Laitan ihan kauheasti vaatteisiin rahaa ja silti näytän
tyylittömältä :( Mitä tyylikkään naisen kesäpuvustoon pitäisi kuulua?
Kommentit (21)
puuvillatrikoisella t-paidalla, farkuilla, huonolla ryhdillä, tursuavilla vatsamakkaroilla, sekalaisilla koruilla, huonolla kampauksella ja meikillä ja urheilujalkineilla.
Tyylikkäältä näyttää, jos on timmi kroppa, hyvä ryhti, hyvin laikatut ja värjätyt hiukset, ruskettunut (ei liian) ja tasavärinen iho, selkeät ja yhteensopivat korut ja kello, käsilaukku ja kengät samaa sarjaa, silitetyt j auudehkot vaatteet, jotka istuvat ja ovat sopivan kokoiset, niukat perusvärit vaatteissa + joku tehosteväri, isot kuviot pikkupiiperryksen sijaan.
Itse hankkisin esim. musta-valkoisen isokuvioisen tunikan, valkoiset caprit tms., isoja hopeakoruja, mustat/valkoiset balleriinat.
Istuvat graafisesti kuvioidut mekot näyttävä tmyös hyvältä, esim. Marimekon Ananas-kuosi.
Ainakin kun itse katson peiliin, niin riippumatta asusta näytän tyylittömältä jos tukka roikkuu ja ihoa ei ole meikattu tasaiseksi...
Tyylikkyyttä parantaa merkittävästi
a) hyvät alusvaatteet: rintaliivien pitää erityisesti olla oikean kokoiset ja malliset.
b) vaatteiden istuvuus omaan kroppaan. Vaikka olisi kuinka tyylikäs rekissä, niin oma kroppa voi pilata.
c) vaatteiden sopivuus tilanteeseen. Tällaisella helteellä on helposti vähän hassun näköinen jos on esimerkiksi ostoskierroksella selkeästi juhlamekon näköinen vaate ja juhlasandaalit jalassa. Samoin talvikäyttöön tarkoitettu jakkupuku on vähän hassun näköinen. (Nämä bongattu tänään kaupungilta).
d) Hiusten ja kulmakarvojen kunto. Jos kulmakarvat rehottavat ja hiuksissa ei ole kampausta, niin näyttää aina eripariselta vaikka olisi kuinka tyylikkäät vaatteet päällä.
-osta oikeankokoisia vaatteita
-osta vartalollesi sopivia vaatteita (ts. lyhytjalkainen käyttää vaatteita jotka saa jalat näyttämään pidemmiltä, paksu ei käytä vaatteita jotka korostavat paksuutta jne jne)
Yksinkertaiset jutut ovat usein tyylikkäitä ja HELPPOJA tumpelommallekin. Pidä värimaailma simppelinä, samoin kuviot.
Hyvä ryhti muuten auttaa paljon!
Itse olen aika tyytyväinen tyyliini ja saan siitä runsaasti kehuja, eivätkä silti omat linjaukseni välttämättä sopisi kaikille klassisen tyylikkään määritelmästä puhumattakaan. En esimerkiksi käytä lainkaan mustaa enkä puhtaanvalkoista (edes tai oikeastaan varsinkaan kengissä) en omista farkkuja enkä rannnekelloa enkä käytä ikinä hopeaa - vain puuta, pronssia, kultaa ja harkiten muovia. Meikkiäkin käytän yleensä minimimäärän.
Oman tyylin kokoamisessa kuitekin auttaa se, että mietit, mistä tykkäät vaikkapa muotilehtiä ja vaatekuvastoja avuksi käyttäen. Valitse itsellesi siis jonkinlainen tyyli-ihanne (vaikkapa retro, liikenainen, pariisitar, graafinen, ihan mikä miellyttää) johon pyrkiä ja selkeä väriskaala (selkeällä en tarkoita riisuttua, vaan sitä, että sävyt tai yleisvärikartta sopivat yhteen - lämpimät vai kylmät; murretut vai vahvat värit jne).
