Kiinteitä vasta 6kk ikäiselle?!
Milloin tämä uusi suositus on tullut voimaan? Meillä on nyt reilu 4kk ikäinen tyttö, jota olen imettänyt lapsentahtisesti koko ajan (eli viime aikoina jopa tunnin välein yötä päivää). Itse olen ihan poikki ja monet ovatkin kehottaneet aloittamaan kiinteät. Nykysuositus kuitenkin suosittaisi kiinteitä vasta 6kk ikäiselle ja tähän itsekin olisin halunnut pyrkiä (tai edes reiluun 5kk ikäiseen). Tuntuu tosi pahalta luovuttaa ja aloittaa kiinteitä nyt, toisaalta lapsen etuhan tässä pitäisi olla ykkösenä, ei minun "pakkomielle" imetykseen. Tyttö on kasvanut oikein hyvin, painaa jo miltei 8kg, viime aikoina vaan viihtynyt rinnalla turhan useaan. Johtuukohan siitä ettei maito enää pidä nälkää vai mikä voisi olla syynä?
Tämmösen mega-luokan kriisin olen saanut itselleni tästä aiheesta kehiteltyä, aloittaako vai eikö aloittaa... Miten SINÄ tekisit?
Kommentit (45)
tyttärellämme oli juuri kuvailemasi kaltainen herkkyyskausi kiinteiden aloitukseen. Aloimme maistattamaan kiinteitä 4kk iässä, koska hän oli selkeääkin selkeämmin kiinnostunut meidän syömisistämme. Hyvä ettei hihaan tarttunut kiinni ja yrittänyt saada ruokaa suuhunsa :)
Siihen saakka oli täysimetyksellä, tyytyväisenä käsittääkseni.
Kaverini kertoman mukaan heidän lapsellaan hän ei huomannut vastaavaa herkkyyskautta.
Ainakin kahden nuorimman lapseni kohdalla suositus oli 6 kk, heistä toinen on syntynyt 96, toinen 02. Mutta myös kolme vanhinta täysimetin 6 kk, vaikka esikoisen kohdalla suositus oli vain 3 kk. Hän on syntynyt v. 88. Neuvolassa ihmeteltiin silloin mun päätöstä jatkaa ruokkimista pelkällä rintamaidolla puolivuotiaaksi. Se oli oikeasti ihan ennenkuulumatonta tuolloin, vaikkei siitä ole kuin 21 vuotta aikaa.
Meidän poika kasvoi rintamaidolla huimaa vauhtia 4kk asti mutta sitten kasvu hiipui ja aloiteltiin kiinteitä. Itse en kokenut imettämistä raskaaksi eikä poika syönyt sen useammin kuin ennenkään mutta aloitin kiinteät kun ikää oli viikko vaille 5kk. Ekat viikot meni treenatessa ennen kun päästiin tositoimiin enkä ole jälkikäteen tuntenut yhtään syyllisyyttä "liian aikaisesta aloittamisesta." Meillä lääkärikin vihjaisi että kannattaa harkita kiinteiden aloittamista ellei paino rupea uudestaan nousemaan. Voithan kysäistä vielä neuvolasta ettei tartte yksinään pähkäillä....
Täysimetettyjen vauvojen kasvukäyrä on erilainen kuin korvikevauvoilla, ja "notkahdus" käyrällä on rintavauvoilla tyypillinen noin 4 kk iässä. Ei ne muutamat perunannokareet todellakaan vauhdita vauvan kasvua, eihän niissä määrissä ole energiaa lähellekään sitä vertaa kuin äidinmaidossa :)
nuorimmainen nyt 4½kk ja silloin kun hän syntyi suositus oli täysimetystä 6kk. Nyt on kuulema suositukset taas muuttuneet siihen 4kk täysimetykseen, niin kuin oli esikoisenkin aikana 4,5v sitten. Ja tämä on kyllä ihan neuvolasta saatu info, eikä "jonkun joka on epäonnistunu imetyksessä" juttuja, niin kuin joku epäili...
