osasipa neitokainen sanoa osuvasti
Meidän 6v. neiti pulikoi altaasaan takapihalla ihan rauhassa kunnes haistoi tupakan hajun (naapuri oli tullut ulos tupakille). Sanoi sitten kuuluvalla äänellä hyi tupkka haisee! Tupakka ei kuulu luontoon,miksi ne sitten tupakoivat? Eivätkö he pidä luonnosta?
Mitäpä tuohon lisäämään,muuta kuin ,että naulan kantaan sanoit tyttöseni :0)
Kommentit (55)
[/quote]
Henk.koht. mua eniten ärsyttää tiukkapipoisuus, kyylääminen ja mieliala-astmaattisuus. Yleensä ne ihmiset, joita toisten tupakointi ärsyttää, ovat itselleenkin hyvin armottomia. Pieni aktiivinen relaaminen tekis hyvää. Ja hermosavut. Niitä suosittelen kaikille av-mammoille. Kahvia, seksiä ja tupakkaa. Ja punaviiniä.
[/quote]
myös oikeaoppinen suhtautuminen seksuaalivähemmistöihin. On tärkeää opettaa jo pienille lapsille, mikä on toisissa ihmisissä vikana. Älkäämme jättäkö moralisointikasvatusta pelkästään tupakoinnin varaan. Viimeistään 6-vuotiaana lapsen on opittava näkemään toisissa asustava synti ja kommentoimaan tätä syntiä.
kailottaa kovaäänisesti julkisella paikalla miehelleni että "Hyi, täällä haisee tupakka. Tähän hajuun tukehtuu...köh köh, On kyllä tosi ajattelemantonta polttaa kaupan ovella" ,...ei jää kantani epäselväksi eikä kuulematta keneltäkään lähistöllä kessuttelevalta.
Meidän 6v. neiti pulikoi altaasaan takapihalla ihan rauhassa kunnes haistoi tupakan hajun (naapuri oli tullut ulos tupakille). Sanoi sitten kuuluvalla äänellä hyi tupkka haisee! Tupakka ei kuulu luontoon,miksi ne sitten tupakoivat? Eivätkö he pidä luonnosta? Mitäpä tuohon lisäämään,muuta kuin ,että naulan kantaan sanoit tyttöseni :0)
Jotkut käytöstavat pitää olla. Vaikka niin... vaikeahan se on lapsilta odottaa kun ei näytä kaikilla aikuisillakaan niitä olevan. Tässäkin ketjussa oli heti useampi käytöstavaton totuudentorvi.
Kylläpäs sua helposti hävettää! Kannattaa varmaan pysyä ihan kotosalla, niinkuin tähänkin asti. Paitsi röökillä tietysti käyt partsilla, niin saa naapuri savut naamalleen. Käytöstavat ennen kaikkea!
Ei kysymys ole häpeämisestä vaan toisten kunnioittamisesta. Niin kauan kun laittomuuksia ei tapahdu on turha nalkuttaa. En ole muuten tämän edellisen viestin kirjoittaja. Olen vain hänen kanssaan samaa mieltä.
Vetoat hyvään tapaan (on kysymys toisten kunnioittamisesta), jotta oltasiin kohteliaita ei-hyvätapaisille (jotka varsin epäkunnioittavasti kaasuttavat naapuria), koska he eivät riko lakia (vain lain velvoittamia asioita edellytetään)? Voisitko hieman avata ajatteluasi?
Siis mä haistan joka kerta milloin meidän naapuri on omalla pihallaan tupakilla. Tupakoi aivan meidän aidan ja seinän vieressä ja savu tulee meille sisälle oli ikkunat kiinni tai auki. Jos ikkunat on kiinni niin SAVU tulee ikkunoiden yläpuolella olevista tuuletusventtiileistä meille sisään. Tämä on niitä rivitaloasumisen ihanuuksia. Tupakoijat ajatelkaa PLIIS muitakin!
Kyllä mäkin pitäisin sellaista angstikohtauksen saajaa vähintäänkin epävakaana ;)
T:Savuton
totean miehelleni pihassa kovalla äänellä että "hyi, yök Nyt taas joku yrittää myrkyttää meidät tupakansavulla ja lähden sisälle ja paiskaan oven perässäni kiinni".
