Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Veriryhmä A- ja nyt joudun erityisseurantaan veriryhmän takia (olen raskaana). Kokemuksia asiasta?

Vierailija
19.12.2008 |

Mitenkäs te muut miinus veriryhmäläiset, millaisia kokemuksia teillä on ollut tästä "erityisseurannasta"? Oletteko huolehtineet asiasta, vaikka ainakin minulle lääkäri sanoi, ettei mitään syytä huoleen, asiaa kontrolloidaan ja on hyvin hyvin harvinaista, että mitään pääsisi tapahtumaan. Silti huolehdin...

Miinus veriryhmäläisiähän on noin 15 % väestöstä, joten kyllä aika moni odottava äiti on miinuslainen.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
31.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.veripalvelu.fi/asp/system/empty.asp?P=2294&VID=default&SID=5…

Täältä löytyy kaikki olennainen tieto raskauden aikaisista vasta-ainetutkimuksista ja vasta-aineongelmien seurauksista.

Itselläni on nyt kolmas raskaus meneillään, ja jokaisessa on ollut anti-D-vasta-aineita. Olen itse rh-, lapset kaikki rh+. Ilmeisesti veret ovat päässeet sekoittumaan ekassa raskaudessa, eikä synnytyksen jälkeinen piikki enää auta seuraavissa raskauksissa.

Raskauksiani on seurattu kuukausittaisilla verikokeilla sen jälkeen kuin vasta-aineet on todettu, parin viikon välein kun määrät lähtivät nousuun. Toinen synnytys käynnistettiin varmuuden vuoksi laskettuna aikana, ettei anemia pääsisi liian pahaksi. Lapsi sairastui kuitenkin anemiaan, joka hoitui sinivalohoidolla ja punaisilla verisoluilla. Hän on tänä päivänä terve ja vilkas 2-vuotias. Tällä kertaa vasta-aineiden määrä on pysynyt alhaisena.

Vierailija
2/24 |
31.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vasta-aineita sinun verestäsi löytyi?

Minun kuopuksellani oli myös vastasyntyneen hemolyyttinen tauti (kaksi verenvaihtoa tehtiin)+abo

itselläni on c ja E ja määrittämätön. Itse olen O+

Eikä niitä vasta-aineita pitäisi ekassa raskaudessa päästä muodostumaan (eikä miinusveriryhmäläisillä seuraavissakaan, jos on sen piikin saanut). Jos taas vasta-ainetaso nousee, niin lapsi voi sairastua vastasyntyneen hemolyyttiseen tautiin (anemia), joka hoidetaan verensiirroilla. Mun veriryhmä on A+, ja yksi lapsistani sairastui hemolyyttiseen anemiaan. Verensiirrot pelastivat hänen henkensä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
19.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt murehtis ja kyllä ne sulle sitten kertoo jos tarvii olla huolissaan.

Vierailija
4/24 |
19.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran verikoe ja sit synnytyksen jälkeen piikki pyllyyn:=)

Vierailija
5/24 |
19.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja joka kerta neuvolassa huolehditaan ja annetaan lähete. Synnytyksen jälkeen vauvalta määritellään veriryhmä ja jos tämä on myös miinus, mitään piikkejä kellekään ei anneta. Mutta jos vauva on plussaa, äiti saa piikin. Mutta ole huoleti! Ainoa haitta siitä on, että joutuu käymään verikokeissa pari kertaa enemmän kuin normaalisti.

T. 0- ja kaksi 0- poikaa

Vierailija
6/24 |
19.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla ei ole hätää eikä todennäköisesti tule vauvallakan olemaan. Jos vauvan veriryhmä on rh+, saat synnytyksen jälkeen piikkiä kankkuun.

Vierailija
7/24 |
19.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi raskautta takana. Pari verikoetta raskauden aikana ja siinäpä se, kun vauvatkin olivat negatiivisia. Käsittääkseni tuo varovaisuus liittyy seuraavaan raskauteen, ei kyseessä olevaan. (En kyllä oikein muista, millä tavalla, ehkä joku asiantuntija osaa selittää...) Mutta en ollut kyllä yhtään huolissani, ihan rutiinijuttua. Eikä kai millään tavalla hengenvaarallista voi missään vaiheessa olla äidille eikä vauvalle?

Vierailija
8/24 |
19.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä niitä vasta-aineita pitäisi ekassa raskaudessa päästä muodostumaan (eikä miinusveriryhmäläisillä seuraavissakaan, jos on sen piikin saanut). Jos taas vasta-ainetaso nousee, niin lapsi voi sairastua vastasyntyneen hemolyyttiseen tautiin (anemia), joka hoidetaan verensiirroilla. Mun veriryhmä on A+, ja yksi lapsistani sairastui hemolyyttiseen anemiaan. Verensiirrot pelastivat hänen henkensä.

Vierailija
9/24 |
19.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen AB- veriryhmään kuuluva ja se on kaikista harvinaisin.

Kolme raskautta takana ja ei ongelmia. Kolme kertaa raskauden kestäessä on otettu verinäytteet. Synnytyksen jälkeen tulee yksi piikki ja se on siinä.

En ole ollut huolissani asiasta.

Vierailija
10/24 |
19.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitähän seurataan raskauden aikana..mitä siitä turhaa stressaamaan..itsellä ihan sama asia..

