"Palauttaisitko nää kirjat tonne automaattiin"
Olin kirjastossa hakemassa varattua lainaa tiskiltä. Maksoin varausmaksun ja olin tämän jälkeen ojentamassa 2 myöhässä ollutta kirjaa virkailijalle.
Virkailija tokaisi "Palauttaisitko nää kirjat tonne automaattiin, kiitti".
Sanoin, että ei kiitos, palautan ne tähän tiskille koska ne ovat myöhässä ja täytyy maksaa nuo myöh. maksut tässä samalla. Totesin siinä samalla, että palautan muutenkin aina mieluummin tiskille kuin automaattiin, että asioin mieluummin ihmisen kuin automaatin kanssa.
Ihmettelen, eivätkö kirjaston virkailijat ymmärrä, että mitä useammin ihmiset asioisivat heidän kanssaan automaattien sijaan, sen enemmän heitä tarvittaisiin? Jos kaikki siiryvät aisoimaan automaateille, tulee kunnille taas pontta vähentää kirjastohenkilökuntaa koska automaatit hoitavat hommat ilman palkkakustannuksia.
Lisäksi on käsittämätöntä, että jos ihminen ASIOI JO tiskillä, pyydetään hnätä jatkoasioimaan automaatille! En ymmärrä.
Kommentit (10)
mutta hyvä olisi huomioida sekin, että kirjaston henkilökunta tekee muutakin kuin lainaa ja vastaanottaa kirjoja. On luettelointia, tiedonhankintaa, opastusta yms. Ehkä tosin asiakaspalvelussa ei näitä tehdä.
hän tuskin teki näitä luettelemiasi asioita vaan oli asiakaspalvelussa - johon siis kuuluu se kirjojen vastaanottaminenkin.
niin lisäsinkin tuohon kommenttiini.
2
turun kirjastosta. Musta tosi törkeetä asiakaspalvelua. Eikä niillä siellä kyl kauheen tiukkatahtinen työrytmi ole (kaveri ollut töissä)
henkilökunta innolla osoittaa asiakkaat automaatille - ymmärtämättä että he pahimmassa tapauksessa kannustavat näin kuntia vähentämään henkilökuntaa!
niin tiskillä ollut "asiakaspalveluhenkilö" ei voinut ottaa dvd:tä käteensä, vaan se piti laittaa tiskillä olevan pahvilaatikon luukusta sisään. Lopputuloksena dvd tipahti sinne tiskin toiselle puolelle, työntekijän nenän eteen. Jäi epäselväksi, että miksi se piti pudottaa sen luukun läpi? Siinä ei ollut edes mitään elektroniikkaa, pelkkä pahvilaatikko.
Mulle sattunut vastaavaa kuin tuossa Makuuni-esimerkissä...
Asiakasta juoksutetaan ihan turhan takia.
Tiedän että työhön kuuluu muutakin kuin kirjojen vastaanotto jne. mutta on se nyt perkele kun oikein ohjataan käyttämään konetta :(.
Mulle kävi ihan samalla tavalla siellä. Eikä suostunut ottamaan vaan minun piti tosiaan palauttaa automaattiin ja sitten palata maksamaan...
asioi. Minun piti toistaa asiani kolme kertaa, ennen kuin kirjastotäti suvaitsi ymmärtää, etten todellakaan aio lainata kirjoja automaatilla samaan aikaan kun hän juorusi vieressä istuvan samanlaisen kanssa.
mutta hyvä olisi huomioida sekin, että kirjaston henkilökunta tekee muutakin kuin lainaa ja vastaanottaa kirjoja. On luettelointia, tiedonhankintaa, opastusta yms. Ehkä tosin asiakaspalvelussa ei näitä tehdä.