Minä ainakin repeäisin kovaan nauruun tuollaisesta angsti-kohtauksesta. Vai että paiskaat oikein oven kiinni, hui! :D
Terkuin, Savuton
Se ärsyttää niiden nenää (emme tunne ketään tupakoivia) ja muutenkin tupakoitsijat ovat yleensä hieman laitapuolen kulkijoita ja haukun arvoisia. Kiitän koiria haukkumisesta (ovat ilmoitushaukkusia eli ilmoittavat haukullaan epäilyttävistä/uhkaavista asioista) :)
Siis mua ois hävettäny! Mä oon aina estäny lapseni sanomasta loppuun, jos oon huomannu että meinaa sanoa jotain noloa jostain ihmisestä sen ihmisen kuullen.
On varmaan naapuria ärsyttäny, kun joku räkänokka kimisevällä äänellä huutaa, niin ettei saa rauhassa omalla pihallaan tupakalla olla.
jotka aukoo suutaan vieralle heidän tavoistaan. Tupakointi ei käsittääkseni ole laissa kielletty ja jos joku haluaa oman terveytensä pilata sillä, niin oma on ongelmansa. Mä en kyllä yhtään hykertelisi jos mun lapsista joku menisi sanomaan jollekin tuntemattomalle tai mulle kovaan ääneen "hyi haisee, polttais salaa". Ja itse en polta, ei myöskään mieheni. Tuhkakuppi meillä on terassilla vieraita varten jos sauhut haluaa vetää niin siitä vaan. Sisälle ei kyllä tule polttamaan.
sekä ihmiselle että luonnolle, mutta enemmän ongelmia tulevaisuudessa aiheuttavat 2. tyypin diabetes ja polttoaineen puute.
Tupakointi on turhaa, mutta myös riippuvaisuus. Väitän, että tiukkapipoisuus ja tuollainen pakonomainen tarve hallita toisia ihmisä toimimaan haluamallaan tavalla tappaa taatusti nopeammin kuin yksittäinen kessu.
Miettikää seuraavan kerran kuin viette lapsenne kaupungille shoppailemaan, mäkkiin tai HopLopiin, kuinka paljon te kulutatte luonnonvaroja.
lapsi on noin huonotapainen. Yök, mikä kakara!!
Toivottavasti opit tästä sentään jotain.
Nokkaville lapsille kyllä saa sanoa takaisin. Tuskin senjälkeen myhäilisit tyytyväisenä.
Moni asia on av-mammasta järkevää. Asia on kuitenkin niin, että niin pitkään kuin partsilla saa tupakoida, teidän on ihan turha rutista. Jos ei kestä toisten ihmisten huonoja tapoja, pitää muuttaa muualle kuin kerrostaloon.
Henk.koht. mua eniten ärsyttää tiukkapipoisuus, kyylääminen ja mieliala-astmaattisuus. Yleensä ne ihmiset, joita toisten tupakointi ärsyttää, ovat itselleenkin hyvin armottomia. Pieni aktiivinen relaaminen tekis hyvää. Ja hermosavut. Niitä suosittelen kaikille av-mammoille. Kahvia, seksiä ja tupakkaa. Ja punaviiniä.
Aika kummallinen kanta. Henkilökohtaisesti mua ehkä ärsyttävät eniten ihmiset, jotka sulkevat silmänsä asioilta, jotka ovat huonolla tolalla sillä seurauksella, että huonot asiat saatetaan historian huomaan paljon hitaammin kuin mahdollista olisi. Ja ennen kuin joku pääsee vääntämään: ei, en vertaa naisten tasa-arvoa, työehtoja tai natsi-saksaa tupakoinnin sallimiseen/kieltämiseen, esitänpähän vain yleiluontoisen pointin. ;)
Ja tiedoksi: ei siinä röökissä sinänsä mitään pahaa ole, juhliessa maistuu mullekin rööki (tosin punaviinistä en välitä, valkkari ja kuohari on parempia). Kukin tehköön mitä lystää, kerrostalon parveke- ja ikkunatupakoinnissa nyt vaan sattuu olemaan se vitsi, että muiden vastaava valinnanvapaus tehdä kotonaan mitä haluavat kapenee. Omassa kodissaan saa musta rauhassa vaikka pajautella, kunhan se ei tarkoita aktiivista tunkeutumista toisten koteihin, kuten yllä mainituissa tapauksissa tupakansavun muodossa. Jos siis talossa on hyvä ilmanvaihto eikä asiaa ole erikseen kielletty (laskee kiinteistön arvoa tms syy) räppänät ummessa saa mun puolesta rauhassa kessutella.
