~~~ HEINÄHATUT LOPPUVIIKKOON 28 ~~~
~~HEINÄHATUT~~
28.6. tanni84_______84/84_1.__________LUS
29.6. Aatuliina______25/33_2.(06)_______Porvoon sairaala
1.7. Emmi 75____________2.(04)
1.7. Frankie________32/42_3.(2xt05)____ Saksa
1.7. Nanni79_______79/79_2.(07)_______Kätilöopisto
1.7. Kamom1lla____ 28/26_1.__________SATKS
1.7. Lenni75_______ 75/78_2.__________Vaasan KS
1.7. 69emmi69 _____38/39_2.(07)
1.7. Taateliz________81/79_1.
1.7. Mirella_73___________ 2._________PHKS
2.7. miina1980_____ 80/75_3.(t06,t07)___ TYKS
3.7. amelia_82_____ 25/26_2.(05)
3.7. liinu75________ 75/75_3.(p04,t05)___ PKKS
3.7. Amanda81 _____27/30_2.(t06)______ P-KKS
3.7. PilviLii _____________ 1.__________K-S KS
4.7. anskur________ 84/82_3.(06, 08)____VAS
4.7. Puunukke______81/79_1.__________PHKS
4.7. tiituli08________ 26/28_3.__________SatKs
4.7. Milli76_________76/76_3.(98,03)____ tyks
4.7. tikru85________ 85/84_1.__________ LPKS
5.7. Katja _________ 27/34_3.__________SatKs
5.7. Angie83_______ 25/25_1.__________Kätilöopisto
5.7. Suffeliisa____________4.(1.yht)
7.7. La80ku _______ 80/83_1.__________ K-HKS
8.7. Linnea71______38/38_3.__________ TAYS
8.7. Emppu 74 __________ 3.
8-9.7. Miiza76 ___________4.
9.7. empunmami ___26/32_2.(03)_______ HYKS
9.7. Yksinäinen 83__ 26/32_1._______SATKS
10.7. AW_83_______83/79_1.__________ NKL/kättäri
10.7. Ritu79 _______29/28_1.__________ TAYS
11.7. Lokamamma _______4.(p97,p99,p02)_Nkl
11.7. satu_________85/82_1.___________K-HKS
12.7. Munmuru_____78/78_3.__________ Kätilöopisto
12.7. Vivi81________83/84_2.__________ Ekks
12.7. vapsula ___________ 3.__________ NKL
13.7. merimus _____80/84_2.(t06)_______Pkks
13.7. Ellura _______ 39/42_3.__________Tays
14.7. Suzan73 _____ 73/75_1.__________ K-S KS
14.7. Hepeliini _____ 79/78_2.(07)_______KOS
15.7. Isosmurffi_____83/81_1.__________Nkl
15.7. Agnetha ______27/26_2.(p07)______Lohjan sairaala
15.7. Niina ________74/71_3.(03,06)_____K-S KS
15.7. Athina _______ 81/80_3.(01, 03) ____NKL
16.7. Nennuski_____79/84_2.__________ LKS
16.7. Keiju07 ______76/72_2.__________ NKL
16.7. upuna _______33/32_3.__________ TAYS
16.7. Miinnu _______82/79_3.(t00,p02)___ TAYS
16.7. anne-72 ______72/61_4.(p90,p95,p07)_TAYS
16.7. Evinia________27/28_1.__________ Kätilöopisto
17.7. Ansqu_______ 27/29_2.__________ Kätilöopisto
17.7. Anita_________33/35_2.(1.yht)_____ Raahe
18.7. Rosina_______36/31_3.(1.yht)_____ TYKS
18.7. Pulputtaja__________1.__________ PHKS
18.7. Weera85______24/24.1.__________ Oulaskankaan sairaala
19.7. armasäiti __________ 2.
