Eskariin menevälle pojalle pyörään vaihteet vai ei?
Ollaan ostamassa meidän 6-v pojalle 20-tuumaista pyörää ja mietinnässä on, tarvitseeko tuon ikäinen lapsi pyörään vaihteita vai olisiko parempi, ettei ne ole siinä sotkemassa keskittymistä itse asiaan eli ajamiseen ja muun liikenteen havainnointiin. Onko muiden 6-vuotiailla pyörissä vaihteet ja jos on niin, miten on sujunut?
Kommentit (9)
Vaihteiden kannattavuus riippuu varmasti siitäkin, minkä verran lapsi ajaa pyörällä. Meillä se oli pääasiallinen liikkumisväline siihen aikaan, eskariinkin pyöräiltiin päivittäin pari kilometriä suuntaansa. Kauppareissutkin olivat usein 5 km suuntaansa. Siksi halusin lapselle kunnollisen vaihdepyörän, että jaksaa ja tykkää polkea.
Ostaisin vaihteettoman, silloin on vähemmän hajoavia osiakin :)
ja mäkisiäkin maastoja, mutta lähinnä mietityttää se, pystyykö poika keskittymään samaan aikaan sekä vaihteiden vaihtamiseen että ohjaamiseen + liikenteen seuraamiseen. Nyt kun ajaa vanhalla 16-tuumaisellaan, menee ylämäet kovempaa kuin minä, vaikka mulla on vaihteet.
Meillä pyöräillään paljon ja ilman vaihteita ei tulisi mitään. Tuon ikäiset oppivat nopeasti kaiken!
Vaihteet kannattaa olla jo heti alkuun. Kyllä kun lapsi hetken ajaa niin oppii käyttämään vaihteita mielensä mukaisesti.
Toinen syy on sosiaalinen: pojat vertailevat, kuinka monta vaihdetta kenenkin pyörässä on.
Mutta ei enempää, ja ehdottomasti tuon ikäiselle jalkajarrut!
koululaisillakaan vielä vaihteita