monilapsisten perheiden lasten yöunet
Te, joilla on monta lasta, miten teillä yöt nukuttu alle 1v ja etenkin isompana?
Mietin, miten jaksaisi monen lapsen kanssa, jos kaksi edeltävääkin heräilevät vielä 1 ja 3v yhteensä keskimäärin neljästi yössä :( Onko joku uskaltanut tällaiseen tilanteeseen vielä lisää lapsia hankkia? Vai ovatko ikäerot olleet sitten jo isommat?
Kommentit (7)
niinpä. 3v nukkuu toisinaan yön läpi, joskus herää ilman mainittavaa syytä kolmekin kertaa. Joskus heräämisen syynä pissahätä.
Lääkärissäkin on käyty usein, sillä alle 1v heräsi pahimmillaan 30min välein. Sitten 1-2v keskimäärin kolmesti, nyt ehkä keskimäärin 1-2krt yössä. Meille on vain kerrottu, että tämä ON normaalia...?! Itse olen alkanut nukkua yöt läpi 3v, joten on kai perinnöllistäkin :( Ja pienempi sisarus herää 2-4krt yössä, vähän yli vuoden vanha.
esikoisella ja vanhimmalla ikäeroa 2v10kk. Vanhin on nyt 4v.
Vanhin herää 2-4 kertaa yössä. Keskimmäinen nukkuu yöt sikeästi. Pienin herää 0-2 kertaa yössä mutta ainoastaan jos on hukannut tutin.
Neljäs tulossa. Kuitenkin nämä ovat kaikki tottuneet toistensa huuteluihin, eikä kukaan häiriinny jos toinen huutaa yöllä.
Minä ottaisin kaikki viereen, ettei tarvi nousta ylös, vaan voi vaan paijata puoliunessa ja sanoa että nukuhan nyt. Ukko vaikka pois sängystä jos ei muuten mahdu.
Tai sitten vaan järjestät itsellesi riittävästi päiväuniaikaa, että jaksat nousta öisin. nukut vaikka aina samalla kuin 1v. 3v:lle silloin videot pyörimään. Tai sitten menet heti nukkumaan kun miehesi tulee töistä. Voit sitten vaikka yöllä tehdä kotitöitä samalla kun juokset lapsia rauhoittelemassa.
kaksosemme vielä sairaalassa kun syntyivät keskosina. Esikko nukkui ekan 1v 9kk 15-30minsan pätkiä yöllä, joskus harvoin jopa 45minuuttia, sit 1v 8kk iässä heräilyt väheni ja heräs enää 3-6kertaa ja 2v iän jälkeen on pääsääntöisesti nukkunut yöt, paitsi jos sairastellut niin heräilee tosi usein. Toinen lapsi syntyi kun esikko oli 1,5v ja tyttö oli yhtä huono nukkuja, heräili 15-30minuutin välein, aina ei ollut edes nälkä. 6kk iässä tytöllä todettiin monen monta allergiaa (kuten veljelläkin aikoinaan 6kk iässä todettiin kun kiinteät alotettiin) ja toisin kun esikolla niin tytön unet on vähän pidentyneet, heräilee enää noin tunnin välein yöllä, joskus saattaa nukkua jopa 1,5tuntia putkeen. Tyttö on nyt siis 1v. Kaksoset olivat voisinko sanoa, että puolivahinko. Tiedettiin, että raskaus on mahdollinen, muttei uskottu, että niin pian tärppäis. Toiveissa molemmilla kuitenkin oli perheenlisäystä, joskin oltiin mietitty, et jos vasta sit kun kuopus ois ollu 2v.
toivoo ap.
Itse olen väsynyt tähän heräilyyn jo meidänkin asteella... ja pelottaisi juurikin, että jos kolmasti tulisi, tulisikin kaksi kerralla :)! Toivottavasti saatte jossain välissä nukuttuakin!!!
Lapset ovat kaikki nukkuneet hyvin, mutta ovat olleet vieressä. Alle 1-vuotiaina imetettyjä, myös öisin ihan vapaasti, mutta vieroittamisen jälkeen eivät ole heräilleet kuin vessaan ja kipeinä.
En tekisi lisää, jos nyt jo jaksaminen koetuksella.
koska kaikki 4 lasta ovat nukkuneet alle vuoden ikää kunnolla. Mutta sinuna tekisin jotain siihen että 3v!? herää vielä öisin, miksi? koska se ei ole enää normaalia.