19.7. Suska74 _____ 34/42_2.(07)_______ Tyks
19.7. mamu77_____ 31/31_2.(07)_______ Irlanti/Suomi
19.7. Jonsku85_____23/25_2.(t07) ______ Oys
19.7. -mila-_____________ 2.(07)_______ NKL
19.7. murmelska
19.7. RituRanska___ 29/28_1.
19.7. Jurior09______ 26/26_1.__________ KOKS
20.7. Jempula______29/31_3.__________ Kätilöopisto
20.7. -Veruska83-___ 25/26_2.(07)_______ OYS
20.7. Piitu-Miina ____ 29/33_5.__________ Nkl tai Lohja
20.7. Emiliia _______ 27/29 1. _________ Kätilöopisto
21.7. Bejpi ________ 86/85_2.__________ K-HKS
21.7. Mardu_____________ 2.
22.7. nimba_____________ 3.(t04,t05)
23.7. aurinko02
25.7. Elomasu _____ 76/63_3.(1.yht)
25.7. skriikka_______75/86_5.(1.yht)_____ Salon sairaala
25.7. Pixelina ______ 31/32_6.__________ Hyvinkää
25.7. vee-lan_______30/32_1.__________ Ruotsi
26.7. Pötkö ________81/78_2.(t05 _______Kätilöopisto
27.7. Rachella______35/34_2.(05)
27.7. riitu78________78/71_1.__________ OYS
27.7. Misti74_______ 74/74_2.(05)_______ NKL
28.7. Indifani_______ 77/77_2.
29.7. Ikonka________77/71_3.__________KYS
29.7. Mariia_09_____ 77/77_1.__________NKL/Kättäri
30.7. astaliini_______87/82_1.__________Seinäjoki
31.7. miranna/cheryll_89/86_1.
JAKAUTUNEET HEINÄHATUT:
22.6. (38+2) Jeevi (2.)............POIKA 2924g 51cm
24.6. (38+3) Vatsansisäinen ......TYTTÖ
25.6. (39+0) äiti-76 (2.)..........TYTTÖ 3640g 51cm
25.6. (38+2) Jenniliini (1.).....TYTTÖ 4240g 54cm
25.6. (39+4) Misti (6.)..............TYTTÖ 3240 g 50cm 34cm
27.6. (38+6) mp_73 (3.)..............POIKA 2690 g 48,5 cm
27.6. (39+3) Palle72 (3.)............POIKA 4500 g 53 cm
28.6. (38+4) näppis84 (4.)...........TYTTÖ 3140 g 48 cm
29.6. (39+4) Miksuliinu (4.).........POIKA 3690 g 51 cm
30.6. (39+4) Helga7607 (2.).............POIKA 2730 g 45,5 cm
1.7. (39+0) NapNap (2.) ...........POIKA 3430 g 48 cm
3.7. (39+2) Tatar (1.)..............POIKA 3500 g 52 cm
4.7. (39+5) Mirable (1.)............TYTTÖ 2890 g 47 cm
4.7. (39+2) Tai (3.)...............POIKA 3630 g 51 cm
5.7. (39+0) Wilma83................TYTTÖ 3340 g 51 cm
??????????????????????????????????????????
Yhteensä:
7 neiti Kesäheinää ? + 8 Heinähattusta ?
??????????????????????????????????????????
Kommentit (58)
Ei ihmeitä. Eilen neuvolassa, kaikki ok, joskin turvotusta hieman tuppaa olemaan ja alapainekin oli eka mittauksella 90, kolmannella 83, joten nlatäti kehotti ottamaan iisisti. Ja väitti, että josko tuo synnytys ihan noidenkin merkkien perusteella olisi jo lähestymässä, ettei tarttis neljää viikkoa odotella... Viime yönä taas valvoksiessa kävi kyllä mielessä, että ehkei tarttekaan, kun olen öisin oikeastaan vähän kipeä supistusten takia, niin siksikin yöunet heikkoja. Eli jos ne yösupparit jotain auttaisi (päivällä ei niinkään niitä ole)! Toisaalta ensi viikolle mieluusti voisi mennä. Saisi nää kotona olevat huonesiirrot yms. läpi ;-) En nimittäin tasan tarkkaan ihan istukankaan takia viitsi enää niitä itse siirrellä (vaikka minäkin kaikkea mahdollista raahailen), kun aina on kuitenkin se istukan irtoamisen vaara ja se ei ole leikin asia lainkaan.
Minä en kyllä oikein usko, että vauvan syntymään pystyy kauheasti vaikuttamaan, syntyy kun syntyy. Ei täällä vissiin kukaan ole sentään enää risiiniöljyjä ruvennut kietomaan kitusiinsa? Se tuntui olevan villityksenä esikoisen aikaan ainakin.
Tuosta Helgan kokemuksesta lukiessa, ilmoitin neuvolassakin, ettei kai sitä tartte sitten hyväksyä harjoittelijaa edes epiduraalin tms. laittoon... Neuvolatäti vakuutteli, että Jorvissa olisi kaksi anestesialääkäriä päivystämässä, että eikai ne nyt laita synnytykseen harjoittelijaa (näkis vaan...), mutta sitähän ei taas tiedä, millainen tumppu muutoin on (ja kyllähän noita harjoittelijoita näemmä laitetaan ja toisaalta, onhan nekin jo ihan kokeneita lääkäreitä, mutta silti...). Hirvittää vaan, että jos on järkky supistus ja pitäis yrittää olla paikoilleen ja joku epävarmempi yksilö yrittää osua selkäytimeen. Ei naurata kyllä ajatuksena yhtään... Ja rv:t 38+1, kyl ne näemmä tästä!
ja mukavan raitista ilmaa :)
Mä en luottanu omaan taitooni että osaan alottaa loppuviikon pinon joten jätin sen teille muille :)
Olipas eilinen ehtoo..Meitin 7vuotias sälli oli telonu eilen jalkansa kaverin trampalla, käytii näyttää sitä päivystyksessä, joskos tikkejä tarvitaan.Hoitaja oli sitä mieltä että laitetaan liimaa ja kyllähän se meille passas.Kotona ku puhuttii tikkien laitosta ni kauhee huuto "ku se sattuu".
