähän käytetyt briot tai emmaljungat, laatua kannattaa kyllä tässä hankinnassa suosia)
-Pitkä kantoliina (tarvitaan koliikki/kitinävauvoille)
-matkarattaat (helppo ottaa kyytiin ja näppärät käyttää, meillä isopyöräiset gracon)
Huonot:
-imetystyyny (en jaksanut räpeltää sen kanssa...too much to me)
-hyppykeinu (kumpikin lapsista inhos sitä, mutta serkut olisivat pomppineet vaikka kuinka pitkään naama messingillä)
Me otetaan taas rahana tuo äippäavustus, esikoiselle otettiin pakkaus, josta kaikki vielä tallella. Ja anteeksi huono makuni, mutta en tykännyt nuista nykypakkauksen kestohommeleista ja vaatteista...
Onkos teille muuten tullut raskausarpia?
Mulle ei onneksi tullut kummastakaan, mutta katsotaan nyt sitten kuinka käy. Esikosta rasvasin mahaani koko ajan ties millä rasvoilla ja tokasta en ollenkaan. En usko tuohon rasvaukseen ollenkaan.
No, onneksi sentään jalkoihin on tullut jo tuollaisia hiusverisuonipurkauksia, niin hamekin näyttää oikein söpöltä...huoh.
Tsemppiä kaikille sairaslomaisille, mä toivon, et voisin lyllertää loppuun asti tämän taakan kanssa.
pp ja Hjördis 24 tasan!
ps. oletteko kokeilleet itse mitata sf-mittaa? Mä olen onnistunut saamaan monesti saman kuin terkkakin.
noi rattaat on merkiltään emmaljungan Twin City Cross, Brown Check ja mukaan sai lisäksi pehmeän kantokopan,jalkapeitteen ja hoitolaukun+sadesuojan..hintaa kyllä tuli mut kauan noi kyllä kestää..
Kuinkas moni on miettiny jo vauvalle nimeä?Meillä on jo nimi valmiina pojalle.
Nukuin tuossa myöhäispäikkärit joten harvinaisen pirtsakka olo näin iltamyöhään:)
PAAKKIS, tuosta pitkään jatkuneista vaivoista, mä taasen oon kuullut että tyttövauvat aiheuttaa enempi ja pidempikestoisia vaivoja..Itse en voi tohon kylläkään yhtyä liiemmin, sillä kolme tyttöraskautta menneet oikeastaan liiankin vaivoitta, tän kanssa on sitten vaivat kestäneet tähänkin päivään asti, vaikka tyttöfiilis on itsellä tästäkin:)
PIKKUPIPPURI kyseli itse hyväksi koetuista tarvikkeista ja huonoiksi koetuista. Meillä on oikeastaan vain muutama sellainen, mitkä koettiin jo esikoisen kanssa niin hyviksi, että on olleet valmiina vauvalle jo kotiutuessa, eli:
-keinuva sitteri
-oman sängynreunan tasolla oleva vauvan ensisänky
-tilavat makuuvaunut
-hyvä rintapumppu
Täysin turhia on olleet sitten
-hyppykiikku
-nenänniistäjä
-imetystyyny
No, pää ei toimi enempään, mutta myöhemmin myös esim.sänkymobilet yms. on olleet turhia jokaisen kanssa, sillä antavat ihan liikaa virikettä pinnasänkyikäiselle, kun sängyssä on meillä opetettu nukkumaan eikä leikkimään..