Kun tiedät, mitä tyyliä haet, kaupassa on helppo miettiä, sopiiko tämä tyyliin vai ei - käyttäisikö unemieni pariisitar tätä? Jos valmista ja vahvaa makua ei ole, ihanien satunnaispuinten ostaminen johtaa yleensä vain sekavaan ja yhteensopimattomaan vaatekaappiin.
Kun on päättänyt tyylinsä peruspiirteet, kannattaa hankkia muutama perusvaate, joka voi yhdistää muuhun - vähän monimutkaisempaankin - helposti. Perushousut, -hame, jokunen neule ja trikoopaita sekä kauluspaita tyyliin sopivissa väreissä. Hinnalla tai merkillä ei ole väliä, kunhan leikkaus on laadukas ja saumat hyvin ommelut.
Jos ei ole hajuakaan siitä, miltä haluaisi näyttää, kannattaa kiinnittää huomionsa hyviin leikkauksiin ja materiaalehin ja pitäytyä neutraaleissa väreissä ja simppeleissä vaatekappaleissa. Räätälöidyn näköinen hyvälaatuinen materiaali, joka ei paljasta käytön jälkiä, on aina plussaa tyylistä riippumatta. H&Mää ei tarvitse hylätä, mutta tarkka pitää olla ja jättää vaativista materiaaleista (kuten kaikki kiiltävä) valmistettujen vaatteiden osto muualle.
on saatavilla ihan ilmaiseksi suurimmissa tavarataloissa, joista voi tilata ajan pukeutumisneuvojalle. Ostopakkkoa ei ole. Voin lämpimästi suositella myös maksullista tyylikonsulttia, jos oma tyyli aivan hukassa eikä aikaa tai osaamista sen paranteluun itseltä löydy. Usen ihan simppeleillä jutuilla voi saada tyylin kuntoon, niitä vain voi olla vaikea keksiä itse.
Kaiken A ja O on ehdottomasti oikean kokoiset vaatteet, jotka korostavat oman vartalosi parhaita puolia. Osta mielummin yksi hyvä ja kallis kuin monta halpaa mutta vain vähän sinne päin olevaa vaatetta. Aikuisen naisen voi olla vaikea löytää tyylikästä päällepantavaa H&M:ltä. Parempi on esim. Zara.
Minä kopioin yhden tutun taktiikan, kun inhoan vaateostoksilla käymistä: ostan vaatteet kerran vuodessa.
Etukäteen käyn vaatekaapin läpi ja pistän kierrätykseen ylimääräiset vaatteet. Samalla teen tyylitietoisen kaverin kanssa puutelistan. Sitten kierrän vaatekaupat hänen kanssaan, minä odotan sovitushuoneessa, kun hän kantaa vaatetta koppiin. Listalta ruksataan sitä mukaa, kun tarpeet tulee täytettyä.
Päivä on vuoden kamalin, mutta sittenpä ei tarvitse vaatekauppoihin tunkea! Tulee hiukan kalliimmaksi kuin kierrellä alennusmyyntejä, mutta toisaalta vikaostoksiakaan ei ole tullut. Systeemi ollut käytössä vuodesta 1999.
:-) Ja suurkiitos ystävälleni!
Tukkani on tavallaan kaunis, mutta luonnokihara ja sitä myöten hörselö melkein aina. Harvoin jaksa vääntää sitä tyylikkääseen kuosiin, koska en tykkää suoristaa sitä limatukaksi.
Vaatteet taas... Olen tukeva ja vaatteet ei istu tai oikeastaan en osaa ostaa sopivia vaatteita tälle kropalle. Pukeudun kauhean arkisesti isosta vaatevarastosta huolimatta ja liian tummiin vaatteisiin. Kengät on yleensä sentään hyvät, kun tykkään ostaa kenkiä ja tykkään koroista. Olen aika lyhyt ja korot hoikentavat, joten siksi melkein aina korkoa.
Tarkoitan siis että miten sä löydät samaan aikaan talvi ja kesävaatteet? Suomessa on kuitenkin vuodenaikojen vuoksi pakko vaihtaa etenkin päällysvaatetusta ja kenkiä varsin usein.