Joo, en mäkää kyl halua harjottelijaa laittaan epiduraalia.Ihan tarpeeks tuskaa muutenkin pysyä paikallaan.Siskon muksujen synnytyksissä olin mukana ja se lääkäri ei saanu ekalla pistolla epiduraalia oikeeseen paikkaan, toisella yrittämällä sit.
Öisin oikeestaan mullekki supistuksia tulee jos on tullakseen(ei ne kunnolla kipeitä viel ole), päivällä ei oikeastaan mitään.Oon ollu itse vähä huolissani vauvan liikkeistä..eilinenkin päivä oli aika hiljaiseloo, mutta muisti kyllä sitten taas illalla että tarvii liikkuakkin.Koko alapää oli todella kovilla, pystyny ees istumaan ja makaaminenkin tuotti tuskaa.
Nimban kanssa oon samoilla linjoilla, että vauva syntyy kun syntyy, ei siihen itse pysty juurikaan vaikuttamaan.
ansqu:kiva että sait ajan jo tälle viikolle, rauhottaa varmasti mieltä :)
Juu, mutta nyt pitää lähtee ruokakauppaan jotta saa jotain pöperöö aikaseks pesueelle täks päiväks ja viikonloppunakin pitää syödä :D
Miinnu ja Himpula 39+0 (enää maksimissaan 3vko)
Kohta olen menossa, yritän täällä kerätä kaiken rohkeuden, päättäväväisyyden ja marina yms. rutinataidon, jotta saisin huomiseksi käynnistyksen. Nyt ei enää jaksa tätä. Mahankovettumissupistuksia on koko ajan ja ne kestää aika kauan, mutta mihinkään ne ei etene eikä muutu kipeiksi. Vauva liikuskelee - no tänään taas vilkkaasti, mutta eilen ei juuri lainkaan..... joten sekin välillä huolestuttaa. Joka paikassa tuntuu että pitäisi tulla - vaan ei tule !
Paineethan mulla oli jo aika korkeat maanantaina joku 155 / 105, melkein toivoisin että on edelleen.
Nyt kun viikkoja on jo 41 + 1 ja yli kuukausi sitten vauvalla oli kokoa jo 3 kg niin eiköhän olisi jo aika ...... näillä viikoilla tosiaan toivoisi että siihen syntymään voisi jo vaikuttaa !!
No, muutaman tunnin kuluttua olen viisaampi ...
Mirella
ONNITTELUT VAUVAN JO SAANEILLE! Ei meinaa muistaa sellaista, kun rypee omassa olossaan ;-)
Ja sf-mitasta sen verran, kun siitäkin on ollut keskustelua, että esikoiselta oli korkeimmillaan 39 cm ja siinä oikeastaan pysyi synnytykseen asti. Kuopukselta korkeimmillaan jotain 37,5 ja laski ehkä n. sentin ennen synnytystä. Nyt ollut korkeimmillaan 34 cm, pari viime mittausta oli 33,5 ja nyt taas 34 eli varmaan tuossa pysyykin. Eli joko pienempi vauva (ei haittaa, nuo kaksi ekaa yli 4 kiloisia siis olleet) ja näinhän tuota on vähän ennustettu ja/tai sitten isosiskot ovat jo noita paikkoja sen verran venyttäneet, että sopii alemmas :-)
Liikkeistä sen verran, että täällä kyllä taas myllätään siten, että sekin aiheuttaa supistuksia. Eli ei varmaan mitään kiirettä ulos! Tosin tuolta kuopukselta kyllä muistan, että mönki tyytyväisenä vielä silloinkin, kun vedet meni. Mun ei ole siis liikkeistä tarvinnut olla juurikaan huolissani yhdenkään näistä kohdalla (tiedä sitten, jos tämä raskaus tästä vielä jatkuu ja jatkuu) ja esim. esikoiselta muistan, että mietin pitkään, että miksi minun pitää tunti seurata vauvan liikkeitä, kun mönkii jo jossain vajaassa kymmenessä minuutissa siten, että liikkeitä on enemmän kuin 10. Ja nytkin on ihan sama. Jos olen liikkeellä/teen jotain erityistä, niin en välttämättä noteeraa liikkeitä, mutta välittömästi istuessa/makuulla/paikoillaan seisoessa/syödessä alkaa mylläys. Ja se sattuu, kun päätä tungetaan jonnekin haaroihin, oikaistaan selkää suoraksi tai jalkaa kylkeen... Ja nyt on vielä ruvettu käsillä raplaamaan siten, että muutoinkin kovilla oleva virtsarakko saa kyytiä! Rupesin jo miettimään, että onko jotenkin kääntynyt, kun on niin voimakkaan tuntuiset liikkeet alhaallakin, mutta voimistuuhan ne kädetkin tietty ja niilläkin pääsee jo "nyrkittämään".
