Kuinka paljon talous kiristyy esikoisen myötä?
Kommentit (20)
muuttanut taloudemme kuluja! Olen yrittäjä, joten ennnenkuin jäin äippälomalle nostin osinkoja vuotta vastaavan summan, mikä jäi tosin pankkitilille "seisomaan", kun omat menot pieneni äityslomanaikana ja kelan maksama äitiysraha kattoi kaikki menot. Lapsi kulutti ainostaan vaipat ja 6 kk jälkeen hieman perunaa, porkkanaa yms.
Nyt tuo nuori on lukiossa ja voi noita menoja... Lapsilisä on loppunut ja kirjalaskuja aina joka jaksossa (jaksoja viisi vuodessa)siihen päälle kynät, vihkot, kumit ym. suuri meno kk on matkakustannukset kouluun. Nuoret tarvitsevat myös käyttörahaa enemmän kuin esim 5-vee!
Voin siis käsisydämmellä vannoa, että sitten näät lompakossa kun lapsikulta lähtee jatko-opiskelemaan!
Melba meillä lapset on hoidettu kotona noin 4 - 5 vuotiaikisi ilman, että se vaikuttaa meidän tulotasoon. Perheemme on hyvin tienaava. Osaan vain organisoida asiat niin että jompikumpi on aina kotona.
ja voin todellakin kuvitella että ne muuttuvat kalliimmiksi sitten kun ovat isompia.
Tällä hetkellä eroa ei vielä huomaa lainkaan, pitkälti varmaan siksikin että pienten lasten kanssa ei ole lähellekään niin paljon aikaa ja energiaa tuhlata rahaa. Säästyy todella paljon kun ei käydä ravintoloissa kuin aniharvoin, baareista puhumattakaan, eikä aikaa ole kiireettömille shoppailuharrastuksillekaan. Ostetaan lähinnä ruokaa ja välttämättömiä tavaroita.
Lisäksi tulonmenetys kotonaolosta ei ole ollut niin silmiinpistävä käytännön elämässä, koska se on muuttanut eniten asuntolainan lyhentämistä. Töissä ollessani lyhennän enemmän, kotona ollessani vähemmän. Ja nehän ovat tavallaan vain numeroita verkkopankissa, vaikka tietysti jos alkaisi laskea paljonko sitä palkkaa onkin jäänyt saamatta niin se summa kuulostaisi isolta. Se vain ei käytännössä siltä tunnu.
jopa niin paljon, että joudutaan muuttamaan halvempaan kämppään. Minä oon ollu meistä ainoo joka saa palkaa, ja kun jäin äitiyslomalle, tulot tippui puoleen. Mies on opiskelija, jolla tukikuukaudet käytetty eikä töitä löydy mistään. Mun palkalla kyllä pärjättiin, mutta ei puolella siitä mitä palkka oli.
No kiristyy ihan mielettömästi. Ilmeisesti tässä ketjussa muut ovat olleet työttömiä/opiskelijoita ennen lapsen tuloa. Keskivertolapsi kuluttaa Suomessa noin 500e kuussa. Eniten vie ihan pienet lapset ja sitten toiseksi eniten murrosikäiset. Kaikki kyllä auliisti kertoo, että miten vauva syö vaan tissimaitoa ja rattaat voi ostaa käytettynä. Mutta kyllä uskallan väittää, että meillä töissä käyneillä lapsen talouden kiristys on ihan toista luokkaa. Ensin jo äitiyslomalla usein useita satoja euroja ja sitten vielä vaikka hoitovapaalla esim. 1500 euroa kuussa. Kivat niille, joilla ei tuo 1500 pudotus tunnu missään.
Ja kun palaa töihin, tulee hoitomaksut - ja yleensä tarvitaan jossain vaiheessa myös isompi asunto, jos ei sitten ole ollut jo alunperin tilava asunto. Kyllä ainakin meillä vaikutti huomattavasti. Aina tarvitaan jotain. Me ei kyllä käytettynä osteta oikeestaan mitään, kun ei ole aikaa koluta kirppareita tai nettihuutokauppoja.
Me ei kyllä käytettynä osteta oikeestaan mitään, kun ei ole aikaa koluta kirppareita tai nettihuutokauppoja.
