Auttakaa imetys-angstista juuri synnyttänyttä äitiä!
Synnytin ihanan pojan kaksi viikkoa sitten. Muuten kaikki sujuisi hyvin, mutta imetyksestä ei oikein tule mitään. :(( Maito ei ole noussut ja tällä hetkellä poika saa käytännössä kaiken ravintonsa pullosta. Korviketta menee noin 100 ml / kerta. Imetän aina ennen pullosyöttöä ja maitoa tulee rinnoista hiukan puristamalla, mutta ei mitenkään "heru" tms. Aventin rintapumpulla en ole saanut irti mitään.
Nyt poika on alkanut kaiken lisäksi itkemään rinnalla ja pari kertaa olen jättänyt koko imetyksen väliin kun huutoa on tullut niin paljon. Ei viitsi kiusata toista.
Mitä ihmettä teen? Pitäisikö koko imetys-touhu lopettaa ja siirtyä kokonaan pulloon vai odotanko vielä ihmettä ja maidon lisääntymistä?
Löysin runon, jota en voi lukea itkemättä. Olkaa onnellisia te, joilla imetys sujuu kuin tanssi.
"Vaiti valvon pimeässä.
Rinnassani täyttyvässä
maito kivistää.
Ime, pieni sudenpentu,
ime, silkkipää."
-Aale Tynni-
Kommentit (43)
tekisin näin
- pyrkisin rahoittumaan, ajattelemaan, että kokeillaan nyt ja olemaan rauhallinen imetystilanteessa
- imettäisin vielä pari viikkoa joka syöttökerralla eli ts. ennen pulloa. Tekisin siis itseni kanssa sopuimuksen että kokeillaa tietty aika ja jos ei onnistu niin sitten katsotaan uudelleen.
Näin siksi että mun molemmat imetykset ovat olleet ekat viikot aivan kauhean vaikeita, mutta sitten se vaan lähti sujumaan ja loppupeleissa olen täysiimettänyt 6 kk ja osaimettänyt vuosikkaaksi.
joko lopetat imetyksen kokonaan tai menet imetystuen pakeille.
Tosta vaiheesta ei lähde imetys käyntiin omin voimin enää, turhaan vaan sähläät itseksesi.
Se on sinun oma päätöksesi. Jos haluat imettää, siis oikeasti, joudut tekemään töitä ja alan ammattilaiset pystyvät kertomaan miten. Jos teet noita juttuja vain siksi että muka täytyy, ota asennetsekkaus ja ajattele, että äitiys on kokonaisuus. Se mitä sinä olet kokonaisuutena, merkkaa, ei se, ruokitko lapsen omalla maidollasi.
Kuulostaa siltä, että vauva ei osaa imeä rinnasta, vaan on tottunut pulloon. Se ei ole mitenkään harvinaista, että pumpulla ei saa mitään irti.
Ehdottaisin, että soittaisit imetystukipuhelimeen ja kysyisit mahdollisuudesta saada imetysneuvoja paikalle auttamaan vauvaa oikeaan imuotteeseen.
Tsemppiä!
t. Yksi, jonka molempien imetystaipaleiden alku on ollut tosi hankala, mutta joka on sitten alkuvaikeuksien jälkeen pystynyt täysimettämään lapset puolivuotiaiksi
voit vielä päästä kunnon osittaisimetykseen, jopa täysimetykseenkin jos niin haluat!
Nyt ensimmäisenä menet lukemaan imetystukilistan todella hyviä ja asiantuntevia sivuja JA SOITA IMETYSTUKIPUHELIMEEN!
Siellä koulutettu imetystukihenkilö pystyy neuvomaan parhaiten (tietysti livenä vielä parempi), osaa kysyä oikeita lisäkysymyksiä tilanteestanne jne.
Saako kysyä missä synnytit ja miksi lisämaitoa alettiin antamaan?
Kukaan muu ei voi puolestasi sanoa pitäisikö lopettaa vai ei, se on sinun päätöksesi! Mutta siis tuosta tilanteesta voi nousta suht helpostikin ainakin siihen osittaisimetykseen, KUNHAN vain saat oikeanlaista apua!!
Soita nyt ensimmäiseksi siihen it-puhelimeen ja katso onko nyt kesäaikaan mitään ryhmää missä pääsisit käymään tai satsaa hieman rahallisesti ja varaa aika kotikäyntejä tekevältä imetysammattilaiselta! Se kannattaa rahallisestikin, kun ei mene korvikkeisiinkaan niin paljon sitten ;).
Tsemppiä! Ja onnittelut tietysti uudesta vauvasta :)!
jos haluat jatkaa imetystä, niin yritä kuitenkin imettää aina joka ruokintakerralla, muuten maidontulo vähenee vähenemistään.