Vielä piti tehdä uusi käyttis, kun ei pääse kirjautuu!! Eli Taateliz ->Nyt Taateliz81 :)
Eilen soitin polille voiko perjantaista lääkäri aikaa aikaistaa, kun pääkipua ollu viime viikonlopusta asti päivittäin, pyysivät tulemaan verokokeisiin ja käyrälle +lääkärille heti. Kaikki hyvin, mut lääkäri sanoi et pääkipu on hoidettava pois, joten yöksi piti jäädä salille..
Mittailtiin sit käyrää ja paineita pitkin päivää iltaa ja yötä, kaikki hyvin.
Aamulla lääkäri sit kysyi jäänkö heti käynnistykseen!! Mut vissiin mun empivä ilme kertoi jotain..sanoi hetken päästä et kun kaikki kerta on hyvin arvoina, niin tule lauantaina käyrälle, ja jos mitään ei viikonloppuna tapahdu, maanantaina käynnistys.
Odottaahan sitä jo syntyväksi, mut pelotti ajatus käynnistyksestä kun kohdunsuu ei kamalasti ole vielä muuttunut eikä supista, niin toivoisin NIIN silmät jalat ja kaikki ristissä et viikonloppuna tapahtuis luonnollisesti käynnistys!!
Nyt rentoutuu, ajattelin löhötä kaikessa rauhassa ja nauttia!
----------------------------------
Taateliz ja sitkas masukki 41+1 ?
---------------------------------
Käytiin Even kanssa pyörällä neuvolassa, ja meno matkalla "hieman" satoi. Eihän Evellä ollut hätää kun oli täysissä sadevarusteissa mut mä en ollu. Eikä asiaa parantunut kun Eve hoki koko ajan: "Mamma, että täällä, mamma" eli että täällä sataa vettä. Ihan kuin en olisi sitä muuten huomannut. ;)
Neuvola-lääkäri rv 38+2
Paino: +612g/viikko (5,4kg ekaan neuvola painoon)
Turvotus: +v
RR: 132/81 (kolmannella mittauksella lääkärin jälkeen, pyöräily taas vähän nosti alapainetta)
U-prot: v+ (tullut joutua liian vähän)
Pissa: muuten puhdas
Sf: 32 (laskenut 2cm, eri mittaaja)
Tarjonta: rt
Sydämen syke: +
Liikkeet: ++
Lääkärin tarkistus:
Kohdunsuu: yhä kiinteä ja kiinni
Pituus: yhä 3cm
Ulkosuu sormelle auki (kuulemma voi olla ihan normaalia uudelleen synnättäjällä)
Eli toisin sanoen ei yhtään edistystä yhdessätoista viikossa.. Eiköhän siis taas yli mene.. Turhauttavaa.. Minkäänlaista kokoarvioo ei lääkäri sanonut eikä edes et onko alhaalla. Tuskin siis on..
Masu kovettuu kivuttomasti, alamaha kipeä kyljellään nukkumisen jälkeen. Välillä tuntuu jotain pientä liikettä ihan alhaalla. Maanantaille varattiin uusi aika, kun ensin alapaineet oli melkein 100.. No, samapa tuo on milloin sinne menee.. Kanta-Hämeeseen on tuskin mitään asiaa ainakaan kolmeen viikkoon...
Bejpi, Poju 38+2 ja Eveliina
täälläkin oli kunnon ukkonen aamulla ja vettä tuli reippaasti, siihen herättiin koko poppoo. olin jo päikkäreillä klo.8.30-10.00 :-)) eli kun kerran uni maistuu ja onnistuu niin kantsii nukkua varastoon, kun vauvan kanssa ainakin saa sitten olla hereilläkin ihan tarpeeksi.
täällä vielä ollaan ja ei oikeastaan mitään hirmu supistuksia ole ollut, sellaista jomottelua, ja itselläni se esiintyy vain päiväaikaan, eli ei juurikaan yöllä. toivottavasti kaikki olisi pian ohitse ja vauva turvallisesti sylissä. alkaa pian jo koko raskaus tuntua aikas erikoiselta, kun vauvaa on kovasti odottanut ja nyt tuntuu, että kaikki jumittaa. onko muilla samanlaisia tunteita ?