Vierailija
11/24 |
19.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten moni jo sanoi, niin muutama ylimääräinen verikoe otetaan ja jos vauva on rh+, saat synnytyksen jälkeen vasta-ainetta.

Minulla on veri A rh-, lapset O rh- ja A rh+.

Vierailija
12/24 |
19.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes muista sainko mitään piikkiä lapsen syntymän jälkeen.. Kaipa lapsen veriryhmän tutkivat ja asianmukaisesti piikittivät jos tarpeen.

Vierailija
13/24 |
19.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reesusveriryhmä

myös keskenmenojen jälkeen olen saanut piikin. Kolme lasta on ja yksi - jonka jälkeen en piikkiä saanut.

wikipediasta

Ihmisten veriryhmät jaetaan usein myös reesuspositiivisiin (Rh+) ja reesusnegatiivisiin (Rh-). Rh-positiivisilla esiintyy antigeeniä, jota Rh-negatiivisilla ei ole.

Kun äiti on Rh-negatiivinen ja sikiö Rh-positiivinen, on mahdollista, että äiti kehittää vasta-ainetta, joka aiheuttaa lapsessa hemolyyttisen taudin. Hemolyyttinen tauti voi pahimmillaan johtaa lapsen kuolemaan, mutta yleisimmästä, Rh(D)-immunisaatiosta aiheutuvaa hemolyyttistä tautia voidaan ennaltaehkäistä.

Suomalaisista 84 % on Rh-positiivisia ja 16 % Rh-negatiivisia.

Vierailija
14/24 |
19.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sitä ensimmäisessä raskaudessa hermoilee kaikkea, vaikka ei tarvisi. En ollut tiennyt edes veriryhmääni ennen, joten en ole perehtynyt asiaan mitenkään. Mutta rutiineja nämä varmaan neuvolallekin on, itse sitä vaan kuunteli, että häh, mihin erityisseurantaan??? Kuullostaa tietysti kamalalta, kun yhtäkkiä noin sanotaan. :)

Aika jännä, että 9 vastaajan lapselle tuli se juttu, vaikka äiti oli plussalainen. En tiennytkään, että voi tulla.

Tietääkö joku muuten, että jos isäkin on miinuslainen, niin onko vaaraa ollenkaan, koska tuskin lapsikaan voi sitten olla plussa??? Mies ottaa nyt huvikseen veripalvelusta selvää, että mikä hänen veriryhmänsä on ollut verta luovuttaessa, niin nähdään sitten sekin.

Ihanaa viikonloppua!

Vierailija
15/24 |
19.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ei kai se rhesustekijä aina siirry, vaikka harvinaista onkin näin. Mulla kaksi raskautta ja jälkimmäisestä kaksoset, kaikki rh+. Jälkimmäisessä vasta-aineita kehittyi hiukan ennen lasten syntymää ja olivatkin tarkassa seurannassa. Verensiirtoa ei tarvittu, mutta sinivalokaappia kyllä ja hiukan pidempi aika sairaalassa.

Vierailija
16/24 |
19.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehdäänkö tuo aina rutiinisti? Sain piikin sekä keskenmenon että synnytyksen jälkeen, eli ilmeisesti ei ole mitään haittaa kuitenkaan siitä, jos se annetaan ilman syytä (kun keskenmenon yhteydessä ei voi sikiön veriryhmää tietää). Voiko olla, että jossain sairaalassa annetaan synnytyksenkin yhteydessä piikki joka tapauksessa?

Kuten moni jo sanoi, niin muutama ylimääräinen verikoe otetaan ja jos vauva on rh+, saat synnytyksen jälkeen vasta-ainetta.

Minulla on veri A rh-, lapset O rh- ja A rh+.

Vierailija
17/24 |
19.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö joku muuten, että jos isäkin on miinuslainen, niin onko vaaraa ollenkaan, koska tuskin lapsikaan voi sitten olla plussa??? Mies ottaa nyt huvikseen veripalvelusta selvää, että mikä hänen veriryhmänsä on ollut verta luovuttaessa, niin nähdään sitten sekin.

Jos isä ja äiti ovat molemmat rh-, niin lapsi ei voi olla rh+. Rh- -verisen perimä on aina -- (rh+ -verisellä se voi olla ++ tai +-), jolloin lapsi saa väistämättä molemmilta vanhemmiltaan sen miinuksen.

Älä suotta murehdi tuosta veriryhmäasiasta raskausaikana, nykyisin immunisaatioden aiheuttamat ongelmat ovat harvinaisia ja hoidettavissa. Iloista odotusta!

Vierailija
18/24 |
19.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

keskenmenoissa annetaan piikki varmuuden vuoksi

Vierailija
19/24 |
19.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ottaa raskauden aikana - en nyt pitänyt tuota kovin erityisenä. Varmaan esim. läskit joutuu paljon tarkempaan syyniin.

Vierailija
20/24 |
19.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän esikoinen joutui heti synnytyssalista lastenosastolle (ei siis vierihoitoon) ja siinä hötäkässä oli lääkäreiltä ja hoitajilta unohtunut koko asia. Itse sitten kysyin, että onko veriryhmä tarkistettu, ja olivat ihan että häh, miksi? Asia hoidettiin ja sain piikin, eli loppu hyvin kaikki hyvin :) Muistaakseni siinä on joku aikaraja, minkä aikana piikki täytyy saada (oiskohan 48 h).

Onnea odotukseen :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kuusi