hirvee riita miehen kanssa kotitöistä! hemmetti
meillä on 3 lasta,kaikki poikia,pari koululaista on nyt päivisin kotona ja kämppä on senmukainen,kaverit pörrää siellä myös. Mökille piti lähteä tänään töistä suoraan eli olisi pitänyt pakata,laittaa huushollia kuntoon,käydä kaupassa,pestä pyykkiä,nukuttaa taaperoa ja ties mitä. Mulla oli ollu ihan hirveä pääns koko päivän.
Mies sitten keksi,että rupeaa pesemään jotain vanhaa grilliä mökille,hinkkasi siis sitä lähes koko illan ja mua rupes nyppimään. Puoli kymmeneltä nukutin vielä taaperoa ja pyykit oli koneessa ja edelleen ne mökkikamat pakkaamatta,mies istui sohvalla ja avasi kaljan ja sitten mulla naksahti!!
siitä sitten tulikin isompi riita..
Kommentit (22)
Mutta, selvästi meilläkin työnjako sellainen, että minä pakkaan reissukamat, siis vaatteet ja vastaavat, mies keskittyy näihin oheistuotteisiin ja niiden mukaan saamiseen ja esim. siihen, että auto on pesty ja imuroitu, kun lähdetään kesälomamatkalle. Siinä ohessa myös leikkaa nurmikot ja kastelee kukat ym. ja minä huolehdin paikat sisällä reissukuntoon. Asiasta ei riidellä, työnjako on varsin selvä.
olen ollut töissä koko päivän myöskin,mutta vika olikin minussa,sanoo mieheni ja av. Juokoot kaljansa rauhassa!
Maaninen,kuinka niin?
niihin hommiin mitkä vielä piti sinun tehdä? Esim. olisit pyytänyt ripustamaan pyykin? Vaikeahan sitä on osata auttaa jos ei tiedä, että jotain pitäisi vielä tehdä. Mua ainakin usein alkaa nyppiä samanlainen tilanne. Kunnes sitten tajuan miehelle sanoa, että kuule nää asiat pitäisi vielä tehdä ja mä en mitenkään ehdi/jaksa kaikkea itse, voitko auttaa? Ja mielellään aina sitten auttaakin.
ja oon tullut siihen tulokseen että niille pitää sanoa ajoissa ja suoraan ennenkun itsellä alkaa keittää. Se järjenjuoksu kun ei aina ole loogisimmasta päästä
ja pakannut mökkikamppeet. Mieshän on putsannut grillin, eri asia ois ollu, jos se ois vaan maannu sohvalla tai kitannu illan kaljaa. Relaa vähän
mä ymmärrän sua täysin!! meillä 4 joista vanhin 6v ja mä teen kaiken kotona ja joka viikonloppu kutsuu mökki joten pakkaan,siivoan,leivon,teen ruokia ja käyn kaupassa ja toki hoidan lapset ja mitä mies tekee kun tulee töistä,alkaa katsomaan lööpit iltalehdestä,vilasee äkkiä top gearin jne..ja kysyynn vain koska oiekin päästään lähtemään..mikä voi olla ärsyttävämpää?
sama kun tänään soitti että tulee ruokkiksella syömään,no alan tekemään heti pihvejä ja perunaa ja mitä mies siihen ottaa jääkapista eilistä kinkkupiirakka ja sanoo katsoen pihvejä..ei kai tytöt syö valkosipulia..ääh..meidän tytöt ei koskaan syö pihviä!! no,heitin pihvit roskiin ja sanoin että kiva kun maistuu kunnon ruoka..nyt on iso sarvi päässä vitutuksesta..kai se kosti mulle kun en antanut eilen=) ei huvita jos närästi ja oksetti että joku tulee päälle hyppii..nyt sekin alkoi ärsyttää=)=)=)=)
mä ymmärrän sua täysin!! meillä 4 joista vanhin 6v ja mä teen kaiken kotona ja joka viikonloppu kutsuu mökki joten pakkaan,siivoan,leivon,teen ruokia ja käyn kaupassa ja toki hoidan lapset ja mitä mies tekee kun tulee töistä,alkaa katsomaan lööpit iltalehdestä,vilasee äkkiä top gearin jne..ja kysyynn vain koska oiekin päästään lähtemään..mikä voi olla ärsyttävämpää?
