Lapsia ei kiinnosta leikkiä
Eíkö kenelläkään ole sellaista "ongelmaa", että lapsia ei kiinnosta leikkiä? Ulkona kyllä pelaavat palloa ja keinuvat, mutta sisällä ollessa vain oleskelevat sohvalla tylsistyneinä ja korkeintaa potkivat lattialla olevia tavaroita. Olen ohjannut leikkiin, jatkavat sitä 5 min ja tulevat taas norkumaan. Olen kokeillut TV:töntä kautta, jotta mielikuvitus pääsisi lentoon, tuloksetta. Lelut ovat laatikoissa kauniissa järjestyksessä, kukaan ei niitä käytä. Missä vika? Lapsia 3, ovat 3-6 v.
Kommentit (5)
onko lapset aikaisemmin leikkineet ja nyt vasta tullut stoppi, vai eivätkö ole milloinkaan osnneet leikkiä? Ovatko kotihoidossa vai päiväkodissa? jos PK:ssa, niin keskustelisin asiasta siellä, muuten ottaisin yhteyttä neuvolaan. Minusta jotain on vialla jos tuonikäiset lapset eivät osaa leikkiä. Kaikilla varmasti on näitä "tylsää, ei mitään tekemistä" -hetkiä, mutta pääsääntöisesti tuonikäiset saavat keskenään leikit aikaiseksi.
Lasten leikit voivat olla sotkuisia ja meluisia, ja jos liikaa rajoitetaan ja kielletään näitä leikkien sivuvaikutuksia, niin se saattaa lannistaa ja viedä leikin ilon. Anna mellastaa sisällä ja ulkona. Kesä on hyvä aika laittaa TV ja tietokonepelit tauolle. Kirjojen lukeminen antaa eväitä mielikuvitukselle. Ovatko tarjolla olevat lelut ikäkaudelle ja lasten luonteelle sopivia? Toisaalta meillä parhaat leikit syntyvät ilman varsinaisia leluja, esim. sohvatyynyistä rakennetaan majoja ja kaikenlaisia peittoja, naruja, laatikoita ym. kamaa otetaan sinne rekvisiitaksi.
mutta toteutankin sitä periaatetta, että lapsella on yleensä monta leikkiä yhtäaikaa menossa ja se kaaos on tärkeää, koska sillä lailla lapsi jäsentää maailmaansa.
Tiedän perheitä, missä lapset ei leluihinsa koske, koska kun leikki loppuu, pitää lelut kerätä pois ennen kuin toinen alkaa. Ja kun lego rakennetaan, se pannaan hyllyyn, että se säilyy sellaisena kuin kuvassa oli. Legoja ei saa enää purkaa ja rakentaa uudestaan.
Päiväkodissa ovat olleet kaikki 2-3 v. ja siellä kyllä leikkivät. Kotona ei rajoiteta leikkejä, saavat tehdä majaa olkkariin, leikit voisivat jatkua monta päivää -> mutta ei kiinnosta. Innostuvat jos luen heille (meillä luetaan paljon), mutta muuten notkuvat sohvalla -> en tiedä mitä odottamassa.
Meillä on paljon leluja, kaikille ikäkausille, mutta ei leikitä. Isoin rakentaa joskus legoja, kaksi pienempää ei tee mitään sisällä. Ainoastaan silloin, kun isoimmalla on kaveri, leikit sujuvat hyvin. Olen sitä mieltä, että yksinkin pitäisi pystyä leikkimään. Ovat aina olleet huonoja leikkimään.
ennakoivat meillä aina jotain hienoa leikkiä. Lapsia on kolme 6v, 4v ja 2v ja tuntuu, että meillä leikitään ihan koko ajan. Nytkin nuo isommat virittelevät tuossa kahvipöytää olohuoneen pöydälle odottamaan kuopuksen heräämistä. Nukkevauvat on näköjään myös kutsuttu kahville. :)
Ap:lle sanoisin, että laita TV ja muut viihdykkeet tauolle. Anna lasten levittää leluja ja ottaa sohvatyynyjä ja rakentaa maja. Jos lapset eivät itse pääse leikin alkuun niin aloita itse leikki ja vetäydy sitten taka-alalle. Älä puutu leikin kulkuun ellei tule hirveä riita. Pienet kinat voi antaa lasten setviä itekin.
Meillä on lapset 5, 3 ja 1 v. Pienimmästä on vielä vaikea sanoa, keskimmäinen leikkii todella paljon mutta vanhin ei yhtään. Paitsi toki kavereidensa kanssa mutta jos ei ole ketään kylässä hän vain kuljeskelee ympäriinsä ja valittaa. Mitään hän ei osaa tehdä itsekseen tai myöskään sisarustensa kanssa. Joskus rakentaa legoilla mutta sitäkin nykyään harvoin :(