Miksi tyttölapsille on niin paljon VAALEANPUNAISIA vaatteita?
Nyt kun mulla on pieni tytär ihmettelen, eikö väripaletista tosiaan löydy muuta väriä kuin vaaleanpunainen tyttöjen vaatteisiin?
Mistä ihmeestä värin dominanssi johtuu?
Onko muita, joita tämä (hieman) ällöttää?
Koetan pukea tyttäreni monipuolisesti eri väreihin. Juu, ja jokunen vaaleanpunainenkin vaate löytyy, mutta ei kai tytön koko garderoobi voi sitä väriä olla...
Kommentit (33)
vaatteita paremmin saatavilla kuin 7 vuotta sitten, kun esikoistyttäreni syntyi. Kiitos retroilun, perusvärisiä vaatteita löytyy enemmän, jotka käy sekä tytöille että pojille - jos vain tyttö itse tykkää niistä...
Muuten olen sitä mieltä, että mitä enemmän väri- ja tyylivaihtoehtoja, sen parempi.
mistä se johtuu, että sitä yhtä väriä on niin paljon? Onko se jostain erityisen kaunis?
Se on perinteinen tyttöjen väri. Jos menet esimerkiksi hennesille, veromodaan tai kappahliin, niin voisin väittää että valikoima ei todellakaan ole vaaleanpunavoittoista! Että kyllä sieltä muutakin löytää.
että tyylitajuttomat mammat osaisi pukea tyttönsä sävysävyyn kun muuta ei ole tarjolla
mistä se johtuu, että sitä yhtä väriä on niin paljon? Onko se jostain erityisen kaunis?
En ole huomannut, että tytöille olisi mitenkään erityisen paljoa vaaleanpunaista tarjolla paitsi marketeissa. Siellä kun tunnutaan valitsevan myytäväksi vain taatusti kaupaksi meneviä vaatteita.
Meidän tytöllä on kaapissaan koko värien kirjo ja hän valitsee itse usein vihreitä vaatteita. Olen helposti löytänyt hänelle myös niitä värejä, joista en pidä. Esimerkiksi army-vihreä tai tietty petrolinsininen ovat sellaisia, mutta olen hankkinut tytölle niitäkin, jotta hän tottuisi väreihin.
puoli vuotta ihannoin minäkin vaaleanpunaista tyttöni päällä ja sitten olin korviani myöten täynnä. silti kovin muutakaan ei saanut. tyttöni lempiväri oli pitkään keltainen. nyt tykkää taas vaalenpunaisesta ja suotakoon se hänelle :) (tyttö 3v)
tietyssä iässä ajatus, että "kaikki mikä ei ole vaalenpunaista ei ole kaunista" - kuten midän 5v sanoo - vaikka äiti kuinka yrittää muuta tarjota, sillä kyllä sitä muutakin löytyy...
että punainen sopii tytöille ja sininen pojille ja näistä väreistä vaalennetut on vaaleanpunainen ja -sininen. Ei siinä sen kummempaa. Kaunis hempeä väri. Sopii myös pojille, mut enemmän tyttöjen juttu. Ei mua haittaa, sillä löydän aina mieluisia, eri värisiä vaatteita tytölleni. Vaalenpunaisiakin. Meillä löytyy koko kirjo eri värejä vaatekaapista.
olen vaatesuunnittelija, ja suunnittelen paljon lastenvaatteita juuri isoille marketeille.
Ja ostajat tykkäävät ostaa eniten vaaleanpunaisia sävyjä tyttölasten valikoimiin. Tarjouksiin voi laittaa vaikka mitä kivoja värejä ja uusia sävyjä, mutta vaalenapunaista menee aina eniten. :)
Ehkä ostajat pelaavat varman päälle, mutta kyllä tuo varmasti kertoo myös enemmistön mieltymyksistä.
Meillä tytön vaatekaappiin mahtuu kaikkia värejä, mutta pinkki on kuitenkin se mistä eniten tykätään;) Sellainen vauvanvaaleanpunainen ei todellakaan nappaa enää parivuotiaalla, mutta tyttövauvalle en muuta suloisempaa keksi kuin vaaleanpunainen. Tosin oon varma, et nykyään pystyy pukemaan lapsensa ilman väriä, josta ei tykkää, toinen asia on sit se, kun lapsi alkaa itse kertomaan oman mielipiteensä (joka aika usein tytöillä on vaaleanpunaisen eri sävyt;)
Meillä onneksi kelpaavat kaikki värit.
Kirkkaanpunaista tyttö valitsee päälleen jonkin verran, samoin farkunsinistä, mutta pääasiassa pukeutuu aina vaaleanpunaisen eri sävyihin. Tietysti myös kaikki tavarat jäätelöstä polkupyöriin pitää mieluiten olla vaaleanpunaista. :)
Saa nähdä, miten kauan tätä jatkuu, koska alkavat muutkin värit kelvata. Siihen saakka ostan ihan tyytyväisenä vaaleanpunaista, koska se sattuu sopimaan tuolle lapselle erittäin hyvin.
ja mika hauskinta, kun laitan eri vaihtoehtoja vauvan nahtaville, hankin valitsee vaaleanpunaisen! :)
Mutta makuja on monia ja onneksi olemme vapaita valitsemaan ja ostamaan mieltymystemme mukaan koko laajasta skaalasta.
ja väri kyllä sopii hänelle todella hyvin. äitiä taas miellyttää voimakkaat ja kirkkaat värit. kuten ruskea, keltainen tai vihreä. näitäkin meillä siis paljon käytetään.
on kaapissa ihan kaikkea, toki paljon punaista ja vaaleanpunaista. Jos katson vaikka ihan tavallisia trikoohousuja tytölle, niin aina niissä useampi väri on tarjolla. Usein tulee kyllä ostettua se pinkki, jos neiti 4v. on itse paikalla ja valitsemassa.
useimmilla tytöillä vaan on geeneissä tietyssä iässä ajatus, että "kaikki mikä ei ole vaalenpunaista ei ole kaunista" - kuten midän 5v sanoo - vaikka äiti kuinka yrittää muuta tarjota, sillä kyllä sitä muutakin löytyy...
Geeneissäpä hyvinkin, oppimisellahan ei ole asian kanssa tekemistä =D. Voi hyvää päivää. Ihan vaan nyt siltä varalta että joku tosiaan ei tiedä:värimieltymykset on kulttuurinen ja opittu asia, ei mikään geeneihin hakattu totuus. Joissain kulttuureissa vaaleanpunainen on nimenomaan miesten käyttämä väri ;-).
Ja ostajat tykkäävät ostaa eniten vaaleanpunaisia sävyjä tyttölasten valikoimiin. Tarjouksiin voi laittaa vaikka mitä kivoja värejä ja uusia sävyjä, mutta vaalenapunaista menee aina eniten. :)
Harmi, todellakin harmi. Itse kaipaisin lapsille ylipäänsäkin reippaita värejä eikä jotain hailakkaa pastillia. Ja kuvateematkin on usein vahvasti sukupuolitettu: vaaleansinisissä on dinosaurusta ja traktroria ja vaaleanpunaisissa pupuja ja nalleja. Argh. Ylläpidetään ja ruokitaan iänikuisia stereotypioita.
Koska niin monet pitävät porsaalta näyttävistä tyttövauvoista ja taaperoista?
Meillä neljä tytärtä ja vaaleanpunaista riittää! :0)