Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pyöräilijät ja lapset kävelyteillä, vaara!

Vierailija
10.07.2009 |

Kävelen päivittäin täällä Helsingissä kävelykatua pitkin pienten lasteni kanssa ja rauhallisesta kävelylenkistä saa vain haaveilla! Pyöräilijät eivät osaa monikaan varoa ollenkaan pieniä lapsia ja vaaratilanteita on jo ollut monta, kun lapseni on meinannut jäädä alle. Itse työnnän vaunuissa kolmatta, joten kaksi pienempää saattaa välillä juoksennella edellä, jolloin jouduin vain luottamaan, että lapset kuulevat "pyörä tulee, sivuun heti!", huutoni. Pikkuiset kun tykkäävät tutkia teiden varsia ym. siinä samalla.

Ongelma ei ole vain mulla, eilen näin kun yksi n. 6v. tyttö meinasi jäädä mäkeä alas pyöräilevän miehen alle, oli tosi lähellä ettei niin käynyt. Mies huusi vaan kovalla äänellä perään "akka,saatana..", ja tyttö katsoi peloissaan, äiti hiljaa.

Luulevatko pyöräilijät tosiaan, ettei heillä ole velvollisuutta hiljentää vauhtiaan lapsia huomatessaan? Että ajetaan vaan miten sattuu ja huudellaan perään.

Taitaa olla tätä Suomen junttikulttuuria, ei osata ottaa muita huomioon.

Niin, itse todellakin yritän parhaani katsoa lasteni perään eikä yhtään onnettomuutta ei ole vielä onneksi sattunut.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
10.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos niitä on enemmän!

Vierailija
22/27 |
10.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyseessä on siis yhdistetty kevyen liikenteen väylä saavat kävelijät käyttää kumpaa puolta haluavat. Turvallisuuden vuoksi olisi kyllä parempi kun käyttäisivät vain sitä oikeaa puolta.

Tällöin jalankulkija käyttää joko väylän oikeaa tai vasempaa reunaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
10.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta Helsingin keskustassa hermo menee pyöräilijöihin.

Esimerkiksi Bulevardilla on erikseen jalkakäytävä ja pyörätie, välissä kasvaa jopa puita, mutta onko sillä merkitystä pyöräilijöille? Ei ole, sillä heidän mielestään on ihan ok koukata täysillä jalkakäytävän puolelle vaikka väistämään edellä ajavaa tai sitten ihan muuten vain. Siinä on pikkaisen turhautunut olo kun meinaa jäädä pyörän alle jalkakäytävällä kun vieressä on pyörätie!

Samoin keskustassa monta kertaa päivässä meinaa jäädä kävelytiellä pyöräilevien alle. Itse en todellakaan väistä tippaakaan, jos pyöräilijä tulee vastaan. Viime viikolla melkein kiilasin yhden tädin autotielle kun kävelin vain suoraan vaikka hän pyöräili vastaan. Olen sitä mieltä, että jos on pakko pyöräillä jalkakäytävällä, saa luvan väistää jalankulkijoita.

En muutenkaan ymmärrä pyöräilijöiden mentaliteettia, että jarruja ei käytetä. Tuntuu, että moni kuvittelee että täysillä ajaminen on joku saavutettu etu, josta ei voi luopua hetkeksikään. Onko tilannenopeus ihan tuntematon käsite pyöräilijöille?

Vierailija
24/27 |
10.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kävelen päivittäin täällä Helsingissä kävelykatua pitkin pienten lasteni kanssa..."

Kerro kadun nimi niin vois sanoa jotain menettelytavoista

Vierailija
25/27 |
10.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyseessä on siis yhdistetty kevyen liikenteen väylä saavat kävelijät käyttää kumpaa puolta haluavat. Turvallisuuden vuoksi olisi kyllä parempi kun käyttäisivät vain sitä oikeaa puolta.

Tällöin jalankulkija käyttää joko väylän oikeaa tai vasempaa reunaa.

Olen samaa mieltä, että olisi järkevämpää käyttää

oikeaa puolta. Mutta asiaatuntemattomien on turha väittää, että näin on lain mukaan tehtävä.

Vierailija
26/27 |
10.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kävelen päivittäin täällä Helsingissä kävelykatua pitkin pienten lasteni kanssa..." Kerro kadun nimi niin vois sanoa jotain menettelytavoista

Vierailija
27/27 |
10.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo 12 vuotta on yhdistetyllä kevyen liikenteen väylällä saanut jalankulkija käyttää oikeaa tai vasenta reunaa. Mulle ja mun lapsille tuli hiljattain pyöräilijäperhe urputtamaan, että kuljemme väärällä puolella, kun kävelimme vasenta reunaa. He sanoivat, että Suomessa on oikeanpuoleinen liikenne. En ehtinyt valistamaan heitä, mutta ensi kerralla aion olla nopeampi. Jalankulkija saa siis kulkea kumpaa reunaa tahansa yhdistetyllä pyörä- ja jalkatiellä. Pyöräilijä kulkee oikeaa reunaa ja ohittaa jalankulkijan kevyen liikenteen väylän keskeltä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kaksi