nimban kanssa olen itsekin samoilla linjoilla, vauva syntyy sitten kun on aika syntyä. joten odottavan aika voi olla piiiiitkä :-))
aw, me siten siellä polilla vaihdettiin vuoroja, mä lähdin n. klo. 16.30 sieltä pois. olin siellä klo.14-16.30, mutten heti päässyt tutkimushuoneeseen vaan odottelin aikani. tutkimushuoneessa olin 1.5h, koska vauva ensin nukkui ja halusivat ottaa käyrää tunnin ajan. kätilö oli sellainen vanhempi nainen. tämä kätilö ei muuten löytänyt kohdunsuuta, kun halusi tarkistaa tilanteen, on kohdunsuu kyllä aiemmin löytynyt. mietinkin, että oliko tämä kätilö edes vakkari vaiko sijainen, ja mahdollisesti ei edes tee kätilön töitä omassa siivili-työssään. kyllähän kohdunsuun pitäisi löytyä(?)lääkäriä en tavannut vaan kätilö päätti, että mitään poikkeavaa ei ole.
mirella, meillä viikot samat, vaikka itse elänkin ultran mukaan muutamaa pvää etuajassa. mutta tosiaankin olin silloin tiistaina polilla rv-40+6 ja otin myös käynnistyksen puheeksi ja omalla kohdallani se tyrmättiin heti. ensi viikolla pääsen polille ja lääkärin juttusille, jos mitään ei ennen sitä ole tapahtunut, ja toivon, että lääkäri ymmärtäisi tilanteen paremmin kuin kätilö.
kätilö vain tuumasi, että voit joutua odottelemaan vielä rv-42+3-4 käynnistystä..jos mitään erityistä syytä ei ole käynnistää aiemmin. itseäni myös huolettaa vauvan koko, kun oli rv-37 jo melkein 3500g :-((
kaikille jaksamisia, ja jo vauvan saaneille onnittelut !!! t. emmi rv-41+3(ultra) 41+1(kierto) & esikko-07
Poika syntyi viime sunnuntaina 2 päivää ennen laskettua aikaa.
Ensimmäiset supistukset tuli 7.n aikaan aamulla, mutta aloin laskemaan niitä vasta 10.n aikaan, ja siitä sitten aloitettiin laskemaan synnytyksen kesto.
klo 12 soitin synnärille, että supistuksia tulee jo 5-10 min välein, ja ovat jo aika kivuliaita ("aika kivuliaita" tosiaan, huusin jo nelinkontin sängyllä...) sieltä sanottiin että ei kiirettä, tule sitten kun haluat lievitystä kipuun. n.klo 14 olin sitten sairaalassa, ja kohdunsuu oli jo 6-7 cm auki.
Suoraan synnytyssaliin, jossa kätilö mittasi että olen jo 8 cm auki. Ei ehdi laittaa epiduraalia. Laitettiin kohdunkaulan puudutus, mutta siitä ei ollut mitään apua, ainoa mikä puutui oli oikea jalkani...
n. klo 15 sain spinaalipuudutuksen, ja se auttoi sen vaikutusaikansa ajan, eli 2 tuntia. Sen jälkeen laitettiin vielä välilihan puudutus. poika syntyi klo 18:27
Olin kuulemma ensisynnyttäjäksi tosi nopea, 8 ja puoli tuntia. Ponnistusvaihe kesti 22 minuuttia.
Apgar-pisteet 1min synnytyksestä 9 (väristä meni 1 piste) ja 5min päästä 10.
Paino 3800g ja pituus 52cm
Kaikki on mennyt hyvin. Eilen kotiuduttiin sairaalasta. Poika on rauhallista sorttia. =)
La80Ku, ja poika
Paineet edelleen korkeat ja niinpä lääkäri ehdotti käynnistystä heti huomisaamulle, joka sopii kyllä. Kaulaa oli edelleen jäljellä 2cm ja noin sormelle auki kun sanoi ylettävänsä vauvan päähän. Sytotecillä aloitetaan siis. Nyt alkoi jännittämään....
terveisin Mirella
mirella ihanaa, että oli ymmärtäväinen lääkäri, kuka myös ajatteli äitiä, ja eihän se ole hyvä vauvallekaan, jos paineet korkeat. huomiselle tsemppiä ja toivottavasti kaikki sujuu hyvin ja vauva on pian sylkyssä !!!
emmi rv-41+3(ultra) & 41+1(kierto)
Onpahan ollu kaks päivää...!
