Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kiinteitä vasta 6kk ikäiselle?!

Vierailija
18.06.2009 |

Milloin tämä uusi suositus on tullut voimaan? Meillä on nyt reilu 4kk ikäinen tyttö, jota olen imettänyt lapsentahtisesti koko ajan (eli viime aikoina jopa tunnin välein yötä päivää). Itse olen ihan poikki ja monet ovatkin kehottaneet aloittamaan kiinteät. Nykysuositus kuitenkin suosittaisi kiinteitä vasta 6kk ikäiselle ja tähän itsekin olisin halunnut pyrkiä (tai edes reiluun 5kk ikäiseen). Tuntuu tosi pahalta luovuttaa ja aloittaa kiinteitä nyt, toisaalta lapsen etuhan tässä pitäisi olla ykkösenä, ei minun "pakkomielle" imetykseen. Tyttö on kasvanut oikein hyvin, painaa jo miltei 8kg, viime aikoina vaan viihtynyt rinnalla turhan useaan. Johtuukohan siitä ettei maito enää pidä nälkää vai mikä voisi olla syynä?

Tämmösen mega-luokan kriisin olen saanut itselleni tästä aiheesta kehiteltyä, aloittaako vai eikö aloittaa... Miten SINÄ tekisit?

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
18.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinteäthän voi aloittaa 4-kuiselle jos lapsi ei tunnu saavan tarpeeksi ravintoa maidosta.

Vierailija
2/45 |
18.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sepä se, mielestäni saa riittävästi maidosta kun painoa on kertynyt hyvin. Maito ei vain pidä nälkää, mutta ei lapsi nälkää näe :-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
18.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran maito ei nälkää pidä.

Vierailija
4/45 |
18.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et halua kiinteitä antaa niin anna nyt edes lisämaitoa tai jotain velliä.

Vierailija
5/45 |
18.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jolloin minun ei tarvitsisi herätä imettämään.

Lapsihan kasvaa näköjään oikein hienosti rintamaidolla! Eikä tiheä imetysväli ole mikään ongelma lapsen kannalta. Tietysti äidin pitäisi saada joskus levätä, mutta toivottavasti perhepeti auttaisi siihen.

Vierailija
6/45 |
18.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä aloitin molemmille kiinteät 4kk iässä, mutta johtu vaan siitä, että aloin kummallakin kerralla odottaa uutta ja maito hävis ja neuvolasta sit suositteli, että antaa kiinteitäkin, ni ei tarvi niin paljon vastiketta.

Vierailija
7/45 |
18.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tiheästä imemisvälistä olisi jotain haittaa lapselle?

Vierailija
8/45 |
18.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhepedissä on nukuttu koko ajan, muuten en jaksaisikaan öistä imetysrumbaa.

En ihan vähässä kummassa anna korviketta kun oma maito riittää.

En usko, että tiheistä syötöistä on tytölle haittaa. Tietysti koska unet on rikkonaisia niin väsyneempi hänkin on.

Jos en olisi itse näin väsynyt ja näin kuula jumissa, en varmaan näin vaikeaksi kokisi tätä tilannetta.

Vierailija
9/45 |
18.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja neuvolaanhan voi myös soittaa. Mutta ainakin meidän neuvolassa neuvotaan antamaan nelikuiselle kiinteitä jos näyttää tarvitsevan.

Vierailija
10/45 |
18.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lääkärineuvolassa ja käski aloittaa kiinteät. Ei kuulema pidä se 6kk sääntö enää paikkaansa...

Vierailija
11/45 |
18.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lääkärineuvolassa ja käski aloittaa kiinteät. Ei kuulema pidä se 6kk sääntö enää paikkaansa...

siis täh! Mikä on nyt uusi suositus ja mihin perustuu? Miksi tuo 6kk sääntö on "peruttu"?

Vierailija
12/45 |
18.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis täh! Mikä on nyt uusi suositus ja mihin perustuu? Miksi tuo 6kk sääntö on "peruttu"?

