Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka monella vanhemmat EIVÄT maksaneet ajokorttia?

Vierailija
18.06.2009 |

Meidän lukion viiden hengen kaveriporukasta olin ainoa, jonka vanhemmat eivät maksaneet ajokorttia. En olisi sitä tarvinutkaan, mutta minua pidettiin vähän outona, kun en ajanut korttia, koska vanhemmat eivät maksaneet sitä. Onko se vähän niin kuin vanhemman velvollisuus maksaa kortti lapselleen?

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
18.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole vanhempien velvollisuus.Nykyajan lapset saavat liikaa valmiina!

Itse jouduin maksaan ajokorttini.Onneksi olin töissä jo niin nuorena.Muutoin en olisi korttia saanut.

Vierailija
2/49 |
18.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

silläpä tuo ajokortin hankinta jäikin aikaan kun oli vakituinen työ eli ajoin vasta 25-vuotiaana kortin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
18.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksoin itse, käytin ylioppilaslahjaksi saamani rahat siihen ja vähän säästöjä lisäksi.

Vierailija
4/49 |
18.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja taisin kyllä olla kaveriporukan ainoa. Tavallaan häpesin sitä että perheeni oli niin köyhä:(. Muistan että kävin pankissa isäni kanssa ja nostin pienen lainan korttia varten. Maksoin sen sitten kesällä kesätyöpaikan palkasta pois...

En kyllä tiedä miten meilläkään on sitten aikoinaan varaa maksaa 3 lapsen kortti?? 2 000 €/lapsi??

Vierailija
5/49 |
18.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesätyörahat meni korttiin, käytännössä aika tarkkaan.

Veljille kyllä maksettiin, kun ne reppanat eivät osanneet/halunneet hakea töitä.

Vierailija
6/49 |
18.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

osalle ei. Ajoin joku vuosi sitten, itse maksoin.

Vierailija
7/49 |
18.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

opintolainalla ajoin kortin. ei ollut kyllä koko tuttavapiirissä yhtäkään toista, jonka vanhemmat ei olisi korttia maksaneet.

Vierailija
8/49 |
18.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ajamatta jäi. Opiskelin silloin enkä olisi saanut korttia itse maksettua.

Vierailija
9/49 |
18.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ainoa olin/olen tuttavapiiristäni jolle vanhemmat ei sitä kustantaneet.

N33

Vierailija
10/49 |
18.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isosiskoni kyllä sai, vähän epäreilua...

Nyt 28-vuotiaana hankin vihdoin ajokortin omalla kustannuksellani, kun töihin on päästävä täällä maalla.

Ei ole mielestäni vanhempien VELVOLLISUUS korttia hankkia, mutta yleensä jos raha-asiat on kunnossa (eikä lapsia ole ihan hirveesti), yleensä näin tehdään. Aion kyllä omille lapsilleni hankkia ajokortit vaikka mistä repisin ne rahat.

Vierailija
11/49 |
18.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesätyörahoista ja muista säästöistä, jotka hupenivatkin siihen aika hyvin.

Vierailija
12/49 |
18.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti ja isä oli eronneet, äiti pienipalkkainen ja meitä lapsia on 3. Isä oli juoppo joka dogas rahansa.

Oishan se ollut kiva kun vanhemmat ois sen kustantaneet mutta ei voi mitään. Kortin maksoin itse ja ymmärrän äitiä hyvin, äiti ei ole koskaan suosinut ketään meistä lapsista ja sillä ei ollut varaa maksaa kaikkien ajokortteja, varsinkin kun ollaan aika pienillä ikäeroilla synnytty. Veljeni myös maksoivat itse korttinsa.

Vierailija
13/49 |
18.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ikää minulla on 38v. ja olin silloin myös vissiin ainut kaveripiiristäni jonka vanhemmat eivät korttia maksaneet. Olin jo nuorena töissä, mutta en saanut edes niitä rahoja itse käyttää (ajokorttiin tai mihinkään muuhunkaan) vaan kotiin oli annettava joka markka minkä tienasin. Muutin pois kotoa kaksikymmentä vuotiaana ja menin autokouluun sekä opiskelin itselleni ammatin.

Nuoremmat veljeni kyllä saivat käyttää rahansa mihin lystäsivät ja siis ajoivat heti 18v. ajokortin ja hommasivat auton kotona asuessaan.

Minulle vain sanottiin, että mihin minä ajokorttia tarvitsen kun ei ole autoakaan millä ajan (perheen autoa en kuulemma saisi edes lainaksi, enkä ole isäni autolla koskaan muuten metriäkään ajanutkaan).

Vierailija
14/49 |
18.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajoin kortin kaksi vuotta sitten 26-vuotiaana. Sain luvan lähteä vaihto-oppilaaksi, jos säästän itse rahat siihen. Kolme kesää säästin, ensin maatilatöissä sukulaisilla ja sitten kaksi kesää virallisissa kesätöissä. Onneksi aloin puhumaan asiasta jo yhdeksännellä luokalla ja kesiä riitti säästämiseen. Lisäksi tein lapsenvahtikeikkaa ja pidin kerhoja lukuvuoden aikana. Vaihto-oppilasvuoteen säästöt riittivät, ajokorttiin ei.

