Tunteeko KAIKKI uudelleensynnyttäjät vauvan liikeet jo rv 19 eteenpäin?
Nimittäin minä en tunne. En nyt millään muista milloin ensimmäisestä raskaudesta tunsin, mutta tuntuu että kaikki muut, joilla samoihin aikoihin laskettu aika, kertoilevat jo tuntevansa liikkeitä. Miten on, pitääkö huolestua? Nyt siis rv 19 ja risat...
Kommentit (9)
Jos istukka on kohdun etuseinässä, tuskinpa vielä kukaan tuntisi liikkeitä noilla viikoilla.
Ja vaikka istukka olisikin takaseinässä, ei vielä kannata hätääntyä. Minä aloin tuntemaan sikiön liikkeet toisessa raskaudessa rv18+jotakin ja ne olivat niin heikkoja, että ajattelin pitkään niiden olevan vain omaa mielikuvitustani, joka haluaa tuntea liikkeet. Neuvolassa tietenkin jo ehdin hätäillä ja ihmetellä, miksi en tunne liikkeitä (istukka oli takaseinässä).
Lopulta aloin tuntemaan liikkeet kunnolla samoihin aikoihin kuin esikoisenkin kohdalla, noin rv20. Vasta siinä vaiheessa saatoin sanoa, että ihan todella ne ovat liikkeitä. Neuvolassa sanottiin, että jos ei rv20 JÄLKEEN ala tuntua liikkeitä, on parempi seurata tilannetta ja ottaa yhteyttä neuvolaan. Silloinkin kyse luultavasti on hiukan hentoisemmin liikkuvasta sikiöstä, ei mistään sen kummemmasta :)
Kolmannessa raskaudessa osasin sitten jo ottaa lunkisti vaikka liikkeet tulivat jälleen vasta rv18 tienoilla. Muut kolmattaan odottavat tuttuni keuhkosivat jo rv15 eteenpäin, kuinka tuntevat... :) Minun kolmas olikin sitten hyvin pieni, mutta terve vauva. Eli vain sellainen hentoisempi tapaus. Potki ihan koko raskauden ajan huomattavasti kevyemmin kuin aiemmat.
että jokainen raskaus on erilainen, ja mitään yleispätevää "miten kaiken pitäisi mennä" ohjenuoraa ei vain ole.
Jotkuthan ei edes huomaa olevansa raskaana ennenkuin synnytys alkaa...
Toiset tuntee liikkeet tosi aikaisin, toiset taas luulee tuntevansa ja toisilla liikkeet tuntuu vasta myöhemmin.
Edessä oleva istukka vaimentaa liikkeitä hyvin.
Itse kuulun tässä raskaudessa (19+)myöhemmin liikkeet tunteviin, vaikka odotankin viidettä tenavaa. Toistaiseksi liikkeet tuntuu vielä harvakseltaan, silloin kun niitä oikein "kuuntelee". Istukka on edessä, niin kuin 3 muussakin raskaudessa, jolloin liikkeet tuntuneet myöhemmin.
t 3 synnyttänyt, aina istukka edessä, liikkeet aina vasta vk 21 eteenpäin tuntenut ja silloinkin tosi heikot....
ja mulla painoa toista sataa kiloa.
Mutta tiedän, että ei kaikki tunne
mä oon nyt tokassa raskaudessa tuntenut liikkeet vasta myöhemmin kuin ekassa, ja tuntuu edelleen vaimeina ,nyt viikkoja pian 20. Istukan paikkaa en tiedä vielä..
Mulla oli istukka etuseinämässä. Sen läpi oli vauvan asentoakin vaikea tunnustella.
tuntenut liikkeitä vasta kun joskus rv20-21. Ja istukka etuseinämässä.
Esikoisen aikaan tunsin aiemmin, mutta silloin ei ollutkaan istukka edessä :)
itselleni ollut kahdessa ekassa etuistukka ja liikkeet tunsin eka kerralla viikolla 18, tokassa viikolla 15. nyt kolmatta odotellessa tuntuu liikkeet jo viikolla 11, joten istukka ei varmaankaan ole edessä.