Tehdäänkö suomessa ennakoivia rintojen poistoja
rintasyöpäriskin vuoksi?
Itsellä tilanne, että äidin puolen suku on tosi "syöpäistä".
- Omalta äidiltäni on hoidettu rintasyöpä
- Hänen veljellään oli virtsarakon syöpä
- Äidin äidillä oli rintasyöpä
- Äidin isällä oli keuhkosyöpä
- Mummollani oli kaksi siskoa, joista toisella rinta- ja siitä metastoinut kehkosyöpä, toisella leukemia.
Tämä siis aurinkoinen lähtötilanne. Arvatenkin pelkään syöpää omallekin kohdalleni.
Näin joskus dokumentin (briteistä?), jossa nuorille naisille tehtiin rintojen poistoja koska heillä oli kasvanut riski rintasyöpään. Minullakin on, mummollani ja äidilläni kun sairaus on ollut. Saako tuollaista leikkausta suomessa?
Suhteeni rintoihini on muutenkin vähän viha-rakkaussuhde, ajattelen niitä lähinnä uhkana. Nyt esikoisen imettäneenä ne vielä ovat muuttuneet rumiksikin, erikokoisiksi ja roikkuviksi. Mielessäni kypsyttelenkin ajatusta, että kunhan meillä on lapsiluku täynnä, leikkautan tissit kokonaan pois. Olen kyllä ajatellut, että rintakudoksen tilanne otan implantit, oman rinnan kokoiset ja näköiset (en tiedä onko näin yksinkertaista).
Tehdäänkö tälläisiä toimenpiteitä suomessa? Edes yksityisellä?
Kiitos jos jaat tietosi :)
Ps.Ihan ajankohtainen asia ei siis vielä ole, mummo ja äiti sairastuivat molemmat vasta vaihdevuosien jälkeen, itse olen nyt 28v. Haaveissa siis vielä pari lasta ja sitten nips naps.
Kommentit (6)
Sinun viestisi varsinkin oli tosi informatiivinen, kun olet itse tilanteen läpikäynyt. Jos vielä eksyt tähän ketjuun, kertoisitko tehtiinkö tuo profylaktinen rinnanpoisto sinulle vaatimustesi jälkeen ihan kunnallisella puolella, vai yksityisellä?
Mitenhän sen geenitestin saisi? VOiko sitä pyytää ihan omalääkärin kautta TK:sta, vai tuleeko mennä jonnekin syöpäyhdistykselle tms. kyselemään?
Tietääkö joku, että jos se geenivirhe on, onko silloin arpapeliä milloin sairastuu vai todennäköisempää että vaihdevuosien jälkeen (kuten äitini ja mummoni siskoineen?)?
Ap
mutta aika sinnikkäästi sinun pitää sitä haluta ja halusi perustella ennen kuin siihen suostutaan.
Lähinnä näin tehdään jos sinulta löytyy geenivirhe, joka altistaa rintasyövälle tai olet jo sairastanut yhden rintasyövän. Sinun "syöpätaustasi" ei vielä ole kovin paha tai harvinainen, vaikka se voi itsestäsi sellaiselta kuulostaakin.
Minulle on tehty profylaktinen rinnanpoisto toiselle puolelle toisen puolen syövän jälkeen. Aika sinnikkäästi sain perustella, ennen kuin poistoon suostuttiin, mutta hetkeäkään en ole katunut. Nyt "korvikerintani" ovat symmetriset ja samanlaiset sen sijaan että toinen olisi pienennetty ja leikelty alkuperäinen ja toinen korvattu poistettu. Lisäksi rinnanpoisto vähentää syöpäriskiä huomattavasti, koska suurin osa rauhaskudoksesta poistetaan, vaikkei se toki täysin sitä poista. Jonkin verran rauhaskudosta aina jää, mutta riski pienenee suhteessa poistetun rauhaskudoksen määrään, eli käytännössä alle 10%:iin alkuperäisestä.
ja teidän suvun rintasyövät ovat tulleet vasta vaihdevuosien jälkeen. Sinuna varaisin ajan terveyskeskukseen, jossa voisit jutella pelostasi lääkärin kanssa. Rintoja sinulta tuskin poistetaan, sillä siihen ei ole mitään järkevää syytä.