Näin se lääkäri vaan sano kun kysyin! Olisin nimittäin halunnu täysimettää 6kk asti.

Vierailija
13/45 |
18.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulle ei ole ikinä sanottu että on pakko täysimettää lasta 6kk ja ettei kiinteitä suositeltas aiemmin. sehän on että voi aloittaa jo 4kk kiinteät mutta ei ole haittaa jos jatkaa täysimetyksellä 6kk asti. meillä pojalle on ruettu antamaan nyt maistiaisia soseista ja ikää 4 kk.

Vierailija
14/45 |
18.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ottakaa maalaisjärki käyttöön.

Ei ne neuvolan tädit ja sedät mitään guruja ole.

Antakaa lapsille ruokaa, jos näette itse että pelkkä maito ei riitä. Kukaan muu ei lastanne tunne yhtä hyvin kuin te itse.

Minä aloitin molemmille lapsille kiinteät vähän yli 3 kk iässä kun pojat olivat tolkuttoman nälkäisiä. Ja minä sen näin. Kun aloitin kiinteät, tilanne rauhoittui.

Lukekaa lapsianne, älkääkä kirjoja tai neuvolatätejä.

Vierailija
15/45 |
18.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiinteiden aloittamisesta eikä siihen tarvita lääkärin tai neuvolan lupaa. 6kk täysimetystä on suositus, ei muuta. Puheteurapeutit puhuvat kovasti siitä että soseita pitäisi alkaa maistelemaan jo 4kk ikäisenä. Silloin vauva olisi suun motorisen kehityksen kannalta vastaanottavaisimmassa iässä siihen puuhaan. Ja soseiden aloitus ei tarkoita sitä, että kahden päivän päästä lapsi söisi jo kokonaisen purkin - ruokia voi maistella pikkuhiljaa ja niin, että sitten 6kk iässä vauva syö vaikkapa purkin tai kaksi päivässä.

Monet vanhemmat säikähtävät myös sitä, että lapsi yökkää saatuaan ekoja kertoja kiinteää suuhun, ja sen seurauksena vanhemmat saattavat lopettaa hetkeksi kiinteän syöttämisen. Vauvalla yökkäysrefleksi on kielen päässä, ja siitä se vähitellen saatuaan tarpeeksi ärsykkeitä siirtyy lähemmäs kurkkua. Joten vauvan yökkäysrefleksi ei ole syy lopettaa kiinteiden maistelu.

Voit aivan hyvin alkaa maistattelemaan vauvallasi kiinteää ruokaa. Ota rauhassa äläkä hoppuile, mitään kiirettä ei tosiaankaan ole. Mutta jos vauvasi nyt viihtyy lähes koko ajan rinnalla, niin ehkä hän 6kk iässä jo osaa syödä sen verran kiinteää ruokaa että imetysvälit pidentyvät edes hiukan!

Vierailija
16/45 |
18.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en näkisi mitään järkeä korvikkeen syöttämisessä, kun kerran omaa maitoa tulee hyvin. Ja maito riittää hyvin, kun vauva kasvaa noin hyvin. Voit tietysti kokeilla kiinteiden syöttämistä, mutta ei se välttämättä mitään muuta. Alkuannokset ovat todennäköisesti pikkuruisia, joten ravitsemuksellinen merkitys on olematon ja kaikki vauvat eivät isompinakaan ahmi purkkitolkulla soseita..Voi olla, että vauvasi mieluiten imisi maitoa pääravinnoksi tuonne lähemmäs yhden vuoden ikää. Lisäksi kiinteät yleensä aloitetaan "kevyillä" kasvissoseilla, joten äidinmaidosta vauva saa kyllä enemmän kaloreita. Perunat ym. sulavat hitaammin ja siitä syystä vatsa tuntuu täydeltä pitempään, mutta energiaa ei välttämättä tule yhtään enempää. Ja pahimmassa tapauksessa saat riesaksi vatsanväänteet huonosti sulavasta ruoasta ja/tai allergioista.

