Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puututko tilanteeseen jos lapsesi kaverit ivaavat lastasi?

Vierailija
10.07.2009 |

Annatko tilanteen mennä itsetään eteenpäin ja antaa lasten hoitaa itse asia vai puututko tilanteeseen? Esimerkki: lapsesi on kavereiden kanssa pihalla ja toiset irvailevat lapsellesi esim. r-viasta tai menevät keinuihin ja sanovat että sä "Mikko" et sitten mahdu, mut kaikki muut mahtuvat. Tässä kyse 5-7 vuotiaista pojista... Yleensä leikit sujuu oiken hyvin, välillä vain tällaista.

Jotenkin noloa mennä lasten tasolle räksyttämään pojille, mutta tekee pahaa katsoa vierestä kun omaa muita arempaa lasta nälvitään kun itse ei puolustaudu...

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
10.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä leikit sujuu oiken hyvin, välillä vain tällaista. Jotenkin noloa mennä lasten tasolle räksyttämään pojille, mutta tekee pahaa katsoa vierestä kun omaa muita arempaa lasta nälvitään kun itse ei puolustaudu...

Kyllä mä todellakin puuttuisin asiaan ja kovistelisin lapsia! Olen taloyhtiön hiekkalaatikollakin puuttunut, kun kaksi naapurin poikaa haukkui toisen pojan pikkusiskoa.

Vierailija
2/10 |
10.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi, joka ei mahdu mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
10.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta pihan yksi viisivuotias tekee sitä että houkuttelee muut leikkikaverit omalle ovelleen ja kieltää minun lastani menemästä.

Omani jää sitten muutaman metrin päähän ja kysyy että miksi minä en saa tulla mutta X ja Y saa.

Sanon sitten suoraan tälle kiusaajalapselle että sellainen on kiusaamista että toisille antaa ja yhden jättää ulkopuolelle. Muistutan että kaikkien pitäisi mahtua leikkiin mukaan ja että ketään ei saa kiusata. Sanon omalleni että tule leikkimään pikkuveljen kanssa, älä mene ollenkaan tuonne K:n ovelle kun K haluaa tahallaan olla ilkeä ja tehdä tuhmasti.

Vierailija
4/10 |
10.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kun näen pihassa isompien lasten joukon leikkivän selkeästi epäreilusti (vaikka joku pistetään koko ajan jäämään kirkonrotassa tms), niin sanon asiasta ja muistutan että reilusti pitää pelata eikä huijata.

Vierailija
5/10 |
10.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan kun tilanne on se että ovat kuitenkin ns. tasa-arvoisia, välillä nälvitään jotain ja välillä jotain toista. Toki saatan välillä muistuttaa käytöstavoista. Jos yksi lapsi olisi selvästi alakynnessä niin sitten sanoisin asiasta.

Vierailija
6/10 |
10.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

toisten lasten kohdalla. Töissä puutun jatkuvasti kun olen lastentarhanopettaja, joten varmaan vapaallakin huomaan tilanteet helposti ja niitä on usein. Aika reippaasti puutun ja sanon nimenomaan mikä on kiusaamista ja mitä ei saa tehdä.

Vierailija
7/10 |
10.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

muutenhan ne kakarat pitävät sitä sallittuna!

Vierailija
8/10 |
10.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kyllä karjasen vaikka kiusaaminen ei koskisi omaa lasta vaan jotain toista.

Leikistä pois sulkeminen on kamalaa.

Vierailija
9/10 |
10.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai puutun!

Ei välilä, toimiiko väärin oma lapsi vai joku toinen, puutun tilanteeseen. Meillä on onneksi kiva, pieni taloyhtiö, jossa tunnetaan hyvin kaikki lapset ja vanhemmat pitävät yhtä köyttä siinä, että yhteisellä leikkipihalla ja lähimetsissä (taloyhtiön ympärillä) ollessaan pätee "talon aikuisten laki": kaikki otetaan mukaan leikkiin, eikä leikin juoni voi koskaan olla, että juostaan jotakin karkuun tai harhautetaan tämä tms.

Vierailija
10/10 |
10.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mistä on kyse, kun puhetyyli on niin ikävän kuuloinen. Riippuu tietenkin tilanteesta, miten sitä on parasta lähestyä. Paras on kysyä avoimin kysymyksin tyyliin "Miksi Mikko ei (muka) mahdu keinuun?" tai ohjata oikeaan, haluttuun toimintaan ja käyttäytymiseen "Sopikaapa nyt vuorot, miten keinutte" ja jäädä odottamaan, lähteekö yhdessäolo parempaan suuntaan. Jos ei lähde, voi puuttumista tiukentaa (minusta kuulostaa ikävälle, kun haukut/ pilkkaat). Jos ei muu auta, kannattaa oma lapsi viedä pois paikalta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän seitsemän