Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sossussa asioivia perheitä ei kannata sääliä. Suurimmaksi osaksi heidän ongelmansa ovat

Vierailija
20.12.2008 |

mekään ei kyllä voitais elää ilman sossua, tai voitais toki, mut tarkottais aika monesta asiasta luopumista. kuten ruokaa ei enää saatais päivittäin, ja asumiseenkaan ei olisi varaa.. mut hei, hyvä et sulle on riittänyt töitä, etkä tarvii apua.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
20.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikista ei ole työelämään.

Vierailija
22/42 |
20.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikeus opiskeluun on ja yksinhuoltaja ei voi tehdä iltatöitä ja opiskella, vaan on oltava lapsen kanssa.

tsemppiä vaan sulle ja opiskelet ammatin itsellesi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
20.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

palkka ei riitä elämiseen niin kaupunki maksaa "lisäpalkkaa" toimeentulotukena. Onhan näitä sosiaalipummeja muitakin kuten opettajat, lääkärit, sairaanhoitaja, kaupunginjohtajat jne... kaikki kuppaamassa valtion taskuja. hirveää..

Vierailija
24/42 |
20.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

turpiin tuli säännöllisesti ja isoveli yritti panna jos vanhempien silmä vältti.

Muutin kotoa 15 vuotiaana.

Silti en sairastunut masennukseen ja alkanut sääliä itseäni. Tein töitä, että sain opiskeltua ammatin. Ei hyväpalkkainen, mutta töitä on riittänyt ja olen pystynyt elättämään itseni.

Olen aina elänyt pihisti, eikä ole ollut uusinta ja muodinmukaisinta. Lapset on kuljetettu kirpparivaunuissa, vaikka osalle tutuista sossu maksoi uudet vaunut. Se vähän huvitti aikoinaan. Duunari joutui ostamaan kirpparivaunut ja pinnasängyt yms. Mutta sossun asukki sai kaiken pakasta reväistynä uutena.

No nämä sossun elätit tottuikin helppoon rahaan ja eivät vaivautuneet tekemään "paskaduunia", kuten yksi minulle sanoi minun ammatista.

Nyt on oma talo maksettu ja auto pihalla. Miehellä ollut myös karmea lapsuus ja apua ei ole tullut, mutta ei ole jäänyt märehtimään vaan alkanut työelämään 17 vuotiaana ja tehnyt myös niitä paskaduuneja, että on saanut itse elätettyä itsensä.

Helpommalla mekin oltais päästy jos oltais juostu psykologeilla itsemässä, että veli yritti raiskata ja isä veteli turpiin ja metsässä oltiin piilossa kun isä pisti kämppää sileäksi. Olis tullut ilmaista rahaa ja ei olis tarvinnut päivääkään töitä tehdä.

Mutta kun olemme taistelijaluonteita, ei oikein viitsinyt jäädä yhteiskunnan elätiksi kaljabaariin itkemään surkeaa lapsuutta.

Vierailija
25/42 |
26.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen aina elänyt pihisti, eikä ole ollut uusinta ja muodinmukaisinta. Lapset on kuljetettu kirpparivaunuissa, vaikka osalle tutuista sossu maksoi uudet vaunut. Se vähän huvitti aikoinaan. Duunari joutui ostamaan kirpparivaunut ja pinnasängyt yms. Mutta sossun asukki sai kaiken pakasta reväistynä uutena."

En mä vaan ole sossusta saanut vaunuja tms.. Mutta rahan saan ja ihan hyvällä omalla tunnolla sen käytän!

Vierailija
26/42 |
26.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa elää niin pienellä rahalla että et edes halua tietää.

T. Sostnt

Vierailija
27/42 |
27.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää vaan tuo tuollainen yleistäminen, että kaikki olisivat näitä väärinkäyttäjiä! Kiitollinen olen siitä mitä saan!