Mut tuo sitteri ja ensikuukausiin tehty ensisänky on olleet ehdottomia, oman jaksamisen vuoksi. Sitterissä voi kantaa nukkuvankin minne vain mukanaan ja nukuttaminenkin käy keinuttamalla vaikka laittaisi samalla ruokaa muulle perheelle. Oman sängyn korkuisesta ensisängystä on helppo nostaa vauva yösyötölle itse edes nousematta istumaan, koukkaa vaan vauvan vierestä, mitä ei pinnasängyn laitojen takia voi tehdä nousematta itse ylös. Ellei ole sitten tooosi korkea oma sänky:)
JONSKU, mä oon kuumeisesti miettinyt nimiä, kylläkin ihan kummallekin sukupuolelle, vaikka sitä tyttöä nyt ensisijaisesti oon aatellut. Hirveän vaikea löytää enää kolmen lapsen jälkeen kivaa nimirimpsua, ja kun en halua käyttää samoja nimiä mitä on ihan lähipiirissäkään (eikös se ole sanomaton laki, ettei lähipiirissä anneta toisen lapsen nimeä:) ) Mutta aika hakusessa on nimiasiat, kuopuksellekin keksin ihan yhtäkkiä kivan nimen aikoinaan, vaikka silloin pyörittelin nimiä päässäni moniakin. Aika näyttää, ja voihan olla ettei raskausaikana ajateltu nimi sitten olekaan vauvan näköinen vaan pitää olla jokin toinen nimi:)
Nyt sieppaan yöpalaa ja vaivun kaukosäätimen kanssa sohvalle, tallennuksessa paljonkin ohjelmia ja leffoja mitä katsoa, nukahdan sitten uudestaan jos nukahdan:)
*Helene 22+0*
Meille on ollut hyviä hankintoja nämä:
-sitteri
-emmaljungan yhdistelmät
-kestovaipat
-paljon harsoja
Oikeastaan sitä pärjää aika vähällä. Nykyään tosiaan on jos minkälaista systeemiä tarjolla ja niitä tuputetaan tyyliin ettet voi olla hyvä äiti jos et osta lapsellesi tätä. Sitteri on kyllä loistava keksintö! Se oli meille kyllä ihan ehdoton. Samoin kestovaipat ja hamstraamani harsot on olleet tarpeen meidän perheessä.
Turhaa on olleet:
-imetystyyny
-rintapumppu
-kantoliina
Tosin nyt ajattelin uudemman kerran kokeilla liinaa vauvalle. On varmasti hyödyllinen jos oppii sitä käyttämään. Imetystyyny oli aivan turha. Koin sillä imettämisen hankalaksi ja lopulta imetin sekä yöllä että päivällä puoli-istuvassa asennossa jalat koukussa ja vauva siinä rinnalla. Pitkällään imettämisestä tuli mulle selkäkipeäksi ja varmasti sama tälläkin kertaa. Rintapumppua en käyttänyt kuin pari kertaa. Jotenkin se sai mun olon niin omituiseksi ettei maitoa tullut. Varaan korviketta kaappiin ja jos vauva ehtii sen max. parin tunnin aikana tulla nälkäiseksi kun olen vaikka salilla saa isä antaa sitä.
Pojalla ei ollut, mutta tulokkaalle ajattelin ostaa leikkimaton siis sellaisen minkä päällä roikkuu leluja. Kaverin vauva viihtyi siinä hyvin kun taas meidän poika oppi 2.5kk kääntymään mahalleen ja ei sen jälkeen hetkeäkään suostunut olemaan selällään eli pojalle se oisi ollut turha ostos.
Paakkikselle oli tainnut tulla myös +10kg. Lohdullista etten ole ainoa joka on päässyt uusille kymmenluvuille :) Olen myös sanonut miehelle etten enää ikinä aio olla raskaana niin kamalaa tämä on, mutta kyllä mieli taitaa muuttua kun vauva lähentelee vuotta :) Taidan kärsiä kroonisesta vauvakuumesta. Itse haaveilen neljästä lapsesta, mies kolmesta ja taitaisi tyytyä näihin kahteenkin. Eihän se lasten lukumäärä kuitenkaan ole omasta halusta kiinni, vaikka toki haaveilla saa.
Kohta lähdetään rannalle. En viitsi bikineissä sentään köllötellä, on noita raskausarpia siunaantunut sen verran. Nyt tähdätään pojan päiväunien ajaksi, joten saan rauhassa nauttia ja lukea. Eilen oltiin, mutta mahahan siinä vain tuli kipeäksi juostessa tuon vuosikkaan perässä. Se kun ei pahemmin välitä taakseen katsoa minne äiti jää, juoksee vain pää kolmantena jalkana ihmisten vilteille ja milloin kenenkin pallon perässä ja jos näkyy pilkahdus järvestä, se on menoa.
Taisi tulla aikamoinen sepustus, koittakaa kestää :)
Adara 23+5
Synnytys on mietityttänyt kyllä. Ihan siitä syystä, et mä pelkään kaikkia lääketieteellisiä toimenpiteitä ja tippaakaan ei mulle olla saatu niin, että olisin tajuissani... Esikoinen siis masussa ja tuossa n. kuukaus sitten tajusin, että pitäähän sen uloskin tulla =) Pelkopolille aika, katsotaan miten siellä saavat sitten rauhoteltua.
