Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö muidenkin vieraiden kuin kummien antaa lahja ristiäisissä??

Vierailija
29.06.2009 |

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
29.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai etkö yleensä vie esim. hääparille tai syntymäpäiväsankarille lahjoja?

Vierailija
2/12 |
29.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ÖÖ ei...? Muuten vaan mennään ykköset päällä juhlimaan vastasyntyneen ensimmäistä juhlaa ja syömään & juomaan hyvin. Mitäs siinä mitään lahjoja, turhaa hommaa ja vaivaa vaan. Vai??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
29.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olla kyllä jotain pientä, pehmolelu, pyyheliina, tossut, vaate tjms. Mutta kyllä minä ainakin olen jotain pientä vienyt, vaikken kummi ole ollutkaan.

Vierailija
4/12 |
29.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mun mielestä pidä. Meidän lapsille ei ainakaan ole muut tuoneet ristiäislahjoja kuin kummit ja mahdollisesti isovanhemmat. En ole myöskään itse vienyt sukulaislasteni ristiäisiin lahjoja ellen ole kummi. Tämä on ollut käytäntönä meillä päin. Riippuu siis ilmeisesti piireistä, miten on sopivaa toimia.

Kyllä minun mielestäni juhlia voi ilman lahjojakin. Juhlitaan lapsen kastetta, ihastellaan uutta pientä suvun jäsentä, syödään ja juodaan hyvin, nautitaan yhdessäolosta. Miksei se riittäisi?

Vierailija
5/12 |
29.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kylään mene ilman mitään viemisiä?

Minusta ei-kummien lahja on normaali tuliainen, lahja lapselle tai vanhemmille, mutta ei tarvitse olla mitään loppuelämän kestävää.

Vierailija
6/12 |
29.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta niin että kummit ostavat jotain "hienompaa" ja kestävämpää, tyyliin niitä hopealusikoita jne. Muut vieraat ovat tuoneet kuka mitäkin, itse olen tuonut jopa ihan vaatetta tai lelua.

Vierailija
7/12 |
29.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos on vaikka antanut kunnon lahjan ennen ristiäisiä ei kastejuhlaan välttämättä tarvitse mitään tuoda. Tai sit jotain ihan pientä tai vaikka kukkia.

Vierailija
8/12 |
29.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta sen ei tarvitse olla mikään kestävä ja kallis. Ihan joku vaate tai kiva kirja esimerkiksi.

Vierailija
9/12 |
29.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kylään mene ilman mitään viemisiä?

Ehkä jos vieraammille mennään kylään, viedään jotain tuliaista... Mutta lähimmän piirin kanssa (jossa ne ristiäisetkin tai lasten synttärit juhlitaan) ei kyllä jakseta tuollaisia muodollisuuksia. Joskus tosin kysyn, voisinko tuoda jotain, mutta ellei mitään pyydetä, en viekään. Kylään mennään ja siellä viihdytään yhdessä, ihan mutkattomasti. Samoin en tietenkään odota meille tuotavan mitään tuliaisia. Me kuitenkin kyläillään aika usein, olisihan se hölmöä sitä samaa keksi- tai kahvipakettia kuskailla edestakaisin. Ja kun ei meistä kukaan ole erityisen rikaskaan niin ei olla koettu tarpeellisiksi tuliaisostoksia.

t. 9

Vierailija
10/12 |
29.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tulisi mieleenkään, enkä ikinä kehtaisi, mennä ristiäisiin tyhjin käsin.

Viedäänhän kaikkiin muihinkin juhliin lahja: häihin, rippijuhliin, synttäreille, valmistujaisiin... miksi ristäiset olisi poikkeus?

Vierailija
11/12 |
29.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sukulaisvauvalle. En kyllä mitään koodistoa tiennyt, kun en kuulu kirkkoon. Koska kyseessä oli lastemme pikkuserkku, tuntui kivalta antaa jotain kestävää (mutta ei kallista).

Vierailija
12/12 |
29.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhempani noudattavat edelleen tätä tapaa. Ovat kyllä ainoita tietämiäni ihmisiä.

Nykyään kaikkien vieraiden on yleinen tapa viedä lahja.