Jos ongelmasi on lähinna oma väsymyksesi, niin voisiko lapsen isä tai joku muu syöttää vauvaa välillä, jotta voisit nukkua pitempään? Jos pystyt pumppaamaan maitoa varastoon, niin isä voisi syöttää viimeisen iltasyötön tai ensimmäisen aamusyötön pullosta ja saisit nukuttua pidemmän pätkän yhteen menoon. Tai jos tuo ei onnistu, niin aloittaisitte vaikka aamu/iltapuuron/-soseen.

Nukutko päivällä, kun vauvasi nukkuu? Se helpottaisi myös väsymystäsi.

Ja omalla kolmen lapsen kokemuksella: meillä vauvoilla on juuri tuossa 4kk vaiheilla ollut joku "levottomuuskausi", jolloin siihen asti läpi yön/lähes läpi yön nukkuneet lapset ovat ryhtyneet heräilemään useaan kertaan yöllä. Ilmeisesti liittyy "maailman avartumiseen", virikkeiden määrään ym. On helpottanut hieman iän myötä, mutta valitettavasti olen nykyään aika tottunut rikkonaisiin öihin... :)

Vierailija
17/45 |
18.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiinteiden aloittamisesta eikä siihen tarvita lääkärin tai neuvolan lupaa. 6kk täysimetystä on suositus, ei muuta. Puheteurapeutit puhuvat kovasti siitä että soseita pitäisi alkaa maistelemaan jo 4kk ikäisenä. Silloin vauva olisi suun motorisen kehityksen kannalta vastaanottavaisimmassa iässä siihen puuhaan. ...

Monet vanhemmat säikähtävät myös sitä, että lapsi yökkää saatuaan ekoja kertoja kiinteää suuhun, ja sen seurauksena vanhemmat saattavat lopettaa hetkeksi kiinteän syöttämisen. Vauvalla yökkäysrefleksi on kielen päässä, ja siitä se vähitellen saatuaan tarpeeksi ärsykkeitä siirtyy lähemmäs kurkkua. Joten vauvan yökkäysrefleksi ei ole syy lopettaa kiinteiden maistelu.

Olen ihan samaa mieltä tuosta alusta, vanhemmat päättävät lapsen syömisistä, ei neuvolasta mitää lupaa tarvitse hakea/saada.

Mutta hieman kommentoisin tuota viestin loppuosaa. Lapsilla tulee herkkyyskausia eri asioiden oppimiseen, ja yleisesti lapsilla on herkkyyskausi kiinteiden syömiseen n. 4-6kk iässä. Jos lapsi ei vielä ole "valmis", on syöminen juuri tuota yökkimistä ja lapsi työntää kielellä soseet ylos suusta. Ei kai "harjoittelusta" mitään haittaakaan ole, mutta tuskastuttavaa se ainakin äidille on, ja paljon ruokaa menee hukkaan. Itse kyllä odottaisin hieman, jos vauva kovin nuori ja syöminen ei vielä lähde sujumaan.

Kun herkkyyskausi on käsillä, vauva oppii yleensä syöntitekniikan hyvin nopeasti, päivässä tai parissa. Ei sitä yleensä tarvitse viikkokausia harjoitella. Kun lapsella on herkkyyskausi meneillään, hän on kiinnostunut muiden syömisistä ja matkii näiden liikkeitä. Yrittää tarttua toisten ruokiin, vie lusikkaa suuhun ym. Selkeästi osoittaa kiinnostusta syömiseen.

Kiinteiden aloitusta suositellaan n. 6kk ikään mennessä, jottei herkkyyskausi mene ohi, sillä sitten oppiminen on taas vaikeampaa. Yksilöllisiä eroja tietenkin on, joillakin herkkyyskausi tulee hieman muita myöhemmin/aikaisemmin. Toki on lapsia, joilla on suun motoristen häiriöiden ym. takia tavallista enemmän vaikeuksia oppia syömään, mutta normaalitapauksissa en näe mitään tarvetta syömisen pitkäaikaiseen "harjoitteluun", jos lapsi ei siihen ole vielä valmis.