Vaatteita olen ostellut, sekä satukirjoja. Itse tehnyt viltin sekä olen tekemässä villaista vauvapukua (housut, takki, töppöset ja myssy). Mies on kyllä sitä mieltä, et eivät ehdi valmistua ajoissa :)
Painosta en osaa sanoa juuri nyt. Viikko sitten ennen kuin lähdettiin tänne Alpeille oli tullu viitisen kiloa lisää. Vaivoja ei ihan kauheasti oo ollu, ollaan käyty patikoimassakin täällä (600m korkeuseroa mm.), saa sitten nähdä miten jaksaa kun pitää taas töihin mennä parin viikon päästä... Ihanan vilkas tämä masu on :)
Jaksamisia kaikille ja ihanaa odotusta! :)
Epeli09, rv 20+6
...ja uudella yrityksellä. Uudet vanhat(-kin) tunnukset lopetti toimintansa joku aika sitten, enkä ole saanut aikaseksi jälleen kerran rekisteröityä ennen kuin nyt. Ja aiemmin kirjoitin pitkät pätkät, mutta viesti hävisi kun yritin lähettää. Ketuttaa koko masiina.
Ja muutenkin ketuttaa. Ottaa päähän niin lapset kun mieskin. Sitä harmoonista ja energistä keskiraskautta siis odotan vieläkin. Pikkuveikka - poika siis tulossa tyttöjen kaveriksi - ottaa kunnon kasvupyrähdyksiä tietyin väliajoin ja silloin on aina olo tukalampi kun muuten. Nyt taitaa taas olla kunnon pyrähdys menossa, kun tuntuu että ei mahdu omaan kroppaansa ja väsyttää koko ajan.
Ollaan tunturissa loma-asunnolla ja huomenna pitäsi koko konkkaronkan kera lähteä patikoimaan pariksi päiväksi. Lapsille on eka kerta. Kyllä käy miestä sääliksi. Matkaseurana 4- ja 5-vuotiaat pikkuneidit ja isomahainen kärttyinen rouva liitoskivuilla. No, itseppähän välttämättä halusi testata ennen kun on se huvi ohi taas muutamaksi vuodeksi.
Hankinnoista näyttää olleen kovasti puhetta. Meillä ei ole tyttöjen jäljiltä muuta jäljellä kun autotalli täynnä vaaleanpunasia hörhelöitä, joten varustelu pitää taas hankkia uudelleen. Kaupoissa en ole kerinnyt juoksemaan - vaunuja käytiin toissapäivänä pikapikaa vilkaisemassa. Nekin pitää loman jälkeen kai jo tilata kun toimitusaika on 8-10 vkoa! Taidetaan päätyä Emmaljungan City Crosseihin. Sen verran tukevalta tuntuivat että menee täällä pohjosen talvessa ja on kuitenkin näpsäkät kaupungilla ja suht kevyet nostaa autoon. Mutta kamalan hintasia nuo menopelit on nykyään. Meillä on diili, että minä tilaan vaunut ja mies isomman auton - ihan hyvä työnjako.
Vaatteista olen koittanut miettiä, että mitkä olikaan ne mallit kun oli käteviä ensi kuukaudet pukiessa ja vaipanvaihdossa, mutta äkkiä sitä näemmä taas unohtaa. Muistan kyllä että jotkut vaatteet oli ihan toivottomia käytössä. Pitänee kaivella vanhoja valokuvia, niin eiköhän sieltä ne suosikit äkkiä erotu.
Aikasemmin hyväksi todetut hankinnat;
Babysitteri ihan ehdoton, mielellään malli minkä saa säädettyä eri asentoihin
Leikkimatto
Sähkökäyttöinen rintapumppu
Villaiset rintasuojukset (vai mitä ne suomeksi onkaan...) talvivauvan aikaan
Ja harsot
Vähemmän onnistuneita hankintoja on tullut kai tehtyä enempikin, mutta muutama muistuu mieleen;
Pullonlämmitin
Itkuhälytin
Hyppykeinu
Rintareppu
Kävelyvaunu
Sisarusvaunut yhdellä etupyörällä - huterat menopelit hiukan isompien lasten kanssa ja toivottomat talvisilla teillä!
Pitäkäähän peukkuja että selvitään reissusta noiden pienten sohvaperunoiden kanssa!