Minulta terve rinta poistettiin kunnallisella puolella samassa yhteydessä kun sairaalle puolelle rakennettiin uusi rinta alamahan läskeistä (TRAM-rekonstruktio). Rekonstruktio tehtiin siis molemminpuolisena, eli minulla on samanlaiset "tissit" molemmin puolin. Ainut eri on, että sairaalla puolella arpi on isompi ja tississä on myös alamahan nahkaa kun taas terveellä puolella pystyttiin säästämään oma iho ja rekonstruktio tehtiin siis omaan "ihopussiin".
Minulla oli alunperin todella suuret rinnat ja nämä nykyiset ovat sellaiset sopivat B-C-kupit. Tervettä rintaa olisi joka tapauksessa pitänyt pienentää leikkauksessa, koska DD-kuppista rintaa ei voi rekonstruoida. Perustelin molemminpuoleista rekonstruktiohaluani syöpäriskin lisäksi sillä, että halusin symmetriset rinnat molemmin puolin. Lisäksi mahdollisen uuden syövän diagnosoiminen terveeltä puolelta olisi ollut tulevaisuudessa vaikeaa, koska rinta oli sekä erittäin mastopaattinen (kyhmyinen), että siitä olisi tullut pienennyksen myötä arpinen. Jos toisellekin puolelle olisi myöhemmin tullut syöpä, niin samanlaista rekonstruktiota taas ei voi tehdä kahdesti, joten ainut mahdollisuus saada oikeasti symmetriset rinnat oli tehdä molemmat samalla tavalla samaan aikaan.
Geenitestit tehdään perinnöllisyysläkketieteen yksikössä, jonne pitää saada lähete. Kuten jo aiemmin on todettu, niin sinun kohdallasi ei ole perusteita epäillä perinnöllistä syöpää, joten pidän epätodennäköisenä, että saisit lähetteen tai sinulle tehtäisiin geenitestit. Geenien aiheuttama syöpä tulee yleensä hyvin nuorena ja se on nimenomaan rintasyöpä, joka esiintyy hyvin monilla saman suvun naisilla ja jopa miehillä. Muut syövät eivät ole yhteydessä tunnettuihin rintasyöpägeeneihin.
Minulle tehtiin geenitestit, koska sairastuin alle 30-vuotiaana, mutta tunnettuja rintasyöpägeenejä ei löytynyt. Itselläni ei ole yhtään syöpään sairastunutta sukulaista. Kannattaa muistaa että ilman geenivirhettäkin nykyisin yli 10% naisista sairastuu jossakin vaiheessa rintasyöpään. On siis tilastollisestikin ihan todennäköistä että lähes jokaisen suvusta löytyy joku rintasyövän sairastanut.
t. #4
useammallakin suvussa, ilman, että sinun sairastumisriskisi on kasvanut. Nuo keuhkosyövät ym. eivät nosta rintasyöpäriskiä. Joissain suvuissa on perinnöllistä alttiutta rintasyöpään (yleensä sairastuneet ovat kohtuullisen nuoria) ja heidät on testattu geenitestillä. Jos kantaa rintasyövälle altistavaa geenivirhettä niin käsittääkseni rinnat voidaan myös poistaa, mutta en tiedä kuinka yleistä se on.
ja suurimmalta osalta siksi,e ttä niiden ennalta ehkäsevä vaikutus ei toimi kovin hyvin. RIntakudosta jää aina jonkun verran ja jos se syöpä on syntyäkseen niin kyllä se löytää itselleen tilan.
mutta aika sinnikkäästi sinun pitää sitä haluta ja halusi perustella ennen kuin siihen suostutaan.
Lähinnä näin tehdään jos sinulta löytyy geenivirhe, joka altistaa rintasyövälle tai olet jo sairastanut yhden rintasyövän. Sinun "syöpätaustasi" ei vielä ole kovin paha tai harvinainen, vaikka se voi itsestäsi sellaiselta kuulostaakin.
Minulle on tehty profylaktinen rinnanpoisto toiselle puolelle toisen puolen syövän jälkeen. Aika sinnikkäästi sain perustella, ennen kuin poistoon suostuttiin, mutta hetkeäkään en ole katunut. Nyt "korvikerintani" ovat symmetriset ja samanlaiset sen sijaan että toinen olisi pienennetty ja leikelty alkuperäinen ja toinen korvattu poistettu. Lisäksi rinnanpoisto vähentää syöpäriskiä huomattavasti, koska suurin osa rauhaskudoksesta poistetaan, vaikkei se toki täysin sitä poista. Jonkin verran rauhaskudosta aina jää, mutta riski pienenee suhteessa poistetun rauhaskudoksen määrään, eli käytännössä alle 10%:iin alkuperäisestä.