Äitini on opettaja ja isä arkkitehti. Ajokortti asia ei johtunut siis rahan puutteesta. Perheessäni ei vain tuettu yksityisautoilua, kun ihan keskustassa asuimme koko lapsuusaikani. Niin ja vaihto-oppilasvuotta eivät halunneet maksaa siksi, koska äiti kai pelkäsi mun puolesta, ja luuli, etten ikinä saa säästettyä sitä yli 20000 mummon markkaa :)

Itse aiomme kustantaa ajokortit molemmille tyttärillemme. Haluan, että he saavat kortin silloin kuin muutkin. Itse olen niin arka ratissa, ja luulen, että olisin reippaampi, jos olisin ajanut sen silloin kuin muutkin. Mulla on perustelu tähän luulooni, mutten jaksa sitä alkaa tässä nyt kirjoittamaan.

Vierailija
15/49 |
18.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan itse tein pari kesää töitä ja säästin rahat.

Omilta lapsiltani aion myös vaatia ainakin osallistumista hintaan,osan voin maksaakin.

Meillä sai valita ottaako 15v mopon vai rahaa pankkiin,veljet otti rahaa pankkiin jolla säästivät sit ajokorttiinkin. Mä otin mopon joten itse se kortti oli maksettava kokonaan :)

Vierailija
16/49 |
18.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen niin arka ratissa, ja luulen, että olisin reippaampi, jos olisin ajanut sen silloin kuin muutkin. Mulla on perustelu tähän luulooni, mutten jaksa sitä alkaa tässä nyt kirjoittamaan.

minä tiesin nuorempana että taukoja tulee ajamiseen jos kesätyörahoillanin 18-19 -vuotiaana kortin ajan joten päätin että ajan kortin vasta sitten kun sitä oikeasti tarvitsen. Minulla on tuttava joka ajoi kortin 18-vuotiaana mutta ei sitten kortinsaannin jälkeen paljon ajellut (isänsä ei antanut autoa lainaan) ja vasta 25 ikävuoden jälkeen alkoi totutella taas ajamiseen. Siinä vaiheessa minä juuri kortin saaneena olin paljon tottuneempi ajamaan, saman ikäisiä siis ollaan.

Vierailija
17/49 |
18.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen niin arka ratissa, ja luulen, että olisin reippaampi, jos olisin ajanut sen silloin kuin muutkin. Mulla on perustelu tähän luulooni, mutten jaksa sitä alkaa tässä nyt kirjoittamaan.

minä tiesin nuorempana että taukoja tulee ajamiseen jos kesätyörahoillanin 18-19 -vuotiaana kortin ajan joten päätin että ajan kortin vasta sitten kun sitä oikeasti tarvitsen. Minulla on tuttava joka ajoi kortin 18-vuotiaana mutta ei sitten kortinsaannin jälkeen paljon ajellut (isänsä ei antanut autoa lainaan) ja vasta 25 ikävuoden jälkeen alkoi totutella taas ajamiseen. Siinä vaiheessa minä juuri kortin saaneena olin paljon tottuneempi ajamaan, saman ikäisiä siis ollaan.

Vierailija
18/49 |
18.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksamaan ajokorttini opintolainalla. Omaa typeryyttä oli se että piti ottaa se opintolaina siihen kerta jo pikkulapsesta asti toititettiin että itse keräät rahat ajokorttiin mikäli sen haluat. Ja mitä minä tein, humputtelin jokaisen pennosen mitä liikeni kesätöistä. Omaa typeryyttä on myös se etten ole käynyt kakkosvaihetta ajallani joten siitäkin koituu lisäkustannuksia jotka luonnollisesti maksan itse.Elikkäs ajokorttini tulee maksamaan minulle aivan järjettömän summan. Mutta minkäs teet kun kaikki täytyy opetella kantapään kautta!

Oman tulevan lapseni haluan opettaa järkevämmäksi rahankäyttäjäksi..josko se edes onnistuu minulta:/

Vierailija
19/49 |
18.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajoin kortin ammattikoulussa ja he osallistuivat pakollisiin viranomaismaksuihin, mutta en olisi kyllä mitenkään saanut koulua käytyä ilman omaa kesätyörahaa ja opintolainaa. Että vähän fifty-sixty.

Vierailija
20/49 |
18.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmillakaan ei ollut ajokortteja eikä sen johdosta autoa. Helsingissä asuttiin. Itse en kokenut tarvetta ajaa sitä heti 18-vuotiaana, hyvin pärjäsin ilman. Miehelläni olin ja on ajokortti sekä auto, niinkuin minulla myös nykyään. Autokouluun menin 29-vuotiaana mieheni kannustamana, ja hyvä että menin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kolme