Vierailija
28/42 |
27.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

syypäitä tilanteeseensa. Tehdään lapsia vailla hajuakaan elatuksesta, ei jakseta opiskella, ei oteta vastuuta työstä (muuttaakin voi työn perässä... kermapeput vaan ei halua, kun on kivampi hengailla kotikylällä ja juosta sossussa) ja päälle hankitaan miljoona sairautta. Mä en käsitä, kuinka niissä sosiaaliperheissä on niitä sairauksiakin joka sormelle kymmenen. Ja ne sairaudet ei ole syy siihen, että menee huonosti vaan ensin menee huonosti ja sitten keksitään ties mitä vaivaa päälle, että saadaan valittaa.

Just ja just siedän sossupuolen, kun tiedän, että joukossa on omaa syyttään vaikeuksiin joutuneita. Valitettavasti vain leijonosa on surkimuksia ihan omasta syystään.

Vierailija
29/42 |
27.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. minulla esikoinen oli ns. yllätysvauva. En tehnyt aborttia (sekin täällä tuomittu joten niin tai näin aina väärinpäin). Ja aina olen toivonut lapsilleni sisaruksia (rahan takia sellaisen tekemättä jättäminen olisi varmaan ollut myös tuomittavaa). Silloin tosin oli rahaakin kun oli mies. Syntyi vielä kaksoset ja sitten mies löysikin uuden ja jätti meidät. Elareita saan sen minimin valtiolta.

Kolme lasta kustantaa jonkin verran. Ja joka perehtynyt aiheeseen, tietää ettei niitä opintutuella elätetä. Töitä taas ei voi oikein tehdä kuin kesäisin, jos meinaa joskus lapsiaankin nähdä.

Joten sossussa laskelmien kanssa on joskus itkien käyty. Ja saatu sen verran rahaa että lääkekulut ja sähkölasku saatu maksettua. Tosi tosi halpaa ruokaa syödään. Onneksi lapset saa hoidossa ravitsevaa ruokaa. Itse sinnittelen eväillä koulussakin.

31

Vierailija
30/42 |
27.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos ei opiskele niin on tulevaisuus pitkä, raskas ja köyhä etenkin silloin.

Joten jos tahtoo parempaa jatkossa niin on kestettävä jokusen vuoden köyhä kausi jolloin joutuu ehkä sossunkin puoleen kääntymään. Etenkin jos lapsilla yllättäviä kuluja kuten meillä sairasteluja (astmaa, allergiat, atooppinen iho).

Vierailija
31/42 |
27.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta tämä yhteiskunta oikein suosii sitä, et eletään työttömyyskorvauksen varassa ja tehdään pätkätöitä..

Nimittäin se on kumma juttu, et kaikesta rankaistaan niitä, jotka tienaa hyvin. Miehenikin maksoi tässä kuussa enemmän taas veroa palkastaan, kuin sai käteen. Arvatkaa kui paljo se KYRPII!!! Etenkin, kun mieheni tekee todella stressaavaa ja vaatiaa työtä ja siitä me kyllä saamme osamme koko perhe niin hyvässä, kuin pahassakin.

Itse olen yrittäjä ja raskaana, enkä voi tehdä työtäni tällä hetkellä raskauden vuoksi. Tienaan olemattomasti ja maksan tajuttomasti kuitenkin YEL:iä.. vaikka se ei edes ole suureksi laskettu.

Laskimme, että jos mies jäisi kotiin työttömäksi, niin hän ei lopulta suuria rahoja edes menettäisi.. Lasketaanpa vielä kulut töihin kulkemiseen ja se kallis aika poissa kotoa, jonka hän viikottain viettää myös öitä.. ihmettelen vaan, ettei työstään enää saa palkkaa. Paras olisi varmaan heittää pyyhe kehään.

Vierailija
32/42 |
27.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko tosiaan yliopistosta muka joskus valmistunut? Millä noin tyhmä on ylipäätään edes päässyt yliopistoon??

HUONO ELÄMÄNSUUNNITTELU?

Kerroppa nyt milloin ja missä tämän elämän sitten voi suunnitella? Minkä ikäisenä elämä suunnitellaan? Lähetetäänkö yläkerran ukolle kenties jokin lappu missä lukee miten oma elämä tulee jatkumaan seuraavat 50 vuotta?