sama kun tänään soitti että tulee ruokkiksella syömään,no alan tekemään heti pihvejä ja perunaa ja mitä mies siihen ottaa jääkapista eilistä kinkkupiirakka ja sanoo katsoen pihvejä..ei kai tytöt syö valkosipulia..ääh..meidän tytöt ei koskaan syö pihviä!! no,heitin pihvit roskiin ja sanoin että kiva kun maistuu kunnon ruoka..nyt on iso sarvi päässä vitutuksesta..kai se kosti mulle kun en antanut eilen=) ei huvita jos närästi ja oksetti että joku tulee päälle hyppii..nyt sekin alkoi ärsyttää=)=)=)=)
Eihän se ukko tee mitään jos on tottunut passaamiseen.
meillä mies tekee oman osansa lähdettäessä mökille,pakkaa auton..ja sitten valittaa että kylläpä kiva lähteä mökille kun valmiiksi jo ihan hikinen jne..
kotona ei siivoa koskaan,ruokaa tekee harvoin..minä kotona lasten kanssa ja kai sitä kaikki olettaa että miehen ei tartte silloin mitää tehdä..mutta missä koti-äitien kesäsäloma rahat tai yleensäkkin lomapäivät??? kuiteskin tehdään kokopäivä duunia ja kiitosta saa harvoin..
Kyllä tuo mun mies tekee, kun käsketään, mutta mä tunnen itteni ihan pirttihirmuksi, jos käskytän koko ajan ja taukoamatta...
Mut jos en sitä tee, niin saan ite pakata kolme lasta autoon ja ukko istuu soffalla vartoomassa millon lähetään. *huoh*
Joskus sitä vaan ketuttaa niin vietävästi, ettei mitään tapahdu oma-aloitteisesti. Pakko kai se on sit vaan käskyttää, ellei halua kaikkea aina tehdä itse...
aika kaksipiippuista sanoa noin koska jos ei oo ruoka valmiina tai siivottu niin tulee heti kommentti eikö oo ruoka valmiina,mä oon ollut koko päivän töissä eikä oo liikaa pyydetty kun tulen töistä että edes ruoka ois tehty..
kaikki olettaa jos on kotona lasten kanssa niin kotona olevan pitää siivota,tehdä kaikki koti hommat mutta kiitos siitä,missä kesäloma päivät saati kesäloma rahat?? mikä on se kultainen keskitie? että olisi sekä mies että nainen tyytyväisiä..sen kun vain löytäis..
koti pitää olla siisti mutta ei jaksais aina siivota,kaupassa on kiva käydä mutta useimmiten pakko pullaa koska ei tiedä mitä ostaa..ruokaa kiva tehdä jos tietäis mitä tehdä ettei samat ruuat pyöri,mieheltä kun kysyy toivomuksia vastaus on ettei nyt oo mitään mielessä..kiitti avusta..
aika kaksipiippuista sanoa noin koska jos ei oo ruoka valmiina tai siivottu niin tulee heti kommentti eikö oo ruoka valmiina,mä oon ollut koko päivän töissä eikä oo liikaa pyydetty kun tulen töistä että edes ruoka ois tehty..
kaikki olettaa jos on kotona lasten kanssa niin kotona olevan pitää siivota,tehdä kaikki koti hommat mutta kiitos siitä,missä kesäloma päivät saati kesäloma rahat?? mikä on se kultainen keskitie? että olisi sekä mies että nainen tyytyväisiä..sen kun vain löytäis..
koti pitää olla siisti mutta ei jaksais aina siivota,kaupassa on kiva käydä mutta useimmiten pakko pullaa koska ei tiedä mitä ostaa..ruokaa kiva tehdä jos tietäis mitä tehdä ettei samat ruuat pyöri,mieheltä kun kysyy toivomuksia vastaus on ettei nyt oo mitään mielessä..kiitti avusta..