Jos on vaan tiheänimun kausi, ja tilaa lisää maitoa? Minä olen imettänyt kahta täysimetyksellä 6kk asti, yksi aloitteli kiinteitä 5kk, ja tokihan jokaisella on ollut pieniä kausia, kun on ollut jatkuvasti kiinni tississä, mutta pian tasoittuu ja syöttöväli taas pitenee.
Minusta korvikkeet ja vellit on _meidän kohdalla_ ollut ihan joutavia, koskaan en ole niitä kenellekään lapsistani antanut, yksi itseasiassa aloitti puuron 5kk iässä. Minulle on ihan sama suositukset ja neuvolatädin suositukset, kun kerran näet, että maidolla kasvaa, niin sitä ovat saaneet. Puuroa ja pottua sitten 6kk aloiteltu, hyvin ovat oppineet syömään kiinteitä, ja puhumaankin ovat alkaneet 1v, ja selvästi alusta pitäen, että en erikoisemmin jaksa uskoa noihinkaan kielellisen vaikutuksen läpinöihin.
Mutta, tämä on vain minun mielipide, minun tapani toimia, jokainen on oman lapsensa paras asiantuntija, enkä missään nimessä ole sitä mieltä, että jokaisen pitäisi tehdä kuten minä.
Tämäkin on nin vauvakohtaista, toisille ei tunnu mikään ruoka riittävän, toiset syö kuin pikkulinnut (meillä esim. on isot erot miten paljon maitoa on syöneet vaikka 5kk iässä, pojat veti pari tissillistä, mutta tyttö on aina ollut tosi pieni syöntinen).
Jokainen tavallaan, ja sanoisin, että imetät mahdollisimman usein, jolloin maitomäärä kasvaa vastaamaan vauvan tarpeita (muista itse syödä ja juoda), mutta jos näyttää ettei riitä, voithan aloitella vaikka perunalla, ei se paha asia ole!
Tsemppiä, ja ihanaa vauva-arkea :)
Syöttöväli on nyt viikon ollut tällänen. Kiitoksia kovasti kommenteista, ehkä halusinkin kuulla tsemppausta täysimetyksen jatkamiseen. Pitää pyytää mieheltä apua vauvan hoitoon päivisin.
imetyssuosituksia tai muutakaan ruokaan liittyvää tietoa neuvolasta. Kysyttiin vaan joka neuvolakerralla että imetänkö, johon vastasin kyllä ja 8kk neuvolassa kysyttiin että joko on kiinteet alotettu ja siihen vastasin kyllä. Siinä kaikki ravinto-ohjeet meidän tyttärelle. En tosin mitään kysynykään.
Itse olen imettänyt molempia lapsia 6 kk. Molemmat ovat roikkuneet rinnalla hyvinkin tunnin välein. Neuvolassa jankattiin kiinteiden autuaaksi tekevästä vaikutuksesta, mutta loppujen lopuksi niillä ei ollut mitään vaikutusta nukkumiseen tai imetystiheyteen. Tunnin välein heräily loppui vasta 1,5 VUODEN iässä..
Jos lapsi kasvaa hyvin, kyse ei ole ravinnonpuutteesta tai nälästä. Vauva vaan on tottunut ja haluaa olla rinnalla jatkuvasti, se on hänestä maailman paras paikka..
lääkärineuvolassa ja käski aloittaa kiinteät. Ei kuulema pidä se 6kk sääntö enää paikkaansa...
siis täh! Mikä on nyt uusi suositus ja mihin perustuu? Miksi tuo 6kk sääntö on "peruttu"?
käydään yksityisellä neuvolassa ja 6kk on nykään suositus
Joku imetyksessä epäonnistunut jakaa väärää tietoa???
että uusien tutkimusten valossa 4 kk aloitusikä olisi suositeltavin allergioiden ehkäisyn kannalta. Yksityinen neuvola ei muuten tiedä näitä asioita paremmin kuin kunnan neuvolat.
käsitinkö oikein ap:n huolen, että maitoa ei kai riitä kun vauva syö tunninikin välein. Kuinka sitä riittäisi pumpattavaksi varastoon isän syötettäväksi, kun nytkin tuntuu siltä ettei kerralla saa tarpeeksi?
jatkaisin vielä imetystä. Välillä näillä vauvoilla vaan tulee aikoja jolloin syö tiheämmin.