Ps. Lukemani perusteella oot aika tylsän elämän itelles suunnitellut.. rappujen pesua ja sellasta etkö muuta keksinyt.. olisit suunnitellut vaikka lottopotin tjn..

Minä olisin vallan hyvin voinut olla sossun pitkäaikaisasiakas lähtökohtieni vuoksi. 0 markkaa kotoani sain, kun lähdin 18-vuotiaana opiskelemaan. Kitkutin pienellä opintotuella päivästä toiseen, vuodesta toiseen, kesät, viikonloput pesin rappusia ja lakaisin katuja. Päätin, etten uhriksi jää. Päättäväisyydellä ja työn tekemisellä lopulta valmistuin yliopistosta ja nyt pärjään hyvin omillani. En alistunut, enkä syytellyt muita kovaosaisuudestani. En ole koskaan ymmärtänyt sitä, miksi ihmiset ajautuvat sossun luukulle, kun vaihtoehtoja on niin paljon. Ainoa selitys jonka keksin, on huono elämänsuunnittelu. Tehdään lapsia kesken opintojen 5 kappaletta, poltellaan tupakkaa, ajetaan taksilla baariin kerran viikossa "kun on niin rankkaa". Voivotellaan valitetaan ja äänestetään kommunisteja. ARGH! Ryhtiä, ihmiset!

Vierailija
33/42 |
27.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän hyvin ap aloituksen, itse olen pääpiirteittäin samaa mieltä. Itse olen nuorempana 18v käynyt pari kertaa sossussa hakemassa rahaa HUOM, hakemassa rahaa vaikken sitä ns. olisi pakosti edes tarvinnut (nykyisin siis ei tulisi mieleenkään) mutta tuolloin se oli helppoa kun asui pk seudulla, eikä kukaan tuntenut, paperit kun vain näytti siltä että tarvitsee rahaa niin sitähän saa....

Itse olen toki aina muutoin hankkinut rahani kesätöinä ym hommina.

Enkä tokikaan usko että tässä ap kirjoituksessa tarkoitetaan näitä ns. erityistapauksia joissa on ollut kuolemaa ym. äkillisiä sattumia, vaan ihan tahallisia ihmisten typeryyksistä aiheutuneita sossun käviöitä. MM tehdään lapsia juopon kanssa, erotaan. Tai halutaan pakosti lapsia vaikkei ole koulutusta ym, ja sitä sitten kadutaan ja mennään sossuun, ym juttuja. Siinä tarkoitetaan varmaan tätä " elämän suunnittelun puutosta" :

Itse olen aina pystynyt suunnittelemaan elämäni kulun, ja onneksi ei mitään "#pahaa" ei ole sattunut tielle, ehkä tälläistä pitäisi muidenkin tehdä, eikä mennä suoraan sossun elätiksi. Ymmärrän toki että apua oikeasti moni tarvitsee ja syystäkin, enkä toki ole heitä tuomitsemassa, itse halveksin sellaisia typeriä laiskimuksia, jotka ei vain viitsi tehdä mitään,.

Vierailija
34/42 |
27.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeah, meilläkin kun käytiin sossussa kerran vuonna 2006, oli kaikki itseaiheutettua. Mies sairastui masennukseen. Olisi vain pitänyt ottaa itseään niskasta kiinni. Mutta se sossun kyyläyksen alaisena olo oli niin helppoa ja mukavaa että varmaan tulee käytettyä sossua uudelleenkin.

Jeppajee...... kerran käyty sossussa ja ollaan kyyläyksen alla........ niin niin niin

Vierailija
35/42 |
27.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tämähän kyllä valitettavasti pitää paikansa..

Vierailija
36/42 |
27.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jollain on totaalisen suuri elämänhallinan puute, lapsia "tehtaillaan", poltetaan tupakkaa ja ostellaan holtittomasti elektroniikkaa, niin sellaisestahelposti päivitellään milloin missäkin seurassa. Mutta kuinka moni oikeasti kertoo eteenpäin niitä tarinoita, joissa ihminen ihan oikeasti tarvitsee sen pienen avun.