Mulla täysin sama juttu. Mä soitin naisten klinikalle, jossa synnytin ja sain ERINOMAISTA palvelua sieltä, siellä on ihan oma henkilö meitä "ongelmasyöttäjiä " varten. Voin sanoa että huippu tyyppi.
Sen muistan että piti syöttää 12 krt päivässä = tosi monta kertaa ja kun olin vajaa 2 kk tätä tehnyt, sain neuvolasta luvan lopettaa. Siis olin saanut luvan jo aikaisemmin lopettamiseen, mutta pohjalaisella sisulla jatkoin.
Ja se lopettaminen... Voin kertoa että tunsin itseni maailman huonoimmaksi äidiksi ja vasta kun puhuin tästä muutaman hyvän ystävän kanssa, kuulin että en todellakaan ole ainoa.
Mulla paras oli Aventilla 10 ml, pumppasin niin kauan kunnes oli pakko kivulta lopettaa.
70 euroa menee kuussa maitoon rahaa, turhaa tuli ostettua vaikka mitä imetyshommia, olin salaa toivonut että jopa luovutan maitoa ja olen alta aika yksikön hoikemmassa kunnossa kuin ennen raskaaksi tuloa, just sen maidon tuotannon takia.
No, kamat voi myydä huutiksessa eteenpäin, sitä jos kävelee vaunujen kanssa enemmän myös hoikistuu ja taatusti vauva saa ihan yhtä paljon läheisyyttä vaikka annankin maitoa pullosta, pidän kuitenkin häntä sylissä.
Iso poika ja voi hyvin.
Olen saanut 2 "kohtausta" kun tuntemattomat ihmiset ovat meidän pullojuttuja arvostelleet. Varsinkin ekalla kerralla kun vielä yritin imettää se sattui ihan HELVETISTI ja usko pois, se akka sai kuulla kunniansa, toisella kerralla käyttäydyin jo paljon asiallisemmin.
Jos vaikka maito ei nousekaan, ihan terveitä lapsia tulee korvikkeellakin. Ja eipähän tule ikinä kukaan sulle arvostelee kun näytät tissejäs julkisella paikalla ryhtyessäsi imettämään :)
Tulinpa kovin surulliseksi puolestasi! Oma imetyksenikään ei ole sujunut kuin tanssi, mutta sinulla on kyllä ollut monin verroin rankempaa (meillä ei ole ollut ollenkaan lisämaitoa käytössä, mutta monia muita ongelmia...).
Oman maidon lisääminen silloin, kun korviketta menee noin paljon, vaatii kyllä työtä. Ihan ensiksi sinun kannattaakin miettiä, haluatko imettää vai siirtyä pulloruokintaan. Jos haluat imettää, onko tavoitteena osittais- vai täysimetys. Osittaisimetys on varmasti monin tavoin rankempaa kuin täysimetys tai pelkkä pulloruokinta.
Ensimmäinen minulle mieleen tuleva juttu on imetysapulaitteen käyttäminen, kun vauvasi kerran kuitenkin vielä suostuu ottamaan rinnan suuhunsa. Imetysapulaite on nänniin kiinnitettävä ohut letku, jonka kautta vauva saa lisämaidon imiessään rintaasi. Samalla rinta saa stimulaatiota ja maidontuotanto lisääntyy. Ainakin Medela valmistaa tällaisia.
Kannattaa soittaa imetystukipuhelimeen. Paljon apua olen saanut itse myös Maitolaituri-keskustelupalstalta (kirjoittamaan pääsee rekisteröitymällä).
Ja muista, että korvikkeen antaminen ei missään nimessä tee sinusta huonompaa äitiä. Jos imetys tuntuu liian vaikealta, niin muista, että maidolle on korvike, mutta äidille ei.
Kaikkea hyvää teille!
Maitoa syntyy nukkuessasi. Imetys menee takuuvarmasti mönkään, jollet nuku kunnolla.
on pelkkää imetystä pienillä välitauoilla. kaikki perustuu imetykseen.
