Itsemurhalla eroon väsymyksestä?
Tätä on jatkunut nyt 2 vuotta. Tämä on sanoinkuvaamatonta, vaikka
kuinka yrittäisin, kelle tahansa tästä kertoa, kukaan ei osaa auttaa, neuvoa.
Olen väsynyt. Olen niin uupunut, että pelkään kuolevani tähän väsymykseen.
Voisin nukkua aina, koko ajan, joka hetki.
Lääkärissä olen käynyt tuhat kertaa. Ensin yritettiin kaikki markkinoilla olevat
mielialalääkkeet, tuloksetta. Mitään vastetta ei mistään ollut. Alkuun suostuin
niitä käyttämäänkin koska olin juuri kokenut vaikean avioeron ja lapsen
sairastumisen. Tällä hetkellä menee Cymbalta joka kyllä tasoittaa mielialaa
mutta muuta vaikutusta sillä ei ole.
Tällä hetkellä olen onnellinen. Lapset ovat ihania, ovat säännöllisesti isällään,
saan siis omaakin aikaa. Minulla on ihana uusi parisuhde jossa olen onnellinen.
Työtä on, säännöllistä päivätyötä josta pidän, mukavat työkaverit. Taloudellinen
tilanne kunnossa.
Syön suht terveellisesti, yritän liikkua jaksamisen mukaan.
Väsyttää vaan AINA. Nukun öisin 8-12 tuntia. Aamuisin herään väsyneenä, en
koskaan pirteänä, joskus esim. 13 tunnin yöunien jälkeen voi hetken tuntua
pirteämmältä. Jos pääsen töistä esim. kello 14.00, menen äkkiä kotiin, nukun
kaksi tuntia ja haen sitten vasta lapset. Jos pääsen kello 16.00, nukahdan jossain
vaiheessa iltaa olkkarin lattialle tai sohvalle kuitenkin. Mitään en jaksa. Jos käyn
esim.lenkillä, menee toipumiseen pari tuntia. Autolla en voi ajaa 5 kilsaa enempää
tai meinaan nukahtaa rattiin. Ja jos laitan itseni makuulle, nukahdan välittömästi.
Nukun myös hyvin ja sikeästi. Näen paljon unia.
Pelkään että menetän väsymyksen vuoksi kohta työn, parisuhteen ja lapsetkin
muistavat äidin nukkuvana ja väsyneenä.
Kilpirauhasarvot on aina normaalit, hemoglobiini 130-140.
Kuolenko tähän? Kohta olen jo valmis luovuttamaan vaikken tiedä mitä se tarkoittaa,
en vaan jaksa enää.
Kommentit (24)
Fyysinen terveys oli tutkimuksissa ok, eikä psykologikaan löytänyt päästä mitään sen kummempaa.
Fluoksetiinia kuitenkin kokeiltiin ja se toimii, ja onni että toimii. Tuskin olisin muuten työkykyinen enää.
Mutta mä tiedän mistä puhut. Itsemurhan ajatus on lohdullinen.
No hyi minua kun pilailen vakavalla asialla.
Itsekin voisin nukkua vaikka kellon ympäri. Laitan sen tosin raskauden piikkiin.
Voisiko sinullakin olla jostain hormoni-/vitamiinijutuista kiinni?
Auttaisiko se sellainen mikä se nyt oli...? Hivenainekartoitus? Tai jokin...
Viisaammat kertokaa se oikea termi!
Jostain luin erään naisen tarinan ja syynä jatkuvaan väsymykseen oli kilpirauhasen toimintahäiriö.
voi olla taustalla kuitenkin, milloin arvot on mitattu? Oletko lukenut kroonisesta väsymysoitresyndroomasta; CFS:stä. Siihen ei juuri ole hoitoa, mutta samankaltaisten ihmisten tuki joskus voi auttaa. Itsemurha ei ole ratkaisu.
mutta tuhoaa lastesi, nykysen puolisosi ja muiden läheistesi elämän. Eli älä tee sitä (t. itsemurhan tehneen omainen)
Mutta väsymykseen: mikä oma diagnoosisi on? oletko masentunut vai burn outissa? koska väsymys alkoi? oletko aina nukkunt paljon? Luulisitko, että esimerkiksi vuoden irtiotto auttaisi: Olisit pois työelämästä (vuorotteluvapaa, pitkä sairasloma) todella pitkään ja lepäisisit.
Vai onko sinulla joku käsittelemätön asia, joka painaa ja panee sinut nukkumaan? Ikään kuin pakenemaan. Omaiseni kuoleman jälkeen ensin vain nukuin ja nukuin. nukkumisen aikana kun ei tarvinnut ajatella elämän kauheutta.
onnko kilpirauhasarvot kokeiltu?
tsemppiä.
Onko sinulta mitattu kilpirauhasarvot!!? Itse olin kuolemanväsynyt pitkän aikaa, kuukausitolkulla. Sitten tajusin mennä mittauttamaan arvot. Oli pahasti vialla. Sain lääkityksen ja nyt melko ok olo.
liittyviä oireita? Mulla oli myös sanoinkuvaamaton väsymys, lopulta en päässyt sängystä ylös oksentaamatta. Kilpirauhasen vajaatoiminnan diagnosointi ja raja-arvot ovat peffasta Suomessa. Onko sulla arvoja ylhäällä. Arvot voivat huonontua nopeastikin, mulla TSH nousi vajaassa viikossa useita pykäliä, oli valmiiksi jo hirveän korkealla.