Misujamasu, 24+1
Täällä taas reilu tunti kukuttu, eikä nukuttu... Mukavan aktiivista keskustelua, marrasmasuissa on selvästi vilkastuttu! Moneen asiaan on ollut mielessä kommentteja, katsotaan muistanko puoliakaan.
Jumppis: Huippujuttu, että kaikki kääntyi parhain päin!!
Helene: Mulla kolmen viikon päähän kontrolliaika Taysiin. Toivottavasti sääkin pääset lääkärille, niin tiedät, mikä tilanne on. Huoli on välillä aika musertavaa..
Nyt en muista nimimerkkejä, mutta ihanaa, että jotkut olette niin hyvässä kunnossa, että pystytte patikoimaan! Nauttikaa! Täällä yli 5 min kävely yleensä tuhoon tuomittu ja olo kuin ankalla.
Hankinnoista meillä ehdottomia:
- kestovaipat!
- itkuhälyttimet (kotina kaksikerroksinen talo maalla, käytetty välillä sisälläkin)
- rintapumppu (en ole ollut innokas antamaan korviketta ennen kuin on pakko)
- pitkä trikookantoliina (meillä pojat olleet tosi tyytyväisiä, varmasti enemmänkin olisin kantanut, jos olisi ollut tarvetta)
Turhia puolestaan:
- imetystyyny
- aika paljon vaatteita on ollut, jotka eivät ole istuneet tai olleet muuten kivoja. Näistä ei voi tietää ennen kuin pääsee testaamaan.
Teen paljon hankintoja kirppiksiltä tai muuten käytettynä ja turhatkaan ostokset ei harmita, kun ei ole maksanut itseään kipeäksi. Sitten vaan omat "turhakkeet" kiertoon!
Vointeja!
-HH
Täällä ollaan nyt tosi väsyneitä kun naapurit päätti vähän bilettää eilen tonne aamu 4 asti ja musa soi niin lujaa että ei siinä saanu nukuttua ja lapsetkin on sen takia tosi kärttysiä kun heilläkin jäi unet vähälle sen takia.Ollaa aina kyllä sanottu heille siitä mut he ei vaan ota uskoakseen että toiset haluu yöllä nukkua eikä kuunnella heidän mölyä.
Huomenna ois neuvola jossa täytellää lappusia että saa ne sinne kelaan.
Tänään poksuu myös nyt on rv 22+0
Kiva, kun kirjoituksia on tullut!
Anteeks, kun kävi naurattamaan nuo teijän valitukset mahasta ja kivuista...ittellä ihan samoja ja "kiva" kun jollain myös samoja juttuja. Tässä mun lähipiirissä ei olekaan nyt vauvanodottajia keiden kanssa olis samat jutut. Mies on turtunut jo valituksiin ja hymähtelee vaan.
Jos nyt julkisesti uskallan lausua, niin olen aika onnellinen, että tulokas on tyttö. Meillä nimittäin tuo poika on todella vilkas ja keksiväinen (lue: supervahdittava) tyyppi. Kaikki vempeleet on rikkonut tähän mennessä, kun ne pitää sisältöä myöten tutkia tai sitten voimalla koettaa, jos ei muutoin jutut avaudu (hajottanut mm. 2 keittiövaakaa, gps:sän, kaikki omat kalliit bruder-traktorit ym., telkkarin kaukosäätimen jne. puhumattakaan kirjoista ja isosiskon leluista).
Eipä silti vaikka on täystuho ja kiusanhenki, niin aivan aurinkoisen iloinen ja suloinen aina..."eihän se äiti haittaa, jos meni rikki..." Johon sitten äiti ensin tulikiukkuisena sanoo, että haittaa ja sitten poika räpyttelee pitkiä ripsiään ja katsoo suklaasilmillään, niin samassa hetkessä tää äiti toteaa aina et ei kai sitten.
Isosisko ei sitten koskaan riko mitään...
No, voihan se olla, että jos tää on tyttö, niin siittä tuleekin jokin villikko, sellaine PeppiPitkätossutyyppinen. Ollaan ukon kanssa mietitty jo miltä tää näyttää ja nimiä ollaan pohdittu myös, vaikea homma.
Noi listat on kivoja mitä olette tehneet, monia samoja tuotteita löytyy kaikkien listoilta.
