vauvan 5kk aikaiset aamut
Meidän pieni ihmeemme on jo jonkin aikaa herännyt tosi aikaisin aamulla 4.30-5.30 välillä. Onko menossa jokin kehitysvaihe vai onko tämä nyt sitten pysyvää? Hieman väsyttää kun ei aina jaksaisi mennä itse niin aikaisin nukkumaan kun on tuo 5v. esikoinenkin. Päiväunia poika nukkuu yhdet lyhyet aamulla ja kahdet pidemmät(1-3h) päivällä. Kiinteitä on jo jonkin aikaa syöty ja se ei tuonut muutosta tilanteeseen. Kokemuksia ja vinkkejä otetaan vastaan.
Kommentit (5)
Voi ei, toivottavasti tämä sama ei toistu meilläkin, vauva 4kk ja nukkuu 21:30-07:00...vielä...itkeekö silloin vai haluaako ruokaa?
on nyt yöttömien öiden myötä alkanut myös heräillä aamulla noihin aikoihin. Ei tosin joka aamu, mutta ainakin pari-kolme kertaa viikossa. Meillä on tehonnut se, että olen kaapannut likan omasta sängystään viereeni jatkamaan unia (imetän myös tässä kohti, jos tissi maistuu). Hän pyörii ja äheltää ensin vieressäni 5-15 min. ja nukahtaa sitten uudestaan ja nukkuu vielä pari tuntia. Minä pidän silmiäni kiinni, en puhu mitään ja pidän kättä rauhoittavasti tytön lonkan/pepun/selän päällä. Itsekään en millään jaksa nousta vielä tuohon aikaan!
En sitten tiedä, johtuuko tämä öiden valoisuudesta vai jostain muusta. Olen kuitenkin itse liittänyt tämän öiden valoisuuteen. Meillä on tumma pimennysverho makkarissa, mutta kyllä siellä aamu viiden maissa on silti jo aika valoisaa. Meillä tyttö on tosin vielä selvästi väsynyt tuohon aikaan, haukottelee ja hieroo silmiään, mutta ei nukahda omaan sänkyyn enää millään, vaan alkaa hääräämään siellä. Meillä tyttö nukkuu muutenkin kyllä vaihtelevasti omassa sängyssään ja meidän välissä.
herää aina viimeistään klo 7, usein jo kuudelta. Vauvana meilläkin keikuttiin usein hereillä jo klo 5.
Ei me ainakaan asiaan mitään poppakonstia keksitty. Pakko vaan oli nousta. Mieheni on onneksi myös varsin aamuvirkku, joten hän sitten useimmiten nousi vauvan kanssa.
Aamuvirkkuushan on kuulemma geneettinen ominaisuus eli ei kai sitä kauheatsi voi muuttaa. Tosin noin pienen vauvan rytmi varmaan muuttuu vielä moneen kertaan.
Ei muuta kuin jaksamista ja tsemppiä.
Meidän poika ei itke vaan juttelee kovaäänisesti, jos en vastaa kutsuun jonkin ajan päästä muuttuu itkuksi. Saattaa juoda maitoa jonkin verran mutta ei nukahda. Ollaan sitten hereillä tunti-puolitoista ja sitten takaisin nukkumaan n. 1t. Meilläkin on pimennysverho mutta se on kyllä totta että silloin on jo valoisaa siitä huolimatta. Yöt nukkuu suht hyvin muutama tutinlaitto ja ehkä kerran syö yössä. Viime yönä ei syönyt ollenkaan kun sai ensimmäisen kerran puuroa iltapalaksi. Esikoinen oli aikanaan myös aikainen herääjä muttei ihan näin aikaisin kukkunut. Nyt häntä saa käydä herättelemässä jopa välillä.
meidän tällä hetkellä 1v ihme, herää joka aamu viimeistään 7ltä ja 2v nukahtaa aikaisintaan 22.30, kokeiltu on vaikka mitä. 1v ei nuku pidempään ja 2v ei vaan nukahda aikaisemmin. 1v on ihan pienestä heränny aikaisin aamulla, tosin alkuun 5.30... että kai se joskus oppii nukkumaan..
jaksele!