Kuinka monella vanhemmat EIVÄT maksaneet ajokorttia?
Meidän lukion viiden hengen kaveriporukasta olin ainoa, jonka vanhemmat eivät maksaneet ajokorttia. En olisi sitä tarvinutkaan, mutta minua pidettiin vähän outona, kun en ajanut korttia, koska vanhemmat eivät maksaneet sitä. Onko se vähän niin kuin vanhemman velvollisuus maksaa kortti lapselleen?
Kommentit (49)
eikä parille muulle tutulle. Lähes kaikille muille kavereille kyllä. Sain kyllä yo-lahjaksi rahaa, joilla olisin saanut ajokortinkin, mutta tarvitsin sitä opiskelupaikkakunnalle muuttamiseen, takuuvuokraan ja kaikkeen tarpeelliseen. Hankin itse kortin kun pääsin töihin.
Minusta se ei ole vanhempien velvollisuus, tosin jos on paljon ylimääräistä rahaa, niin ehkä sen voisi lapsensa ajokorttiinkin sijoittaa.
Ehkä opetusluvilla voisin opettaa lastani ja kustantaa ne menot nykyään, muuten taitaa olla liian kallista maksaa kortit kaikille lapsillemme.
Aiemmin ei ollut varaa, mutta äitini sai pienen perinnön, hän halusi minulle kortin maksaa. Kortittomuus estää monen työnkin saamisen (varsinkin jos on duunari), joten minusta on todella itsekästä vanhemmilta olla maksamatta ajokorttia vaikka siihen olisi varaa.
Myöhemmin elämässä saattaa tulla sellainen elämäntilanne että kortti olisi hyvä olla, ja kortin ajaminen vanhempana ei ole aina helppoa eikä sitä ihan parissa päivässä saa. Perheeseen voi vaikka syntyä vammainen lapsi, jota täytyy kuljettaa kuntoutuksiin. Tai vaikka tulee lama, jää työttömäksi, töitä saisi sellaisesta paikasta ettei julkisilla pääse, eikä halua koko perhettä (kouluikäisiä lapsia) repiä työn perässä sinne paikkakunnalle. Kyllä se ajokortti helpottaa elämää paljon, minusta on todella lyhytnäköistä olla sitä hankkimatta. Ja vanhemmilta todella itsekästä olla tukematta lasta ajokortin muodossa.
eivätkä maksaneet edes sitä lukiota. Kävin iltalukion työn ohella.
Enkä sitä heti 18-v täytettyäni olisi tarvinnutkaan, koska olin muuttanut Helsinkiin keskustaan, eikä ollut tietenkään autoakaan jolla heti lähteä ajamaan. Parikymppisenä silloinen avopuoliso opetti opetusluvilla, en tiedä koska muuten olisi ollut varaa sitä ajaa.
Veli sai kortin lisäksi myös auton, siihen uudet vanteet&renkaat ja huoltojakin vanhemmat makso. Veli sai myös silloin 15-vuotiaana mopokortin ja mopon. Minä tietenkään niitäkään saanut. Mopokortista en vielä ollut kovin katkera, mutta ajokortti kyllä harmittaa. Kun minulle tuli ikää riittävästi, äiti tomerasti ilmoitti ettei osallistu ajokortista koituviin kustannuksiin. Kaverit ovat hieman ihmetelleet. Nyt olen vuoden ollut täysi-ikäinen ja edelleen kortiton. Käyn kyllä töissä, mutta eläminen omillaan maksaa ja pitäisi pystyä säästämäänkin. Jos vaikka avokki opettais ajamaan jossain vaiheessa..
Meillä veljille maksettiin ainakin ykkösvaiheet, kakkosvaiheet taisivat maksaa itse? Minulle ei maksettu ajokorttia, mutta en osannut korttia myöskään vaatia. Ajoin kortin vasta 26-vuotiaana omakustanteisesti, koska työtilanne niin vaati. Olen kyllä saanut rahaa ihan riittävästi vanhemmiltani, joten ei katkeruutta! Enkä 18-vuotiaana olisi varmaan inssiä läpi saanutkaan;)
Omalle lapselle maksaisin kyllä kortin tai tehtäisiin joku maksusuunnitelma (siis kiristäisin olemaan kotiapuna, lukemaan kokeisiin jne. ajokorttia porkkanana käyttäen, toivoisin toimivan ainakin poikalapsen kohdalla ;))
Itse asiassa menin "salaa" autokouluun 20-vuotiaana koska arvelin että äitini ei lapäisi mäkättämästä että en saa missään nimessä tehdä mitään niin vaarallista. Isänikin ajokorttihalut oli kukistanut verisesti ;)
Maksoin siis kortin ja autonkin itse. Mutta kyllä ne kyydit sitten rupesivat kelpaamaan äidillekin...
äitini oli perustanut säästövakuutukset meille molemmille heti synnyttyämme ja sinne maksanut pikkuhiljaa 18v ajan ajokorttirahoja. Pienituloinen kun oli, tiesi ettei olisi kerralla voinut niitä ikinä maksaa, joten ajatteli asian alusta asti fiksusti. Autokoulun aloitin heti kun sain kuten meilläpäin on tapana, eli 17,5v, olin muuten silloin viidennella kuulla raskaana :D. Olen nyt 20 ja joku aika sitten ostin myös auton itselleni.
Me olemme myös mieheni kanssa säästäneet samaan tyyliin rahaa lapsellemme, itse 100e/v ja sukulaiset saavat laittaa samalle tilille lahjarahoja jos haluavat. Tähän tyyliin meillä on ainakin 1800e säästössä kun lapsi täyttää 18v. Eihän sitä tiedä mitä ajokortit silloin maksavat mutta kyllä mielestäni vanhempien kuuluu maksaa ajokortti lapsilleen. 100e/v on kuitenkin HYVIN PIENI summa josta kertyy 18 vuoden kuluessa tarpeellinen määrä.
Ja siksipä en ole ajokorttia hankkinut.
Moni kaverini sai ajokortin ylioppilaslahjaksi, 18-vuotislahjaksi tai ihan muuten vaan, niin otti kyllä päähän kun omat vanhempani olivat sitä mieltä että senkus menet autokouluun jos sinulla on rahaa.
Kun 17-vuotiaana palkkani oli huikeat 6,1e tunnissa ja veroprosentti 8, niin laskin että jos ajokortti maksoi 1600e niin sitä varten sai tehdä töitä 285 tuntia eli 38 työpäivää. Ja kun kävin töissä kolme työpäivää per viikko, olisi ajokorttiin mennyt lähemmäs 13viikon palkka täysin.
Lisäksi jos olisin saanut auton jostain lainaksi, niin bensat olisi pitänyt maksaa..
Omilleni en aio ajokorttia maksaa, mutta olen säästänyt kullekin rahaa jotta voimme antaa jokaiselle 18-vuotiaana/kotoa muuttaessaan pesämunan - jonka voi laittaa vaikka sitten ajokorttiin.
Vanhemmilla ei ole velvollisuutta maksaa ajokorttia lapselleen. Kuten ei merkkivaatteita, kalliita kännyköitä ja viihde-elektroniikkaakaan.