Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaapas mulle.. :) Synnytyksestä aikaa 8vk. tiistaina otetiin papa (OV)

Vierailija
10.07.2009 |

Nyt eilen alkoi juimiin alamahaa ja sellasta ihan pikkuvuotoa tulee. Tänään sama homma. ei tarvi siteitä, pelkkä pikkuhousu suoja riittää. Mutta onkos nämä nyt eka menkat vai siitä papasta johtuvaa.

Kun lääkäri sanoi et voi tulla vuotoa. mutta en hoksannut kysyä et kuinkas kauan ja millon sen pitäs alkaa. voiko alkaa päivien päästä.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
10.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Papa-kokeen jälkeen sieltä voi tihkuttaa vähän verta, mutta silloin heti (samana päivänä) kun näyte on nipsaistu, ei päivien päästä.

Vierailija
2/15 |
10.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla taitaa olla kuukautiset alkamassa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
10.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kerropas, miksi sulta otettiin papa-näyte jo kahdeksan viikkoa synnytyksestä. Kohdunkaulalla, kun saattaa olla vielä synnytykseen ja limakalvojen parantumiseen liittyviä muutoksia, mitkä eivät anna luotettavaa, pysyvää tietoa tulehduksista tai solumuutoksista. Papa-näytettä ei yleensä oteta noin pian synnytyksen jälkeen, ellei jotain vakavampaa häikkää ole ollut aiemmin tai nyt epäillä.

Olen vain utelias, kun tuo papa- näyte tuollaiseen ajankohtaan otettiin. Synnytyksen jälkitarkastuksessa sitä ei esimerkiksi oteta normaalisti, koska tulos voi olla vielä harhaanjohtava. Itse en olisi huolissani tiputteluvuodosta, se on normaalia, vaan testauksen epäluotettavasta ajankohdasta.

Vierailija
4/15 |
10.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paha tietenkin varmaksi sanoa näin netin välityksellä.

Mulla tuli ekat menkat reilu seitsemän viikkoa synnytyksestä juuri samoin oirein, vuoto oli aika niukkaa, mutta kivut vanhat tutut. Täysimetyksestä huolimatta... huoh.

Vierailija
5/15 |
10.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kerropas, miksi sulta otettiin papa-näyte jo kahdeksan viikkoa synnytyksestä. Kohdunkaulalla, kun saattaa olla vielä synnytykseen ja limakalvojen parantumiseen liittyviä muutoksia, mitkä eivät anna luotettavaa, pysyvää tietoa tulehduksista tai solumuutoksista. Papa-näytettä ei yleensä oteta noin pian synnytyksen jälkeen, ellei jotain vakavampaa häikkää ole ollut aiemmin tai nyt epäillä. Olen vain utelias, kun tuo papa- näyte tuollaiseen ajankohtaan otettiin. Synnytyksen jälkitarkastuksessa sitä ei esimerkiksi oteta normaalisti, koska tulos voi olla vielä harhaanjohtava. Itse en olisi huolissani tiputteluvuodosta, se on normaalia, vaan testauksen epäluotettavasta ajankohdasta.

samaa. Minun ikäluokallani oli joukkotarkastus tuossa keväällä, mutta olin viimeisilläni raskaana, eikä näytettä minulta otettu. Pyysivät palaamaan asiaan marraskuussa, että on saanut kunnolla palautua synnytyksestä.

Vierailija
6/15 |
10.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta on kyllä otettu aina jälkitarkastuksen yhteydessä. Eikä niissä mitään ole koskaan ollut.

AP

Vierailija
7/15 |
10.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoli vuotta on minimi mikä pitää odottaa synnytyksen jälkeen.

Vierailija
8/15 |
10.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on tasan kahdesti elämäni aikana otettu papa-koe ja molemmat jälkitarkastuksen yhteydessä, tasan 8 viikkoa synnytyksestä. tämä siksi että mulle on asennettu (tai toinen vasta asennetaan piakkoin) hormonikierukka eikä täällä sitä laiteta ilman että on otettu papa-koe ja raskaustesti ennen sitä.

Vierailija
9/15 |
10.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle useampikin taho (yksityisneuvolan ylilääkäri, gyne ja kunnallinen th) sanoivat että papa kannattaa ottaa aikaisintaan 6kk jälkeen synnytyksestä tai sen jälkeen kun on ollut yksi normaalikierto. Aikaisemmin tulos ei ole luotettava.

Vierailija
10/15 |
10.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on tasan kahdesti elämäni aikana otettu papa-koe ja molemmat jälkitarkastuksen yhteydessä, tasan 8 viikkoa synnytyksestä. tämä siksi että mulle on asennettu (tai toinen vasta asennetaan piakkoin) hormonikierukka eikä täällä sitä laiteta ilman että on otettu papa-koe ja raskaustesti ennen sitä.

Jokaisen naisen kannattaa huolehtia papa kokeen otattamisesta. Väliaika 1-3v välein.

Vierailija
11/15 |
10.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

normaali tapa

Vierailija
12/15 |
10.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

normaali tapa

Näyte ei nimittäin ole todellakaan edustuskelpoinen noin nopeasti raskauden jälkeen ja tulos ei näin ollen ole luotettava.

Vierailija
13/15 |
10.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

"PAPA-näytteen ottavat tehtävään koulutetut laboratoriohoitajat. Solunäyte otetaan emättimestä, kohdunsuusta ja kohdunkaulasta. Näyte suositellaan otettavaksi myös naisilta, joille on tehty kohdunpoisto. Raskauden aikana näyte voidaan ottaa 28. raskausviikkoon saakka. Synnytyksen jälkeisiä PAPA-kokeita koskevat ohjeet annetaan neuvolassa. Synnytyksen jälkeen näyte suositellaan otettavaksi vasta kuukautiskierron alettua."

Vierailija
14/15 |
10.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

"PAPA-näytteen ottavat tehtävään koulutetut laboratoriohoitajat. Solunäyte otetaan emättimestä, kohdunsuusta ja kohdunkaulasta. Näyte suositellaan otettavaksi myös naisilta, joille on tehty kohdunpoisto. Raskauden aikana näyte voidaan ottaa 28. raskausviikkoon saakka. Synnytyksen jälkeisiä PAPA-kokeita koskevat ohjeet annetaan neuvolassa. Synnytyksen jälkeen näyte suositellaan otettavaksi vasta kuukautiskierron alettua."

Tämä meidän sairaanhoitopiirin ohjeista (ja samoja näyttää olevan muuallakin):

"Synnytyksen jälkeen papa-näyte vasta kun kuukautiskierto on käynnistynyt".

Tuo jälkitarkastuspapan ottaminen liittyy varmaan monilla siihen että aina ennen kierukan laittoa tulee ottaa papa. Antaa se sitten oikean tuloksen tai ei.

Vierailija
15/15 |
10.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ihan rutiinitoimenpide, koskaan ei ole mitään häikkää löytynyt..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yhdeksän