Mulla on enismmäinen täysimetetty vauva nyt 7kk, muita lapsia en ole imettänyt kuin 3kk. Tarkoitus oli aloittaa kiinteät jo 4kk iässä, mutta päädyin jatkamaan täyimetystä 6kk ikään, ja aika on venähtänyt jo 7kk.
Välissä oli aikoja, jolloin vauva ei juuri muuta tehnytkään kuin oli rinnalla, tätä kesti n. viikon kaksi, sitten taas imetyskerrat vähenivät. Nyt on taas välissä monta tuntia, ja yöllä imee kerran.
Ite jatkaisin imetystä, varsinkin kun lapsi on noin hyvän painoinen. Meillä tämä 7kk vanha painaa 6700g, ja menee käyrillä kuitenkin joten mitään kiirettä mulla ei ole alkaa kiinteitä.
eli lapsi on hyvin kasvanut, niin en siirtyisi sinun sijassa vielä kiitneisiin.
nippa nappa viisikuisina. Lapset oli isoja ja kovia syömään, ja noilla main alkoivat tihentämään syömävälejä siihen tyyliin, että tukevampi ruoka alkaisi jo maistua. Kyllä mä ainakin huomasin eron siihen normaaliin tihentämiseen, jolla lapset pienempinä vaan tilasivat lisää maitoa. Tämä oli jollain lailla pakkomielteisempää ja intensiivisempää. Ruoka alkoikin maistua molemmille saman tien erittäin hyvin ja on maistunut siitä lähtien. Osaimetystä jatkoin vielä vuoden ikään.
Kuuntele lastasi ja luota omiin tuntemuksiisi ap. Toiset lapset on valmiimpia kiinteisiin aiemmin kuin toiset. Lasteni serkku aloitti kiinteät vasta lähempänä seitsemänkuisena ja silloinkin ihan pikkuhiljaa. On hänkin normaalisti kasvava ja syövä lapsi.
Anna ihmeessä 7-kuiselle kiinteitä, raudanpuutosanemia uhkaa jos et jo aloita. Painonnousu ei kerro sitä milloin kiinteät pitää aloittaa. Ne pitää aloittaa viimeistään 6 kk iässä ihan kaikkien suositustenkin mukaan!
Liian pitkä täysimetys on haitallista!
vaikka puolivuotias kasvaisikin hyvin pelkällä rintamaidolla. Tämä suositus on WHO:n ja Suomessa vallitsevan käytännön mukainen. Mikään taho ei kehota jatkamaan täysimetystä yli puolta vuotta.
Päinvastoin, lapsi alkaa tarvita kiinteästä ruoasta saatavaa rautaa, sillä sikiöaikaiset rautavarastot ovat puoleen vuoteen mennessä käytetty loppuun. Puolivuotias tarvitsee rautapitoista ruokaa.
että kannattaisi ehkä syöttää vähän harvemmin. Vauva ei ehdi tunnin imetysvälillä saada kaloririkkaampaa jälkimaitoa ja menee eteenpäin vähän kuin välipaloilla.
Syötkö myös itse vahvasti ja monipuolisesti ja juotko paljon? Jos ruokavaliosi on vähärasvaine, vauva haluaa imeä tosi usein, koska ei yksinkertaisesti täyty.
Ja nyt viikon ajan olleet yöt levottomia ja ei meinaa enää oma sänky kelvata. Tähän asti syöty kerran yössä,nyt herätään parin tunnin välein.
Mutta en aio kiinteitä aloittaa,kun poika kuitenkin kasvaa hyvin. 6kk täysimetys on mun tavoite myös ja lapsen kasvu on tähän mittarina.
