Kummiasiaa ja helluntalaisuus
Vauva syntymässä tässä syksyn aikana ja ollaan pikkuhiljaa alettu miettiä tulevia kummeja. Itse kuulutaan siis ihan perus ev-lut seurakuntaan. Ollaan mietitty lapselle kummeiksi hyvää ystäväpariskuntaa, joista vaimo on helluntalainen ja mies ilmeisesti ev-lut. Voiko pyytää kummeiksi? Ilmeisesti vaimo ei ainakaan sylikummina voi toimia? Toki varmaan sit ihan henk kohta mielipiteestäkin kiinni, kun kastavat/menevät kasteelle vasta isompana. ELi suostuuko lapsikasteeseen jne.
Mutta siis tietoa ja infoa asiasta kaipailisin. Jos kokemuksia niin niistäkin olis kiva kuulla.
Kommentit (10)
yleensä hyväksy lapsikastetta, joten eivät käy kummiksi.
jos on helluntaiseurakunnan jäsen kuuluu luultavasti väestörekisteriin joten ei käy kummiksi
helluntailaisillahan koko kummijuttua ei ole.
mun mielestä kirkon oma vaatimus on, että toisen kummin on kuuluttava kirkkoon. mutta itse kokisin tuollaisen pyynnön erittäin kiusallisena. En haluaisi tuottaa mielipahaa ystäväperheelleni, mutta en haluaisi olla myöskään kummi. minusta se koko kummijuttu ei ole raamatullinen ja perinteen vuoksi toista miellyttääkseni en haluaisi kummiksi ryhtyä. Toisaalta eihän siinä ole mitään pahaakaan, mutta silti en itse haluaisi.
Tämä ei siis ole helluntailaisten virallinen kanta, vain minun oma tuntemukseni. Varmaan on helluntailaisia, jotka mielellään olisivat kummeja ystävän lapselle. mutta sinuna keskustelisin asiasta ensin varovasti ja sanoisin jotenkin, että ymmärrän hyvin ,jos et suostu tähän. Älä vaan anna tän asian tulla ystävyytenne väliin.
viralliseksi kummiksi, mutta voitte pitää epävirallisena. Keskimääräistä kristillisempää tukea saat hellarilta kuin luterilaiselta, mutta on toki tapauskohtaista.
T. "Kummitus" eli epävirallinen kummi
ev. lut kirkon jäseniä tai sitten eivät. Lisäksi pitäisi olla rippikoulun käynyt. Mies siis kelpaa, nainen ehkä ei.
Sylikummi ei ole mikään virallinen asia tai termi. Kastettaessa lasta voi pitää sylissä ihan kuka tahansa, eikä välttämättä tarvitse pitää sylissä ollenkaan (esim. hätäkaste happikaapissa).
mutta meillä ainakin on kirkon papereihin tulevien kummien lisäksi ns. "epävirallinen" kummi. Käytännössä enemmän kummi kuin muut...
voi olla yhtä aikaa helluntaiseurakunnan (ry)jäsen ja luterilainen? Helluntaikirkkoon siirtyminen ilmeisesti muuttaa/on muuttanut tilannetta?
Kastettavalla tulee olla vähintään kaksi kummia, jotka ovat joko luterilaisen kirkon tai niin sanotun Porvoon yhteisön jäsenkirkon konfirmoituja jäseniä. Kummien määrälle ei ole annettu ylärajaa.
Porvoon yhteisöön kuuluvat Suomen, Ruotsin, Norjan, Islannin, Viron ja Liettuan luterilaiset kirkot. Porvoon yhteisön muita kuin luterilaisia jäsenkirkkoja ovat Englannin, Irlannin ja Walesin anglikaaniset kirkot sekä Skotlannin episkopaalinen kirkko.
Näiden lisäksi Porvoon yhteisöön kuuluu vielä kaksi pientä anglikaanista kirkkoa, Espanjan episkopaalis-reformoitu kirkko ja Lusitanian kirkko Portugalista.
Tämän lisäksi kummina voi toimia evankelis-luterilaisen kirkon toimittaman kasteen (lapsikasteen) hyväksyvään kristilliseen kirkkoon tai uskonnolliseen yhdyskuntaan kuuluva konfirmoitu henkilö, esimerkiksi ortodoksi tai katolilainen. Kirkkoon kuulumaton henkilö ei voi toimia kummina.
Tätä mäkin olen miettinyt, etten halua ystävyyden kärsivän tästä asiasta. Siis jos eivät haluaisikaan kummeiksi (kummitukseksi =) ryhtyä. Sen tiedän, ettei heidän omaakaan lasta ole kastettu, vaan kuuluu väestörekisteriin. Toisaalta taas heidät on siunattu kirkossa avioliittoon maistraatti vihkimisen jälkeen. Eli vois ajatella, et mies voiskin olla ihan virallinen kummi ja vaimo epävirallinen, jos siis haluavat. Hankala asia, tarttee vielä miettiä ja punnita...
Ap
Kasteen todistajaksi käy kuka vaan.