Sulta pitää ottaa nuo arvot NYT uudelleen. Endokrinologi olisi paras osoite.
kilpirauhasissa voi olla vikaa vaikka peruskokeet näyttävät niiden olevan kunnossa. Ainakin www.karppaus.fi-sivuston foorumilla siitä on ollut puhetta, mutten nyt osaa auttaa sinua tarkemmin oikeaan keskusteluun.
Ap:n viestissä lukee ihan suomenkielellä seuraavasti: "Kilpirauhasarvot on aina normaalit." JOten ehkä kannattaa lopettaa se jeesustelu kilpirauhasesta.
Mullakin masennus oireilee poskettomana väsymyksenä. Välillä on helpompaa, välillä vaikeampaa. Mieliala mulla on sinänsä nykyään ihan ok mutta kun väsyttää. Itselläni on tosi liikunta jäänyt aika vähiin ja elämäntapoja voisi muutenkin tarkastaa, se onkin seuraava projektini hyvinvointini tiellä.
Yksi asia mulla ap tuli mieleen: onko sulla tarkastettu jos estrogeenitasoja? Ne voi esim. synnytyksen jälkeen romahtaa tosi matalalle ja jäädä väärälle tasolle. Sekin voi aiheuttaa masennusta ja väsymystä.
Koita jaksaa vielä tsempata kerran jollekin HYVÄLLE psykiatrille, että saisit tuohon väsymykseen apua. Ja tietysti myös noihin itsariajatuksiin.
Tsemppiä ja haleja.
Luin itse vain pari ekaa lausetta. Ongelmana väsymys, johon heti tarjosin kilpirauhasvaivaa "ratkaisuksi". Soori..
mittauksesta, se kannattaisi katsoa vielä.
Ja nuo raja-arvot kun ovat aivan väärällä tasolla täällä Suomessa!
Itsekin kuulin lääkäreiden jeesustelua aivan liian pitkään ja kärsin tolkuttomasta väsymyksestä. Arvot olivat heidän mukaansa ihan "normaalit", itse tiesin ongelman olevan kilpirauhasessa koska ongelmaa esiintyy miltei kaikilla suvun naisilla. Vihdoin pääsin fiksulle sisätautilääkärille joka teetti perusteelliset tutkimukset ja totesi kilpirauhasen kroonisen autoimmuunitulehduksen ja siitä johtuvan vajaatoiminnan.
Menetin pari vuotta elämästäni laahustaessani päivästä toiseen työn ja sängyn väliä, älä sinä ap menetä enää yhtään päivää vaan mene heti kunnon endokrinologille.
koskaan ei ole sellaista mitattu, vaikka kilpparipotilas olenkin.
osa T4:stä muuttaa kudoksisssa T3:ksi. Jos on muuntohäiriö tätä tapahdu kunnolla, eli potilaalla on vajaatoimintaa, vaikka T4 ja TSH olisivat täysin normaalit.
oli 8on varmaan vieläkin) joku outo unisairaus.Kävi kyllä töissä,mutta sitten meni heti nukkumaan kun kotiin pääsi.Joskus nukkui kolmekin vuorokautta yhteenmenoon (kävi kyllä vessassa,mutta muuten oli ihan veto pois ja nukkui).Bussissa nukahti heti, autoa ei myöskään uskaltanut enää ajaa.Hänellä oli terveelliset elämäntavat, ei polttanut eikä ryypiskellyt.Oli kyllä masentuneen oloinen.Muistaakseni pääsi jonkun unispesialistin hoitoon Turussa (?)
Juoksi sitä ennen ties missä testeissä,myös kaikki kilpirauhaskokeet otettin(normaalit oli).
Mitäköhän hänelle nykyään kuuluu...täytyypä soittaa...
Älä nyt heti soita, jos on vaikka nukkumassa. Ei vaiskaan. Joku krooninen väsymysoireyhtymä on ikävä vaiva. Itse tiedän mitä väsymys on, juuri tuon hoitamattoman kilpparivaivan takia. Nukuin 14h/ vuorokaudessa, yhtä kaikki kuljin kuin zombie.
Minulla on kaksi ylipainoista ystävää, jotka kärsivät vaivasta ja kertovat, kuinka vain voisivat nukkua jne..
ja se masentaa, totta tosiaan. Kun ei jaksa tehdä mitään ja lisänä vielä syyllisyys lapsia ja miestä kohtaan kun olen tällainen.
Minulla väsymykseen syynä on sairaus ja en ole apua saanut myöskään masennuslääkkeistä. Masennus on ennemmänkin seuraus kuin syy.
Voisiko ruokavalion muuttaminen auttaa? Jonkun tiedän jaksavan paremmin vähennettyään nopeita hiilihydraatteja. Entäs liikunnan lisääminen? Tiedän ettei se ole helppoa jos valmiiksi on uupunut.
Oletko koskaan kuullut ME- syndroomasta? Vai ME- taudiksikohan sitä kutsutaan?
Eikö univaje lähde nukkumalla ja levolla? Jos saisit kuukauden nukkua putkeen luuletko että helpottaisi? Onko sinulla masennusta vai onko masennus tullut univajeesta? Jos on melankolisuuteen taipuvainen ihminen niin ei siihen mitkään happy hour -pillerit auta, luonne on mikä on.