Eilen oli siis neuvola pitkästä aikaa, jossa sijaisena kouluth. Todella mukava ihmisenä, mutta kyllähän sen kokemuksen puutteen äitiysneuvolasta huomas...Kuunteli esim sydänääniä jokapuolelta masua. Halus näin varmistaa miten päin vauva on, ei sit kuitenkaan ollu ihan varma. Eikä ollu varma, onko kiinnittynyt tms. Sit toine episodi, joka tosin ei ollu th:n vika. Mun rh-vasta-ainekokeen tulokset oli hukassa. Labra oli mokanna ja ottanu musta hiv:n, kupan ja b-hepatiitin uudestaan! Sit kukaan ei osannu sanoa, kauan menee ku otetaan uus näyte pikana. Ei siis muuta kuin labraan uudelleen...No, soittelin sit ite spr:n veripalveluun selvittääkseni sotkua ja sieltä sanottiinkin, et vasta-ainekoe on otettu ja vastaus ok...mutta vastaus oli hävinnyt matkalla neuvolaan...Kauhee soppa! Loppu hyvin kaikki hyvin, pääasia, et vastaus oli ok.
Neuvolassa muuten kaikki ok. RR koholla, tosin tuolla vasta-aine episodilla varmaan osuutensa asiaan. Painoa tullu n 500g/vko. Sf mitta 37, eri mittaaja. Pissa puhdas, hb 113, hiukan laskenut. Sykkeet ok.
Sit tänään...olin kättärillä käyrillä n 1 1/2h, sielläkin sit kaikki hyvin. Hermostuin, kuin masukaveri ollu erikoisen rauhallinen useamman päivän. Soittelin sit kättärille ja kehoittivat varuiks käyrille. Käyrässä kuitenkin kaikki kunnossa ja vauvan liikkeitä piirtyi nätisti. Ilmeisesti asento muuttunut ja muutenkin loppua kohden tila vähän ahtaampi. Sain myös varmistuksen, et vauva viel aika ylhäällä ja jos nyt menis vedet, pitäs mennä vaakatasoon.. Kätilö antoi muuten painoarvion, joka tällä hetkellä 3200g. Ihan mukava...tosin sano, et ehtiihän se vielä kasvaa, jos menee laskettuun aikaan?! Tuota kommenttia en ihan ymmärtäny, eikai nyt ihan hirmusesti ehdi, jos miettii, et la ens ti....! Tiedä sit mitä sen päässä liikku?
Täällä kans sellasia mietteitä, et sais jo syntyä. Fyysisesti kaikki aika ok, mutta henkinen kantti alkaa olee jo sillä hilkulla. Huomaan sen esim just näitten liikkeiden kyttäyksen muodossa. Pelottaa, et joku viel vois mennä pieleen. Kun nyt kuitenkin näin pitkälle ollaan jo päästy...
Mutta, nyt kestittämään vieraita, joiden pitäs tulla hetkenä minä hyvänsä..
Onnittelut vielä vauvautuneille!
hepe ja möttönen rv 39+2
Aika mukavasti suhtautuvat kyllä tuohon käynnistykseen, jos siihen on syytä. Esikoiselta käynnistettiin tosiaan 41+4, kun aloin olla aika tuskastunut odotukseen, supistuksiin ja ennenkaikkea paineet vain kohos ja kohos (oli jotain 109 alapaine enemmillään ja reilu 150 yläpaine), vaikka sinänsä varsinaisia raskausmyrkytyksen muita oireita ei ollut. Kuopukselta kyllä sitten tosiaan sanoin, että jos ei ole tuollaista jotain syytä, niin saa mennä reippaasti yli -oli sen verran raju kokemus tuo käynnistys mulla.
Onnea matkaan!
Helgan harjoittelijat pisti vähän jännittämään, mitä tuleman pitää, koska NKL:hän on myös opetussairaala.
Tänään kävin äpkl:lla ja sain sektiopäivän kuten toivoin. Lääkäri ei yrittänyt päätäni kääntää... ei tarvinnut sisuuntua eikä vaatia. Ilmeisesti kävi ilmi, että olin asiaa riittävästi pohtinut ja kaikki puolet punninnut. Ultralla katsoi kaiken olevan ok, ja tämän päivän painoarvioksi antoi ~3,4 kg. Samalla käynnillä anestesialääkärin kanssa juttelin ja fysioterapiaryhmään ilmoittauduin. Haluaisin saman lääkecoctailin kuin viime sektiossa (spinaali-epiduraali)... ei ollut haittavaikutuksia eikä sekavaa oloa.
Minulla myös kyljet yöllä kipeät. Hyvä kun saan itseni istumaan kangettua wc:hen, kun kylkeen sattuu ja/tai masua kivistää.
