Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko olla niin ettei maitoa tule riittävästi?

Vierailija
11.07.2009 |

..tai laadultaan jotenkin liian rasvatonta?

Minulla on reilu 3kk ikäinen vauva,joka on rinnalla suht usein ja pitkään (n30min...)

..nyt maidon tulo selkeesti tasaantunut,koska rinnat ei täyty enää samalla tavalla kuin aikaisemmin..olen parina päivänä koittanut maitoa pumpata pakkaseen-siinä kuitenkaan onnistumatta..aikaisemmin maitoa tullut hyvin pumppaamalla...

neovolassa sanottiin että vauvan maha täyttyy noin 10 minuutissa...joten musta on aika outoa että vauva saattaa olla rinnalla 18krt./vrk puol tuntii kerrallaan...vauva kuitenkin ihan tyytyväinen tapaus..

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
11.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauva tilailee maitoa tuleviin tarpeisiin. Imetä vain sitkeästi, niin maitoa lähtee tulemaan. Juo ja syö kunnolla äläkä stressaa.

Vierailija
2/18 |
11.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta ei maitoa ole koskaan mitenkään hirveästi tullut - en esim koskaan ole voinut lypsää pakkaseen kun sitä ylimääräistä ei yksinkertaisesti ole ollut. Ja vauvat on viihtyneet pitkään rinnalla, ei tuota "maha täyttyy 10 minuutissa" kannata kovin kirjaimellisesti ottaa, me kun ollaan erilaisia, niin vauvat kuin vanhemmatkin.¨

t. äiti X 7

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
11.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatka ihan samaan malliin. Tosin, monta hommaa jää tekemättä, mutta ota se sillä asenteella, että nyt eletään vauvan tahtiin ja muut asiat odottaa.

T: suursyömärin ja pätkänukkujan äiti

Vierailija
4/18 |
11.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo..tosiaan hommia jää tekemättä,mutta vaikka poika ei päivisin pitkiä unia oikeen nuku (tietty joskus) niin öisin nukkuu yleensä ainakin yhden neljän tunnin jakson..

sillä oon koittanut lohduttautua että tää on tää hetki elämässä-nyt vaan koittanut tosiaan pumppailla jotta yhden yön saisi mies syötöt hoitaa-ei taida noi hormoonit enää niin tätä väsymystä "poistaa" :D

Rankkaa on myös kyläilyt ym menot kun tietää että suht usein saa syöttämässä olla-ja ne tuntuu usein rankemmilta kun tää kotona oleminen..

onneks pienen alku"ujostelun" jälkeen sentään yleisillä paikoilla syöttäminen ei oo enää niin kamalaa..poika kun ei suostu kun kumin kanssa syömään niin joutuu aina senkin kanssa säätämään..imetystä en kuitenkaa haluu lopettaa koska ei se maitojen lämmittäminenkään varmasti elämää helpota..

Vierailija
5/18 |
11.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

yleensä ottaen ainakaan (siis vastauksena kysymykseesi). Mullakin on ollut tiuhaan imevä, mutta hyvin kasvava vauva ;). Imetin, imetin ja imetin vaan ja kyllä vauva kasvoi. Nuo tiehät imemiskaudet tulivat aina noin 2-3 viikon välein ja tilanne rauhoittui yleenä hetkeksi sen jälkeen. Huolehdithan omasta ravinnostasi riittävästi? Onhan vauvalla tutti käytössä (ettei ime rintaa huvikseen). Tsemppiä ja jaksamista vaan!

Vierailija
6/18 |
11.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väittäisin kuitenkin, että ei se jaksa puolta tuntia kerrallaan tehokkaasti imeä. Kyllä se se 10-15 minuuttia suunnilleen on se tehokas imuaika. 18 imetyskertaa vuorokaudessa kuulostaa hurjan paljolta ja 9 tuntia vielä enemmältä.

Vierailija
7/18 |
11.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisten maidontuotanto ei ole identtistä.

Vierailija
8/18 |
11.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väittäisin kuitenkin, että ei se jaksa puolta tuntia kerrallaan tehokkaasti imeä. Kyllä se se 10-15 minuuttia suunnilleen on se tehokas imuaika. 18 imetyskertaa vuorokaudessa kuulostaa hurjan paljolta ja 9 tuntia vielä enemmältä.

18 kertaa on paljon....ja eikä tietysti joka kerta puolta tuntia ime..usein kuitenkin lähelle sitä...ihan oon kellosta kattunu kun itekkin aloin epäilee asiaa..mut siis enimmillään näin..ja poika on syntymästä saakka olla tällänen..tietty on ollut päiviä jolloin taas tuntuu tankkaavan unta eikä syö niin usein..

tutti on käytössä ja ei sitä kuitenkaa aina edes huoli...oletan etten huvitutti ole,koska hermostuu jos aiemmin otan pois rinnalta-ennen kuin siis itse kääntää pään pois tai nukahtaa..

