tuleeko neuvolassa helposti napinaa alkoholinkäytöstä?
meillä on ensviikolla eka neuvola missä täytyy vissii täyttää elämäntapa lappuja..ollaan nuoria 24v ja mies 27v..ihan normaalia tämän ikäisenä bilettää viikonloput..joten annoksia tulee nautittua varmasti yli "sallitun" määrän..laittaako ne heti johonki aa-ryhmään jos niihin vastaa totuuden mukaisesti?
Kommentit (47)
tähän asti vaan ei ole mikään pakko ollut olla juomatta, eikä ole muuta "elämää" ja tekemistä ollut mutta nyt siihen tulee ihana muutos, enkä usko että tekee mieli juoda piiiiiiitkään aikaan kun vauvan saan kotiin :)
oli nuoruudessaan, 10 vuotta sitten, KERRAN kokeillut huumeita. Siitä tuli heti joka paikkaan merkintä.
Neuvolan täti sanoi, ettei merkitse sitä mihinkään, sillä kyse oli kokeiluista, eikä käytöstä.
mutta onko joka viikonloppu vedettävä lärvit? Ei ole normaalia, eikä varsinkaan hankkiutua raskaaksi jos on sitä mieltä että on normaalia vetää lärvit joka viikonloppu. Ei edes isän.
päihteiden käytöstä ennen raskautta ja sen aikana.
Ei mulla ainakaan ollut tarvetta valehdella, kun kerran alkoholi ja tupakka jäi saman tien pois positiivisen testin jälkeen. Ihan ne siihen merkattiin, kuin totuus on.
on vaikutusta solujen jakautumiseen yms. ihmisen elintoimintoihin. Keskenmeno voi olla seurausta juuri siitä, että solunjakautumisessa tapahtuu jokin sellainen virhe, joka estää jakautumisen normaalilla tavalla ja tämä virhe tekee siitä elinkyvyttömän eikä jakautumista enää tapahdu.
Päihtymistila on elimistön myrkytystila, joka vaikuttaa moninaisesti ihmisen terveyteen ja elintoimintoihin. Se on riski sukusolujen normaalille jakautumiselle.
mutta lähdetään baariin laulaa/tanssii..ei kontata kotiin vaan ihan omin jaloin tullaan :)
ihmisellä ole muuta tekemistä kuin juoda kaikki viikonloput. Minusta se, ettei ihmisellä ole muita kiinnostuksen kohteita elämässä kuin bilettäminen kyllä tuntuu perin oudolta. Toivottavasti pääsette - myös miehesti - irti tuosta toimintamallista ja keksitte jotain muutakin tekemistä itsellenne. Onko lapsi oikeasti ainoa elämänsisältö, jonka keksit tuovan teille muuta elämänsisältöä? AIka rankka vastuu lapsella, jos hänen tehtävänä on aikanasaada teille elämänmuutos ja uudet tavat toimia viikonloput ja vapaa-aika.
mutta onko joka viikonloppu vedettävä lärvit? Ei ole normaalia, eikä varsinkaan hankkiutua raskaaksi jos on sitä mieltä että on normaalia vetää lärvit joka viikonloppu. Ei edes isän.
loppunut ilman lapsen tuloakin. Kohta puoliin olisimme alkaneet yrittää kuitenkin, joten juominen olis loppunut..Mut helposti sitä tulee lähdettyä jos kaverit pyytää, kivempaa se on ku möllöttää kotona..ostettiin oma asunto viime kesänä jota ollaan rempattu ja laitettu, että on siihen mennyt monta viikonloppua jolloin ei olla juotu :)
mä oon juonu ekan kerran vasta kun olin 18v joten tottakai mun biletyskausi jatkuu pidempään ku niiden jotka alottavat 14-15v. Eipähän vanhempana harmita kun ei oo kerenny bilettään :)
ei ollutkaan tarkoitus hankkitua raskaaksi juuri tällä hetkellä, mutta minkäs teet jos vauva haluaa tulla ehkäisystä huolimatta, silloin se on tarkoitettu niin! :)
ja uskon että jos alkoholinkäyttö olisi elimistöäni kovin pahasti vahingoittanut, tuskin olisin tullut raskaaksi ollenkaan!
