Mistä tunnistaa angiinan?
Juu, vähän nolo kysymys, mutta kun mulla ei koskaan ole tuota todettu niin ei oo tietoa. Kurkku on nyt viikon verran ollut ihan hel-tin kipee, ei oikeestaan muita vaivoja (siis yskää tai nuhaa).
Niin, että onkohan jotain erityisiä tuntomerkkejä mistä erottaa angiinan "normaalista", siis viruksen aiheuttamasta kurkkukivusta? Liittyykö kuumetta? Lääkärille pääsy on tavallisen vaikeeta, siispä olis mukavaa, jos voisi itseänsä vähän "diagnosoida" ennenkuin arvauskeskuksen puoleen kääntyy...
Kommentit (9)
Katso kurkkuusi taskulampulla. Näkyykö näppyjä ja valkoisia peitteitä? Usein hengitys myös haisee kaamealta.
myös peitteetön eli ei ole niitä valkoisia pilkkuja tms. peitteitä. Itse erotan angiinan siitä, että angiinan aiheuttamaa kurkkukipua ei lievitä mikään apteekin kurkkutabletti tai kaupan kurkkukaramellit.
Terveyskeskuksesta voi ainakin joissain paikoissa saada nieluviljelylähetteen terveydenhoitajalta. Minulla on angiinassa AINA kuumetta, mutta ei nuhaa. Yskää ehkä joskus.
Angiinassa nielussa on usein valkoisia peitteitä ja kurkku on turvonnut. Korkea kuume myös liittyy asiaan. Plus mulla aina kurkusta tullut tosi paljon paksua limaa, mutta en tiedä liittyykö asiaan.
Itselläni ainakin angiina ja virusperäinen tauti on ollut todella samankaltaisia, eli peitteitä on ollut vaikkei angiinaa olisikaan ollut ja mulla yleensä ei angiinan aikana kuumetta oo ollut. Kannattaa siis käydä siellä lääkärissä varalta jos se voimakas kipu on jo noin kauan kestänyt!
Anniinalla on angiina, Anniinalla on angiina, Anniinalla on angiina, Anniinalla on angiina
Joo, valkoiset täplät suun takaosassa on vahva merkki. Samoin turvonneet imusolmukkeet. Minulla taas on ollut muistaakseni joka kerralla kuumettakin, viimeeksi aika korkeakin. Lääkäriin kannattaa tosiaan mennä, tekee siellä nieluviljelyn ja nopeasti selviää jos angiina on kyseessä. Antibioottikuuri odottaa
Työnnä hammasharja kurkkuun ja jos tulee oksennus sulla on angiina
Yleensä angiinaan liittyy kuume ja kova kurkkukipu. Onko jollain läheiselläsi todettu hiljattain angiina?