Miksi tyttölapsille on niin paljon VAALEANPUNAISIA vaatteita?
Nyt kun mulla on pieni tytär ihmettelen, eikö väripaletista tosiaan löydy muuta väriä kuin vaaleanpunainen tyttöjen vaatteisiin?
Mistä ihmeestä värin dominanssi johtuu?
Onko muita, joita tämä (hieman) ällöttää?
Koetan pukea tyttäreni monipuolisesti eri väreihin. Juu, ja jokunen vaaleanpunainenkin vaate löytyy, mutta ei kai tytön koko garderoobi voi sitä väriä olla...
Kommentit (33)
Tosian vaikuttaa siltä, että myös aikamonet aikuiset tykkäävät pukea tyttärensä vaaleanpunaiseen.
Itse olen alkanut karttaa sitä 6 kk vanhan vauvani osalta, koska sitä väriä tuntuu olevan ihan liikaa. Sain mielestäni jo aivan liikaa lahjaksi pelkkää vaaleanpunaista, joten itse ei ole tarvis ostaa sitä väriä.
Katsoisin lapsellani mieluummin todella reippaita värejä, kuten kirkas keltainen, tummanpunainen, sininen, vihreä (perinteinen ja lime), ruskea ja oranssi.
Ollaan saatu paljon serkku-poikien vaatteita ja itse ostan poikien vaatteita jos löytyy kivan näköisiä. Joitain vaaleanpunaisia kammotuksia löytyy joita on saatu lahjoina. Muutenkin ihmettelen missä on iloiset värit? Keltaista, vihreää, lilaa. Lasten vaatteet on usein todella tylsiä. tummia sävyjä ja tylsiä kuoseja.
Sinne tyttöjen osastolle niin löytyy sitä keltaista, vihreää ja liilaakin.
koska mummot ostaa sieltä vauvoille kamaa. Ja mummojen maku on sitten sitä vaaleanpunaista...
Ja tosiaan poikien vaatteissa on tuo synkkä meininki. Oon välillä yrittänyt tyttöjen osastolta löytää pojille värikkäämpiä, mutta siellä niissä vaatteissa on kukkaa ja prinsessaa niin paljon, ettei niistä kuitenkaan poikien vaatteeksi oikein ole.
Mutta kyllä niitä poikien vaatteitakin löytyy, kun ahkerasti etsii. Ja itse ostin juuri toissapäivänä s-marketista kolmen euron paidat pojille, kun siinä sattui olemaan yksivärisiä kauniin tumman punaisia. Kolmella eurolla ei saa paitaan mitään rumaa painatusta tai tyttökoristeita, joten pojat puetaan joko laadukkaaseen tummansiniseen tai halpaan muuhun väriiin.
nyt kun meille ilmestyi 8 pojan jälkeen pikkuinen tyttö niin uskokaa tai älkää niin kaiken muun väriset vaatteet näyttävät "pojan vaatteilta";D
Tämä varmaan siksi kun olen aina pukenut pojat juuri noihin kirkkaisiin "tyttöjen" väreihin eli kirkkaan keltaiseen, oranssiin, punaiseen, omenan vihreään, turkoosiin jne...
Nyt on siis vaatekaappi täynnä vaaleanpunaista ja erottuu kivasti noista poikien vaatteista:) Vielä en siis edes kaipaa tuolle tytölle muuta väriä:)
Niin ja onnekseni tuo tyttö on pieni, tumma "menninkäinen", jolle tuo vaaleanpunainen sopii erittäin hyvin!:)
Kun sain vaatelahjoja tytöilleni vanhemmilta sukulaistädeiltä ne oli juuri näitä "tutun marketin" perusvalikoimaa. Äidit itse ostavat enemmän esim. ruotsalaisketjuista, joissa onkin nykyään varsin ennakkoluuloton värivalikoima.
Itse kyllä ostin tyttövauvoilleni ihan sitä vaaleansinistäkin poikien osastolta, miellytti enemmän silmää kuin vaaleanpunainen. Puolivuotias tuskin siitä pahastuu vaikka pojaksi luultaisiin.
Marketeista menee eniten sitä vaaleanpunaista, koska mummot ostaa sieltä vauvoille kamaa. Ja mummojen maku on sitten sitä vaaleanpunaista...
Yritänkin ostaa aina eri värejä kaappiin, näyttää kivalta, kun on värejä, mistä valita.
Nyt just tytöllä päällä Next:in vaaleansininen kesämekko.
