G:Superlapset
Aina kun on kyse vaippailusta tai polkupyöräilystä tai lukemaanoppimisesta... niin joka kerta joku av-äiti kirjoittaa:"Hui kamalaa, meidän lapsi oppi XXX jo kaksi vuotiaana..."
Mitä sinun lapsesi oppi tai osaa???
Kommentit (49)
Eipä kyllä ole aavistustakaan, onko tuo aikaista vai ei, mutta kyllä poika souti äitiään viime viikonloppuna mökkijärven poikki useampaan kertaan:-)
mitä tekevät. Kaikilla 4v ei edes ole pyörää ja kaikki 4v ei ole koittanut soutaa.
Meillä 4v osaa keitää "mikropuuron" moni 4v ei varmaan ole edes kokeillut sitä, mutta oppis varmaan äkkiä.
Poika oppi lukemaan ja kirjoittamaan juuri 4 v täytettyään. Oppi myös luettelemaan lukuja "kuinka pitkälle tahansa" 4-vuotiaana.
Tyttö tuli täyskuivaksi 1,5-vuotiaana. Tunnistaa useita kirjaimia alle 2-vuotiaana (ja oppinut tämän ihan itsestään veljensä ja minun puuhia seuraamalla).
Tätä en yleensä tunnusta, mutta poika osasi jo 2,5 -vuotiaana käyttää tietokonetta varsin sujuvasti ja omatoimisesti (osasi siis avata itse selaimen ja hakea kirjanmerkeistä kivoja pelejä ja pelata niitä). Periaatteessa tuon ikäisen ei mielestäni edes pitäisi koskea tietsikkaan.
Poika on erittäin taitava monessakin asiassa, mutta hankala niitä on tarkasti eritellä. Palapelit, teknisten vempaimien käytöt yms. sujuvat todella hyvin. Pojalta aina voi kysyä jos ei tiedä mistä nappulasta saa vaikka mummolassa dvd:n näkymään telkkarissa. Oppii siis asioita nopeasti ja osaa soveltaa oppinsa vieraisiinkin kaukkareihin ja laitteisiin.
Mä en usko, et apparityyppi tsoukkailee.. Tuntui olevan tosissaan.
oppi konttaamaan nelikuisena, viisikuisena nousi jo tukea vasten seisomaan, seitenkuisena seiso ilman tukea jne... Tää oli meillä eka lapsi, joten pidin sitä "ihan normaalina"...
Esikoinen
- tunnisti monia kirjaimia alle 2 v
- oppi yksin lukemaan 4,5-vuotiaana
Keskimmäinen
- päiväkuiva 1 v 3 kk
- laaja sanavarasto alle 1 v
- puhui pitkiä lauseita 1 v 3 kk
Nuorin on vauva vielä, eikä toistaiseksi tee muuta kuin käänny, sekin "normaaliaikatauluissa" :-)
4,5v poju rakentelee noita 7-12v legoja itse. Ruuvarin kun saa käsiinsä, niin ihmettelee mitä lelut syöny. Aina saan kasailla niitä kaikkia muksun jäljiltä! Tykkäskö teidän poika pienempänä Puuha-petestä? :)
poika. On vasta täyttänyt 5 ja on rakentaa täysin itse 7-14-vuotiaiden legoja ohjeista. Vaihtaa itse patterit leluihinsa, ts. hakee ruuvimeisselin, etsii paristoja, ruuvailee paristokotelot auki ja laittaa patterit sinne oikein. Ei kai tämä mitään ihmeellistä ole, varmaan jonkun lapsi on tehnyt noita juttuja jo 3-vuotiaana :).