Miksi lapsi puhuu kirjakieltä?
Poika 5v. Puheenkehityksen viivästymää, on noin vuoden ikätasoaan jäljessä. Ja puhuu hyvin huoliteltua puhekieltä (ns. kirjakieltä). Miksi näin?
Me muut emme todellakaan puhu huolitellusti, vaan ihan normipuhekieltä.
Kommentit (10)
mutta puhe on viivästynyt ja tilalla nyt kirjakieli. Olen itse kuulemma ollut samanlainen lapsena, mutta mulla ei diagnosoitu mitään puheen viivästymää. Äitini mukaan sitä ei tosin niin tutkittukaan silloin 80-luvun alussa.
Ja oli vähän kömpelö ilmaisu tuo "muut oireet". Kun siis mitään muita oireita ei ole.
Yllättävän monella lapsella on kirjakielinen puhevaihe. Kouluikään mennessä teilläkin varmaan pölötetään jo sujuvaa puhekieltä.
Luetteko lapselle paljon? Sekin voi vaikuttaa :)
telkkarin lastenohjelmista?
Meilläkin puhuvat paljon kirjakieltä, eikä mielestäni ole mitään erikoista. Kaksi lasta, 5- ja 3v., molemmat puheenkehityksessä edellä ikäisiään. En osaa sanoa, mistä huoliteltu puhe johtuu.
Moni lapsi puhuu jossakin vaiheessa kirjakieltä tai ylihuoliteltua puhekieltä. Olen huomannut, että varsinkin pojat näin tekevät. Olen siis lastenhoitaja :)
Kaikilla on mennyt ohitse eikä mitään diagnooseja yksikään minun tuntemistani ole saanut, jos tosiaan muita oireita ei ole ollut. Sinuna en olisi yhtään huolissani vaan nauttisin, kun lapsi puhuu ymmärrettävästi. Kyllä se viimeistään teini-iässä alkaa taas taantua ;)
Omalla lapsellani oli myös puheen tuotossa viivästymää ja hidastusta. Puheterapeutti-käynti pukkasi hommaan vauhtia ja puhe löytyi, mutta alkuun se oli sellaista, että argumentoi hyvin huolellisesti jokaisen sanan, puhui siis siksi rauhallisesti ja hitaasti, koska "haki" sanoja.
Olihan itsellä kärsimättömänä ihmisenä opettelu että jaksoin odottaa lapsen lauseen loppuun asti.
Meillä luettiin ja luetaan edelleen paljon, ja kuunneltiin lauluja ja satukasetteja. Sieltä on sanavarastossa edelleen ilmaisuja, joita muut eivät käytä.
Edelleen hänellä on hyvin laaja sanavarasto, eikä meillä ole mitään vauva-sanoja käytössä. Puhe on kirjakielimäisen selkeää.
Esim. alle 2 v sanoo meillä "kuumaa" jos joku on kuuma: ruoka, hella tms. Meillä ei ole sanaa POPPA sanavarastossa käytössä, koska sellaista sanaa ei ole olemassakaan.
"puhu lapselle kunnolla, niin se oppii puhumaan kunnolla"
kirjakieltä ja olen kylllä ihmetellyt, että miksi :O Koska vanhemmat ei kumpikaan puhu kirjakieltä, isä puhuu lapin murretta... Olisko se sitten toi lukeminen mitä joku ehdotti, koska muksuille luetaan aika paljon :/
Molemmat muksut ollu vuoden kotona kun olen ollut äitiyslomalla ja nyt kun esikoinen menee eskariin niin voipi olla että alkaa puhumaan samoin kun toiset lapset tai jotain 8)
myös itse kielihäiriöön / kielenkehityksen erityisvaikeuteen. En tiedä, onko näin sinun lapsesi kohdalla, mutta joillakin kielihäiriöisillä lapsilla vaikeudet liittyvät puheen tuoton ja/tai ymmärtämisen sijaan kielen "norminmukaiseen" käyttöön (ts. osaavat puhua, usein puhuvat juuri kirjakieltä, mutta heiltä puuttuu käsitys siitä miten kieltä käytetään "oikein" kussakin tilanteessa ja miten kieli toimii vuorovaikutuksen välineenä). Muistuttaa kielellisten piirteiden osalta paljon aspergeria, mutta ei ole sitä. Totta sekin, että kirjakieli-vaiheita on joskus myös tavanomaisen kielenkehityksen omaavilla lapsilla.
älä huoli. Puhuhan ne mikkosen lapsetkin kirjakieltä. Ja minä keskustelin yhden kesän pelkästään Suomisen perhe-leffaquoteilla.
Kirjakielellä puhuminen on yksi piirre