Fakta on se, että vain 1 % naisista ei voi täysimettää rakennevian vuoksi, muut voi kun vaan imettää. Vaatii kuitenkin äärimmäistä paneutumista vain imetykseen. eli aina ja koko ajan kun vauva hereillä niin imetetään. juodaan paljon ravinnepitoista juomaa, syödään hyvin se aika kun ei imetetä. mut ei siihen muuta juuri mahdu elämään sillä hetkellä kuin imetystä ja oman ravinnon takaamista jotta imetys sujuu.
että mitä enemmän yrität imetystä sitä enemmän maitoa tulee. eli äiti joka imettää lähes koko ajan, tuottaa myös uutta maitoa koko ajan. kysyntä vastaa laatua täydellisesti tässä hommassa.
eli vain imettämällä saat maidontuotannon käyntiin ellei sinulla ole jokin rakennevika. mutta vaatii sitkeyttä.
että mitä enemmän yrität imetystä sitä enemmän maitoa tulee. eli äiti joka imettää lähes koko ajan, tuottaa myös uutta maitoa koko ajan. kysyntä vastaa laatua täydellisesti tässä hommassa.
eli vain imettämällä saat maidontuotannon käyntiin ellei sinulla ole jokin rakennevika. mutta vaatii sitkeyttä.
mutta imetyksessä on se toinenkin osapuoli eli vauva. Imuotteen pitää olla oikea jne.
Vauva on kuitenin "jo" 2vko ja noin paljon menee koriviketta. Nyt siihen päälle vielä rintaraivarit. Olen yllättynyt tästä "imetäimetäimetä" -ohjeiden määrästä. Itse olisin jo sanonut, että anna pullosta ja ole tyytyväinen siihen. Ei yksi imetys niiin tärkää ole. Ap:lla selvästi jo muutenki mieliala on laskussa asian suhteen.
Ja hei, mä sanon näin joka on pitänyt itseään ehdottomana imetyksen puolestapuhujana, omat imetetty yli vuosi kaikkia... silti, tärkeintä on tyytyväinen äiti ja tyytyväinen vauva.
älä kuitenkaan lannista ap:tä. Hänellä on täydelliset mahdollisuudet täysimetykseen! kunhan kukaan ei lannista häntä. imetys on tärkeää, äidinmaito on vauvalle tarkoitettu, lehmän maito vasikoille, äidin maito kehittää vauvan aivoja, lehmän maito vasikan jne.
eli ei nyt lannisteta ap;tä vaan kannustetaan että vaivannäöllä hän saa kyllä imetyksen onnistumaan! raivareita ja kiukkua voi piisata mutta niiden yli päästyä imetys kyllä sujuu! ei saa luovuttaa. imetys on äärimmäisen tärkeää hyvälle kehitykselle! toki korvikkeella elää mutta ei panosteta nyt siihen kun on mahdollisuus hyvään kehityksen ja äidin helppoon elämään vauvan kanssa jonka imetys tuo vääjäämättä mukanaan, aina lämmin maito mukana, niin helppoa!
t: 11, ja 12
Eli halusin ehdottomasti täysimettää, mutta synnärillä annettiin lisämaitoa. Menin kotiin ja imetin ja imetin ja imetin. Meillä oli juuri vaihtunut erittäin pätevä th toiseksi joka tuli koti käynnille, sanoi mulle ettei vauvan paino ole noussut riittävästi ja anna lisämaitoa. Ikinä en saanut mitään irtoamaan yrittämällä lypsää maitoa. Seuraava neuvola käynti: oma terkka olikin "vahingossa" meillä ja uudella oli liian pitkä käynti ja sanoi mulle, että vauvan paino on noussut loistavasti ja yritä vielä täysimetykseen ja hän oli todella pahoillaan tuosta kolleegansa "mokasta". Eli sitten seuraavat viikot pyrin vaan olemaan rentona ja imetin, imetin ja imetin niin päivät kuin yötkin, todella tiheään mutta en kokenut kuitenkaan ongelmaksi, koska halusin imettää ja siitä se lähti sujumaan eli lisämaitoa en antanut tuon neuvola käynnin jälkeen laisinkaan ja täysimetin siitä lähtien 10kk:tta. Raskasta se on, mutta itse voit valita, meillä meni korviketta silloin pahimmillaan yli tuon määrän ja silti pystyin kuitenkin palaamaan täysimetykseen.
Olen yllättynyt tästä "imetäimetäimetä" -ohjeiden määrästä. Itse olisin jo sanonut, että anna pullosta ja ole tyytyväinen siihen. Ei yksi imetys niiin tärkää ole. Ap:lla selvästi jo muutenki mieliala on laskussa asian suhteen.
Ja hei, mä sanon näin joka on pitänyt itseään ehdottomana imetyksen puolestapuhujana, omat imetetty yli vuosi kaikkia... silti, tärkeintä on tyytyväinen äiti ja tyytyväinen vauva.
ja siitä se mieliala vasta laskeekin, jos vastentahtoisesti ja huonon opastuksen takia heittää hanskat tiskiin.
että ap:n vauva juo korviketta nyt sellaisia määriä, että ei siitä voi pelkälle imetykselle yhtäkkiä jättäytyä, vaan myös vauvan ravinnonsaanti on turvattava samalla, kun omaa maitomäärää yritetään nostaa. Eli missään nimessä tuollaisessa lähtötilanteessa ei voi vain jättää korviketta pois!
