Av:n ylilääkärit hoi! Mitä eri syitä voi olla nivelsäryn takana?
Jos ei ole reumaa niin mitä sitten?
Päkiät, varpaan tyvinivelet särkevät aina varsinkin jalkeille noustessa (vuorokauden ajasta riippumatta), lonkkia ja olkapäätäkin ajoittain, mutta pääasiassa jalkapohjat.
Kommentit (5)
itse asiassa suvussa ko riesaa ilmenee.
Nelisen vuotta sitten otettiin verestä reumatekijä ja tulos oli negatiivinen.
Mietin, että voisiko olla jotakin hormonaalista tmv?
ap
Reaktiivista (vaikka jonkun bakteeritulehduksen jälkeen), nivelrikko, borrelioosi, fibromyalgia tai muut reumaattiset taudit, lihassairaudetkin, ylirasitus ja huonot (työ)asennot..
fibromyalgia oireilee myös tuolla lailla
Mutta selkärankareumapotilaista suurimmalla osalta löytyy kudostyyppi hlab-27 (jota ei rutiinireumakokeissa kaiketi etsitä; minullekin testit tehtiin kahdesti, ensin tavalliset reumatestit jotka oli negatiiviset ja sitten uudelleen kun sitä etsittiin).
t.2
ps. toivottavasti nyt meni termit suht oikein, ettei kukaan asiantuntija tule naputtamaan:-)
Minulla on selkärankareuma ja nivelrikkoa päkiöissä ja peukalon tyvessä, kantapiikit molemmissa jaloissa. Levon (nukkuminen tai vaikka istuminen) jälkeen seisomaan/kävelemään nousu on aina vaikeaa, jalkateriin sattuu hillittömästi, mutta se helpottaa parin minuutin päästä.
Tulee kyllä myös siitä jos olen liian kauan jalkeilla, esim. käyn kaupungilla tai juhlissa...
Olka- ja kyynärpäät sekä ranteet särkevät minulla myös ajoittain, harvoin kaikki yhtäaikaa.
Lonkat ovat minulla yleensä ok, polvet taas melkein aina kipeät.
Onko reuma siis poissuljettu? Joku reaktiivinen niveltulehtus tms?
Vointeja!