Tuosta pinkistähän oli tehty jotain tutkimustakin. Tytöt koukutetaan jo pienestä pinkkiin ja sen mukanaan tuomiin sukupuolistereotypiohin. Pinkki on söpöä, suloista, ei-niin-vakavasti-otettavaa... Naiseus on pinkkiä ja harmitonta. : / Nyt pitäis jonkun kunnon kick-ass -tyypin pukeutua koko ajan pinkkiin, jotta saadaan värin maine muutettua. ; )
pinkkiä ihan vain siksi, kun tyttö itse tykkää siitä väristä todella paljon. Mutta totta on, että usein kaupoista löytyy vain pinkkejä housuja :(
Kirkkaanpunaista tyttö valitsee päälleen jonkin verran, samoin farkunsinistä, mutta pääasiassa pukeutuu aina vaaleanpunaisen eri sävyihin. Tietysti myös kaikki tavarat jäätelöstä polkupyöriin pitää mieluiten olla vaaleanpunaista. :)
Saa nähdä, miten kauan tätä jatkuu, koska alkavat muutkin värit kelvata. Siihen saakka ostan ihan tyytyväisenä vaaleanpunaista, koska se sattuu sopimaan tuolle lapselle erittäin hyvin.
Mutta naapurissa ja tuttavapiirissä muutama "sininen" tyttö sekä muita, jotka käyttävät värejä paljon monipuolisemmin.
Mitä tulee tyttäreeni ja hänen värifiksaatioonsa, niin voin kertoa, että nyt kun hän on seitsemänvuotias on kaapista alkanut kelpaamaan muunkin väriset vaatteet. Uuusin pyörä on mintun värinen, ei pinkki eikä vaaleanpunainen. Eli se kausi menee jossain vaiheessa ohi näemmä. Vaan johan tätä on jo 3-4 vuotta kestänytkin ;)
Kun tytär oli pieni, ostin mielelläni hänelle perusvärisiä vaatteita, kirkasta vihreää ja keltaista ja punaista, mikäli vain löysin. Joskus poikien puolelta sinistä, kirkasta ja raikasta.
Vaatekaapissa on AINA ollut sinisiä ja muunkin värisiä vaatteita perintönä tuttavapiirin "sinisiltä" tytöiltä. Vaan tähän asti ei ole kelvannut. Eilen tuo vaaleanpunainen lapseni yllätti minut valitsemalla jalkaansa tummanvihreät kesähousut ja raitaisen paidan, jossa ei ollut yhtään vaaleanpunaista.
Poikamme nelivuotias. Vielä vähän aikaa sitten hän kelpuutti päälleen vaikka vaaleanpunaista. Nyt - jos hän saa täysin itse valita - päälle laitetaan mustaa, tumman sinistä tai ruskeaa. Vihreänkin kaikki sävyt kelpaavat. Samoin punainen. Mutta kaikessa olisi hänen mielestään oltava jotain "siidee". Eli joku örkin kuva, kilpa-auto, jotain vauhdikasta (mitä se lienee).
Minä olen ajatellut, että kulkekoot tyttö vaaleanpunaisissa ja poika örkeissä, minä luon raamit, en osta mitä tahansa, vaan vaatteilla on oltava minun hyväksyntä. Mutta lapset saavat itsekin vaikuttaa siihen.
Mitä tulee ap:n kysymykseen, niin tänä päivänä on mielestäni todella paljon vaihtoehtoja. Retrot onneksi tulivat tuomaan värimaailmaan lisuketta.
ostaa mieluummin jotain muuta kuin vaaleanpunaista, kun totuus on kuitenkin se, että niitä muita värejä kyllä katsellaan ja hypistellään, mutta ostetaan kuitenkin se vaaleanpunainen.
Olen kauppiaana yrittänyt vaikka minkälaisilla vaatteilla, retrolla (miellyttää aika pientä määrää ostajista), eläimien kuvilla (tytöille ostetaan vain prinsessaa tai korkeintaan pupua tai kissaa),
raidalla, ruudulla, röyhelöllä ja ilman röyhelöä......
Jos haluan ottaa myyntiin vaatteita, jotka oikeasti menevät kaupaksi normaalihinnoilla, niin takuuvarmoja tyttöjen vaatteita on vaaleanpunaiset, mielellään vähän kimallusta tai stransseja, perhosia ja prinsessan kuvia.
Itse myisin oikein mielelläni kirkkaita värejä, raitoja ja reippaita kuoseja, mutta minun makuni ei tunnu menevän yksiin ostavan yleisön kanssa :-(
tosiaan netissä lastenvaateputiikkien sivuilla, ihania retrokuteita ja persoonallisia myös. Ja muutakin kuin iänikuistta vaaleanpunaista kaprihousua....esim. Lasten Metsola -sivut.
Ollaan saatu paljon serkku-poikien vaatteita ja itse ostan poikien vaatteita jos löytyy kivan näköisiä. Joitain vaaleanpunaisia kammotuksia löytyy joita on saatu lahjoina.
Muutenkin ihmettelen missä on iloiset värit? Keltaista, vihreää, lilaa.
Lasten vaatteet on usein todella tylsiä. tummia sävyjä ja tylsiä kuoseja.