Meille noi itkuhälyttimet on olleet korvaamattomia, täällä maalla ainakin tarvii. Meille tuli vaan ongelma kantomatkan kanssa ja hommattiin myös radiopuhelimet, jotta kuultais meidän tuotantotiloihin asti. Sisälläkin joudun käyttämään philipsiä, kun on pitkä talo ja toiseen päähän ei kyllä kuulu.
Äippäpakkauksen harsoilla olen pärjännyt hyvin, joudun tota pyykkiä pesemään muutoinkin niin paljon.
Ja sitteristä olen kans samaa mieltä, että on tosi hyvä ollut.
Katsotaan nyt miten toimii sellainen katosta riippuva kehto, saan yhdeltä ystävältä. Saa siihen sitten helposti laitettua, kun tarvii kädet vapaiksi. Laitan sen keittiöön. Toivottavasti vaan sisarukset ei ihan mitään rallikyytejä laita vauvalle.
Olen muuten nukuttanut alkuajat vauvoja tuossa kovassa kantokopassa, siinä saa helposti kannettua paikasta toiseen. Ja pinnis on niin iso, että laitan sen aluksi sinnekin, tuntuu jotenkin turvallisemmalta. Siihen päälle on saanut kissaverkonkin, mutta huomattiin esikoisen kanssa, että meidän kissa ei todellakaan halua vauvojen kanssa samaan punkkaan.
Nyt grillin ääreen,
pp ja Hjördis 24+2
Ulkoillessa mennyt tämä viikko, ollaan 6-9 tuntia oltu ulkona päivittäin, on muuten tosi oiva väsymyksenkarkoitustapa, paitsi sitten kun kotiin tultu niin on vähän ajan päästä aivan sänkyvalmis, mutta onpa tullut sitten 12 tunnin yöunia itse jokaiselle:) Eilen oli jalat niin kipeät ja turvoksissa päivän kävelyn päätteeksi, että nostin koivet sängyssä jumppapallon päälle, arvatkaas nukahdinko siihen ja voi että, miten puuduksissa oli jalat kun havahduin hereille kahden tunnin päästä!! Pisteli toista tuntia ihan reisistä saakka. Eli ei kannata jalkoja nostaa pystyyn sängyn päällä:)
SUHMURA, ole huoleti tuon painonnousun kanssa, paino on niin vähäpätöinen asia raskaudessa, ja parempihan on että se nousee, kuin että laskee(jos siis ei ole huomattavaa ylipainoa taikka diabetesta tms.). Kuopuksesta kattelin neuvolakorttia ja oli rv.22+5 mennessä painoa tullut liki 8kg ja tuolloin neukkatäti oli mielissään ja sanoi että hyvä kun raskaana ollessa painoa tulee tasaisesti. Nyt painoa on tähän mennessä tullut vain n.2kg ja joka kerta muistaa mainita neuvolassa syömisen tärkeydestä, tosin tietää tuon jatkuvan iäisen pahoinvointini olevan syy siihen ettei ole kiloja kovin päässyt tulemaan. Ja jokaisella on eritahtinen painonnousu raskauksissa, eli eihän verrata omia juttujamme muihin odottajiin, eihän?:)
JUMPPIS, todella ihana uutinen että kaikki kääntyi hyväksi!!
Ja kaikille muillekin ultrasta hyviä kuulumisia saaneille onnittelut!!
HULDAHUOLETON, toivotaan että pieni jaksaa pysytellä turvallisessa pesässään vielä pitkään, eikös ne kuitenkin tarkkaile tilannettasi ajoittain? Itsekin oon huolissani ollut, kun jo ekassa kohdunsuun tarkistuksessa rv.9 oli merkattu kohdunsuu 2cm ja pehmeä ja noita supisteluja on ollut välillä reippaastikin. Omalla kohdallani syy voi kuitenkin olla se, että tämähän oli alunperin kaksosraskaus ja vuosin verta rv.5-13 niin sen takia olisi kohdunsuu ollut kypsemmän oloinen. No, ken tietää, ainakaan ei ole kertaakaan sanottu mitään tuosta, mutta odotan kyllä kovasti että pääsisi lääkärille sitten rv.26-28, täällä kun voi olla niin että on poistettu tuo lääkärikäynti kokonaan:/
Iloista päivänjatkoa kaikille, me lähdemme jälleen ulkoilemaan:)
*Helene 21+6*