Tässäkin jotkut on ehdottaneet jotain tiettyjä vaatteita, jotka on just nyt muodissa. Kuitenkin tärkeämpää on tietää, minkä MALLISET vaatteet sopivat juuri sinulle. Esim. tunikat käyvät vain tietynmallisille naisille ja lyhyillä vajaamittaiset housut näyttävät siltä kuin jalat olisivat eri paria muun kropan kanssa.
Jos olet niitä ihmisiä, jotka ei vaan osaa nähdä, mikä sopii, kannattaa mennä johonkin tyylikartoitukseen, jossa katsotaan sulle sopivat värit jne. Kannattaa myös noudattaa niitä omia mieltymyksiä tiettyyn pisteeseen. Jos joku vaate tuntuu epämukavalta, se myös näyttää siltä!
Tukkani on tavallaan kaunis, mutta luonnokihara ja sitä myöten hörselö melkein aina. Harvoin jaksa vääntää sitä tyylikkääseen kuosiin, koska en tykkää suoristaa sitä limatukaksi.
Luonnonkiharia hiuksia ei kannata yleensä pyrkiä suoristamaan, vaan leikkauttaa ne malliin, joissa kiharat ovat edukseen. Sitten kunnon hoitoaineet, jotta kiharat eivät mene hörselöksi.
asukokokaisuus sopii yhteen sekä väreiltää ja muodoiltaa.
Esimerkkejä:
Jos on tiukat housut niin siihen sopii löysä yläosa kunhan värit sopii yhteen.
jos on vaikka tyköistuva yläosa niin sopii jotkut löysähköt housut joissa nyöri lahkeissa (ei mitään verkkarikangasta)
Jos sulla on värikäs hame niin laita yksivärinen yläosa joka on jokin samaa väriä kuin hameessa ja vaikka yksiväriset helmet jotka ovat samaa väriä kuin jokin hameessa.
Mun vaatetus ei ole kallista.
olen aina ollut kiinnostunut pukeutumisesta ja tykkään ostella vaatteita, mutta nykyään on elämässä niin paljon muuta että tyylikkyys jää vähän puolitiehen. Esim. jos on muuten ok vaatteet niin sitten huomaan laittaneeni jotkut mukavat linttaan astutut kengät jalkaani, myös tukka on aina huonosti, en tiedä pitäisinkö kiinni vai auki. Keskivartalolle on tullut parin vuoden aikana ylimääräistä, vanhat housut ei mahdu ja paidatkin on alkanut kiristämään jne...
Sitä paitsi olen huomannut että kaikkein kiva on ostella erikoisia vähän juhlavia vaatteita, mutta sitten niitä tulee käytettyä tosi vähän kun sopivia tilaisuuksia on harvoin eikä niitä oikein voi yhdistää mihinkään. Pitäisi keskittyä ostoksilla yhteensopiviin ja tyylikkäisiin arkivaatteisiin ja hankkia farkkuja, t-paitoja, kävelykenkiä, neuleita jne.
Hoidettu iho, puhtaat hiukset, huoliteltu meikki, sopusuhtainen kroppa (ei tarvitse olla laiha!), hoidetut hampaat, jalat ja kädet.
Myös hyvin istuvat alusvaatteet ja kengät ovat tärkeät.
trikoominihame
toppeja
mikrosortsit
kapreja
tunikoita
ja väreinä
lime turkoosi valkoinen ruskea
Välillä oikein perehdyn tyylikysymyksiin ja suunnittelen uuden vaatetuksen. Sitten kun vaatteet on hankittu, näytän yhtä tyylittömältä kuin ennenkin. Missähän vika?
yhdistellä niitä vaatteita toisiinsa tai ostamasi eivät sovi sinulle tyyliltään. Itsekin opin pukeutumaan kunnolla vasta reilusti parikymppisenä, joten toivoa sulla on. Ainakin olet huomannut pukeutumisessa puutteita, siinä on jo hyvä alku.
Olen itse käyttänyt Stockkan pukeutumisneuvojaa. Todella upeaa palvelua ja helppoa ostamista. Kerran kokeilin myös toisen tavaratalon pukeutumisneuvojaa, mutta hän ei osannut asiaansa.