Voiko raskaana oleva juoda yhden siiderin??
Kommentit (36)
Ranskalaiset naiset juovat viiniä ruualla ja ei siellä FAS:aa ole yhtään enempää.
Täällähän sitä on siksi, KOSKA ALKOHOLIONGELMAISET NAISET JUOVAT KAMALIA MÄÄRIÄ.
turvallista rajaa ei ole/tiedetä, joten nollalinjaa suositellaan. Jos tahdot yhden siiderin vuoksi riskeerata jotain lapsesi kehityksessä, niin anna mennä vaan.
FASin kehitykseen tarvitaan joo enemmän alkoholia, mutta pienetkin jutut voivat vaikuttaa elämään...
alkoholistille se yksikin voi olla liikaa ja sen jälkeen repeää.
Muuten ei yhdestä ole haittaa jos jää siihen.
mutta edelleen olen sitä mieltä,että normaali-ihminen voi olla sen 9 kk ilmankin =)
Minä en joisi mitään, mutta jos kerran tai pari raskaudessa juo yhden, niin tod näk ei ole haittaa. Ei ole olemassa tietoa siitä mikä on varmasti turvallinen määrä.
Silti voisi harkita sitä alkoholitonta siideriä?
minä ainakin rv 40 join punaviiniä (vähän silloin tällöin) ja ihan normaaleja noista on tullut
mutta edelleen olen sitä mieltä,että normaali-ihminen voi olla sen 9 kk ilmankin =)
Tsekkaa nyös netti, sieltä saa prosyyrin muistaakseni myös avattua!
Yhden voi juoda.
Ihmiskokeitahan EI voi tehdä sikiöille, joten tämän vuoksi ei voida täysin sanoa mitä tapahtuu, mutta eläinkokeet kertoo että alkoholi isoissa määrin (kerralla tai tissuttelemalla päivittäin) tekee vahinkoa.
Näitä kokeita on verrattu ihmissikiöihin.
Ja verrataan siis millä viikolla juotu.
Lapsen kehitysviikot myös vaikuttaa: jos vamman aiheuttaa alkuraskaudessa niin virhe kopioituu monta kertaa. Näinhän se on lääkkeillä jne myös.
Yhtä ei suositella koska koskaan ei tiedetä KUKA odottaja on oikeasti riskikäyttäjä.
Ja kyllä ranskassakin ihan varmasti on juoppoja naisia! puhumattakaan harmaalla alueella olevista. Se että juo viiniä ei ole yhtään parempi kuin olut tai kossupaukku. Yksi annos kutakin ..
imetysaikana voi olla 2 promillen humalassakin!
Se ei vaikuta lapseen, muuta kun että oot tunnelissa ja tiputat vielä lapsen, olet huono hoitamaan jne.
15
imetysaikana voi olla 2 promillen humalassakin! Se ei vaikuta lapseen, muuta kun että oot tunnelissa ja tiputat vielä lapsen, olet huono hoitamaan jne. 15
Juo alkoholiton siideri, ne on ihan yhtä hyviä
Kopparberg ei tee kunnon siideriä, joten se alkoholiton taatusti kamalaa. Minusta on kummallista, jos joku ei voi olla 9 kuukautta ilman viinaa. Jos tekee tiukkaa, niin kannattaa miettiä alkoholin käyttöään. Imettäessä voi [u]joskus[/u] ottaa yhden alkoholiannoksen.
On menny monet jussit ja uudenvuodet ihan selvinpäin, vaikka olenkin kova ottamaan sitten jos otan, mutta kyllä sitä lapsen puolesta hyppää vaikka kaivoon =)
eli aika vähän
lapsen vereen ei tule mitattavia pitoisuuksia siitä
muut riskit humalaisen äidin käsittelyssä ovat suuremmat
missä on alkoholiongelmaisia naisia.
Suomessa vain juomakulttuuri on erilainen. Normaali nainen voi juoda yhden! Itse otin kerran puolikkaan siiderin saunassa ja jouluna keskioluen. Ei tehnyt mieli yhtään enempää. Suositukset ovat kireät Suomessa jo ihan sen takia, ettei alkkarit riehaantuisi. Vaikkei sillä mitään vaikutusta taida olla...
Jokunen kaveri kertoi, että join oluen/siiderin/viinilasillisen. Samoin synnärillä muutama tunnusti saman pienen määrän ottaneensa.
Enkä tiedä kavereiden lapsissa mitään ongelmia olevan. Eikä omissanikaan.
Toki ilman oman paras olla. Mutta yksi ei haittaa.
sama juttu! Humalainen äiti on pahempi riski vauvalle kuin se maito! Olut lisää maidon tuotantoa eli jos maito on tiukassa, voi ottaa vaikka yhden oluen, maito alkaa virrata ja vauva ei taatusti ole vaarassa!
eli aika vähän lapsen vereen ei tule mitattavia pitoisuuksia siitä muut riskit humalaisen äidin käsittelyssä ovat suuremmat
Moni käyttää bentsoja, 3. polven masennuslääkkeitä. ym. Pitoisuudet ovat pieniä maidossa!
Mullekin sanottiin rask.aikana (kun oli käytössä tosi ärhäkkä masennuslääke), että parempi kun käytät nyt. Pienempi paha, kuin se, että on vaikeasti masentunut vastasyntyneen äiti.
mutta miksi pitäisi juoda mitään? Tosiaan, alkoholiton kopparsberg vai mikä onkaan on toooosi hyvää =)