Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

A-nimet seuraavat lähiönimet ?

Vierailija
26.06.2009 |

Aada, Aino, Aura, Aliisa etc etc nimet ovat niitä, jotka kaikuvat hiekkalaatikoilla jo liian tiheään. Mammat jotka yrittävät miellyttää suurta yleisöä ovat aina askeleen jäljessä = juntteja.

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
27.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olivat rupunimiä jo silloin kun minä olin about 10-vuotias ja jotain näistä asioista tajusin, eli 80- ja 90-lukujen vaihteessa.

Jessika kuulosti ehkä hienolta, mutta joku siinä silloinkin toi mieleen vähän plösön tytön pinkeissä Princess-verkkareissa.

Vierailija
22/55 |
28.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rupumammat eivät koskaan antaisi nimeksi lapselleen vaikka Anna tai Aaro. Lähiön rupulapsen nimi pitää olla Nico tai Cristiina Annabella Yasmin, että se vähän kompensoisi lähtökohtia. Seuraukset ovat surullisenkuuluisat.

A-nimistä ei tule koskaan lähiönimiä. Paitsi ehkä Amanda, Alexandra jne -linjasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
28.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Add to favorites (0) | Email this

The girl's name AmandaIt is of Latin origin, and its meaning is "fit to be loved, lovable". Amanda first appeared on a 1212 birth record from Warwickshire, England. Literary: poets and playwrights brought this name into popular usage in the 17th century. The name was probably modelled on Miranda. May also be used as a feminine form of Amandus, the name of a sixth-century French saint. Actresses Amanda Plummer, Amanda Peet; pop musician Mandy Moore.

Av-raadin mukaan mikä tahansa ikivanha nimi on vissiin kamala lähiönimi, vaikka sitä olisi Suomessakin annettu jo vuosisatojen ajan.

Vierailija
24/55 |
28.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva tietää noista Amanda ja Aurora-nimien taustoista. Eikös muuten Eros Ramazzottilla ole muuten joku laulukin Aurorasta vai muistanko aivan väärin, L'Aurora tai jotain sinnepäin? Miksiköhän Aurora-nimi onkin saanut näinkin suurta sukseeta Suomessa ? Aadaa mä pidän kyllä lähiönimenä edelleen, oli tausta sitten mikä hyvänsä.

Vierailija
25/55 |
28.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

1800-luvulla nimen suosiota lisäsi hyväntekijä ja seurapiirikaunotar Aurora Karamzin, jonka mukaan on nimetty Auroran lastensairaala, Aurorankatu sekä karamzininkatu.

Vierailija
26/55 |
28.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aion antaa pojalleni A.lla alkavan etunimen (ja myös toisen nimen) Eipä paljoa kiinnosta onko se jonkun mielestä "lähiönimi" tai muuten out ja epämuodikas.

Vierailija
27/55 |
28.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta hämmästyttää miten vähän ihmisiä kiinnostaa etu- ja sukunimen yhteensopivuus. Niistä Amanda Römpsäsistä tulee koominen vaikutelma.

Vierailija
28/55 |
26.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näihin "tulevaisuuden" lähiönimiin voisi vielä lisätä ainakin Amandan, Auroran ja Adalmiinan. Etenkin sellaiset a-alkuiset nimet, joissa on lisäksi d, haiskahtavat vähän junteilta jo nyt. Aino ei välttämättä ole niin selvä lähiönimi, koska sen suosio on käsittääkseni jakautunut tasaisemmin eri vuosikymmenille.

Vierailija
29/55 |
26.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

en nimittäin tiedä yhtään Aliisaa tai Auraa ja vain yhden Ainon, joka hänkin on jo melkein 30-vuotias... mutta en asu lähiössä, ehkä sitten olisin näihin törmännyt :)

Vierailija
30/55 |
26.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jo monta vuosikymmentä. Ainakin jo 70-luvulla olivat. Niillä tuntuu olevan oma vakituinen osansa Suomen nimikulttuurissa...

Vierailija
31/55 |
26.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aada, Aino, Aura, Aliisa etc etc nimet ovat niitä, jotka kaikuvat hiekkalaatikoilla jo liian tiheään. Mammat jotka yrittävät miellyttää suurta yleisöä ovat aina askeleen jäljessä = juntteja.

mutta inflaation ne kokevat joka tapauksessa. Jo nyt "Ada Amanda" on ehkä kliseisin "herkkä kiva nätti uusvanha tytönnimi" aikoihin.

Vierailija
32/55 |
26.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurikin Aada, Ada, Amanda, Aurora (tulee prinsessa ruusunen mieleen :) ovat mielestäni aika äklöjä. Adalmiinasta tulee myös eräs satu mieleen.

