APUA,vauvan 6kk pään muoto pelottaa hirveästi
vauvalla pään kasvu ollut tasaista mutta pää iso. nyt 6kk ympärys 46cm eli iso. neuvola sanoi että seurataan. muuten poika on pituudeltaan hieman keskikäyrän yläpuolella ja paino myös keskikäyrällä.
no nyt kun olen "kytännyt" päätä olen huomannut että edestä katsottuna korvien yläpuolella kallossa on "kohoumat" molemmin puolin. Samoin pää on aika leveä, mutta näyttää ihan sopusuhtaiselta muuten. Samoin huomasin että otsa alkaa jotenkin vähän "pyöristyä" enemmän.
ahdistaa ja pelottaa ja tästä pään kyttäämisestä on tullut pakkomielle sen jälkeen kun neuvolassa sanottiin että pään kasvu menee yläkäyrillä ja muutama ihminen on sanonut että "pää näyttää isolta".
en tiedä tekeekö joku äitiyshormoni tämän että huolestun valtavasti vai onko syytä huoleen oikeasti.
Kommentit (7)
Oletteko te vanhemmat isopäisiä? Iso päänkoko tuntuu kulkevan suvussa.
Neuvolakorttia ei ole nyt hollilla, mutta ostin tuolle 18 kk ikäiselle koon 48 talvihatun viime syksynä, joten luulen hänellä olleen 6 kk iässä hyvinkin 46 senttinen pää.
Päänmuoto voi vaihdella vielä aika laillakin. Jos pään luut ovat luutuneet liian aikaisin, niin pää voi muotoutua vähän hassustikin. Onko vauvan aukile vielä auki? Jos on, niin sitten tilaa on vielä muotoutua. Jos huolestuttaa, niin puhu neuvolassa. Joskus päähän tehdään leikkaus, jolla saadaan luut luutumaan eri lailla. Kuulostaa pahalta, mutta ilmeisesti kohtuullisen pieni leikkaus.
pituus pojalla 69cm ja painoa joku 8,4 kiloa. Miehen hatun koko on 59 ja hän on 186cm pitkä, minulla taas aika pieni pää. kiitos hirveästi vastauksista! ap
6kk pään ymp.46, paino 8110 ja pituus 70.
kai tärkeintä että tulee tasaisesti mittoja lisää!
Ihmettelen, jos neuvolan mukaan on iso mitta. Miksi seurata jos alusta alkaen kasvu tasaista?
Meillä ollut kahdella lapsella isohko päänympärys, mutta meillä vanhemmillakin on hattukoko "reilu" (vaikkei näytetä poikkeuksellisen isopäisiltä)
Mulla itselläni taas on pieni pää ja synnytin itsekin pienipäisen lapsen. Onko teillä vanhemmilla omat vanhat neuvolakortit tallella? Sieltä voisitte saada osviittaa, mikä koko teillä vanhemmilla on ollut poikasi iässä. Koko ei muuten kuulosta minusta isolta.
Vastasyntyneenä pää kasvoi hurjaa vauhtia, neuvolassa juostiin yhtenään. Pojalla oli neurologisia ongelmia muutenkin jotka huomattiin heti synnyttyä, seuranta oli muutenkin tarkkaa. Muistan, kun kesäkuussa syntyneelle pojalle ostin kesähatun kokoa 74 eikä ollut yhtään iso :)
Vauvoilla on hyvin eri muotoisia päitä, kyllä ne neuvolassa huomaa jos on häikkää.
Meidän sällin päänympärys oli syntyessä 36cm, 6kk 47,5cm. Nyt 5-vuotiaana käytössä saman kokoiset hatut kuin äidillä, koko 56 :) Isä isopäinen, hattu 63 :)
Ja vielä, kokenut neuvolan täti mittasi pojan päätä silloin ekana kesänä, oli vähän ihmeissään kun Jorvista oli käsketty joka viikko mitata päätä neuvolassa. Pojan pää toki kasvoi yli yläkäyrien ja liian kovalla vauhdilla, mutta th ei ollut yhtään huolissaan. Yhdellä kerralla sitten mittasi isän päänympäryksen, ja sanoi että ei ihme jos tulee isopäinen poika, kun isälläkin on semmonen kuuppa että hyvä jos hattuja löytyy
Mun tytöllä päänympärys oli tuon 46 cm, kun hän oli 68 cm ja 8,5 kg n. 7-8 kk:n iässä. On kyllä aika isopäinen mutta ei neuvolassa ole mitään huomauteltu. Ja tuo pään muotohan muuttuu tosi paljon vauvaiässä.