Turvaistuimen päälliset on pesty, hoitopöytä asennettu valmiiksi ja muutenkin tehty valmisteluja. Sairaalakassi vielä vaiheissa.
Tässäpä omaa napaa kerrakseen! Tsemppiä lähtökuopissa olevilla ja kunnon suppareita niitä kaipaaville!
-Mila & napsukka 38+4
Aivan ensin onnittelut kaikille onnellisille jo vauvan saaneille!
En ole piiiitkään aikaan kirjoitellut, lukenut vaan muiden kuulumisisa. Täällä mennään Mirellan ja Taatelizin kanssa samoilla viikoilla eli 41+1. Kaikki keinot risiiniöljyä lukuunottamatta käytetty, eikä mitään vaikutusta... Mulla myös maanantaille aika äiti-polille, tosin en tiedä miettivätkö jo käynnistystä sille päivälle vai myöhemmälle. Muiden kokemus tosin osoittaa että usein vaaveilla on tapana tulla juuri ennen käynnistystä =) ja sitä tosiaan toivon.
Neuvolassa kaikki on ollut ok, verenpaine 102/70 ja vauva suht normin kokoinen että tuskinpa kovin herkästi edes käynnistävät. Muina päivinä olen yrittänyt kauheesti olla kävelemässä, siivota jne mutta tänään esikko on ollut mummulassa koko päivän ja kokeiltu vaan olla. Mieskin tulee jo täihin kun lomalla ei voi oikeen mitään tehdä tai lähteä. Tänään siis käytiin kaupungilla lounaalla ja äsken vedettiin parin tunnin päikkärit. Päätin jopa jättää joka iltaisen saunomisen tänään väliin. Onpahan sitten kokeiltu tätä käänteistä psykologiaa =).
Suppareita on parina yönä ollut jo, mutta aina lopahtavat kun ehdin innostua. Viime yönä kokosin kiukulla yhden lasten tuolin supistusten lisääntymisen toivossa, mutta kun ei - niin ei.
Oikein ihania viimeisiä (ja ensimmäisiä) viikkoja kaikille!
Lenni75 41+1
Ja tsempitykset käynnistykseen menijöille!!
Mila: Joko alkoi jännittämään...? Odottavan aika tuppaa venymään =D Hienoa, että lääkäri huomasi sinun mietiskelleen asioita ja antoi sektioajan!
Joten onnea koitokseen, toivottavasti kaikki menee hyvin!
P.s Niin... Harjoittelijoilla on hyvät ja huonot puolensa. Mulla se huono puoli oli piikittäjässä ja hyvä puoli tikkaajassa!
T Helga & Poitsu =)
Ensimmäiseksi ISOT ONNITTELUT kaikille vauvansa jo saaneille! Ihanaa, että teitä alkaa olla jo niin monta, luo hieman valoa tunnelin päähän meille vielä odottaville..
Tsemppiä myös käynnistettäville sekä sektioaikansa saaneille! Taitaa seuraavan viikon sisällä ilmestyä koko liuta uusia pieniä ihmisiä keskuuteemme.
Oma olo on ihan ok. Vauva liikkunut viime päivinä vahvasti, mikä tärkeintä. Neuvolassa olin viime viikolla ja kaikki vaikutti olevan kunnossa. Paineet ok, Hb 125 (laskenut vihdoin mullakin sieltä 150:stä... Ja vauvan pää vielä liikkuvana, mikä ei tullut yllätyksenä, Sf-mittakin taisi olla komeat 36 cm. Nyt on tosin viime päivinä tuntunut hieman painetta kohti lantiota ja myös vatsa tuntuu "pienentyneen".. Jokohan pikkukaveri olisi tajunnut aloittaa laskeutmisen? Toivoa sopii..
Muutoin ei mitään synnytystä ennkoivia merkkejä ole vielä ilmassa. Tuossa äsken imuroidessa tunsin kokonaista yhden supistuksen, aika heppoisa sekin..
Eipä kummempia tällä(kään) kertaa...
V-lan ja pikkuinen 37+5
Helga: Kiitos! Ei vielä jännitä... oikeastaan rauhoitti, huuuh! :) Jännitti jonkin verran tuo käynti, koska toiveita oli, mutta ei varmuutta asian läpimenosta. Viimeksi alkoi jännittämään vasta sektioaamuna ja oikein kunnolla vasta kun päästiin leikkaussaliin. Nyt en tiedä ehtiikö aamusta jännittämään, koska tytär pitää viedä mummille hoitoon... ellei viedä jo yöksi. Päivystyssektion saan, jos synnytys käynnistyy etuajassa eikä ole kyseessä syöksysynnytys.