Suurin mahdollinen vapaus, joka on yhdistettävissä muiden vastaavaan on mun mielestä ihan hyvä yhteiselon periaate.
ei polteta eikä mun suvun puolella polta kuin pari setää ja serkkua. Miehen puolella taas tuntuu polttavan joka toinen, osa on onneksi lopettanut. Meillä käydessään niitä natsoja sitten nakellaan milloin mihinkin. Joka kevät ja syksy saan kalastaa parvekelaatikoista parikymmentä natsaa. Ojan reuna on toinen paikka mistä niitä löytyy. :( Ja 5 m päässä olis peltipurkki, johon ne vois pudottaa (yks sisaruksista toi joskus sitä varten).
Musta olisi ihan järkevää, että ainakin kerrostalossa parvekkeella tai ikkunasta tupakointi kiellettäisiin.Moni asia on av-mammasta järkevää. Asia on kuitenkin niin, että niin pitkään kuin partsilla saa tupakoida, teidän on ihan turha rutista. Jos ei kestä toisten ihmisten huonoja tapoja, pitää muuttaa muualle kuin kerrostaloon.
Mitä on mieliala-astmaattisuus? Minua ärsyttää se, kun ihmiset jäävät polttelemaan tupakkaa esim. kerrostalon ulko-oven eteen (meillä se sattuu sitäpaitsi olemaan just makuuhuoneen ikkunan alla). Siitäpä on sitten kiva näin oikeasti astmaattisena kävellä ohi, varsinkin kun pitää seisoa siellä ovisyvennyksessä.
Ja aika usein ne ihmiset, joita tupakointi ärsyttää, oikeasti kärsivät siitä jotenkin (astma, migreeni, paha olo,..).
"Asia on kuitenkin niin, että niin pitkään kuin partsilla saa tupakoida, teidän on ihan turha rutista". No eipä pidä paikkaansa. Mitenkäs asioita muuten muutetaan kuin kantaa ottamalla? Ollaan hiljaa ja hyväksytään? Minun mielestäni KENENKÄÄN ei pitäisi kotonaan kärsiä tupakanhajusta, jos ei itse halua.
Entäs kun pieni vauva nukkuu parvekkeella ja alapuolisella parvekkeella tupakoidaan niin että savut on vaunuissa? Tai astmaatikko yrittää tuulettaa petivaatteitaan? Pahimpia ovat tuuletusparvekkeella tupakoivat (niitäkin on, huomasin edellisessä asunnossani, jossa ei omaa parveketta ollut). Kerran erehdyin petivaatteeni sinne viemään. Sen jälkeen jouduin ottamaan vieraspeiton ja -tyynyn käyttöön kun omissa ei enää voinut nukkua.
Mutta en silti opeta lapsilleni hirvittävän jyrkkiä lauseta ja sitten hihittele itse piilossa, että hyvä , hyvä kalle, sano vaan mitä mieltä äiti on kun äiti ei itse sitä uskalla sanoa.
Mä oon indoktrinoinu oman penskani vainoamaan läskejä, alkoholisteja ja kessuttelijoita. On niin osuvaa, kun lapsi toitottaa: "Hyi, mikä läski. Onkohan tolla kakkostyypin diabetes, joka tulee kansantaloudellemme erittäin kalliiksi?"
Naapurissamme asuu myös alkoholin kanssa kamppaileva nainen. Nytkin oli näemmä taas putki lähteny käyntiin. Onneksi lapseni sanoi naapurille: "Hyi, mikä kännikala. Miksi jeppe juo? Meidän äiti ei juo muuta kuin mineraalivettä." Kyllä lapsen täytyy oppia kunnon moralisointi. Nuorna vitsa väännettävä. Tupakoitsijat pitäis sitoo kettingillä pajuun kiinni. Oppivat olemaan kunnollisesti.
Onneksi lapset oppivat nopeasti havannoimaan ympäristössään olevia erilaisia ihmisiä ja tapoja.
ja punaviiniä rakastan! Saanko siis synninpäästön, vaikken kerta kaikkiaan voikaan sietää tupakan savua tai hajua? Kuvottaa miten jotkut kuvittelevat, että heillä on oikeus pilata toisten ihmisten hengitysilma! Tupakointi ei _ikinä_ ole yhdenkään tupakoijan yksityisasia. Tai no joo, jos asuu jossain keskellä korpea, josta on naapureihin kilometrien matka. Siellä saa mun puolesta kessutella ihan rauhassa.
Moni asia on av-mammasta järkevää. Asia on kuitenkin niin, että niin pitkään kuin partsilla saa tupakoida, teidän on ihan turha rutista. Jos ei kestä toisten ihmisten huonoja tapoja, pitää muuttaa muualle kuin kerrostaloon.