Telttaileeko kukaan enää?
Itse ajattelin kaivaa teltan käyttöön ja lähdetään lasten kanssa telttailemaan ympäri Suomea :) Halpaa ja mukavaa ja ainakin täysin erilaista kuin kotona olo! Olenkohan ainoa telttailija?
Kommentit (49)
Minä olisin innokas telttailija mutta mies niin hienopieru ettei suostu mukaan. On muka liian rahvaanomaista hänen arvoiselleen miehelle :(!
Ensi kesänä mä viimeistään lähden näiden kolmen muksun kanssa ihan omalle telttalomalle!
Me telttaillaan lähinnä suviseuroissa. :) Tänä kesänä aiotaan olla 3 yötä telttaolosuhteissa, mukana yksi 1,5-vuotias lapsi. Viime kesänä oltiin 4 yötä.
Suviseuroja ei voi verrata metsäretkeilyyn, mutta ehkä leirintäalueeseen paremmin. Vessat, suihkut ja ruokailupaikat on kuitenkin aika lähellä...
Telttailu on mahtavaa! :)
teiltä, jotka olette telttailleet pienten lasten kanssa eli vauva- tai taaperoikäisten, että kuinka kaikki on sujunut? Etenkin nukkuminen? Kuinka 1v/1,5v/ 2v saadaan nukahtamaan yhtäkkiä teltan patjalattialle oman sängyn sijaan yms? Saako telttaa lukittua sisäpuolelta niin ettei ipanat livistä keskellä yötä?
Haluttaisi kovasti lähteä ensi kesänä kiertelemään esim. Pohjoismaita useammaksi viikoksikin lasten kanssa (meillä kakkonen vasta syntyy tänä kesänä ja esikoinen 1,5v), mutta meillä ei taitaisi ihan budjetti riittää noin pitkän ajan hotellimajoitukseen. Sitäpäitsi telttailu alkoi muutenkin houkuttaa ajatuksena.
Kuinka paljon roudaamista olisi jos 4 hengen perhe, (jossa lapset alle 3v) matkaisi autolla pari viikkoa esim. Tanskassa, Ruotsissa, majoittuen pääsääntöisesti leirintäalueilla ja kuinkahan kalliiksi jokainen yöpyminen näin tulisi?
Kokemuksia vastaavasta?
Metsässä oli kuitenkin rintareppu parempi vaihtoehto.
Meillä ei vartin kantamisaika olisi riittänyt mihinkään, sen piedempään ei fysioterapeutti/ lastenlääkäri antanut lupaa kerrallaan rintareppua käyttää. On kuulemma terveellä vauvalla maksimi, jos on jotain lonkkaongelmaa tms. niin rintareppua ei saa käyttää ollenkaan.
Meillä on ollut Manduca ja nyt myöhemmin Tula. Nuo on kivoja kun lapsen saa päiväreissulla selkäänkin eikä tosiaan tarvii tuijotella kelloa kantoaikojen kanssa. Ja telttailemaan Lappiin lähdetään kahdeksi viikoksi tänä kesänä, lapset 1,5 v ja 3.
Raittiissa ulkoilmassa ollaan koko päivä niin kyllä uni maistuu. 1.5v oli nyt toista kesää mukana reissulla. Kaikki mennyt tosi hyvin. Vanhin lapsista on 9-v.
Tänä kesänä kierreltiin 2 viikkoa suomea. Puhuttiin juuri siitä miten leirintäalueet ja telttareissut jää lapsille mieleen hyvinä muistoine. Eri tavalla kuin hotellissa tm olo. Leirintäalueella tutustutaan ihmisiin toisin kuin yleensä hotellilomilla :)
Tämä on nyt 5 vuosi meidän perheen telttailuharrastukselle ja jatkoa tulee varmasti:)
Mä telttailin ihan tarpeeksi kun olin lapsi. Hyttysiä, satoi vettä, pepun alla kivi. Yhtään hyvää muistoa ei noista reissuista ole.
Jos välttämättä haluaa Suomessa matkustaa on kaikilla hotelliketjuilla kesätarjoukset. Lisäksi jos osaa vähänkin ennakoida, matkamessuilta tammikuussa saa loistavia koodeja, jotka eivät montaa päivää ole voimassa.
Mun ystävät kun tulivat Helsinkiin, halusivat välttämättä tulla matkailuautolla ja olivat Rastilassa yötä. Kun laskivat kuinka paljon polttoainetta enemmän auto vei, ajokm tuli yli 1000 km + kaikki polttoainekustannukset vrt henkilöautoon, leirintäaluemaksut jne, oli miten päin tahansa halvempi matkustaa autolla ja olla hotelleissa yötä.
En ymmärrä miten joku haluaa vielä lapsia lappiin kesällä, aivan uskomatonta ???
Leirintäalueella kun tulee sopivasti romanialaisia kerjäläisiä vastaan, lähtee kaikki irrotettava omaisuuskin mukaan. Ja puhumattakaan kuinka huonosti matkailuauto eristää ääniä, puolin sun toisin.
Ja me kaikki tiedetään että Suomessa kesä on lyhyt ja vähäluminen. Miksi edes ottaa riskiä teltan kanssa ?
Vaunut olivat mukana lähinnä leirintäaluetta varten ja meillä oli autossa vauvalle turvaverkko. Kokeilimme vaunuja myös metsäpolulla, mutta oli vänhän ekstiimeä. Tosin kävimme niiden kanssa Värikalliollakin!!, seikkailu josta kuulimme vuosienkin päästä. Metsässä oli kuitenkin rintareppu parempi vaihtoehto. Myöhemmin mies kehitteli itse yksipyöräiset kärryt, joilla sitten pääsee oikeastaan minne vaan. Kärry nyt käytössä mm Malikkeella. http://www.malike.fi/vuokrattavat_valineet/1/143