Vierailija
9/18 |
11.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva voi tosiaan tehdä rinnalla muutakin kuin syödä. Osa ajasta menee "haaveiluun", sitten taas vähän syödään lisää, sitten taas funtsaillaan kummaa maailmaa, mutta mitä sitten? Kyseessä voi olla myös tiheämmän imun kausi, jolloin lapsi tavallaan tilaa rinnoista lisää maitoa kasvaneeseen kulutukseen. Imetä vaan lapsentahtisesti kun kerran olet motivoitunut imettämään, ei se lapsi siitä pilalle mene, vaikka vähän huvikseenkin lutusuttelisi. Huolehdi omasta juomisestasi ja luota omaan kroppaasi. Ne tissit on kuitenkin ihan tätä varten tehty. ;)

Kun lapsi kasvaa ja imeminen tehostuu, huomaat, että hän alkaa tosiaan tehdä näitä 10 min pikahörppyjä. Sekin on aivan normaalia. Kun lapsi on tyytyväinen, pissaa ja kakkaa ja kasvaa, hän saa tarpeeksi maitoa.

Vierailija
10/18 |
11.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen koittanut puoltoista-kaks juoda ihan vettä ja sitten muut (kahvit,mehut,limut tms) päälle..

Vierailija
11/18 |
11.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä imettämisellä on muitakin tarkoituksia kuin ravinto.

Mä kyllä pyrkisin niistä rintakumeista eroon. Kokemus osoittaa, että ne pidentää imetyskerran kestoa. Tee niin, että nappaa pois kun vauva on vähän aikaa imenyt.

Vierailija
12/18 |
11.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle sattui tosi pulska vauva, ja ruokahalukin oli sen mukainen, saattoi olla rinnalla tosiaan sen 30-40 minuuttia kerrallaan enimmillään, ja myös söi koko ajan.

Maidon tulossa ei ollut ongelmia, sitä tuli suihkuten, mutta pumpulla en saanut mitään irti.

Vauvan paino meni reippaasti käyrän yläpuolella, n 10-20%. Vauva oli myös syntyessään hyvin jämäkkä, oppi kääntymään 3-kuisena ja ryömi reipasta vauhtia 5-kuisena. Ajattelin vain, että tarvitsi buustia näitä "menoja" varten ja söi siksi paljon :)

Aloitin kiinteät kun vauva oli n.5-kuinen, ja samalla painonnousu tasoittui. 1-vuotiaana se oli jo lähes tasan käyrällä.

Vierailija
13/18 |
11.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis niin että eivät enää pakkaa niin täyteen kun aiemmin vaan heruminenkin tapahtuu "syvemmältä" ja pumppaaminenkin saattaa vaikeutua. Samoihin aikoihin ajoittuu myös tiheänimun kausi ja ihan arvattavaa että siinä kohtaa alkaa huolestuttaa maidon riittävyys! :) Eli jos vauvan paino nousee, on virkeä, jaksaa syödä ja pissaa niin maito todennäköisesti riittää vallan mainiosti. Ihan samat murehdinnat olen itsekin tossa kohtaa käynyt läpi pariinkin kertaan... :)

Aika hyvää tietoa aiheesta löytyy www.imetystukilista.net.

Vierailija
14/18 |
11.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä imettämisellä on muitakin tarkoituksia kuin ravinto.

Mä kyllä pyrkisin niistä rintakumeista eroon. Kokemus osoittaa, että ne pidentää imetyskerran kestoa. Tee niin, että nappaa pois kun vauva on vähän aikaa imenyt.

..olen koittanut syömisen alussa välillä antaa ilman ja sujuukin hetken..poika kuitenkin päästää ottensa irti usein ja sen takasin saamiseen menee aikaa,jolloin ehtii hermostumaan tosissaan-kumin kanssa helppo työntää takaisin suuhun ilman turhaa huudatusta..sitä en kyllä tiennyt että pidentää imetyksen kestoa..

olen kuitenkin asian niin ajatellut että käytän kumia,jos se on ainoa tapa onnistua-kuin että imetyksen kokonaan lopettaisin..

Vierailija
15/18 |
11.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei se rintakumi välttämättä ole kovin hyvä asia mutta niinkuin itsekin sanoit että parempi sen kanssa kuin ei ollenkaan! :)

Vierailija
16/18 |
11.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaalassa tosiaan sanottiin, että rintakumista tulee pitemmän päälle haittaa. Aluksi tosiaan on avuksi jos on kovin kipeät rinnat. Maitoa tulee hitaammin, koska lapsen suuhun ei mahdu niin paljon rintaa. Harvalla kai se rinta täyttää koko rintakumin.

Mä kokeilisin kyllä tosiaan siitä rintakumista vierottamista. Entä jos luovut siitä ensin vaikka silloin kuin lapsi on puoliunessa. Esimerkiksi just herättyään.

Vierailija
17/18 |
11.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että taisipa olla niinkin että rinta ei saa yhtä hyvää stimulaatiota kumin kanssa eli maidon tuotanto ei lisäänny yhtä hyvin kuin ilman ja vauvan imuote ei ole yhtä tehokas. Ja jotain muutakin mutta en nyt käy veikkailemaan kun en tarkkaan muista. Tuolla aiemmin mainitussa imetystukilista-linkissä vois olla aiheesta.

Vierailija
18/18 |
11.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vesipulloja.Ja pullo mulla koko ajan vieressä,missä istun.Jatkuvasti on kylmää vettä saatavilla,ku niitä pulloja vaihtaa sit sieltä jääkaapista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan seitsemän