Taisi muuten olla niin, että esikon sektiossa oli erikoistuva lääkäri mukana leikkaamassa ja kursimassa kokoon... ei valittamista. Hänen kädenjälkeään on kehuttu... viimeksi tänään. Oli muuten pinnassa tikit, jotka kätilö/terveydenhoitaja poisti neuvolan kotikäynnillä. Ei ongelmaa niissä.
Meidän perheen synttärit on keskittyneet heinäkuuhun. Miehellä ja tyttärellä on tällä viikolla ja vauveli syntynee ensi viikolla. Ihan viikon sisään eivät kuitenkaan mahdu... heh!
-Mila-
rv36+6
paino: +233 vaan,jipii
RR: 133/78
sf: 32, viimeks 31 mut oli eri mittaaja
tarjonta: rt
syke: 140
kohdunsuu: puolikiinteä
pituus: 2cm
Eli sanoi että vauva oli laskeutunut, kurkattiin ultralla samalla:) Kaikki oli ok.. Tosin ei tullu puheeks et se olis kattonu mahtuuko se lantiosta pihalle alateitse, enkä mäkään sitte muistanu edes kysyä tai mitään... Kai se sit mahtuu tuleen.... Varmaa ollaa vielä jouluna yhes kasas..
Harkkareita tulee monestikin päivässä, välillä oikein kiristää kunnolla mahaa.. Mutta, eipä nuot mitää meinaa...
Tänää ostin sitä teetä, mies innoissaa sitä keittäny mulle :D
Onnea kaikille ketkä on vaavin saaneet!
Paljon onnea kaikille nyytin saaneille!!
En pahemmin oo kirjotellu, ku oon aina niin pahalla päällä, ni ei tulis sit muuta ku valitusta..:( Lukemassa käyn kyl monta kertaa päivässä ja varsinkin noit synnytyskertomuksia on jännä lukea!
Oon ite jo lopettanu odottamisen ja tuskailemisen sen kanssa kun vauva ei vaan synny, enemmän nyt tuskastuttaa kun samat ihmiset kyselee joka päivä, että joko nyt? raivostuttavaa.. ja hormoonit... oon aika hirviö.. eli jos näätte ISOmahaisen lyhyen blondin taapertavan kadulla yksin ja kiroilevan ja itkevän ja huutavan ja nauravan yhtä aikaa, ni se oon vaan mie.. XD
Kävin rappusiakin kävelemässä toissapäivänä, siinä toivossa et supistelisi, mut sain vain kipeät pohkeet.. Eli en kyllä usko minäkään mihkään omatoimisiin käynnistysyrityksiin, tulee kun tulee, kuhan ei ihan sinne joulukuuhun asti..!
Tänään oli taas neuvola ja alapaineet koholla minullakin ja varattiin sit maanantaille taas uusi neuvola-aika. Muuten kaikki ok, hivittää vaan, kun sf noussut 33,5 viikossa 35 (sama mittaaja) ja sanoi, että lapsi olisi kuitenkin yhtä alhaalla, kun aiemminkin ellei alempanakin ja että tod.näk. olisi siis kasvanut vain reilummin, APUA! Hirvittää kuinka iso se mahtaa jo olla nyt saati ens viikon päästä, kun alkavat käynnistämään (en siis usko että ennen sitä syntyy) Painoakin oli kyllä nimittäin tullut viikossa 900g ja nyt yhteensä melkein 20kg, ÄÄK, siis tosiaan noin paljon!! ja minäkö muka perso makealle? :b
Mut jaksamista kaikille!! hengessä mukana :D ja vauvan jo saaneet -kun jaksatte niin teidän synnytyskertomuksia odottaen!! :)
PilviLii 40+6
aamulla heräsin 6.30 ukonilmaan ja kaatosateeseen enkä sitten malttanutkaan enää mennä nukkumaan vaan katselin luonnonvoimia ikkunasta :)
Sain sen ajan äitiyspolille jo huomiseksi, ihan kiva ettei tarvitse odottaa viikonlopun yli. Olen kyllä saanut rauhoitettua itseni, ettei vauvalla välttämättä ole mitään hätää kun ei se mun sf-mitta nyt niiiin pieni ole. No, huomenna sitten viisaampi sen asian suhteen. Vähän kyllä mietityttää ettei jos istukka toimikaan enää kunnolla tms. Siinä tapauksessa varmaan synnytys käynnistetään..?
Cheryll: mä olen kuullut myös tuosta vadelmanlehtiteen juomisesta ja sellaista olikin joulupukin tuomana tuolla kaapissa. Olen nyt viikon verran sitä juonut, teetä kun tykkään juoda muutenkin, muttei mitään vaikutusta... :p Olis kyllä niin kiva kun pystyis oikeasti itse jotenkin vaikuttamaan milloin vauva syntyy!!!
Ansqu ja poju rv 38+6 ja tyttö 06/06