Miten sanoa ystävälle loukkaamatta, ettei nimien tarvitse olla niin samanlaisia?
Hyvä ystäväni sai pitkän yrityksen jälkeen toisen tytön ja olen hänen puolestaan erittäin onnellinen enkä missään nimessä halua loukata ym, mutta silti haluaisin ns. huomauttaa heidän miettimistään nimistä. He ovat kaavailleet siskoille etunimiä tyyliin Alina ja Elina, nuo eivät ole ne nimet, mutta vain yksi kirjain olisi eri. Ymmärtäisin paremmin esim. viimeisinä samankaltaiset, mutta etuniminä olisivat hankalat käytössä kun aika varmasti menisivät sekaisin kummasta puhutaan millonkin.
Meillä lapsilla on ns. näköisensä nimet, eivätkä varsinaisesti ole siksi valittu, että sopisivat toisiinsa vaan lapset ovat näyttäneet sen nimisiltä.
Kommentit (16)
Sinä se tässä et ole hokannut olennaista asiaa, eli sitä, että sinä päätät omien lastesi nimistä, kaverit omiensa. Sinun mielipiteelläsi ei ole kaverillasi todennäköisesti mitään tarvetta.
Jos häntä kiinnostaisi sinun mielipiteesi lastensa nimeämisestä, hän olisi suoraan kysynyt sitä suoraan sinulta ennen ristiäisiä.
Pidä siis mielipiteesi omana tietonasi.
että et tekisi itsestäsi idioottia kaverisi silmissä. typeryyksiä ei voi esittää älykkäästi.
liian samanlaiset nimet menee tosi helposti sekaisin. Minulle sanottiin että älä annan nimiä tyyliin "Tiia ja Neea", koska ovat niin samanlaiset. Eikä laitettu.
Minä olin tyytyväinen vinkistä. En olisi välttämättä tullut ajatelleeksi.
no eihän nuo esimerkkis tiia ja neea oo yhtään samankaltaiset/-kuuloiset nimet.
ihmisethän on sellaisia usein, että jos jotain sanotaan/haukutaan niin ne ottaa vaikutteita. esim. meidän pojalle meinattiin laittaa tosiseksi nimeksi benjamin, mutta kun tätini sanoi että hänen naapurissa asui 60-luvulla juoppo jonka nimi oli benjamin, niin sit ei laitettu, kun pyöri se juoppo-ben van mielessä... on kyl pöhköä. siksi ei moni varmaan ees sano ennen ristiäisiä lapsen nimeä kenellekään, ku aina jollain on se juoppo naapuri tai ex ärsyttävä koulukaveri tai mummon kuollu koira, joka on saman niminen.
vaikka on vain kirjaimen ero.
Eri asia sitten jos puhutaan nimistä Sara ja Saara tms.
Miten nämä nimet esim menisi enemmän sekaisin kuin "mmut erilaiset"
Saga ja Sara
Ada ja Ida
Taru ja Tatu
Milla ja Malla
Kiireessä kutsun tyttöä pojan nimellä ja päinvastoin. Eli sekaisin ne kuitenkin joskus menevät.
ja yleensä huudetaankin mattimaijakaisa-tyyppisesti. :D
Sekö liian samanlaista?
Mun mielestä nimet ovat ihan erilaisia.
liian samanlaiset nimet menee tosi helposti sekaisin. Minulle sanottiin että älä annan nimiä tyyliin "Tiia ja Neea", koska ovat niin samanlaiset. Eikä laitettu.
Minä olin tyytyväinen vinkistä. En olisi välttämättä tullut ajatelleeksi.
se ei kuulu sulle pätkääkään, joten anna olla vaan.
Kiireessä kutsun tyttöä pojan nimellä ja päinvastoin. Eli sekaisin ne kuitenkin joskus menevät.
Onhan tuo nyt aika yleistä - ei kaveris mikään erikoisuus ole. Anna laittaa ne nimet, jotka ovat hänestä kivat. Mitenkään asia ei sinulle kuulu, enkä kyllä haluaisi omalta ystävältäni mitään "opetussaarnaa" kuulla. Jos sinulta kysyy mitä mieltä olet nimistä, niin voit toki mainita, että itse en valitsisi kovin samanlaisia nimiä, koska... Jos ystäväsi on samaa mieltä - ok. Jos ei ole - ok. Hänen lapsensa.
Ps. mulla on kavereina siskokset, joiden nimet on Mari Kristiina ja Maria Annastiina... Revippä siitä. ;)
Eli jokainen päättää itse omien lastensa nimet eikä kenenkään tarvi tuputtaa omia mielipiteitään kysymättä. SIllä mielipiteistähän on kyse, SUN mielestä nimet on liian samanlaiset. JOnkun toisen mielestä taas ei, eikä teistä kumpikaan ole väärässä tai oikeammassa.
Joku humoristinen huomautus ehkä voisi toimia jos välttämättä haluat asiaan sekaantua.
Kuka antaa lapselle nimen sillä perusteella, että lapsi "näyttää sen nimiseltä"?
Jos lapsesi olisi näyttänyt Pierre Pascalilta, niin olisitko antanut sen nimen?
Propsit siitä jos toi on oikeasti sulle ongelma, taitaa olla helppo elämä.
joita 99,9% vastasyntyneistä on, näyttää hän varmasti Pirkko-tädiltä, en kai minä nyt lapselle anna nimeä Pirkko, kun lapsi on vielä poika.
Eikä varmasti enää 5v näytä Pirkolta vaan suloiselta pikkupojalta, jolle sopii nimi Nipsu, mutta ei enää 25v näytä Nipsulta. Eli kyllä se nimi on annetta joka on sopiva eikä se miltä lapsi näyttää.