Aino ja Aura ovat taas mielestäni vanhoja, kauniita nimiä, kuten Aliisakin, viimeisestä tulee mieleen vanha mummo.

Onko näissä lähiönimissä myös a-alkuisia poikia?

Vierailija
33/55 |
26.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

poikalähiönimin. Mulle tuli mieleen ainakin Atte, Aatu ja Aaro. Niitä tuntuu olevan paljon...

Vierailija
34/55 |
26.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua jaksaa naurattaa teidän lähiönimi-termi. En voi sille mitään, että nielestäni se joka arvostelee täällä lähiönimiä on sata kertaa juntimpi kuin se lähiössä ikänsä asunut perheenäiti, joka on antanut lapsilleen kauniit nimet, jotka eivät tietenkään voi kaikkia miellyttää.

Vierailija
35/55 |
26.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varmaan juntti, mutta en ymmärrä, mitä tarkoitetaan lähiönimellä?

Tässä kuitenkin tilastotietoa etunimistä, ei kuitenkaan erittele, onko ekana, tokana vaiko kolmantena nimenä ja koskee suomalaisia (ei siis suomenruotsalaisia):

2008

1. Maria, 2. Emilia, 3. Sofia, 4. Olivia, 5. Aino, 6. Aurora, 7. Amanda, 8. Helmi, 9. Matilda, 10. Ilona

2007

1. Maria, 2. Emilia, 3. Sofia, 4. Olivia, 5. Aino, 6. Aurora, 7. Helmi, 8. Ilona, 9. Matilda, 10. Katariina

2006

1. Maria, 2. Emilia, 3. Sofia, 4. Aino, 5. Olivia, 6. Helmi, 7. Katariina, 8. Aurora, 9. Ilona, 10. Julia

2005

1. Maria, 2. Emilia, 3. Sofia, 4. Olivia, 5. Aino, 6. Katariina, 7. Julia, 8. Johanna, 9. Aurora, 10. Helmi

2004

1. Maria, 2. Emilia, 3. Sofia, 4. Katariina, 5. Aino, 6. Johanna, 7. Julia, 8. Iida, 9. Emma, 10. Olivia

Vierailija
36/55 |
26.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en tiedä mikä on lähiönimi? Mikäs on sitten ei-lähiönimi?

Vierailija
37/55 |
26.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli top10 viime vuosilta ensimmäisten etunimien osalta (suomenkieliset lapset):

2008:

Emma

Ella

Sara

Venla

Siiri

Aino

Iida

Anni

Emilia

Helmi

2007:

Ella

Emma

Aino

Anni

Venla

Sara

Iida

Emilia

Siiri

Helmi

2006:

Aino

Emma

Sara

Ella

Venla

Anni

Aada

Iida

Emilia

Helmi

Vierailija
38/55 |
26.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen havainto! Näihin "tulevaisuuden" lähiönimiin voisi vielä lisätä ainakin Amandan, Auroran ja Adalmiinan. Etenkin sellaiset a-alkuiset nimet, joissa on lisäksi d, haiskahtavat vähän junteilta jo nyt. Aino ei välttämättä ole niin selvä lähiönimi, koska sen suosio on käsittääkseni jakautunut tasaisemmin eri vuosikymmenille.

Itse olen samaa mieltä, että A-nimet ovat 2000-luvun "J-nimiä" eli sellaisia, jotka leimataan lähiönimiksi. Itse olen kutsumanimeltäni tuota kuuluisaa 80 & 90-luvulla suosion saavuttanutta J-sarjaa ja arvaatte varmaan kuinka iloinen olen lähiönimileimasta ;). Kirjoittelin tuosta samasta aiheesta jokin aika sitten toiseen ketjuun, hauskaa, että joku toinen on tehnyt saman havainnon. J-nimet alkavat olla jo suosiossa ohimennyt ilmiö, jolle A-sarja on vahvana korvaajana.

"Lähiönimiä" ovat A-sarjassa ehdottomasti minusta myös poikien nimet:

* Aarne

* Aleksi

* Akseli

* Aku

* Atte

* Alvar/Alvari

Vierailija
39/55 |
26.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos annan tulevalle lapselleni A:lla alkavan nimen, ihmiset tietää/ olettaa että asumme lähiössä? Häh? Miten nimestä voi muka päätellä asuinpaikan?

Mutta jos se nimi alkaakin esim. T:llä niin sitten asutaankin keskustassa?

Vierailija
40/55 |
26.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun noita kastettuja-palstoja lukee, niin mulla sattuu kokoajan silmään "Elias" niitä on joka viikko ainakin 3.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi viisi