Vierailija
18/45 |
18.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemus on se, että kiinteiden aloitus ei välttämättä vähennä imetystä nimeksikään. Vasta sitten kun kiinteitä alkaa mennä määrissä, niin sillä on vaikutusta imetykseen.

Mä en taas ole osannut koskaan ajatella, että tiheä imetys olisi jotenkin huono asia. Oma käsitys on se, että osa lapsista on vain sellaisia eikä sille mitään voi. Voisi jopa ajatella niin, että tiheän syötön merkitys on siinä, että luonto varmistaa sillä tavoin lapsen saavan riittävästi läheisyyttä.

Vierailija
19/45 |
18.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiinteiden aloittamisesta eikä siihen tarvita lääkärin tai neuvolan lupaa. 6kk täysimetystä on suositus, ei muuta. Puheteurapeutit puhuvat kovasti siitä että soseita pitäisi alkaa maistelemaan jo 4kk ikäisenä. Silloin vauva olisi suun motorisen kehityksen kannalta vastaanottavaisimmassa iässä siihen puuhaan. ... Monet vanhemmat säikähtävät myös sitä, että lapsi yökkää saatuaan ekoja kertoja kiinteää suuhun, ja sen seurauksena vanhemmat saattavat lopettaa hetkeksi kiinteän syöttämisen. Vauvalla yökkäysrefleksi on kielen päässä, ja siitä se vähitellen saatuaan tarpeeksi ärsykkeitä siirtyy lähemmäs kurkkua. Joten vauvan yökkäysrefleksi ei ole syy lopettaa kiinteiden maistelu.

Olen ihan samaa mieltä tuosta alusta, vanhemmat päättävät lapsen syömisistä, ei neuvolasta mitää lupaa tarvitse hakea/saada. Mutta hieman kommentoisin tuota viestin loppuosaa. Lapsilla tulee herkkyyskausia eri asioiden oppimiseen, ja yleisesti lapsilla on herkkyyskausi kiinteiden syömiseen n. 4-6kk iässä. Jos lapsi ei vielä ole "valmis", on syöminen juuri tuota yökkimistä ja lapsi työntää kielellä soseet ylos suusta. Ei kai "harjoittelusta" mitään haittaakaan ole, mutta tuskastuttavaa se ainakin äidille on, ja paljon ruokaa menee hukkaan. Itse kyllä odottaisin hieman, jos vauva kovin nuori ja syöminen ei vielä lähde sujumaan. Kun herkkyyskausi on käsillä, vauva oppii yleensä syöntitekniikan hyvin nopeasti, päivässä tai parissa. Ei sitä yleensä tarvitse viikkokausia harjoitella. Kun lapsella on herkkyyskausi meneillään, hän on kiinnostunut muiden syömisistä ja matkii näiden liikkeitä. Yrittää tarttua toisten ruokiin, vie lusikkaa suuhun ym. Selkeästi osoittaa kiinnostusta syömiseen. Kiinteiden aloitusta suositellaan n. 6kk ikään mennessä, jottei herkkyyskausi mene ohi, sillä sitten oppiminen on taas vaikeampaa. Yksilöllisiä eroja tietenkin on, joillakin herkkyyskausi tulee hieman muita myöhemmin/aikaisemmin. Toki on lapsia, joilla on suun motoristen häiriöiden ym. takia tavallista enemmän vaikeuksia oppia syömään, mutta normaalitapauksissa en näe mitään tarvetta syömisen pitkäaikaiseen "harjoitteluun", jos lapsi ei siihen ole vielä valmis.

kertovan sitä miten vauvalla yökkäysrefleksi on aivan kielen kärjessä. Ja että se siirtyy oikeaan paikkaan syömisen avulla. Eli yökkääminen ei todellakaan ole merkki siitä ettei vauva olisi valmis kiinteisiin, aivan kuten yksi vastaaja sanoikin.

Vierailija
20/45 |
18.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

käydään yksityisellä neuvolassa ja 6kk on nykään suositus

Joku imetyksessä epäonnistunut jakaa väärää tietoa???

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yksi