keliakia -mitä tarjota vieraille?
Meille on tulossa perhe, jossa ainakin äiti ja yksi lapsista sairastavat keliakiaa? MITÄ heille EI saa tarjota?
Kommentit (10)
miten olisi vehnäleselettuja ja mansikkahilloa?
-Tee joku tuorejuustokakku, mutta teet pohjan vaan gluteiinittomista kekseistä. Niitä myydään monissa kaupoissa Semper merkkisiä. Tuorejuustokakut on niin ihania.
-Jos et jaksa/ehdi itse leipoa Frödingenillä on cappucino-kakku (pakaste) ja muistaakseni joku muukin glut. Myös Almondyllä on glut. pakastekakkuja.
¨Suolaisena riisikakkuja ja päälle juusto, kinkkua, salaattia jne
-Osta glut. leipää ja tee niistä lämpimiä voileipä uunissa ( mukaan kinkkua, juustoa, ketsuppia, oreganoa jne.)
jossa pn paljon,paljon vehnäleseitä.
oikein tarkoitti? Ei missään nimessä saa antaa mitään vehnää eikä vehnäleseitä.Kotimaiset viljat(ruis,vehnä,ohra) ovat kiellettyjä.Yleensä kaura on hyvin siedettyä,mutta se pitää olla ns. puhdasta esim.Puuppolan kaurahiutale.
Käy jollain keliakiasivuilla.
täytekakun pottujauhoista, marjapiirakan pottujauho/jyttejauho seoksesta ja karjalanpiirakoita jyttejauhoista.
Minä oon tarjonnu jätskiä jos on vieraat tullu niin nopeasti ettei oo kerenny leipomaan.
kuin Mantan kyökki! Kannattaa ehdottomasti. Huolesi tarjoiluista kyllä tyssäävät siihen. Tuo "Manta" loihtii niin ihania tarjottavia, että kukaan pöydässä ei takuulla halua olla muu kuin keliaakikko sen jälkeen, kun heität pöytään esimerkiksi suklaakakun tai jonkun muun ihanan herkun. Suosittelen! Olen itse ollut 3 vuotta keliaakikko ja Mantan kyökin kautta teen suuren osan vierastarjoiluista, koska teen ne yleensä aina gluteenittomiksi, jotta itsekin saan niitä syödä.
Ja kolmoselle tiedoksi. Olet idiootti! Keliakia on oikeasti sairaus eikä mikään aversio tyyliin en tykkää kalasta. Moni keliaakikko saa väärästä ruuasta niin kamalat oireet, että voi mennä viikkoja ennen kuin ruoka pysyy sisällä. Joten kasva aikuiseksi.
Saa kai oikaista,jos joku ehdottaa vehnälesepullaa tekemään..