Ja jokaisella meidän lapsella on tuossa 4kk iässä tullut levotonkausi tms.. Onneksi on kesä ja valoisaa niin jaksaa paremmin =)
Tätähän tää vauva aika on,mutta nopeasti kasvavat ja vaivat helpottavat. Ja mulla onneksi mies jää kohta kesälomalle niin voin ottaa päiväunet vauvan kanssa kun hän voi olla isompien kanssa.
Yöt ovat helpottaneet vasta yösyöttöjen loputtua kokonaan,sittenpä tuleekin muita asioita jotka valvottaa yöllä =) meidän 2 vuotias on nykyään myös aika levoton öisin, se on se mielikuvitus joka alkaa laukata =)
Jaksamista ja mukavaa juhannusta!
esikoisen aikaan aloitettiin kiinteät 3 kuisena. Hyvin söi ja iso poika on nykyään ja hyvin menee.
Toisen aikaan tuli nää EU suositukset ja aloitin 4-kuisena. Oli syntyessään 4.5 kiloinen ja alkoi heti syödä isoja annoksia ja 5-kuisena syötin jo iltapuuroksi puolukkapuuroa isoja annoksia.
On myös iso ja hyvin kehittynyt 11 vuotias.
Kolmannen kohdalla oli jo suositukset 6 kuukautta. Mutta aloitin aikaisemmin kun paino ei noussut ja neuvolassa rutistiin, että on niin laiha. 5-kuisena aloitin kiinteät, mutta oli melkoista puljaamista ja sylkemistä.
Nuorimman aikaan oli hössötys pahimmillaan täysimetyksestä. Imetin sitten 6-kuiseksi ja aloitin sitten kiinteät. Ja siitä nyt ei meinannut mitään tulla. Sylki ja räki sitä ruokaa minne sattui. Vasta 8-kuisena aloin saada jotain kiinteää kurkusta alas. Sinne asti mentiin sitten imetyksellä ja kyllä joskus tympi kun sai koko ajan imettää, että 4.5kiloisena syntynyt iso poika sai mahansa täyteen.
Nyt kun lapset on jo isoja, tuntuu hullulta nuo pilkunviilaukset. Eniten korvatulehduksia ja allergioita on juuri sillä lapsella, jota on eniten imetetty ja joka ei saanut korviketta ja kaikkien oppien mukaan annettiin vain rintamaitoa.
Esikoinen on ollut kaikkein tervein ja elämässään vain 2 korvatulehdusta, vaikka vanhojen oppien mukaan annoin 3-kuisena kiinteitä, puuroja 5-kuisena ja iltavellit ja imetyksenkin lopetin puolen vuoden iässä siksi, että aloin odottaa kakkosta.
Joku kirjoitti, ettei kiinteät vaikuta yöheräilyyn.
No ei taatusti vaikuta jos kiinteät aloitetaan vasta 6 kuisena ja siihen asti on vauva totutettu luttuuttamaan tissiä 10 kertaa yössä. Vauvalla ei ole enää nälkä, mutta on tottunut käyttämään rintaa tuttina nukahtamiseen.
Vauvalla on myös keveän unen vaihe ja jos se on totutettu siihen, että heti värähtäessä annetaan tissi suuhun, se vaatii sitä, vaikka ei olisi nälkä. Ja kun siihen rumbaan on lähdetty niin lapsi tosiaan heräilee jopa 2 vuotiaaksi.
Unikoulua armaat äidit. Hulluksi on mennyt minusta tämä homma imetyksen suhteen siinä mielin, että yökaudet kuhkataan tissin kanssa ja vauvoja ei opeteta nukkumaan öitään kunnolla.
Vauva ei itsestään valvo 1.5 vuotiaaksi öisin, ellei sitä ole totutettu siihen jo vauvana ja joka inahdukseen annettu tissiä suuhun. Lapsen pitää oppia nukkumaan yönsä niin, että nukahtaa itse, eikä tarvitse siihen äidin tissiä yöllä.
kiinteitä ja velliä rupesin antamaan parin kk:n ikäisenä... Ja nyt syö jo ihan normit 5 ateriaa päivässä =)
Kyl mä oon sitä mieltä,että ihan rauhassa voit jo kiinteää antaa...