Jos ehdit kauppaan ostamaan uusia tavaroita, mikset ehdi samassa ajassa kirpparille? Tai jos ehdit surffata vauva-palstalla, mikset huutonetissä?
pieneen lapseen ei varsinaisesti mene paljon rahaa, ellei itse halua. Ainoa, mikä vaikuttaa on juuri tuo tulojen tippuminen. Vaippoihin, ruokiin yms. riittää kyllä lapsilisä.
Me ei kyllä käytettynä osteta oikeestaan mitään, kun ei ole aikaa koluta kirppareita tai nettihuutokauppoja.
Jos ehdit kauppaan ostamaan uusia tavaroita, mikset ehdi samassa ajassa kirpparille? Tai jos ehdit surffata vauva-palstalla, mikset huutonetissä?
Jos menee vaatekauppaan, niin löytyy aina tarvittava. Ei ole mitään takuita, että jos mä tartten nyt talvihaalarin, kokoa 110cm, sellaisen löytää kirpparilta. Voi siis joutua hakemaan ja kiertämään monta kertaa, eikä siltikään löydy.
Huutonetissä on aika iso vaiva. Hakea sopivat tuotteet, huutaa, odottaa, maksaa, odottaa... Kaupasta haetaan sopiva tuote, sovitetaan, maksetaan ja se on siinä. Helpompaa ja nopeampaahan tuo on. :)
Huutonetin hinnat on minusta vielä kaiken lisäksi korkeita eli uusia saa kaupasta jopa halvemmalla. Miksi siis maksaisin käytetystä enemmän + postikulut - ja näkisin kaiken sen ekstravaivan. Ja onhan tuolla vissiin huijareitakin aina joukossa. Ei kiinnosta.
Lapsen tarvikkeisiin nyt ei ole mennyt merkittäviä summia kun kelpuuttaa käytetynkin, mutta kyllähän se nyt kiristyy kun toinen on lapsen kanssa kotona, tulot tippuu ja menot ei, päivittäiset menot jopa kasvavat hieman.
Lapsilisä ei riitä kuin lapsen juomaan maitoon ja vaippoihin, eli on siinä vielä muun ruuan osalta yksi suu lisää ruokittavaksi (puhun siis nyt jo vähän isommasta kuin vastasyntyneestä).
Ja tilanne siis se, että ennenkin lasta eletty kädestä suuhun ilman ylimääräisiä luksuksia, eli ei ole paljoa mistä tinkiä..Nyt on sitten pakko mennä töihin ja laittaa lapsi hoitoon vaikka sydän sanoo ihan muuta..
ei yhtään, jos ostat käytettynä. Ja vauvalle saa kaikkea käytettynä.
koska alle kouluikäinen ei kuluta oikeastaan yhtään mitään. Sitten kun lapsi on yläasteiässä tai lukiossa, kulut ovat tosi huimat, pelkkään ruokaan menee hirveitä summia, ja maksaa ne harrastukset sun muutkin.
Isot tavarahankinnat voi tehdä pikku hiljaa odotuksen aikana. Jos rahaa on vähemmän käytössä, voi vaikka pinnasängyn ostaa hyvin käytettynä.
Ja omaa kulutusta muuhun voi vähentää. Itsestään selvää varmaan, että baareissa käynnit voi jättää pois, siinä säästyy jo pitkä penni.
Ei yhtään tiukoilla oltu. Äippärahalla elää ihan hyvin ja tarvikkeet ostettiin/saatiin käytettynä (uudenveroista)
välineurheiluna! Me saatiin eka lapsi opiskelijoina, joten kaikki vaatteet saatiin pitkään sukulaisilta ja vaunut ostettiin kirpparilta parillakympillä (toimivat muuten edelleen kahden lapsen jälkeen mainiosti, vaikkeivat tietenkään mitkään ruusut ole... ;) ) jne.
. Itsestään selvää varmaan, että baareissa käynnit voi jättää pois, siinä säästyy jo pitkä penni.