Ei se niin vaikeaa ole löytää sitä kultaista keskitietä. Minusta on vain reilua, että se kotona oleva osapuoli hoitaa kotihommat ja töissä käyvä osapuoli hoitaa työnsä kunnialla ja pitää talon pystyssä. Ei kukaan oleta, että toinen jaksaisi koko päivän tiskata, imuroida, pestä pyykkiä ja vahtia sivussa vielä lapsia. Ei siis pidä myöskään olettaa, että puolison päivä töissä olisi ollut yhtään sen helpompi ja ettei toinen olisi väsynyt.
Pienetkin lapset oppivat nopeasti noudattamaan esimerkkiä asioissa, jotka tehdään joka päivä. Lelut pois jossei niitä siivota itse, ruokaa syödään vain keittiössä, roskat viedään samantien roskikseen, jne. Myös miehelle kannattaisi tietyin väliajoin teroittaa sitä ajatusta, ettei nainen ole synonyymi piialle ja että talosta löytyy paljon niitä pieniä asioita, mitä mies voi helposti tehdä illalla töiden jälkeen. Pienet asiat, suuri vaikutus.
että olisi muutakin tekemistä? Nyt vaan annoit miehen tehdä ja sitten räjähdit. Se mies ei voi tietää sun ajatuksia. Ymmärrän kyllä että sua nyppii, mut miehet vaan on tollasia. Ainakin meillä pitää sanoa et mitä pitäis tehdä tai muuten alkaa tekemään just jotain tollasta typerää. Itse joudun kans pakkaamaan tavarat mökille jos meinaan että kaikki tarpeellinen on mukana. Mutta sanon myös reilusti miehelle et mitä sen pitäis tehdä jotta olisi avuksi.
mies "auttaa" naista pakkaamisessa ja siivoamisessa! Uskomatonta!
nyt alkaa pesemään ja hinkkaamaan..
että nyt pitäisi pakata ja miksi se mies on aina vaan AVUKSI? Miehen pitäisi itsekin tajuta, että mökille pakataan ja lapset hoidetaan ja olla oma-aloitteisesti keskustelemassa vaimon kanssa, että kuka tekee mitäkin ja mikä on oleellisinta tehdä milläkin hetkellä..
Onhan se naurettavaa, että aikuiselle miehelle täytyy sanoa, että pakkaapas nyt hammasharjasi ja kalsarisi, että olet minulle AVUKSI.. Miksi päävastuu kaikesta kotiin liittyvästä olisi aina naisella?
Onhan se naurettavaa, että aikuiselle miehelle täytyy sanoa, että pakkaapas nyt hammasharjasi ja kalsarisi, että olet minulle AVUKSI.. Miksi päävastuu kaikesta kotiin liittyvästä olisi aina naisella?
Mut jos mitään ei tapahdu, ellei sano, niin onhan se sit sanottava... Muutaman tulikivenkatkuisen sanan joskus sanonut aiheesta ukolleni ja selitys on ollut, ettei hän tiedä mitä ne mukelot mukaan tarvii... Just. Vois kyllä opetella tietämään...
Joskus ennenvanhaan oli tosin huonomminkin. Esim. mökille tms. lähtiessä pakkasin omat ja muksun kamppeet (muksuja oli vähän vähemmän kuin nyt) ja mahdollisesti suurimman osan yhteisistä roinista hiki hatussa ja kun olis lähes valmis, saattoi toi ukko ihmetellä, miksen samaan syssyyn laittanut kassiin hänenkin kalsareitaan... Kilahti sen verran mojovasti, että on kyllä ymmärtänyt sentään omat rojunsa pistää kasaan sen jälkeen...
Anoppia varmaan tarviis syyttää?
jokainen matkalle lähtö todella rasittavaa, kun minä jouduin tekemään kaiken yksin. Mutta nykyään mies sentään pakkaa omat kamansa ja laittaa lapsia kuntoon, sekä pakkaa auton.On kyllä käyty monet riidat asiasta, kun mies ei tuntunut tajuavan, että ei minun tarvitse automaattisesti kaikesta huolehtia yksin..
