Jos haen yksin avioeroa
niin miten tieto asiasta menee miehelleni ja mitä hänen täytyy tehdä että harkinta-aika lähtee käyntiin?
Kommentit (29)
Eroa voi hakea yksin tai yhdessä, toisen allekirjoitusta ei tarvita missään vaiheessa. Sehän se eron hakemisen niin helpoksi tekeekin!
Ja KAIKKI käyvät läpi saman rumban: on 1. vaiheen hakemus ja harkinta-ajan jälkeen jomman kumman tai molempien on haettava 2. vaihetta tai ero raukeaa vuoden kuluttua.
itse sain eron hakemuksen ensimmäisellä hakemuksella. Mutta se ensimmäinen täytyy ainakin molempien osapuolien allekirjoittaa.
sillä avioeroa voi hakea yksin ja siihen ei tarvita missään vaiheessa molempien allekirjoitusta. Ettekö te ihmiset lue lainkaan juorulehtiä? Niissähän on harva se päivä juttua siitä, että se ja se julkkis haki eroa yksin.
Ei kummankaan tarvitse "myöntää" toiselle avioeroa. Sen saa kun sitä hakee ihan ypöyksin ilman minkäänlaista suostumusta toiselta osapuolelta.
ystävälläni kesti monta vuotta saada avioero. Koska mies ei vaan suostunut yhteistyöhön, eli myöntämään eroa. Siitä muistelin että tarvitaan molempien allekirjoitus ainakin jossain vaiheessa. Ome eroni sujui helpommin kun mies oli suutuspäissään itse kyhäillyt eropaperit jotka sitten itse postitin. Silti ex oli raivoissaan kun eron hänestä uskalsin ottaa. T.muistaakseni 7
käydä niin, että ero raukeaa, kun vuosi on kulunut?
Ei toinen osapuoli pysty viivyttelemään, sillä hänen myöntymystään ei missään vaiheessa tarvita.
Uskokaa jo hyvät ihmiset, että eron saa yksin ilman ainuttakaan allekirjoitusta vastapuolelta.
Eli jos toinen viivyttelee, saattaako käydä niin, että ero raukeaa, kun vuosi on kulunut?
"Avioliitto voidaan purkaa tuomioistuimen päätöksellä (avioero). Avioeron voi saada kuuden kuukauden harkinta-ajan jälkeen tai sen jälkeen, kun puolisot ovat asuneet erillään keskeytyksettä viimeiset kaksi vuotta. Avioeroa käsiteltäessä tuomioistuin ei tutki, minkä vuoksi puolisot tai toinen puoliso vaatii avioeroa eikä myöskään puolisoiden välisiä henkilökohtaisia suhteita.
Avioeroa koskeva asia pannaan käräjäoikeudessa vireille kirjallisella hakemuksella, jonka voivat tehdä puolisot yhdessä tai toinen puoliso yksin. Puolisot tai puoliso voivat jättää hakemuksen käräjäoikeuden kansliaan joko itse tai käyttäen valtuutettua asiamiestä. Hakemus voidaan lähettää myös postitse, telekopiona tai sähköpostina."
http://www.om.fi/Etusivu/Julkaisut/Esitteet/Avioliittolaki/Avioliitonpu…
Siihen että on saanut asian tiedoksi.
Haki yksin eroa ja tiedoksianto lähetettiin puolisolle, joka ei palauttanut sitä. Virastossa mokattiin eikä laitettu haastemiestä allekirjoitusta hakemaan. Puolen vuoden päästä ystäväni yritti hakea lopullista eroa ja selvisi, ettei harkinta-aika ole lähtenytkään käyntiin. Ero siis viivästyi kun aloitettiin uusi puolen vuoden odotus. Toisen osapuolen täytyy allekirjoittaa ja palauttaa se hakemus! Soittakaa ja tarkistakaa oikeustalolta, jos ette usko.
Koska mies ei vaan suostunut yhteistyöhön, eli myöntämään eroa. Siitä muistelin että tarvitaan molempien allekirjoitus ainakin jossain vaiheessa.
Ome eroni sujui helpommin kun mies oli suutuspäissään itse kyhäillyt eropaperit jotka sitten itse postitin. Silti ex oli raivoissaan kun eron hänestä uskalsin ottaa.
T.muistaakseni 7