No ei säästy kun ei ole käynyt tähänkään asti, sellaisiakin ihmisiä nähkääs on :)
No kiristyy ihan mielettömästi. Ilmeisesti tässä ketjussa muut ovat olleet työttömiä/opiskelijoita ennen lapsen tuloa. Keskivertolapsi kuluttaa Suomessa noin 500e kuussa. Eniten vie ihan pienet lapset ja sitten toiseksi eniten murrosikäiset. Kaikki kyllä auliisti kertoo, että miten vauva syö vaan tissimaitoa ja rattaat voi ostaa käytettynä. Mutta kyllä uskallan väittää, että meillä töissä käyneillä lapsen talouden kiristys on ihan toista luokkaa. Ensin jo äitiyslomalla usein useita satoja euroja ja sitten vielä vaikka hoitovapaalla esim. 1500 euroa kuussa. Kivat niille, joilla ei tuo 1500 pudotus tunnu missään.
Mulla oli hyvä äitiysraha, kun olin jo vuosia ollut töissä ja palkka ihan hyvä. Hankinnat tehtiin kyllä lähes kaikki uutena, mutta isovanhemmat osallistuivat niihin. Eniten säästöä tuli siinä, että omat menot jäivät täysin. Ei baarireissuja, harrastuksia tai ulkona syömistä. Vauva huusi koliikkiaan ekat 3kk, joten eipä tullut paljon shoppailtuakaan ja syödäkään ei pahemmin ehtinyt eikä jaksanut. Vaipat ja korvike maksoivat eniten, mutta eihän sekään mikään mahdoton kuluerä ollut.
Hoitovapaalla talous kiristyi hieman, koska putosin hoitorahalle.
Taalla ei ole sosiaalietuuksia, aitiysrahaa yms. En myoskaan uskaltaisi taalla ostaa kaytettyna...
Meilla meni tarvikkeisiin ja vaatteisiin noin tuhat euroa; 60 vaipan paketti maksaa n. 10 euroa; yksi valmisosepurkki 1.5-2 euroa.
Vertailun vuoksi taalla keskipalkka on 400 euroa, eli lapset tulevat kalliiksi ja usein aiti palaa takaisin toihin vauvan ollessa parin kuukauden ikainen. Itse olen etuoikeutettu miehen hyvien tulojen ansioista ja olen kotiaiti hamaan tulevaisuuteen. Silti meidankin taloudessa lapsen saanti tunnahti ja kun lapsi menee kouluun, meidan perheen tulot taytyy kaksinkertaistua, jotta saamme tarjottua laadukkaan koulutuksen yksiyisella sektorilla. Saati sitten, etta perheeseemme siunaantuu useampi lapsi :)
eli elaminen ja asuminen on tooosi kallista, vaikka ihmisten tulot naurettavan pienia.
lapsi sai uutena vaunut, tarjouksessa viime vuoden malli, joka oli kallein. Seuraavaksi kallein ostos oli kantoreppu. Kaikki tässä välillä saatiin lahjaksi. Sänky ostettiin käytettynä ja saadaan taatusti omamme pois kun myydään se tulevaisuudessa.
Lapsilisä on 100 euroa, maitoon menee 70 euroa kuussa, loppu 30 euroa kuittaa hänen menonsa, käyttää kestovaippoja, jotka kaikki sain.
Vaatteita hän saa uutena meiltä n kerran kuussa, kaikki muut vaatteet ovat tulleet lahjoina.
Mun menot ovat järkyttävästi vähentyneet.
Mä käytin valtaosan rahoista ennen lasta matkustamiseen. Käytiin miehen kanssa reissuissa jopa 8 krt vuodessa, Euroopan ulkopuolella, siitä voi laskea ettei vuokran jälkeen mitään käteen jäänyt. Tämän kesän kesälomamatka matkoineen, majoituksineen, ostoksineen maksoi n 1000 euroa.
Ehkä syksyllä mennään laivalle, voi olla että sekin jää väliin.
Eli oikeasti, tällä hetkellä meille jää enemmän käteen kuin ennen lasta.
Mä olen niin monta kertaa nähnyt punaista kun lapsi on metelöinyt koneessa, päätin etten ikinä vie lastani koneeseen, jos hän ei itse voi hallita itkuaan, eli ei vauvaa.
Ollaan niin paljon reissattu, ettei ketään haittaa vaikka pari 3, 4 vuotta oltaiskiin ihan Suomessa.