Minustakin ap vaikuttaa motivoituneelta ja halukkaalta imettämään, mutta on aika kohtuutonta sanoa, että imetät vaan sitkeästi, niin kyllä se onnistuu. Imetyksen onnistumiseen vaikuttavat niin monet muutkin asiat kuin maidon määrä. Kannustaa imettämään toki saa, mutta kaikenlainen painostaminen pitää nyt jättää pois!
Lisämaitoa on vähennettävä asteittain ja silloin pitää tihein punnituksin varmistaa, että vauva saa ravintoa tarpeeksi. Neuvolassa saa varmasti käydä punnituksilla niin usein kun haluaa.
Itsekin olen imetysihminen henkeen ja vereen, mutta olen sitä mieltä, että tärkeintä on, että vauva ja äiti voivat molemmat hyvin - tuli se ruoka sitten tissistä tai korvikepurkista.
t. #9, joka edelleen suosittelee imetystukea, sieltä saa asiantuntevaa apua :)
älä kanna syyllisyyttä siitä ettei maitoa tule tarpeeksi, vauvasi kasvaa kyllä kaupan maidollakin.
Meinaan on tosi, että stressi vähentää maidon tuotantoa. oli kyse sitten ihmisestä tai lehmästä.
Eli nyt huoli pois ja maitoa kaupasta varastoon ja ajatukset positiiviseksi!!!!!!
Itselläni kävi esikoisen kanssa juuri noin stressi ympäristön paineet ym ja maitoa ei vaan tullut tarpeeksi ja 2 viikon jälkeen vaihdoin tuttipulloon kokonaan. Seuraavan kanssa päätin että tulee jos tulee jos ei niin tuttipullot on keksitty, stressi poistui ja imetin toista poikaa 1v3kk..
Joten kaiva se positiivisuuden kruunu jostain kaapin kätköistä ja nauti vanhemuudesta ilman imetys stressiä.
on pelkkää imetystä pienillä välitauoilla. kaikki perustuu imetykseen.
Fakta on se, että vain 1 % naisista ei voi täysimettää rakennevian vuoksi, muut voi kun vaan imettää. Vaatii kuitenkin äärimmäistä paneutumista vain imetykseen. eli aina ja koko ajan kun vauva hereillä niin imetetään. juodaan paljon ravinnepitoista juomaa, syödään hyvin se aika kun ei imetetä. mut ei siihen muuta juuri mahdu elämään sillä hetkellä kuin imetystä ja oman ravinnon takaamista jotta imetys sujuu.
Esim. minä en ole ikinä saanut lypsettyä puolta desiä enempää ja silti olen imettänyt hyvällä menestyksellä, joskin alku oli tosi kivinen. Esikoiseni oli kovin kärsimätön ja minä hidas herumaan ja vauvan huuto hermostutti lisää.
Minua auttoi sopivien imetysasentojen löytyminen niin, että pystyin olemaan rennosti. Toisekseen rauhoitin imetystilanteet niin, että oltiin vauvan kanssa kaksistaan ja myöhemmin isommat lapset puuhasivat lähistöllä omia leikkejään tai luin heille satua. Se sai myös omat ajatukset pois "heruuko, heruuko"-kierteestä.
Lisäksi sellainen juttu, että voisit kokeilla myös hormonilisää. Kun kuopuksen synnyttyä mainitsin hoitajalle, että olen hidas herumaan, hän antoi minulle nenäsuihkeen, joka auttoi todella hyvin. Käytin sitä viikon puolitoista ja siitä oli iso apu.
mutta ulos tulee vain pisara tai kaksi. Vauvani on kuusiviikkoinen ja saanut painoa jo kaksi kiloa joten jotakin täytyy kuitenkin tulla kun vauva imee. Älkää koskaan kiinnittäkö huomiota siihen paljonko saatte pumpulla irtoamaan.
Mutta ei varmaan auta sinua nyt. En osaa sanoa muuta kuin että imetä sen verran kuin jaksat ja anna loput pullosta.
Imetys voi lähteä sujumaan, jos saat apua esim. imetystukipuhelimesta. Helppoa se ei toki ole jos lapsi saa lähes kaiken ravinnon pullosta. Jos imetys ei onnistu, niin sitten ruokit pullosta. Hyvä äiti on äiti joka pitää lapsensa tyytyväisenä ja kylläisenä.