Pikkuhiljaa miehelle alkaa mennä päähän, että ei minun vaimona tarvitse yksin kantaa kaikkea vastuuta perheestä. Molemmat olemme työssäkäyviä, ja ongelmana meinaa olla, että mies eläisi kotona kuin täysihoitohotellissa omine harrastuksineen, ei vaan yksinkertaisesti tajua, että jos ei osaa laittaa ruokaa, niin voi OPETELLA. Tai jos ei tiedä mitä lapsille otetaan mukaan, niin kysyy ekalla kerralla ja muistaa seuraavalla kerralla.
Tai jollei osaa pestä vessaa, niin senkin voi OPETELLA.
Noh, kotonaan mies on oppinut siihen, että anoppi keräsi lika-astiatkin hänen huoneestaan, kun tietokoneen vieressä oleva kahvikuppikasa alkoi kaatua päälle :O
Jotain sentään mies jo viidessä vuodessa oppinut, mutta vielä on oppimista.. 20
todella kiukkusi.
Mä en tajua näitä höösäys-paapomisäitejä, toivottavasti heillä ei oo poikia, siirtävät vaan ongelmaa eteenpäin. No- siirtyy se tyttöjenkin kautta:(((
On niin kohtuutonta että mies lähtökohtaisesti ajattelee että on joku joka hoitaa KAIKEN sen valtavan työn mikä lapsiperheen arjen peruspyörittämiseenkin menee, saati sen megatyön, joka menee siihen että siirrytään mökille ja takaisin. Ja hän sitten ottaa jonkun pikku projekstin kuten grilli, (täysin epäolennainen kokonaisuuden kannalta ja sen stressin kannalta mitä nainen kokee kun kokee olevansa vastuussa kaíkesta) ja ku projekti on tehty niin ohhoijaa on aika rentoutua. No, naisenkin kannattaisi ottaa se viinilasillinen ja rentoutua, joka tapauksessa, mutta se ei poista ongelmaa ja sitä, että epäreilusti jakautuva arki syö suhteen ennen pitkää tavalla tai toisella. On niin yksinkertaista se, että mikään suhde ei voi pidemmän päälle olla hyvä, jos jompikumpi kokee tilanteen epäreiluksi. ja ainakin minä tunnen fyysistä kipua ja ahdistusta kun stressiä alkaa kertyä. Mies joka ei kanna vastuuta itse, vapaaehtoisesti, selvää ottaen ei ole aikuinen vastuullinen ihminen. Olen huomannut että yllättävän moni mies elää itsestäänselvästi oletuksessa että jossain on aina joku joka tekee, ottaa, hoitaa, ettei tarvitse edes opetella ottamaan selvää tai tekemään yhteistyötä toisen ihmisen kanssa.
Meillä tilanne kärjistyi, lakkasin huolehtimasta miehen asioista- josta on vielä pitkä matka siihen että molemmat huolehtivat yhdessä yhteisistä asioista. En kantanut mitään vastuuta hänen osastaan (kodista, lapsista itsestäni kyllä), seurauksena mm. hiihtomatka, mies unohti monot kotiin, pyykkikoriin homehtuneet vaatteet, kesälomamatka, miehellä ei ainuttakaan pitkähihaista mukana (=meni ostamaan kaupasta), syntymäpäiväjuhlat, ei lahjaa, ei korttia, mies kutsui vieraita- puol tuntia ennen syöksyi kauppaan ostamaan tarjottavat kun niitä ei löytynytkään töistä tultua jonkun tekemänä, sekä lukuisia muita esimerkkejä. MOnesti mies on järjestänyt jotain- molemmat ollaan töissä, mutta hän on ajatellut että tulee justjust kotiin niin että ehtii suihkuun, olettaen että samalla aikataululla mä olen hotanut lapset, siivonnut, leiponut, jne. Joka kerta ollut ihan raivona mulle, mä olen todennut, että olen huolehtinut niin monesta asiasta kun olen ahdistumatta pystynyt:) vielä ei parisuhde kukoista, saa nähdä oppiiko mies ennenkuin lentää pihalle.
olisit ollut koko päivän pesemässä vanhan rasvan ja pölyn tahraamaa grilliä ja sitten, kun hetkeks lasket takamuksen alas, eukko tulee huutamaan muista tekemättömistä hommista? Ja se eukko on ollut koko päivän kotona, muttei silti ole saanut edes pakattua mökkikamppeita tai pestyä yhtä koneellista pyykkiä!