Toivottavasti biletys loppui kun lapsi nyt tulee. On tosi surullista kun pieni vauva jätetään joka viikonloppu mummolle että päästään vetää lärvit.
täytyy varmaan vähän jättää kertomatta...ei ne tajua kuitenkaa että nuoret bilettää..se o iha normaalia..mun kaverille ja sen miehelle oli sanottu että niiden kannattais käydä keskustelee jossai ammattiauttajalla alkoholin haitoista..ja ihan normaalisti joivat vain v-loppuisin niinku meki..en tod ollu lähössä mihinkää keskustelee ku ei oo mitään ongelmaa, kummallakaan :)
Kyllä 27-vuotias on jo sen ikäinen, että villit vuodet ovat takana päin... Hankkikaahan joku kehittävä harrastus juomisen tilalle. Saattaapa jopa käydä niin, että ette pidä toisistanne, kun ette juo.
se kysely koskee VIIMEISEN VUODEN AIKANA tehtyjä juttuja. Itse sain vain 1 pisteen ja mies 2 pistettä, vaikka olemme nuoria (22 ja 25) ja jonkun verran juomme, ei kuitenkaan joka viikonloppu. Tuskin teitä mihinkään ohajataan. Teet vaan selväksi ettet aijo ottaa alkoholia enään ja iskäkin että iskäkin alkaa ottamaan rauhallisemmin. Ne vastaukset arkistoidaan johonkin. Vaikka kyselystä pisteiksi tulisi 0p niin sieltä neuvolasta me ainakin saimme nivaskan alkoholin, huumeiden ja tupakan vaaroista. Mutta ei se neuvolan täti mitään ruvennut napisemaan.
mistään huumekokeiluista en kyllä mainitsisi.
Yleensähän sanotaan, että tällä ei ole vaikutusta, koska ei ole vielä napanuoraa. Sama pätee lääkkeisiin. Olen ymmärtänyt, että runsas alkoholinkäyttö tuolloin lisää korkeintaan keskenmenoriskiä.
Eli mistä olet tämän tiedon saanut?
Aikasemmalla alkoholinkäytöllä tarkoitan siis käyttöä, joka on tapahtunut aikana jolloin olet ollut raskaana, vaikka et ole sitä itse tiennyt, eli ennen kuin olet tehnyt raskaustestin (ihan ensimmäiset raskausviikot 2-?)
Mullekkin neuvolassa sanottiin ettei ensimmäisellä neljällä viikolla ole "merkitystä". lapsemme sai alkunsa viime jouluna ja siinä oli uudenvuoden bileet sekä viikon tosi rankka laihdutus(näännytys) kuuri takana, joten olin todella huolissani.
Mutta järjen käyttö on sallittu. Siitä ei ole sikiölle mitään haittaa (koko raskauden aikana) jos nautit 1-2 lasia viiniä viikossa. Eri maissa suositukset vaihtelevat suuresti mitkä ovat suositukset annosten määrästä. Suomessa juominen on humaltumishakuista, joten tämän vuoksi suositus on nolla annosta / vko. Alkoholin liika käyttö aiheuttaa sikölle huomattavasti pahempia vaurioita kuin huumausaineet. (Tosin nekään eivät ole missän olosuhteissa suositeltavia).
Minulle neuvolassa sanottiin ensimmäisen käynnin yhteydessä että tuo 1 - 2 lasia on ihan sallittu viikko tasolla.
Kuten sanottu järjen käyttö on sallittua.
se nollatoleranssi raskausaikana johdu siitä, ettei turvallista rajaa oo pystytty määrittelemään..
hmm.. ite olisin avoin, mutta toisaalta, mä en oo ikinä ymmärtäny juomisen iloja, etten oo ollu ikinä humalassakaan. Eikä kyse ole vakaumuksesta vaan siitä, etten mä oo halunnu ikinä menettää kontrollia millään tasolla..
