Miten teillä neliviikkoiset vauvat syö/nukkuvat? Kun meidän vauva
ei nuku sängyssä, sitterissä eikä vaunuissa kuin hetken mutta sylissä vaikka kuinka... tissillä vähän väliä.. mitenkähän voisi totuttaa esim vaunuihin? Ei mitään pysty tekemäänkään kun vauva jatkuvasti sylissä....
Kommentit (5)
vaikka sellaisen olen hommannut aikoinaan.. tuntuu että jos vauva on kuitenkin väärässä/huonossa asennossa siellä jne. Mutta olen tilannut Manducan kantorepun, josko se olisi helpompi käyttää.
Yölläkin vauva on otettava viereen kun ei nuku omassa sängyssään kuin pikku hetkiä.. kuinkahan hankala on sitten totuttaa joskus omaan sänkyyn..
ap
Jos sinua ei itseäsi haittaa se, että vauva nukkuu vieressäsi, niin sanoisin, että anna nukkua vaan. Kyllä se sieltä rippikouluikään mennessä itsekin haluaa pois ;) Turha siis tehdä asiasta ongelmaa, jos se ei sellainen ole.
En osaa sanoa tuosta omaan sänkyyn totuttamisesta, meillä puolivuotias nukkuu osan yöstä omassa sängyssään ja siirtyy aamuyöstä (ekalta yösyötöltä) mun kainaloon nukkumaan. Ihan siitä syystä, että en jaksa viettää koko aamuyötä vauvan sängyn vieressä silitellen ja rauhoitellen vaan haluan itsekin nukkua. Ja monesti nukahdan jo vauvan ollessa tissillä. Jostain syystä ainakin meidän vauvan uni on levottomampaa aamuyöstä, ja vieressä nukkuu silloin paremmin.
Kantoliinailu vaati kyllä minultakin totuttelua, varsinkin sidonnan oikea tiukkuus oli pitkään hakusessa. Mutta eihän se kaikille sovi. Toivottavasti saat kantorepusta apua!
mutta vähän pelottaa kylläkin kun vieressä nukuttamisestakin varoitellaan, ettei itse/tai mies kierähdä vahingossa vauvan päälle tai peitto mene pään yli tmv.
ap
ja nukkuneet vieressä. Oon vaan tehnyt niin kun helpoin on tehdä, en mä jaksais yrittää vauvaa väkisin omaan sänkyyn tai vaunuihin totuttamaan. Isompana meillä ovat kyllä nukkuneet jo vaunuissa pihalla unia, en muista kyllä että minkä ikäisenä se alkoi. Jos jännittää vieressä nukuttaminen niin kannattaa laittaa vauva vaikka pienelle peitolle nukkumaan ja sitten kun olet syöttänyt(jos syötät makuulla)saat helposti hilattua vauvan ihan siihen päänne tasalle. Silloin ei ainakaan helposti muksi vauvaa kun olette naamakkain. Meillä ei koskaan ole kumpikaan ollut edes vaarassa satuttaa vauvoja, jotenkin sitä vaan nukkuessaankin aistii sen vauvan. Ja toisaalta menisitkö nukkumaan jonkun muun vauvan kokoisen mötikänkään päälle? Vauvan voi laittaa myös unipussiin jos peitto hirvittää ja oma peittonne on alempana jos hilaat vauvan pääpuoleen. Mutta tosiaan mä en olis oikeasti huolissani vauvan turvallisuudesta. Ainoastaan jos vanhemmat ovat alkoholin tai huumeiden tai esim. unilääkkeiden vaikutuksen alaisena niin siinä tapauksessa ajattelen että samassa sängyssä nukkuminen ei ole turvallista.
Meillä lapset ovat n.2-vuotiaana siirtyneet omaan sänkyynsä meidän sängyn viereen. 2v8kk tulee kyllä edelleen siitä lähes joka yö viereemme mutta se ei haittaa meitä.
Aiemmat lapset ovat suostuneet nukkumaan vaunuissa vasta 4-6kk eteenpäin ja silloinkin ovat pysyneet unessa vain vaunujen ollessa liikkeessä. Meillä ekan vuoden pelastus on ollu kantoliina, siinä vauvat ovat nukkuneet hyvin sylin ja tissin lisäksi ja pystyy ulkoilemaan ym. Sulla on vaan herkkäuninen vauva, tsemppiä, se on hankalaa kun ei voi vain lykätä vauvaa nukkumaan ja tehdä muita juttuja. Osta trikoinen kantoliina!