Veriryhmä A- ja nyt joudun erityisseurantaan veriryhmän takia (olen raskaana). Kokemuksia asiasta?
Mitenkäs te muut miinus veriryhmäläiset, millaisia kokemuksia teillä on ollut tästä "erityisseurannasta"? Oletteko huolehtineet asiasta, vaikka ainakin minulle lääkäri sanoi, ettei mitään syytä huoleen, asiaa kontrolloidaan ja on hyvin hyvin harvinaista, että mitään pääsisi tapahtumaan. Silti huolehdin...
Miinus veriryhmäläisiähän on noin 15 % väestöstä, joten kyllä aika moni odottava äiti on miinuslainen.
Kommentit (24)
toimeenpanemassa erityisseurannassa (turvallisuusluokka 1), kun verenpainettani seurattiin viikon välein.
sen lapsen plusmerkkisyyden lisäksi tilainteissa, joissa voidaan ajatella lapsen ja äidin veren vasta-ainetekijöiden sekoittuneen jotenkin. Mulla ekasta raskaudesta yritettiin perätilan käännöstä, jonka jälkeen varmuuden vuoksi sain tuon piikin. Piikin sain sitten myös synnytyksen jälkeen (molempien) kun lapsi ole positiivinen.
Aikaisempi keskenmeno tai synnytys on voinut tuoda niitä vasta-aineita äidin vereen ja siksi niitä seurataan.
VAsta-aineet tarkoittaa sitä, että ne alkaa 'sotia' lapsen luontaisia vastustustekijöitä vastaan - tätä varten ennen 'vaihdettiin' lapsen veri, mutta nyt selvitään pelkällä testillä.
Jos äiti on rh negatiivinen, lapsen veriryhmä selvitetään napaverestä otetusta näytteestä. Jos sitä jostain syystä ei saada otettua, se otetaan suoraan lapsesta. On äärimmäisen harvinaista, että asia jäisi sairaalan henkilökunnalta huomaamatta. Niin moni sen asian tarkastaa.