Yleensähän sanotaan, että tällä ei ole vaikutusta, koska ei ole vielä napanuoraa. Sama pätee lääkkeisiin. Olen ymmärtänyt, että runsas alkoholinkäyttö tuolloin lisää korkeintaan keskenmenoriskiä. Eli mistä olet tämän tiedon saanut?
Aikasemmalla alkoholinkäytöllä tarkoitan siis käyttöä, joka on tapahtunut aikana jolloin olet ollut raskaana, vaikka et ole sitä itse tiennyt, eli ennen kuin olet tehnyt raskaustestin (ihan ensimmäiset raskausviikot 2-?)
Ajatelkaa nyt hyvät naiset. Jos teidän kroppanne rupeaa tuottamaan raskaushormonia sen vuoksi että tunnistaa alkion heti kun alkio kiinnittyy kohtuun noin rv2+5-rv3+1 niin kyllä alkiokin tunnistaa mitä teidän kropassanne on jo ennen napanuoran syntymistä.
Miksihän keskenmenoriski nousee??? No siksi että alkion kehitys häiriintyy runsaan alkoholinkäytön tai lääkkeiden käytön vuoksi! Raskaus ei menisi kesken jos niitä tekijöitä ei olisi.
Miksihän keskenmenoriski nousee??? No siksi että alkion kehitys häiriintyy runsaan alkoholinkäytön tai lääkkeiden käytön vuoksi! Raskaus ei menisi kesken jos niitä tekijöitä ei olisi.
Se keskenmenoriskin nousee koska sikiöllä on noussut riski kärsiä kehityshäiriöistä alkoholin/lääkkeiden vuoksi. Eli jos vaikkapa normaali keskenmenoriski olisi 5% ja tämä kohonnut on 9% niin tuo ylimääräinen 4%-yksikköä johtuu siitä että raskaus menee kesken alkoholin/lääkkeiden käytön vuoksi. Nämä eivät olisi menneet kesken jos alkoholin/lääkkeiden runsasta käyttöä ei olisi ollut.
Ja tämähän ei silti tarkoita että joka raskaus menisi kesken alkoholinkäytön vuoksi. Ei tietenkään.
Omasta mielestäni on täysin normaalia, että nuoret ihmiset haluavat käydä baarissa ja ottavat vähän olutta tms.
Itsekin sain esikoisen tuossa iässä ja ennen raskautta elin ihan normaalia nuoren elämää, kävin baareissa, join joskus reilustikin ja saatoin jopa tissuttaa ihan kotonakin, hui.
Eipä ole ollut mitään ongelmaa luopua tuosta elämäntyylistä kun lapsia on tullut (3 lasta ja ikää nyt 30). Päinvastoin, meillä ei ole ollut mitään tarvetta mieheni kanssa viedä lapsia yökylään, että pääsee itse baanalle tuulettamaan päätään, kuten ilmeisesti aika monella muulla.
Tällainen paasaaminen mitä ap on nyt joiltain saanut osakseen, tuntuu aika tekopyhältä. Katsokaa vkl: na kaupassa mitä lapsiperheet ostavat, aika monella on siellä mäyräkoira jos toinenkin kärryssä. Kyllä se todellinen uhka taitaa olla ihan kotona juominen eikä se, että nuori aikuinen on viettänyt vapaa-aikaansa baarissa silloin tällöin.
mutta tuskin nyt olette ehtineet niin paljon vielä käyttää alkoholia, että näin olisi tapahtunut?
Runsas alkoholinkäyttö kyllä muuttaa ihmisen sisäeritystä yms. elintoimintoja, joten ei se hyväksi ole. Joka viikonloppuinen humalatila vaarantaa monella tapaa terveyden, jos sitä jatketaan vuodesta toiseen.