Ja niistä hirveistä veromaksuista, jotka minuakin välillä korpeavat, kuinka iso osa niistä menee sossun pyörittämiseen? Sosiaali- ja terveyssektori toki nielee suurimman osan, mutta mikä se sossuasiakkaiden osuus niistä on? tietäkö joku?

Minunkin vanhemmat valittavat verojaan ja autuaasti unohtavat, että niiden avulla on maksettu meidän lasten terveydenhoito ja koulutus. Ja nyt maksetaan lastenlasten päivähoitoa ja terveydenhoitoa ja kohta heidän vanhuuttaan. Kun käyvät kerran kuussa opperassa ja lainaavat uutuuskirjoja kirjastosta, niin nauttivat tavallaan omista veroistaan. Oman kokemukseni mukaan veroihin nääntyvä keskiluokka "unohtaa" laskea, että itsekin käyttävät verovaroin maksettuja asioita ja kadehtivat vain kamalasti lähiostarinbaarissa istuvaa yh-äitiä, joka saa lasten elatukseen tukea sossulta.

Vierailija
37/42 |
27.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon sydämestäni sinulle oikein huonoa ensi vuotta! Tuu sitten lukee tää ketju kun joudut itse sossussa asioimaan...

Vierailija
38/42 |
27.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sossussa asioivia perheitä ei kannata sääliä. Suurimmaksi osaksi heidän ongelmansa ovat

itseaiheutettuja. Ja kaikki heistä osaa kyllä käyttää törkeästi hyväksi systeemiäkin.

Vierailija
39/42 |
27.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin huomaatte, että tukien alikäyttö on yleisempää kuin väärinkäytökset. Moni ei yksinkertaisesti jaksa hakea tt-tukea niiden vaadittujen selvitysten takia tai ei tiedä, että hänelle kuuluisi joku Kelan etuus.

Tunnen oikeasti köyhiä yksinhuoltajia paljon ja sitten pari mätää omenaa, jotka nostavat yh-korotukset ja korkeammat asumistuet vaikka ukko majailee nurkissa. Nämä pari mätää omenaa pilaavat sitten näiden oikeasti avun tarpeessa olevien maineen!

Ja hei oikeasti: toimeentulotuki on niin pieni, mitä lie 370-380 euroa aikuisen perusosa. Sillä sitten ruoka, vaatteet, hygienia, vakuutukset, kodinkoneet, huonekalut, bussiliput, auton käyttömenot, tv-lupa...Asumismenot maksetaan sitten erikseen, sekä reseptilääkkeet ja ph-maksu. Mutta alle 400 eurolla kaikki tuo! Kannattaako kadehtia tuommoisa summia?

Ja oletteko lukeneet: köyhälläkin pitää olla auto!!! Työvoimaviranomaiset ovat lätkäisseet karensseja työttömille, jotka ovat joutuneet kieltäytymään työstä auton puutteen ja puuttuvien joukkoliikennereittien takia. Ihan sairasta! Esim Pohjois-Karjalassa on surkea bussireitistö. Joensuu on laajentunut muutamassa vuodessa usean kunnan liityttyä Joensuuhun. Tämä tarkoittaa laajempaa työssäkäyntialuettakin.

Vierailija
40/42 |
27.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt sitten tiedän että jos haluan pitää itsekunnioitukseni rippeitä kiinni niin kartan sossun luukkua viimeiseen asti.

Onhan se ihan oma vikani ettei käteen jää kuin 400€ kuukaudessa. Olihan se minun syy että jouduin lomautetuksi muiden työntekijöiden ohella. Omaa tyhmyyttäni erosin juopottelevasta/pahoinpitelevästä/peliongelmaisesta miehestä. Sokeakin olin kun en pystynyt 5 vuoden päähän ennustamaan ennen kuin lapsia hankin.

Nyt olen siis PA, kahden lapsen yh, mutta apua en saa hakea en.